زمان مطالعه: 2 دقیقه
فرودگاه مهرآباد تهران

فرودگاه مهرآباد تهران

فرودگاه بین‌المللی مهرآباد نام یکی از فرودگاه‌های شهر تهران است که در سال 1317 ساخته شده است. این فرودگاه در...

فرودگاه مهرآباد تهران
فرودگاه مهرآباد تهران
فرودگاه بین‌المللی مهرآباد نام یکی از فرودگاه‌های شهر تهران است که در سال 1317 ساخته شده است. این فرودگاه در بخش غربی تهران واقع شده و نام خود را از روستای مهرآباد که پیشتر در آن منطقه قرار داشت گرفته‌است. آسمونی در این بخش به معرفی کامل فرودگاه مهراباد می پردازد.

بر پایه آمار منتشر شده، در سال 1389 بالغ بر 109 هزار پرواز از این فرودگاه انجام شد که در نتیجه آن 112 هزار تن بار و 13 میلیون تن مسافر اقدام به جابجایی از این فرودگاه کردند. این فرودگاه مجهز به سامانه‌های آی‌ال‌اس و وی‌اوآر است.

mehrabad-airport
mehrabad-airport
نام اصلی روستای مهرآباد «حسین‌آباد» و در تملک حاجی میرزا آقاسی صدراعظم محمد شاه قاجار بود. حاجی میرزا آقاسی، حسین‌آباد را به ناصرالدین شاه هبه کرد و بعد از مدتی جزو مهریه عصمت‌الدوله، دختر شاه و همسر دوستمحمدخان معیرالممالک، درآمد و نام مهرآباد را بر آن گذاشتند. اما بعدها به مناسبت خرج‌های بی‌رویه دوستمحمدخان، مهرآباد به گرو رفت و از تملک خاندان معیرالممالک خارج شد و دادخواهی دوستعلی معیری پسر دوست‌محمدخان نیز نزد رضاشاه بی فایده بود.

در سال 1304 در دوران سلطنت رضاشاه حق انحصاری هواپیمایی به شرکت هواپیمائی آلمانی یونکرس Junkers واگذار شد و پس از تأسیس باشگاه خلبانی، با 20 فروند هواپیما در سال 1317، عملاً فرودگاه مهرآباد به دست آن‌ها بنیاد شد.

فرودگاه مهرآباد تهران
فرودگاه مهرآباد تهران
در سال 1325 اولین گروه خلبانان نیروی هوایی به آمریکا اعزام شدند و پس از آن نیروی هوایی در سال 1328 با هواپیماهای اف-86 سیبر و تی-33 در مهرآباد آغاز به کار نمود و عملیات پروازی را آغاز کرد. رشد هوانوردی و عضویت ایران در سازمان ایکائو منجر به رشد روزافزون صنعت ترابری هوایی مسافری و باری در فرودگاه اصلی ایران یعنی مهرآباد گردید.

در سال 1337 هجری خورشیدی اسکناس‌های دویست ریالی ایران با نمایی از فرودگاه مهرآباد چاپ و نشر شد.

نقش آمریکاییان

از کسانی که در ساخت و توسعهٔ پایانه‌های بین الملی این فرودگاه نقش اساسی ایفا کردند می‌توان ویلیام پریرای آمریکایی را نام برد که به همراه چند شرکت دیگر در سال 1972 به فرودگاه چهره‌ای جدید بخشیدند. مرکز آموزشی هلیکوپترهای بل نیروی هوایی در تهران را نیز همین گروه طراحی نمود.

mehrabad-airport
mehrabad-airport
پس از انقلاب

در سال 2005 میلادی این فرودگاه دارای شش پایانه بوده که عبارت‌اند از پایانه یک و دو که مربوط به پروازهای ایران ایر، ایران ایرتور، آتا ایر و قشم ایر است. پایانه شماره 3 فرودگاه به حجاج تعلق دارد. پایانه‌های چهار و پنج و شش به ترتیب برای خروج و ورود پروازهای دیگر شرکتها بکار می‌روند.

فرودگاه مهرآباد در سال 2005 قادر به کنترل بیش از 70هزار پرواز عبوری، 10 هزار پرواز داخلی و 30 هزار نشست و برخاست بین‌المللی بوده‌است.

در همان سال ظرفیت فرودگاه‌های ایران 61 میلیون مسافر در سال بود و 90 درصد مسافران هواپیما از 12 فرودگاه پرواز می‌کردند: 45 درصد مسافران هواپیما توسط فرودگاه مهرآباد، 45 درصد توسط فرودگاه‌های مراکز استان‌ها و 10 درصد توسط فرودگاه‌های اقماری سرویس داده می‌شوند.

فرودگاه مهرآباد تهران
فرودگاه مهرآباد تهران
شرکت‌های هواپیمایی و مقصدهای پروازی

مسافربری

  • هواپیمایی آتا

  • هواپیمایی اترک

  • هواپیمایی کاسپین

  • ایران ایر

  • هواپیمایی ایران ایرتور

  • هواپیمایی آسمان

  • هواپیمایی نفت ایران

  • کیش ایر

  • هواپیمایی ماهان

  • هواپیمایی معراج

  • هواپیمایی قشم

  • هواپیمایی تابان

  • هواپیمایی زاگرس

باربری

  • ایران ایر

  • ایران ایر

  • هواپیمایی ماهان

نظر خود را درباره «فرودگاه مهرآباد تهران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره فرودگاه مهرآباد تهران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.