زمان مطالعه: 3 دقیقه
زندگینامه مسعود پزشکیان

زندگینامه مسعود پزشکیان

مسعود پزشکیان سیاستمدار اصلاح طلب، نایب رئیس اول دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و نمایندهٔ مردم تبریز،...
زندگینامه مسعود پزشکیان
زندگینامه مسعود پزشکیان


مسعود پزشکیان سیاستمدار اصلاح طلب، نایب رئیس اول دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و نمایندهٔ مردم تبریز، آذرشهر و اسکو است. اگر می خواهید با مسعود پزشکیان آشنا شوید این بخش آسمونی را تا پایان دنبال نمایید چرا که زندگینامه مسعود پزشکیان را برای شما عزیزان منتشر می کنیم.

زندگینامه مسعود پزشکیان

مسعود پزشکیان زادهٔ 7 مهر 1333 در مهاباد، آذربایجان غربی است. وی در دوره‌های نهم و هشتم نیز نمایندهٔ همین حوزه انتخابیه و همچنین در دولت هشتم وزیر بهداشت بود.

تحصیلات و مسئولیت‌های مسعود پزشکیان

پزشکیان تحصیلات ابتدایی خود را در زادگاهش مهاباد طی کرد و سپس به مرکز استان رفته و در هنرستان کشاورزی ارومیه، دیپلم صنایع غذایی گرفت. پس از اخذ دیپلم، در سال 1352 جهت انجام خدمت سربازی به شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان منتقل شد و در همین دوره بود که به پزشکی علاقه پیدا کرد و در نتیجه در سال 1354 و پس از اتمام خدمت سربازی، دیپلم دوم خود را در رشته طبیعی (علوم تجربی) اخذ کرد و در سال 1355 در رشتهٔ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز پذیرفته شد.

masoud-pezeshkian
masoud-pezeshkian


نقش مسعود پزشکیان در انقلاب فرهنگی

بنا به گفته پایگاه اطلاع‌رسانی پزشکیان، «پس از انقلاب دکتر پزشکیان با تأسیس انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده پزشکی و کلاسهای قرآن و نهج البلاغه و جلسات بحث و مناظره، باعث تقویت نیروهای مذهبی و وحدت آنها در مقابل گروه‌های ضد انقلاب و تفکرات الحادی و التقاطی آنان شد.»

در آن زمان، انجمن اسلامی دانشکده پزشکی قوی‌ترین انجمن در کل دانشگاه تبریز بود. در سال 58، پس از اینکه چپی‌ها مراسم سخنرانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را در دانشکده پزشکی به هم زدند، کار به درگیری فیزیکی بین دانشجویان مخالف نظام و طرفداران نظام کشید و به بسته شدن دانشگاه انجامید. با پیام خمینی، در نهایت انقلاب فرهنگی اتفاق افتاد.

وی در دوران جنگ ایران و عراق مسئول اعزام اکیپ‌های پزشکی به جبهه‌ها بود و همزمان به صورت رزمنده و پزشک فعالیت می‌کرد.

زندگینامه مسعود پزشکیان
زندگینامه مسعود پزشکیان


پزشکیان دورهٔ پزشکی عمومی خود را در سال 1364 به پایان رسانید و در سمت مربی فیزیولوژی شروع به تدریس در دانشکدهٔ پزشکی نمود. در سال 1369 تخصص خود در رشته جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تبریز اخذ کرد و سپس در سال 1372 فوق تخصص جراحی قلب را از دانشگاه علوم پزشکی ایران دریافت نمود و بلافاصله در بیمارستان قلب شهید مدنی تبریز استخدام گردید که بعدها رئیس این بیمارستان شد. در سال 1373 به ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز منصوب گردید که ریاست وی بر این دانشگاه تا سال 1379 ادامه داشت.

سپس به تهران منتقل شده و به مدت 6 ماه سمت معاونت سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را عهده‌دار گشت. سرانجام در دور دوم ریاست جمهوری سید محمد خاتمی به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مجلس رأی اعتماد گرفت.

masoud-pezeshkian
masoud-pezeshkian


مسعود پزشکیان  در انتخابات

پزشکیان در 21 اردیبهشت 1392 و در آخرین روز ثبت نام انتخابات ریاست‌جمهوری ایران (1392) با حضور در وزارت کشور در این انتخابات نام‌نویسی کرد، اما صلاحیت وی تأیید نشد.

مسعود پزشکیان در 7 اسفند 1394 و همزمان با برگزاری انتخابات مجلس دهم، وی توانست با کسب 261٬394 رأی از حوزهٔ انتخابیهٔ تبریز، آذرشهر و اسکو، به عنوان نخستین نامزد پیروز انتخابات در این حوزه، راهی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شود و همچنین وی توانست رکورد رأی مردم تبریز در انتخابات مجلس شورای اسلامی را بشکند. او در این انتخابات در فهرست امید قرار داشت.

مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس دهم

پزشکیان در انتخابات هیئت رئیسه موقت مجلس دهم به عنوان نامزد فراکسیون امید برای نایب رییسی ثبت نام کرد و توانست با کسب 158 رای نایب رئیس اول دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شود.

زندگینامه مسعود پزشکیان
زندگینامه مسعود پزشکیان


اظهار نظرها در مورد مسعود پزشکیان

پزشکیان در نشست علنی مجلس در تاریخ 7 اسفند 1394 گفت از اینکه خدا او را ترک آفریده، شاکر است و هیچ‌کس حق ندارد «زبان و فرهنگ ترک‌ها» را مسخره کند؛ ترک‌ها و سایر اقوام ایران طبق اصل 15 قانون اساسی باید بتوانند در مدارس به زبان خودشان بنویسند، حرف بزنند و یاد بگیرند. او به آذربایجان علاقه و تعلق خاطر داشته، آذربایجان شرقی را استان خود و تبریز را شهر خود می‌داند. پزشکیان، در مهر 1395 طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که برخی از پزشکان ایران تا هفت برابر پزشکان آمریکا درآمد دارند، این آمار با مقایسهٔ سرانه سلامت دو کشور عینیت می‌یابد و نه رقم خام.

 
نظر خود را درباره «زندگینامه مسعود پزشکیان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره زندگینامه مسعود پزشکیان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.