زمان مطالعه: 5 دقیقه
زندگینامه مرضیه وحید دستجردی

زندگینامه مرضیه وحید دستجردی

مرضیه وحید دستجردی یکی از سیاستمداران زن ایرانی است که در دولت های پیشین عهده دار وزارت بهداشت بود. اگر می...

زندگینامه مرضیه وحید دستجردی
زندگینامه مرضیه وحید دستجردی

مرضیه وحید دستجردی یکی از سیاستمداران زن ایرانی است که در دولت های پیشین عهده دار وزارت بهداشت بود. اگر می خواهید با مرضیه وحید دستجردی بیشتر آشنا شوید این بخش آسمونی را حتما مطالعه نمایید چرا که بیوگرافی مرضیه وحید دستجردی را برای شما عزیزان منتشر می کنیم.

زندگینامه مرضیه وحید دستجردی

مرضیه وحید دستجردی متولد 1338در تهران است . او پزشک و سیاستمدار ایرانی و مشاور رئیس قوه قضائیه ایران است. او پیش از این وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران، نمایندهٔ دوره‌های 4 و 5 مجلس شورای اسلامی و مدیر روابط دانشگاهی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده‌است. هم‌اکنون عضو هیئت بیمارستان آرش) با سمت دانشیار است.

وی با حکم سید علی خامنه‌ای، رهبر ایران، در تاریخ 16 فروردین 1394، عضو هیئت امناءی کمیته امداد امام خمینی شد.

marzieh-vahid-dastjerdi
marzieh-vahid-dastjerdi

او از مطرح‌کنندگان «طرح تفکیک جنسیتی در بیمارستان‌ها» است.

دستجردی با طرح پیوستن ایران به کنوانسیون امحای کلیه اشکال تبعیض علیه زنان مخالفت کرده‌است.

وحید دستجردی تنها وزیر بهداشت زن در تاریخ ایران بوده و تا کنون تنها زنی است که در تاریخ حکومت جمهوری اسلامی ایران به مقام وزارت رسیده‌است. پس از فرخ‌رو پارسا و مهناز افخمی، وحید دستجری سومین زن در تاریخ ایران است که وزیر شده‌است.

زندگی شخصی و خانواده مرضیه وحید دستجردی

دستجردی در خانواده‌ای اصفهانی در تهران متولد شد. پدر او سیف‌الله وحید دستجردی پنجمین رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران بود که در 1378 درگذشت. خواهر او الهه وحید دستجردی رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس کلینیک دندانپزشکی خبرنگاران است. او برادرانی با نامهای حمید و احمد دارد. همسر او دکتر نخستین، مشاور وزیر بهداشت در امور دندانپزشکی بود. محمد اصفهانی پسرخالهٔ اوست.



زندگینامه مرضیه وحید دستجردی
زندگینامه مرضیه وحید دستجردی
محمد اصفهانی پسرخالهٔ مرضیه وحید دستجردی

 

تحصیلات مرضیه وحید دستجردی

مرضیه وحید دستجردی در سال 1354 در 16 سالگی تحصیلاتش را در رشته پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز کرد و در 1362 دکترای عمومی پزشکی را دریافت نمود. در سال 1367 بورد تخصصی خود را در رشته جراحی زنان و زایمان از همین دانشگاه دریافت کرد، سپس طرح خدمت خود را به مدت دوسال به عنوان متخصص زنان و زایمان در بیمارستان امیرالمؤمنین علی شهرستان گراش فارس گذراند.

وزارت مرضیه وحید دستجردی

محمود احمدی‌نژاد در ابتدای دورهٔ دوم ریاست جمهوری خود در سال 1388، برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی سه زن از جمله مرضیه وحید دستجردی را برای کسب رای اعتماد به عنوان وزیر به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. مخالفت‌های زیادی با استناد به تفاسیر و احادیث در مورد وزارت زن مطرح گردید. در روز سه‌شنبه 15 مرداد 1388، با ارایهٔ پیشنهاد وزارت او توسط محمود احمدی‌نژاد به مجلس شورای اسلامی، این پیشنهاد به بررسی گذاشته شد و دو روز بعد در جلسهٔ رأی‌گیری، از مجموع 286 رأی گرفته شده، با 175 رأی موافق، 29 رأی ممتنع و 82 رأی مخالف، موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شد. دو زن دیگر از کسب رای اعتماد مجلس بازماندند.

نقش مرضیه وحید دستجردی در ابطال آزمون دستیاری

وحید دستجردی، در سال 1388، در پی اعتراض عده‌ای از پزشکان شرکت‌کننده در آزمون دستیاری و جنجال‌ها دربارهٔ فروش سؤالات آزمون دستیاری پزشکی، سی‌وهفتمین دورهٔ این آزمون را که در 29 بهمن 1388 برگزار شده‌بود باطل کرد. همچنین همهٔ مقامات مرکز سنجش پزشکی، از سمت خود برکنار شدند و وعده شد به این موضوع رسیدگی شده و مسببان افشای سؤالات، دادگاهی شوند. برای پاسخ‌گویی به افکار عمومی و نمایندگان مجلس، باقر لاریجانی رئیس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت از سوی وحید دستجردی، مسئول پاسخگویی به پرسش‌ها دربارهٔ موضوع ابطال آزمون دستیاری شد.

marzieh-vahid-dastjerdi
marzieh-vahid-dastjerdi

اطلاعیه‌ای که از سوی وزارت بهداشت دربارهٔ ابطال این آزمون صادر شده بود به این شرح بود:

