زمان مطالعه: 8 دقیقه
تور مدینه

تور مدینه

اگر قصد سفر به مدینه با تور را دارید این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید.

اگر قصد سفر به مدینه با تور را دارید این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید چرا که راهنمای تور مدینه ، اطلاعات تور مدینه ، جاذبه های تور مدینه ، مکان های تور مدینه و ... را برای شما عزیزان شرح می دهیم.

شهر مدینه

مدینه، هجرتگاه پیامبرصلی الله علیه وآله مرکز تأسیس حکومت اسلامی و نام‏ آورترین شهرهای اسلامی پس از مکه معظمه است. این شهر در پانصد کیلومتری شمال شرقی مکه قرار گرفته، و ارتفاع آن از سطح دریا 916 متر است. نام پیشین آن «یثرب» بوده و برخی تاریخ نگاران عقیده دارند که حدود قرن دوم پیش از میلاد مسیح، مردمی از نژاد مصر قدیم این شهر را در دست داشته‏ اند. شهرت این شهر به خاطر هجرت پیامبر بدان جاست. آن حضرت در سال 622 م.که مصادف با ماه ربیع الأول بود، به این شهر درآمد و این هجرت مبدأ تاریخ مسلمانان گشت لیکن آغاز سال هجری را از ماه محرم گرفتند. در قرآن و سنت پیغمبر و عرف مسلمانان، مردم شهر مدینه «انصار» و مسلمانان مکه «مهاجران» لقب گرفتند.

رسول خدا صلی الله علیه وآله در ماه‏های نخستین هجرت، میان دو گروه مهاجر و انصار عقد و پیمان برادری بست و پیمان نامه مدینه، که باید آن را کاملترین و جامع‏ترین اعلامیه حقوق بشر خواند، در این شهر و به فاصله کمتر از یک سال از هجرت نوشته شد و پس از آن مدینه مرکز حکومت اسلامی گردید.

قبرستان بقیع

قبرستان بقیع
قبرستان بقیع 

بقیع غرقد گورستان مدینه منوره است که در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله بسیاری از صحابه و پس از رحلت ایشان چهار تن از ائمه معصومین علیهم السلام و نیز تعدادی از بزرگان تابعین و سادات اهل بیت عصمت و طهارت در آن به خاک سپرده شده اند، از آن زمان تاکنون نیز هزاران نفر از دانشمندان ، زاهدان و صلحا، که در مدینه از دنیا رفته اند، در همین گورستان مدفون شده اند پیامبر صلی الله علیه و آله برای آرمیدگان در این قبرستان احترام خاصی قائل بود این گورستان که در قسمت شرقی مسجد النبی صلی الله علیه و آله قرار دارد، در دوره جاهلیت اهمیت چندانی نداشته بقیع تا یکصد سال قبل حصاری نداشته ، اما اکنون محصور گشته ، و از گذشته تاکنون مسلمانان هر فرقه و مذهب ، پس از زیارت رسول خدا صلی الله علیه و آله به بقیع آمده ، اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و دیگر آرمیدگان در این گورستان را زیارت می کنند.

مسجد النبی صلی الله علیه وآله

تور مدینه
تور مدینه

‏ مسجد پیغمبرصلی الله علیه وآله که در قسمت شرقی مدینه بنا شده پس از مسجد الحرام، مشهورترین مسجد در تاریخ اسلام است. هنگامی که رسول خدا صلی الله علیه وآله به مدینه رسید در خانه ابوایوب انصاری منزل گزید؛ جایی که شتر وی آنجا خوابید. زمین مسجد النبی از آنِ دو یتیم بود و در آنجا خرما خشک می‏کردند. رسول خدصلی الله علیه وآله آن را به مبلغ ده دینار از ولیّ دو طفل خریدند و مسجد را در آن ساختند. مساحت زمین در آن روز حدود 2071 متر مربع بوده است. صحن مسجد را با ریگ سیاه فرش کردند و دیوارها را با خشت و گل بالا بردند. در ساختن بنای این مسجد شخص پیامبرصلی الله علیه وآله شرکت داشتند.

سقف قسمتی از مسجد را با شاخ و برگ درخت خرما پوشانیدند و از تنه درخت خرما برای ستون‏های آن استفاده کردند. سه در از جانب شرق، غرب و جنوب برای آن قرار دادند. قبله نخستین مسلمانان «مسجد الاقصی بود که بعداً به سمت خانه کعبه تغییر یافت. مساحت مسجد النبی در سال‏های اخیر به حدود یک صد هزار متر رسیده است.

