زمان مطالعه: 8 دقیقه
وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی

وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی

وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی یکی از وزارت خانه ها و ارگان های دولتی ایران است. این وزارت خانه از سال 90...

وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی یکی از وزارت خانه ها و ارگان های دولتی ایران است. این وزارت خانه از سال 90 تشکیل شد و شروع به کار کرد. آسمونی در این بخش به معرفی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی می پردازد.



وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران پس از تصویب مجلس شورای اسلامی در 8 تیر 1390 و تصویب شورای نگهبان در 12 تیر در راستای طرح کوچک‌سازی دولت با ادغام سه وزارت رفاه و تأمین اجتماعی، کار و امور اجتماعی و تعاون تشکیل شد.

تصدی این وزارت را انوشیروان محسنی بندپی بر عهده دارد.



وزیران وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی

نخستین وزیر وزارت‌خانهٔ ادغامی عبدالرضا شیخ‌الاسلامی است که با با 204 رای موافق، 31 مخالف و 10 ممتنع رای آورد.

آسمونی : وی در تاریخ 15 بهمن 1391 استیضاح و برکنار شد.

در 15 اردیبهشت 1392 نمایندگان مجلس، با 200 رأی موافق، 40 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از مجموع 252 آرای مأخوذه، اسدالله عباسی را برای تصدی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برگزیدند.

با آغاز کار دولت یازدهم علی ربیعی برای تصدی وزارت تعاون به مجلس معرفی شد.

علی ربیعی عهده‌دار این وزارتخانه بود که ایشان نیز در سال 97 عزل شدند و آقای بندپی فعلا سرپرست وزارتخانه هستند.



تاریخچه وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی

وزارت تعاون

فعالیت تعاونی در ایران سابقه دیرپایی ندارد. اولین شرکت تعاونی در ایران در سال 1314 تأسیس شد.

در دوران محمدرضا پهلوی کمک‌های فراوانی را اصل 4 جهت توسعه بخش تعاون در ایران کرد.

رویداد اصلاحات ارضی زمینهٔ فعالیت‌های تعاونی در ایران را گسترش داد.

پس از انقلاب 57 هم‌زمان با رویگردانی مقطعی انقلابیان از سرمایه داری گرایش به فعالیت تعاونی افزایش یافت.

قانون اساسی ایران در اصل 43 و 44 به لزوم گسترش تعاونی‌ها اشاره کرده‌است.

مجلس سوم قانون تعاون مصوب 13 شهریور 1370 در 12 فصل و 70 ماده تدوین کرد و وزرات تعاون بر اساس این قانون فعالیت خود را آغاز کرد.

آخرین وزیر این حوزه، محمد عباسی بود.

وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی
وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی

وزارت رفاه و تأمین اجتماعی

وزارت رفاه و تأمین اجتماعی در سال 1383 و پس از تصویب قانون نظام جامع تأمین اجتماعی در مجلس ششم تشکیل شد.

قانون نظام جامعه تأمین اجتماعی در آذر 1382 در مجلس ششم تصویب شد و معرفی وزیر و تشکیل وزارتخانه به مجلس هفتم (که کنترل آن در اختیار محافظه کاران قرار داشت) موکول شد.

در ابتدای آغاز به کار مجلس هفتم برخی از نمایندگان در لزوم تشکسل این وزارتخانه تشکیک کردند تا جایی که رمضان زاده سخنگوی دولت خاتمی لزوم قانونی تشکیل این وزارتخانه بر اساس مصوبات مجلس قبل را یادآور شد.

آسمونی : سرانجام شریف زادگان به عنوان اولین وزیر رفاه و تأمین اجتماعی از مجلس رای اعتماد گرفت.



اهداف و برنامه‌های وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی

هدف اولیهٔ تأسیس این وزارتخانه تجمیع همه نهادهای خدماتی حمایتی و بیمه گر همچون سازمان تأمین اجتماعی، سازمان بهزیستی، سازمان خدمات درمانی، هلال احمر، سازمان حوادث غیر مترقبه، سازمان اورژانس کشور، کمیته امداد امام خمینی، بنیاد جانبازان و مستضعفان، بنیاد شهید، سازمان بازنشستگی، صندوق بیمه روستاییان و ... و پایان دادن به تشتت گسترده در ارائه خدمات حمایتی و بیمه‌ای در کشور بود اما از آنجا که اصولگرایان با هر گونه کاهش اختیارات علی خامنه‌ای مخالفت می‌کنند، نهادهای زیر نظر وی همچون کمیته امداد و بنیادها به فعالیت خود خارج از حیطه این قانون ادامه دادند.

مسئولان اعلام کردند که نظام جامع اطلاعات ایرانیان را فراهم خواهند آورد تا بر اساس آن کد تأمین اجتماعی (در آمریکا: Social Securty Number) برقرار شود. (اقدامی که تاکنون صورت نگرفته).

محمد ستاری فر از معاونان خاتمی و یکی از طراحان این سازمان می‌گوید: «اگر اغراق نباشد باید بگویم من شخصاً درجه اعتبار این قانون را بعد از قانون اساسی می‌دانم.»

