زمان مطالعه: 4 دقیقه
شهدای جنگ تحمیلی ایران و عراق

شهدای جنگ تحمیلی ایران و عراق

همانطور که می دانید جنگ تحمیلی ایران و عراق یکی از طولانی ترین جنگ های تاریخ بوده است که در طی آن افراد زیادی...

همانطور که می دانید جنگ تحمیلی ایران و عراق یکی از طولانی ترین جنگ های تاریخ بوده است که در طی آن افراد زیادی کشته و مجروح شدند. آسمونی در این بخش آمار کلی از شهدای جنگ تحمیلی ایران و عراق را منتشر می کند.



شهدای جنگ تحمیلی ایران و عراق

ﺁﻣـــﺎﺭ ﮐــﻠﯽ شهدای جنگ تحمیلی ایران و عراق

در مجموع ﺗﻌﺪﺍﺩ 213255 ﻧﻔــﺮ در جنگ تحمیلی ایران و عراق به شهادت رسیدند.

ﮐﻪ ﺷــﺎﻣﻞ؛

ــ 155081 ﻧﻔﺮ ﺩﺭ ﺩﺭﮔﯿﺮﯼ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺑﺎ ﺩﺷﻤﻦ،

ــ 16154 ﻧﻔﺮ ﺩﺭ ﺣﻤﻼﺕ ﺩﺷﻤﻦ ﺑﻪ ﺷﻬﺮﻫﺎ،

ــ 11814 ﻧﻔﺮ ﺩﺭﺣﻮﺍﺩﺙ ﻣﺘﻔﺮﻗﻪ

ــ ﻭ ﺳﺎﯾﺮ ﻣﻮﺍﺭﺩ 9889 ﻧﻔﺮ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ .

ــ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺁﻣﺎﺭ ﺗﻌﺪﺍﺩ 155259 ﻧﻔﺮ ﻣﺠﺮﺩ،

ــ ﺗﻌﺪﺍﺩ 55996 ﻧﻔﺮ ﻣﺘﺄﻫﻞ،

ــ ﺗﻌﺪﺍﺩ 7054 ﻧﻔﺮ 14 ﺳﺎﻟﻪ ﻭ ﮐﻤﺘﺮ،

ــ ﺗﻌﺪﺍﺩ 65575 ﻧﻔﺮ ﺑﯿﻦ 15 ﺗﺎ 19 ﺳﺎﻟﻪ،

ــ ﺗﻌﺪﺍﺩ 87106 ﻧﻔﺮ ﺑﯿﻦ 20 ﺗﺎ 23 ﺳﺎﻟﻪ،

ــ ﺗﻌﺪﺍﺩ 22703 ﻧﻔﺮ ﺑﯿﻦ 24 ﺗﺎ 29 ﺳﺎﻟﻪ،

ــ ﺗﻌﺪﺍﺩ 30817 ﻧﻔﺮ 30 ﺳﺎﻟﻪ ﻭ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺑﻮﺩﻩ

شهدای جنگ تحمیلی ایران و عراق
شهدای جنگ تحمیلی ایران و عراق

ﺳﭙﺎﻩ ﭘﺎﺳﺪﺍﺭﺍﻥ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺍﺳﻼﻣﯽ:

ﮐــﺎﺩﺭ: 23199 ﻧﻔﺮ

ﺳﺮﺑﺎﺯ: 16738 ﻧﻔﺮ

ﺍﺭﺗﺶ ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ:

ﮐــﺎﺩﺭ: 9089 ﻧﻔﺮ

ﺳﺮﺑﺎﺯ: 36965 ﻧﻔﺮ

ﻧﯿﺮﻭﯼ ﺍﻧﺘﻈﺎﻣﯽ ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ:

ﮐــﺎﺩﺭ: 2926 ﻧﻔﺮ

ﺳﺮﺑﺎﺯ: 5672 ﻧﻔﺮ

ﺷﻐﻞ ﺁﺯﺍﺩ: 31674 ﻧﻔﺮ

ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯ: 32275 ﻧﻔﺮ

ﺩﺍﻧﺸﺠﻮ: 2608 ﻧﻔﺮ

ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ: 2742 ﻧﻔﺮ

ﺑﯿﮑﺎﺭ: 6128 ﻧﻔﺮ

ﺩﻭﻟﺘﯽ : 26293 ﻧﻔﺮ

ﺑﺴﯿﺞ ﻭﯾﮋﻩ: 2329 ﻧﻔﺮ

ﺧﺎﻧﻪ ﺩﺍﺭ : 3136 ﻧﻔﺮ

ﮐﻮﺩﮎ : 2906 ﻧﻔﺮ

ﻏﯿﺮ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ: 4564 ﻧﻔﺮ

martyrs-of-war
martyrs-of-war

معرفی جنگ تحمیلی ایران و عراق

جنگ عراق با ایران که در ایران با نام جنگ تحمیلی یا دفاع مقدس و در زمان صدام در عراق با نام قادسیهٔ صدام شناخته می‌شود، طولانی‌ترین جنگ متعارف در قرن بیستم میلادی و دومین جنگ طولانی این قرن پس از جنگ ویتنام بود که نزدیک به هشت سال به طول انجامید. جنگ به صورت رسمی در 31 شهریور 1359 برابر 22 سپتامبر 1980 آغاز شد. در این روز درگیری‌های پراکنده مرزی دو کشور با یورش هم‌زمان نیروی هوایی عراق به ده فرودگاه نظامی و غیرنظامی ایران و تهاجم نیروی زمینی این کشور در تمام مرزها به یک جنگ تمام عیار تبدیل شد هرچند مقامات عراقی معتقد بودند که جنگ از 4 سپتامبر با حملات توپخانه‌ای ایران به شهرهای مرزی عراق آغاز شده‌است.