نظر به التزام قانونی و اخلاقی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به سلامت برگزاری آزمون مهم و حساس پذیرش دستیار تخصصی، رعایت عدالت و مقررات و قوانین مربوط به برگزاری این آزمون، به اطلاع عموم داوطلبان شرکت کننده در آزمون دوره سی و هفتم می‌رساند: در بررسی اعتراضات و شکایات برخی از داوطلبان پس از برگزاری آزمون و وارد دانستن برخی از آنها به دستور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی سی هفتمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی ابطال شد. از تاریخ صدور این اطلاعیه، همه دست اندرکاران مرکز سنجش آموزش پزشکی تا حصول نتیجه نهایی، پس از رسیدگی کامل به همه ابعاد موضوع از سمت‌های خود عزل می‌شوند. به داوطلبان توصیه می‌شود با حفظ آمادگی علمی، خود را برای شرکت در آزمون جایگزین که به زودی زمان آن اعلام خواهد شد، مهیا کنند. جزئیات برگزاری آزمون جدید دستیاری در اطلاعیه‌های بعدی اعلام می‌شود.

آزمون جایگزین، در 13 اسفند همان سال برگزار شد.

زندگینامه مرضیه وحید دستجردی
زندگینامه مرضیه وحید دستجردی
زندگینامه مرضیه وحید دستجردی

واکنش نمایندگان مجلس به ابطال آزمون دستیاری توسط مرضیه وحید دستجردی

درپی جنجال‌ها دربارهٔ افشای سؤالات و ابطال آزمون، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این موضوع واکنش نشان دادند. کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اعلام کرد که موضوع را به طور جدی پیگری کرده و از وزارت بهداشت توضیح خواهد خواست. حسین‌علی شهریاری، نایب رئیس وقت این کمیسیون، ابطال آزمون را اقدام مناسبی از سوی وزیر دانست و در این باره گفت:

در سالهای گذشته هم موضوع تخلف در آزمون دستیاری مطرح بود و متأسفانه تقلب هم صورت گرفته بود اما با متخلفین برخورد نشد و افرادی هم بودند که با خرید سئوال دستیار شدند و اکنون هم ادامه می‌دهند. وزیر بهداشت کار خوبی را انجام داده‌است و به موقع این ابطال صورت گرفت. آزمونی باید برگزار شود و کسانی که زحمت کشیده‌اند و امتحان داده‌اند نگران نباشند. این بار یک کار اصولی انجام شده‌است و کلیه دست اندرکاران برکنار شده‌اند و قرار شده‌است آزمونی برگزار شود تا داوطلبان با فراغ بال در آن شرکت کنند و نگرانی از این بابت نداشته باشند.

عبدالجبار کرمی، دیگر عضو کمیسون بهداشت و درمان در مجلس، تخلفات اتفاق افتاده در آزمون را نتیجهٔ قصور وزارت بهداشت دانسته و در اظهارات خود، گفت که وزارت بهداشت باید تاوان این قصور را بدهد.

وی افزود که موضوع «با یک عذرخواهی» حل نمی‌شود و وزارت بهداشت باید رضایت داوطلبان آزمون را به طور جد جلب کند. وی گفت: «اگر وزارت بهداشت و مجلس، با متخلفین برخورد نکنند، رسالت واقعی خود را انجام نداده‌اند.»

marzieh-vahid-dastjerdi
marzieh-vahid-dastjerdi

برکناری مرضیه وحید دستجردی

از چند هفته پیش از 7 دی‌ماه 1391، خبرهایی از برکناری احتمالی دستجردی مطرح شد. طرح انتقادهای از او در روزنامهٔ دولتی ایران مبنی بر مقاومت در برابر برکناری باقر لاریجانی —برادر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، قائم مقام وزیر بهداشت و رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران— این موضوع را تقویت کرد. انتقاد از اختصاص ندادن ارز دولتی برای مصارف پزشکی و دارویی که با تکذیب احمدی‌نژاد روبه‌رو شد یکی از دلایل اختلاف میان وزیر بهداشت و رئیس‌جمهور عنوان شده است.

نهایتاً در هفت دیماه مرضیه وحید دستجردی، تنها وزیر زن در تاریخ جمهوری اسلامی، به دستور محمود احمدی‌نژاد عزل و محمد حسن طریقت منفرد به عنوان سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منصوب شد. این در حالی بود که یک هفته پیش از این عزل محمدرضا رحیمی —معاون اول رئیس‌جمهور— گفته بود تا احمدی‌نژاد هست، وحید دستجردی هم هست. پس از این تغییر باقر لاریجانی از سمت خود به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران استعفا کرد.

مرضیه وحید دستجردی پس از وزارت

وحید دستجردی، پس از اتمام دورهٔ وزارت، صبح روز یک‌شنبه، 16 دی 1391، به بیمارستان جامع بانوان آرش بازگشت.

وحید دستجردی، از تاریخ 16 فروردین 1394 با حکم سید علی خامنه‌ای، عضو هیئت امنای کمیته امداد امام خمینی شد.

زندگینامه مرضیه وحید دستجردی
زندگینامه مرضیه وحید دستجردی
زندگینامه مرضیه وحید دستجردی

نظر خود را درباره «زندگینامه مرضیه وحید دستجردی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره زندگینامه مرضیه وحید دستجردی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.