یکی از معاونان سازمان تأمین اجتماعی نیز گفت که وزارت رفاه باید همهٔ افراد را تا دو سال پس از تأسیس تحت پوشش قرار دهد.



مخالفان وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی

آسمونی : تشکیل این وزارتخانه با مخالف وزیر بهداشت و رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی مواجه گردید.

مسعود پزشکیان وزیر وقت بهداشت درمان و آموزش پزشکی معتقد است که:

" وقتی دولت در الفبای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم مشکل دارد و قدرت پرداخت منابع مالی را ندارد چگونه می‌خواهد وزارت رفاه برای مردم درست کند؟"

سازمان تأمین اجتماعی که بر اساس این قانون به وزارتخانه تبدیل گردید) پیشتر زیر مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار داشت.

هم چنین برخی از نهادهای کارگری پیرامون استفاده از منابع صندوق تأمین اجتماعی (که از محل پرداخت حق بیمه کارگران در نیم قرن گذشته جمع‌آوری شده است) در سایر مصارف ابراز نگرانی کردند.

mcls
mcls

موافقان وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی

به گفته نمایندگان مدافع طرح بیش از 25٪ از بودجه کل کشور صرف مسایل امور خدماتی، حمایتی و درمانی می‌شود، اما هیچ وزارتخانه‌ای پاسخگوی این هزینه‌ها و همچنین وضعیت خدمات حمایتی و رفاهی در کشور نیست.

به گفته نمایندگان سازمان‌های مختلفی در این امور مشغول هستند که تعدد آنان منجر به موازی کاری و تلف شدن بخش عمده‌ای از بودجه کشور می‌گردد.

همچنین با گذشت بیش از دو دهه از انقلاب اسلامی هنوز اهداف اصل 49 قانون اساسی جمهوری اسلامی محقق نشده است.



وزیران وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی

اولین وزیر معرفی شده برای این پست در دولت خاتمی شریف‌زادگان رئیس وقت سازمان تأمین اجتماعی بود که موفق به کسب رای اعتماد از مجلس هفتم گردید.

محمود احمدی‌نژاد ابتدا سید مهدی هاشمی را برای پست وزارت به مجلس هفتم معرفی کرد اما موفق به احراز رای اعتماد مجلس نشد.

وی سپس پرویز کاظمی را معرفی کرد که از مجلس رای اعتماد گرفت.

احمدی‌نژاد یکسال بعد در مهر 1385 وی را نیز برکنار کرده و عبدالرضا مصری را به مجلس معرفی گرد.

مصری نماینده کرمانشاه در مجلس هفتم و پیش از آن سابقه فعالیت در سازمان زندانها و کمیته امداد را داشته‌است.

هم‌زمان با معرفی وی برخی از نمایندگان طرح انحلال وزارت رفاه و انتقال سازمان تأمین اجتماعی به وزارت بهداشت و درمان (همچون گذشته) را تصویب کردند که به فرجام نرسید.



شریف زادگان

دکتر شریف زادگان که مسئول کمیته قشرها میر حسین موسوی در انتخابات سال 1388 بود در بهمن سال 1389 توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.



کاظمی

وی دومین وزیر کار در مجلس گفت:حوزه فعالیت وزارت رفاه براساس قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی حوزه بیمه‌ای، حمایتی و توانبخشی از طریق اعطای یارانه و کمک مالی به افراد و خانواده‌های نیازمند و حوزه امدادی شامل، امداد و نجات در حوادث غیرمترقبه است.

پیش‌بینی می‌شود بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی در سال 88 بالغ بر 8 میلیون و 508 هزار و 543 نفر و سازمان بازنشستگی کشوری یک میلیون و 434 هزار نفر خواهند شد که مجموعاً 9/9 میلیون نفر را (حدود 56 درصد جمعیت 70 میلیونی کشور را) شامل می‌شوند که با توجه به منابع و مصارف کنونی آینده‌ای خطرناک برای بیمه شدگان پیش‌بینی می‌شود.

وی پس از برکناری از پست وزارت در مصاحبه‌ای گفت که پس از دو-سه جلسه 45 دقیقه‌ای گفتگو با ثمره هاشمی (از نزدیکان احمدی‌نژاد و خود او) به عنوان وزیر معرفی شده‌است.

وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی
وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی

عبدالرضا مصری

وی که دارای مدرک کارشناسی علوم اجتماعی است آبان 1385 با 191 رای موافق از مجموع 259 نماینده حاضر به عنوان سومین وزیر رفاه و تأمین اجتماعی آغاز بکار کرد.



صادق محصولی

آسمونی : صادق محصولی (1338 در ارومیه) وزیر کشور دولت نهم و وزیر رفاه در دولت دهم جمهوری اسلامی است.