مساجد مدینه‏

در مدینه مساجد فراوانی وجود دارد که اسامی برخی از آنها عبارت است از:

  • مسجد قبا
  • مسجد ذوقبلتین
  • مسجد جمعه
  • مسجد فضیخ
  • مسجد فتح
  • مسجد علی
  • مسجد غمامه
  • مسجد الاجابه (مباهله)
  • مسجد فاطمة الزهراء
  • مسجد امام علی بن ابی طالب
  • مسجد سلمان
  • مسجد شجره
  • مسجد معرس
  • مسجد ثنیة الوداع
  • مسجد ابوذر
  • مسجد سقیا
  • مسجد مشربه ام ابراهیم

مسجد قبا

منطقه قبا در فاصله شش کیلومتری جنوب مسجد النبی قرار دارد و از نقاط خوش آب و هوای اطراف مدینه به شمار می آید بنا به نقل روایات بسیار، مسجد قبا مصداق آیه لمسجد أسس علی التقوی من أول یوم أحق أن تقوم فیه می باشد مسجد قبا نخستین مسجدی است که رسول خدا (ص ) آن را بنا کرده است مسجد قبا یکی از مهمترین و زیباترین مساجد مدینه است.

مسجد ذو قبلتین

مسأله تغییر قبله در پانزدهم شعبان سال دوم هجرت روی داد تا پیش از آن مسلمانان به سوی بیت المقدس نماز می خواندند طعنه یهودیان و دعای رسول خدا (ص ) سبب شد تا خداوند ضمن آیات 142تا 150سوره بقره ، تغییر قبله را به سوی کعبه بیان کند بنابر برخی روایات این آیات در این مسجد نازل شد این مسجد محرابی در جهت کعبه دارد و محل قبله پیشین آن نیز در داخل مسجد مشخص شده است مسجد قبلتین در شمال غربی مدینه در فاصله 5/3 کیلومتری مسجد النبی قرار دارد

مسجد جمعه

‏ پس از مسجد قبا، این مسجد از جهت تاریخی دومین مسجد است. پیامبرصلی الله علیه وآله پس از حرکت از قبا به طرف مدینه در محله‏ای که خاندان بنی عمرو بن عوف ساکن بودند روز جمعه فرود آمدند و اولین نماز جمعه را در آنجا اقامه کردند سپس جای آن مسجدی ساخته شد. این مسجد در سال 1412 توسط دولت سعودی در مساحت 1630 متر بازسازی شد. مسجد فضیخ‏ این مسجد در انتهای شارع العوالی واقع شده و از مساجد تاریخی و معروف است. فضیخ درخت خرما است و از آنجا که در محل این مسجد درخت خرما بوده به این اسم نامیده شده است، نام دیگر آن مسجد رد شمس می‏باشد. این مسجد اخیراً تخریب گردیده و احتمال دارد بنای جدیدی در آن احداث گردد.

مسجد فتح‏

این مسجد در شمال غربی مدینه در دامنه کوه سلع بر بلندی قرار دارد. در این مکان بود که رسول خدصلی الله علیه وآله در مسجد فتح‏ این مسجد در شمال غربی مدینه در دامنه کوه سلع بر بلندی قرار دارد. در این مکان بود که رسول خدصلی الله علیه وآله در جنگ خندق از خداوند طلب فتح و پیروزی کرد و خداوند دعای آن حضرت را مستجاب نمود و مشرکان شکست خوردند. برخی نیز گفته‏اند سوره فتح در این مکان بر پیامبرصلی الله علیه وآله نازل شد. پس از آن روی این تپه مسجد فتح را بنا نهادند. بنای فعلی مسجد فتح که مربوط به سال 1270 هجری قمری است حدود 24 متر مربع و ارتفاع آن 5/4 متر می‏باشد.

مسجد فاطمة الزهراء (س )

در نزدیکی مسجد فتح واقع شده و در حال حاضر مسجد حضرت فاطمه (س ) دارای 5/7 متر طول و حدود 5/2 متر عرض است و محراب کوچکی نیز در آن وجود دارد

مسجد حضرت علی علیه السلام

‏ این مسجد در جنوب مسجد فتح و مشرف بر وادی بطحان است. گویند در مدت محاصره شهر مدینه در جنگ احزاب امیر المؤمنین علیه السلام در آن به عبادت می‏پرداخته است. در نزدیکی این مسجد مسجد دیگری است که به نام مسجد فاطمهعلیها السلام معروف است و همراه با مساجد فتح، سلمان، ابوبکر، عمر و مسجد قبلتین به نام مساجد سبعه معروف‏اند. مسجد غمامه‏ غمامه به معنای ابر است. واقدی می‏نویسد: نخستین‏ نماز عید که رسول خدصلی الله علیه وآله به سال دوم هجرت در مدینه خواند، در صحرا بود. آن حضرت نماز را در صحرا خواند سپس در سده دوم هجرت، آن نمازگاه را مسجد کردند. در سبب نامگذاری آن به «غمامه» نوشته‏اند: رسول خدا در آنجا برای باران دعا کرد و چون دعا خواند ابری پدید آمد و باران بارید. این مسجد هم اکنون توسعه یافته و به سبکی نو ساخته شده است.

مَشْرَبه ام ابراهیم

‏ در سبب نامگذاری آن نوشته‏اند: ماریه قبطیه، ابراهیم فرزند رسول خدصلی الله علیه وآله را در این مکان به دنیا آورد. و در تاریخ آمده است: رسول خدصلی الله علیه وآله در مشربه ام ابراهیم نماز گزارد. مشربه بستانی بوده است در منطقه عالیه یا عوالی مدینه، در شمال مسجد بنی قریظه، در حال حاضر آثار آن از میان رفته و به صورت یک قبرستانی باقی مانده است. مسجد ابوذر این مسجد در انتهای شارع ابوذر فعلی است و اخیراً آن را تخریب کرده و از نو با مساحتی بیشتر ساخته‏اند.

