زمان مطالعه: 2 دقیقه
معنای تاسوعا و عاشورا

معنای تاسوعا و عاشورا

تاسوعا و عاشورا، دو واژه ای که از خردسالی با آنها آشنایی داریم اما از معنای واژگانی آنها هیچ اطلاعی نداریم. در این پست معنای تاسوعا عاشورای را شرح داده ایم.

تاسوعا و عاشورا، از جمله مهم ترین روزها در تاریخ اسلام هستند و دارای مراسم بسیار مخصوص و مشهوری اند اما غیر عرب زبان ها از معنای این دو واژه آگاهی ندارند. در ادامه مطلب آسمونی به بررسی معنی تاسوعا و عاشورا می پردازیم.

تاسوعا و عاشورا به چه معناست؟

تاسوعا و عاشورا
تاسوعا و عاشورا

عاشورا از ریشه «عشر»، به معنای ده و دهم و تاسوعا از ریشه «تسع»، به معنای نه و نهم است. این لفظ فقط بر نهمین و دهمین روز محرم گفته شده است. از آنجا که حوادث مهم کربلا در روز نهم و دهم ماه محرم الحرام اتفاق افتاد،این دو روز را برجسته کرده و به نام تاسوعا و عاشوار مشهور شده و روز نهم و دهم محرم الحرام در فرهنگ مسلمانان به ویژه شیعیان،از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

تاریخچه تاسوعا عاشورای حسینی

پس از آنکه امام حسین (ع) درکربلا به شهادت رسید، روز عاشورا در میان مردم به روز حزن و اندوه مشهور شد و شیعیان حضرت علی (ع) آن روز را روز سوگ وعزاداری قرار دادند؛از این رو به نام عاشورای حسینی شهرت یافت. امام صادق (ع) فرمود

عاشورا روزی است که امام حسین (ع) میان یارانش کشته شد و بر زمین افتاد. یاران او نیز پیرامون او به خاک افتاده وعریان بودند

روز نهم محرم؛تاسوعای سال 61 هجری،امام حسین و یارانش در محاصره نیروهای دشمن قرار گرفتند. در این روز دشمن آب را به روی اهل بیت امام حسین (ع) و یاران او بست. از آنجا که این روز بر اهل بیت (ع) سخت گذشت و شاید یکی از روزهای بسیار سخت و مصیبت بار برای خاندان پیامبر بود،به عنوان تاسوای حسینی، مورد توجه شیعیان قرار گرفت.
امام صادق (ع) در این باره می فرماید:

تاسوعا روزی است که حسین (ع) و اصحاب او در کربلا محاصره شدند و سپاه شامیان برضد آنان گرد آمد. ابن زیاد و عمر سعد از فراهم آمدن آن همه سوار خوش حال شدند وآن روز، حسین (ع) ویارانش را ناتوان شمردند و یقین کردند دیگر برای او یاوری نخواهد آمد و عراقیان او را پشتیبانی نخواهند کرد.

در مقابل شیعیان، بنی امیه و پیروانشان روز عاشورا را روز جشن و سرور قرار دادند. همچنین، به تدریج دشمنان درباره عاشورا احادیثی ساختند تا آن روز را به دلیل غلبه بر امام حسین (ع) و اهل بیت و یارانش، با فضیلت نشان دهند، درحالی که روز غم و اندوه و مصیبت است.

عاشورا، روزی است که بهترین انسان راکشتند، جگر رسول خدا را پاره پاره کردند و زنان و کودکان پیامبر را به اسارت بردند؛ آیا این روز می تواند روز مبارکی باشد؟!
امام صادق (ع) در این باره می فرماید:

بنی امیه وهمراهان آنان از شامیان، نذر کردند که اگر امام حسین (ع) کشته شد و به سپاهیان [بنی امیه] آسیبی نرسید و حکومت در خاندان ابی سفیان تثبیت شد، روز عاشورا را عید قرار دهند و به شکرانه پیروزی خود روزه بگیرند. این عمل، به صورت روش و سنتی میان مردم تاکنون ادامه دارد که ریشه آن خاندان ابوسفیان است. در روز تاسوعا عاشورا مردم روزه می گیرند و با شادی، با خویشان وبستگان خود رفتار می کنند.

نظر خود را درباره «معنای تاسوعا و عاشورا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره معنای تاسوعا و عاشورا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.