پیش از آغاز جنگ روابط دو کشور به شدت تیره شده بود که خصومت شخصی صدام حسین و روح‌الله خمینی رهبران دو کشور و مهم‌تر از آن جاه‌طلبی‌های سیاسی و اختلافات مرزی و ایدئولوژیکی دو کشور دلایل اصلی آن بودند. این جنگ در نهایت پس از حدود 8 سال در مرداد 1367 با قبول آتش‌بس از سوی دو طرف و پس از به جا گذاشتن یک میلیون نفر تلفات و 1190 میلیارد دلار خسارات به دو کشور خاتمه یافت. مبادلهٔ اسیران جنگی بین دو کشور از سال 1369 آغاز شد. ایران آخرین گروه از اسرای جنگی عراقی را در سال 1381 به عراق تحویل داد.

جنگ ایران و عراق از لحاظ استراتژیک یکی از مهم‌ترین برخوردهای نظامی دوران معاصر بود، که منافع تقریباً همه کشورهای جهان را بدون استثنا تهدید کرد و تأثیر مستقیم آن بر کشورهایی وارد شد که بیشترین ذخایر نفتی جهان را داشتند. در طول جنگ ثابت شد که پیروزی هر یک از دو کشور ایران یا عراق موجب برهم‌خوردن ثبات و توازن قوا در منطقه خواهد شد به همین دلیل ابرقدرت‌ها کوشیدند تا هیچ‌کدام از این دو کشور پیروز نشوند و هر دو را با زخم‌هایی عمیق و طولانی رها کنند.

از بعد نظامی عراق با استفاده از عنصر غافلگیری در ابتدای جنگ موفق شد بخش‌هایی از خاک ایران از جمله شهر خرمشهر را اشغال نماید. ایران در سال‌های دوم و سوم جنگ موفق شد بیشتر مناطق اشغالی از جمله خرمشهر را آزاد نموده و از سال 1984 جنگ را به داخل خاک عراق بکشاند. ایران در فوریه 1986 موفق به تصرف فاو یکی از مهمترین بنادر صدور نفت عراق شد و در 8 ژانویه 1987 عملیات عظیمی به نام کربلای 5 را برای تصرف بصره دومین شهر بزرگ عراق به انجام رساند که در جریان آن 65 هزار سرباز ایرانی و 20 هزار عراقی کشته شدند. ایران در 26 فوریه این عملیات را متوقف کرد و در شرایطی که بن‌بست نظامی در جبهه جنوبی جنگ کامل شده بود، جنگ نفتکش‌ها با حملات دو طرف به سوی کشتی‌های غیرنظامی در خلیج فارس به اوج خود رسید. کشتی‌های کویتی یکی از اهداف مورد علاقه ایرانی‌ها بودند. حملات نیروهای ایران به نفتکش‌های شوروی و آمریکا که در خدمت دولت کویت بودند و حمله غافلگیرانه یک جنگنده عراقی به کشتی جنگی آمریکایی که به آسیب شدید ناوچه یواس‌اس استارک و مرگ 37 سرباز آمریکایی انجامید، کشتیرانی بین‌المللی را در معرض خطر قرار داده و زمینه مداخله بیشتر هر دو ابرقدرت را فراهم کرد به‌طوری‌که هر دو از قطعنامه‌های شورای امنیت که از دو طرف درخواست آتش‌بس داشت، حمایت می‌کردند.

در سال چهارم و پنجم در این جنگ ارتش عراق به‌طور گسترده از جنگ‌افزارهای شیمیایی علیه کردهای عراقی و مردم و نظامیان ایران استفاده کرد؛ ولی ادعای استفاده ایران از سلاح‌های شیمیایی ثابت نشده‌است. همچنین دو طرف در مقاطعی اقدام به بمباران و موشک‌باران شهرها و اهداف غیرنظامی کردند که در این مورد نیز عراق همواره پیش‌قدم بود. درگیری‌ها برای مدتی در اواخر جنگ به خلیج فارس کشیده شد و طی آن تعداد زیادی سکوی نفتی و کشتی‌های تجاری و نفت‌کش با پرچم کشورهای گوناگون آسیب دیدند.

شوروی یکی از دو ابرقدرت آن دوران از سال 1980 تأمین نظامی هر دو کشور را متوقف کرده بود اما از سال 1982 به منبع اصلی عراق برای خرید سلاح‌های پیشرفته تبدیل شد. آمریکا نیز در سال 1985 در جریان مذاکراتی پنهانی اقدام به فروش سلاح به ایران کرد. ایالات متحده آمریکا در اواخر جنگ به شکل مستقیم وارد درگیری با ایران شد. از سوی دیگر کشورهای سوریه، کره شمالی و لیبی نیز از ایران حمایت تسلیحاتی و تکنولوژیکی کردند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در کل 8 قطعنامه در این خصوص صادر نمود که همگی به جز قطعنامه 598 توسط ایران رد شد. دو کشور در طول جنگ آسیب‌های فراوان اقتصادی را متحمل شدند و بیش از یک میلیون نفر در این جنگ کشته یا مجروح شدند.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «شهدای جنگ تحمیلی ایران و عراق» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره شهدای جنگ تحمیلی ایران و عراق فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.