محصولی با اینکه پس از انتخابات بحث‌برانگیز دهم در سمت خود به عنوان وزیر کشور ابقا نشد اما سرانجام در روز 25 آبان 1388 با رای ضعیف نمایندگان مجلس شورای اسلامی (149 رای موافق از مجموع 265 رای ماخوذه) به عنوان وزیر رفاه و تأمین اجتماعی انتخاب شد.

پیشتر محمود احمدی‌نژاد، فاطمه آجرلو را برای این سمت معرفی کرده بود که با رای عدم اعتماد نمایندگان از این سمت بازماند.



بانک نوآوران رفاه و تأمین اجتماعی

وزارت رفاه خرداد 1387 اعلام کرده در راستای منویات حضرت امام خامنه‌ای و نامیدن سال 1387 به عنوان سال نوآوری و شکوفایی این بانک را تأسیس کرده‌است.



وزارت کار و امور اجتماعی

مختصات: 35°42′3٫41″ شمالی 51°22′2٫71″ شرقی وزارت کار و امور اجتماعی یکی از بخش‌های دولت بود. البته نام و دامنه کاری این نوع از وزارتخانه در هر کشوری تا اندازه‌ای متفاوت است.

برای نمونه در کشور هلند نام این نهاد، «وزارت امور اجتماعی و موقعیت شغلی» است که بخش بزرگی از فعالیت‌های آن در زمینه امور پرداخت کمک‌هزینهٔ رفاهی به بیکاران تشکیل شده‌است.

آبان سال 1323 در «وزارت پیشه و هنر»، اداره مستقلی به نام اداره کل کار تشکیل شد این ادارهٔ کل ابتدا برای رسیدگی به اختلافات تصویب‌نامه‌ای تنظیم کرد که در فروردین سال 1324به تصویب هیئت وزیران رسید.

اولین طرح قانون کار در تاریخ 28 اردیبهشت سال 1325 و در زمان تعطیلی مجلس به تصویب هیئت وزیران رسید.

از آنجا که با تصویب قانون کار، سازمان کوچک اداره کل کار، قادر به حل و فصل امور کارگری نبود و از طرف دیگر یکی از گردانندگان حزب توده نیز در راس وزارت پیشه و هنر قرارگرفته بود و حکومت وقت به سبب مخالفت‌های سیاسی حزب مزبور، مایل نبود امورکارگری کشور را سلطه و اختیار وی قراردهد، لذا با تصویب هیئت دولت در 13/5/1325وزارتخانه جدیدی به نام وزارت کار و تبلیغات از ادغام اداره کل کار، اداره کل انتشارات و تبلیغات و اداره عمران و اصلاحات وزارت کشور تشکیل و مأمور اجرای قانون کار گردید.

درسال 1325 مظفر فیروز اولین وزیر وزارت کار و تبلیغات معرفی شد.

تاریخچه وزارت کار و امور اجتماعی را می‌توان به دو دوره قبل و بعد از انقلاب اسلامی 1325 تا 1357 و 1357 تا 1382 تقسیم کرد.

درسال 1325 بعد از تصویب وزارت کار و تبلیغات توسط هیئت دولت، سرانجام درسال 1328 اجازه قانونی تأسیس وزارت کار از طرف مجلس به دولت داده شد و وزارت کار موجودیت قانونی پیدا کرد.

هدف و وظایف وزارت کار و تبلیغات در بدو امر با توجه به شرایط اجتماعی و سیاسی آن زمان به شرح ذیل بود:

ایجاد مرجع بی‌طرف صلاحیتدار برای حل اختلافات کارگر و کارفرما و تمرکز امور مربوط به کار و مراقبت در تهیه اجرای مقررات قانون کار و قانون بیمه کارگران و حمایت و تأمین بهداشت و رفاه کارگران و برقراری روابط با تشکیلات بین‌المللی کار

آسمونی : در کشور ایران فعالیت‌های این نهاد متمرکز بر تنظیم روابط کار و صیانت از نیروی کار و ایجاد بستر اشتغال زایی بود.

ازجمله فعالیت های دیگر وزارتخانه میتوان به برگزاری هرساله جشنواره کارآفرینان برتر کشور اشاره کرد.

تمرکزعمده این جشنواهر بر روی استارت آپ ها و مقوله تخصصی کارآفرینی بوده که در این امر تا حد زیادی موفقتهایی نیز به همراه داشته است.



وزیران کار و امور اجتماعی

در دوره پهلوی

  • مظفر فیروز کابینه قوام السلطنه (اولین وزیر کار ایران)
  • احمد آرامش کابینه قوام السلطنه
  • منوچهر آزمون کابینه امیرعباس هویدا

در دوران جمهوری اسلامی ایران

  • داریوش فروهر (دولت موقت)
  • محمد میرمحمد صادقی
  • احمد توکلی
  • ابوالقاسم سرحدی‌زاده
  • حسین کمالی
  • سید صفدر حسینی
  • ناصر خالقی
  • سید محمد جهرمی
  • عبدالرضا شیخ‌الاسلامی
  • اسدالله عباسی
  • علی ربیعی
  • انوشیروان محسنی بندپی (سرپرست)
نظر خود را درباره «وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.