مسجد شجره‏

این مسجد در فاصله یک فرسنگ و نیم از مدینه قرار داشته که اکنون با گسترش شهر، این مسافت کمتر شده است. چون درخت کناری در کنار مسجد بوده، این مسجد به نام «شجره» معروف گردیده است. اهمیت این مسجد بیشتر در آن است که رسول خدصلی الله علیه وآله در عمره حدیبیه، عمرة القضاء و در حجة الوداع، در آنجا محرم شد. هم اکنون حاجیان ایرانی که پیش از اعمال عمره به مدینه می‏روند، در مسجد شجره احرام می‏بندند. این مسجد در سال‏های پیش بسیار محقر و خالی از نظافت بود. در نوسازی اخیر (از 1366 به بعد) بر مساحت مسجد افزوده ‏اند؛ چنانکه مساحت مسجد حدود 26000 متر مربع می‏باشد. در بیرون مسجد بیش از پانصد دوش حمام و بیش از سیصد و پنجاه عدد دستشویی ساخته شده است.

مسجد مباهله‏

مسجدی را که به نام «مسجد مباهله» نشان می ‏دهند، نماینده رویدادی تاریخی و بزرگ است. «مباهله» در لغت «بر یکدیگر نفرین و لعنت کردن» است. در سال دهم هجرت گروهی از ترسایان نجران‏ (ناحیه‏ ای است در یمن در جنوب عربستان) نزد حضرت رسولصلی الله علیه وآله آمدند و درباره عیسی علیه السلام با او گفتگو کردند. رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: عیسی بنده خدا و کلمه او بود که آن را بر مریم القا فرمود. گفتند چگونه ممکن است انسانی بی پدر به دنیا آید؟ قرآن در این باره نازل شد که مَثَل عیسی، مثل آدم است. چون گفتگو دراز گردید رسول خدا صلی الله علیه وآله به حکم خدا فرمود: ما و شما پسران، زنانمان و خودمان مباهله می‏کنیم تا دروغ گویان مشمول لعنت الهی گردند. در آن روز که بیست و چهارم و به قولی بیست و یکم ذوالحجه بود، رسول خدا با علی مرتضی و فاطمه زهرا و حسن و حسین علیهم السلام برای مباهله بیرون شدند. ترسایان چون شکوه و جلال آن بزرگواران را دیدند، ترسیدند و از مباهله چشم پوشیدند و با رسول صلی الله علیه وآله مصالحه کردند و جزیه پذیرفتند.

کوه احد

کوه احد
کوه احد

در ناحیه شمالی مدینه رشته کوهی به طول تقریبی شش کیلومتر از شرق به غرب کشیده شده که به دلیل جدایی آن از دیگر رشته کوهها، احد خوانده می شود این کوه خاطره یکی از مهمترین جنگهای صدر اسلام را که بسیار دردناک بوده در سینه دارد در این غزوه بود که عده زیادی از اصحاب رسول خدا (ص ) به دلیل بی توجهی جمعی از مسلمانان به اوامر آن حضرت ، به شهادت رسیدند

مقبرة الشهداء

مسلمانان به دفن شهدای غزوه احد پرداختند و به یاد آنان ، مقبره ای در دامنه کوه احد ایجاد شد بهترین عزیزان اسلام ، از مهاجر و انصار از جمله حمزه ( عموی پیامبر ) و در آنجا دفن شده اند حمزه و دو تن از دیگر شهدا در یک قسمت ، و دیگر شهیدان در فاصله 25متری آنها مدفون شده اند علاقه و علقه مسلمانان با کوه احد، آن اندازه بود که رسول خدا (ص ) فرمود : احد ،کوهی است که ما را دوست دارد، و ما نیز آن را دوست داریم

مسجد فضیخ

درباره فضیخ گفته شده است که نام درخت نخل بوده و یا اشاره به مسکری است که از درخت نخل گرفته می شد در جریان غزوه بنی نضیر رسول خدا (ص ) در آنجا خیمه ای داشته و بدین مناسبت آن مکان را مسجد فضیخ نامیده اند مسجد فضیخ در میان نخلستانها، در شرق مسجد قبا و منطقه عوالی واقع شده محل این مسجد در خیابان عوالی ، پیش از مستشفی الوطنی قرار دارد

مسجد غمامه (مصلی)

نخستین مسجد در منطقه غرب مدینه که نزدیکترین فاصله را در حال حاضر با مسجد النبی دارد ( حدود پانصد متر ) مسجد غمامه یا مصلی که رسول خدا (ص ) در آن نماز عید را برگزار کرده است ( مصلی محلی است که برای برگزاری نماز عید و خارج از حدود شهر در یک فضای باز ساخته می شود )

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «تور مدینه» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره تور مدینه فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.