زمان مطالعه: 3 دقیقه
رشته مدارک پزشکی

رشته مدارک پزشکی

  رشته مدارک پزشکی از رشته‌های تازه تاسیس دانشگاه‌های ایران است. کار این رشته ایجاد توانائی در دانشجویانی...

  

رشته مدارک پزشکی از رشته‌های تازه تاسیس دانشگاه‌های ایران است. کار این رشته ایجاد توانائی در دانشجویانی است که می‌خواهند مدارک پزشکی بیمارستان‌ها، مرکز بهداشتی درمانی و مراکز بهداشتی جهان را به منظور استفاده در امور پژوهشی و آموزشی بصورت علمی نگهداری کنند. اگر می خواهید با رشته مدارک پزشکی بیشتر آشنا شوید این مقاله پورتال آسمونی را مطالعه نمایید چرا که اطلاعات بسیار مفیدی در مورد رشته مدارک پزشکی عنوان می کنیم.

باتوجه به تأسیس و توسعه دانشگاههای علوم پزشکی در سطح کشور اجرای برنامه دوره کارشناسی مدارک پزشکی در چند دانشگاه علوم پزشکی مختلف در حال حاضر و پیش بینی اجرای برنامه دوره کارشناسی مدارک پزشکی در سایر دانشگاههای علوم پزشکی که هم اکنون مشغول تربیت کاردان مدارک پزشکی می‌باشند و نیز باتوجه به رشد علمی که در زمینه مدارک پزشکی بوجود آمده و نیاز مبرم به تربیت کارشناس مدارک پزشکی را ایجاب کرده است، لازم است که برای بالا بردن کیفیت آموزش در این رشته مدرسان و برنامه ریزان آموزشی تربیت شوند تا بتوانند سطح علمی فارغ‌التحصیلان این رشته را به استاندارد موجود در دنیا که بر اثر نیاز مبرم به اطلاعات مندرج در مدارک پزشکی برای درمان بیمار کارهای پژوهشی برنامه ریزی و آموزشی دانجشویان پزشکی در علوم وابسته بوجود آمده و نسبت به آنچه در کشور ما وجود دارد بسیار بالاست برسانند.

لذا لازم است تعداد معینی مدرس در این زمینه تربیت شوند تا علاوه بر تدریس دروس تخصصی دوره کاردانی و کارشناسی مدارک پزشکی بتوانند بعنوان مدیر برنامه آموزشی این رشته فعالیت نموده و نیز کار برنامه ریزی آموزشی برای این رشته را در دانشگاهها بعهده گیرند.

توانایی‌های‌ لازم :

آمار به ویژه‌ آمار حیاتی‌ در رشته‌ مدارک‌ پزشکی‌ از اهمیت‌ بسیاری‌ برخوردار است‌. به‌ همین‌ دلیل‌ دانشجوی‌ مدارک‌ پزشکی‌ باید در درس‌ ریاضی‌ و آمار قوی‌ بوده‌ و همچنین‌ به‌ زبان‌ انگلیسی‌ مسلط‌ باشد.در ضمن‌ دانشجو باید به‌ زیست‌شناسی‌ علاقه‌مند باشد چون‌ در نهایت‌ پرونده‌های‌ بیماران‌ را که‌ در آنها اطلاعات‌ مربوط‌ به‌ نوع‌ بیماری‌ و نحوه‌ درمان‌ یا پیشرفت‌ بیماری‌ درج‌ شده‌ است‌، تجزیه‌ و تحلیل‌ می‌کند.

موقعیت‌های‌ شغلی‌ در ایران :

در هر بیمارستان‌ یا مرکز خدماتی‌ ـ درمانی،‌ بخشی‌ به‌ نام‌ بخش‌ مدارک‌ پزشکی‌ وجود دارد که‌ دارای‌ 4 واحد آمار بیمارستانی‌، پذیرش‌، بایگانی‌ مدارک‌ پزشکی‌ و واحد کُدگذاری‌ بیماری‌ها است‌ و مسؤول‌ این‌ بخش‌ و کارکنان‌ آن‌ باید فارغ‌التحصیل‌ رشته‌ مدارک‌ پزشکی‌ باشند.

فارغ‌التحصیلان‌ مدارک‌ پزشکی‌ در مقطع‌ کاردانی‌ فعالیت‌های‌ مربوط‌ به‌ واحدهای‌ پذیرش‌، آمار، کدگذاری‌ و ذخیره‌ و بازیابی‌ پرونده‌های‌ پزشکی‌ بیمارستان‌ را انجام‌ می‌دهند و کارشناسان‌ این‌ رشته‌ نیز مدیریت‌ هریک‌ از واحدهای‌ یاد شده‌ یا مدیریت‌ بخش‌ مدارک‌ پزشکی‌ بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی‌ ـ درمانی‌ را برعهده‌ می‌گیرند.

درس‌های‌ این‌ رشته‌ در مقطع کارشناسی :

دروس‌ پایه‌:

بهداشت‌ محیط‌ بیمارستان‌، فیزیولوژی‌، آشنایی‌ با باکتری‌، ویروس‌، قارچ‌ و انگل‌، اخلاق‌ و مقررات‌ حرفه‌ای‌، روانشناسی‌ مقدماتی‌ و روابط‌ انسانی‌، ریاضیات‌ پایه‌، آناتومی‌.

دروس‌ اصلی‌:

کلیات‌ پزشکی‌، اصطلاحات‌ پزشکی‌، زبان‌ اختصاصی‌، اصول‌ مدیریت‌ بیمارستانی‌، مددکاری‌ اجتماعی‌، کامپیوتر و کاربرد آن‌، ماشین‌نویسی‌ عملی‌ و نظری‌.

دروس‌ تخصصی‌:

کُدگذاری‌ بیماری‌ها، مدارک‌ پزشکی‌، آمار حیاتی‌ مقدماتی‌، شاخص‌های‌ بهداشتی‌ و آمار بیمارستانی‌، اصول‌ و روش‌های‌ بایگانی‌، بایگانی‌ پزشکی‌، کارآموزی‌ در عرصه‌.

درس‌های‌ این‌ رشته‌ در مقطع کارشناسی ارشد :

آموزش کارشناسی ارشد (ناپیوسته) مدارک پزشکی به دوره ای اطلاق می‌شود که تحصیلات بالاتر از کارشناسی را در بر گیرد و اولین مقطع پس از کارشناسی است، هدف از ایجاد آن تربیت افراد لایق و متبحر می‌باشد بطوریکه بر علم مدارک پزشکی در سطح استاندارد موجود در دنیا وقوف کامل داشته و نیز با علم مدیریت آموزشی بالاخص برنامه ریزی آموزشی و روش تدریس آشنائی کامل داشته تا بتواند بطور مفید تدریس این رشته را در سطح کاردانی و کارشناسی بعهده گرفته و نیز مدیریت این برنامه آموزشی را در دانشگاههای مختلف عهده دار شده و برنامه ریزی آموزشی در این رشته را انجام داده بالاخص کمبودهای موجود اعضاء هیئت عملی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی را جبران نمایند.

2- طول دوره و شکل نظام:

medical-records2
medical-records2

براساس آئین نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد (ناپیوسته) مصوب شورایعالی برنامه ریزی حداقل طول دوره کارشناسی ارشد (ناپیوسته) رشته آموزش مدارک پزشکی 2 سال و حداکثر مجاز طول تحصیلات این دوره برای دانشجویان تمام وقت 3 سال و برای دانشجویان نیمه وقت برابر مصوبات شورایعالی برنامه ریزی می‌باشد.

تذکر 1: داوطلبانی که در این مقطع پذیرفته شده‌اند بایستی معلومات زبان انگلیسی آنها در حد استفاده از متون خارجی باشد در غیر اینصورت تعداد موردنیاز واحد زبان انگلیسی را با نظر گروه زبان دانشکده بعنوان پیش نیاز بایستی بگذرانند.

تذکر 2: بدیهی است چنانچه دانشجو نیاز به گذراندن برخی دروس پیشنیاز داشته باشد در خلال این دوره آن دروس را می‌گذراند و مسلماً حداکثر طول مجاز تحصیل برای چنین دانشجویانی به نسبت واحدهای پیشنیاز گذرانده شده افزایش می‌یابد.

3- واحدهای درسی:

تعداد کل واحدهای درسی این دوره 32 واحد می‌باشد.

تعداد واحدهای درسی شامل:

الف – دروس اصلی: 12 واحد

ب – دروس اختصاصی: 16 واحد

ج – پایان نامه: 4 واحد

نظر خود را درباره «رشته مدارک پزشکی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره رشته مدارک پزشکی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.