زمان مطالعه: 4 دقیقه
بیوگرافی مارتا سیلوا

بیوگرافی مارتا سیلوا

مارتا سیلوا ؛ دختری که فوتبال زنان را رسانه ای کردمارتا ، بهترین گلزن تاریخ جام جهانی زنان /  اختصاص ورزشی...

مارتا سیلوا ؛ دختری که فوتبال زنان را رسانه ای کرد

مارتا ، بهترین گلزن تاریخ جام جهانی زنان /  اختصاص ورزشی آسمونی - مهدی زارعی

مارتا سیلوا ؛ دختری که فوتبال زنان را رسانه ای کرد
مارتا سیلوا ؛ دختری که فوتبال زنان را رسانه ای کرد

دختر قهرمان یا پله مونث؟

آسمونی ، رسانه ها این دختر 162 سانتی متری را « پله مونث » می نامند. پله اسطوره فوتبال برزیل نیز وی را دختر قهرمان برزیلی ها نامیده است.  دختری که پیش از جام جهانی 2015 گفته بود: « هیچ چیز برای من مهم تر از فتح جام جهانی 2015 نیست، رویاهای من هنگامی کامل می شود که بتوانم با هم تیمی هایم این موفقیت را به دست بیاورم. در هیچ دوره ای به اندازه جام جهانی 2015 شانس قهرمانی نخواهیم داشت، نه به این دلیل که تیم های دیگر ضعیف شده اند، به این دلیل که تیم برزیل بسیار آماده تر از هر زمانی است.» اما مارتا و برزیل باز هم به جمع چهار تیم برتر جام نرسیدند؛ درست مثل سال 2011 که تا دقیقه 120 از آمریکا پیش بودند اما در آخرین ثانیه ها گل تساوی را دریافت کردند و آن گاه در ضربات پنالتی شکست خوردند. با تمام این ناکامی ها مارتا در جام جهانی نیز رکوردهای خاص خود را دارد.

ورق زدن تاریخ در جام جهانی

مارتا که سابقه حضور در 5 جام جهانی را دارد، در سال 2015 تعداد مجموع گل های خود در جام جهانی را به عدد 15 رساند تا با سبقت از بیرژیت پرینتس آلمانی عنوان برترین گلزن تاریخ جام جهانی زنان را از آن خود کند. در همان روزها سایت استار اسپورت، از رکوردشکنی مارتا با عنوان « ورق زدن تاریخ در جام جهانی زنان » یاد کرد. دختری که مرزهای جنسیت در فوتبال را در هم شکست و نقشی اساسی در تبلیغ فوتبال زنان در سراسر جهان ایفا کرد. امسال هم یک پنالتی کافی بود تا مارتا رکورد 16 گل میروسلاو کلوزه را در جام جهانی مردان شکسته و حالا بیشترین گل در جامهای جهانی در دو بخش مردان و زنان از آن او باشد.

marta-silva
marta-silva

رکوردهای عجیب مارتا

رکوردهای مارتا در فوتبال زنان دست نیافتنی است. 112 گل ملی در 147 بازی برای برزیل از سال 2002 تا امروز، کسب 6 توپ طلای بهترین بازیکن فوتبال جهان  شامل پنج جایزه پیاپی از سال 2006 تا 2010 و 4 بار عنوان دوم بهترین بازیکن جهان و همچنین 3 بار کسب عنوان سومین بازیکن برتر زنان جهان. اما مارتا هرگز با برزیل در جام جهانی و المپیک به عنوان قهرمانی نرسیده است. دستاورد او دو نقره در المپیک های 2004 و 2008 هست و یک نقره در جام جهانی 2007. مارتا در جام جهانی چین هم بهترین گلزن شد و هم بهترین بازیکن جام  علاوه بر تمام این ها مارتا انبوهی عنوان بهترین گلزن و بهترین بازیکن لیگ های مختلف را در کارنامه دارد؛ از برزیل گرفته تا سوئد و آمریکا

دختری با تکنیک پسرانه

مارتا وی یرا دا سیلوا در 19 فوریه 1986 در  « دویس ریاچوس آلاگوآس » برزیل متولد شده است. او در خانواده ای متوسط رو به پایین به دنیا آمد اما مشکل بزرگ تر او این بود که وقتی برای فوتبال بازی کردن علاقه زیادی نشان داد جایی نبود که بتواند هنرنمایی خود را نشان بدهد و به عبارت دیگر باشگاهی برای او وجود نداشت و هر آنچه که بود به پسران تعلق داشت. همین مساله سبب شد که مارتا در سنین هفت تا نه سالگی در کوچه های فقیر نشین محل تولد خود با پسران همسن خود فوتبال بازی کند. شاید به همین علت بود که بازی مارتا هرگز تفاوت خاصی با پسرها نداشته است و او نیز همچون ستارگان فوتبال برزیل می تواند تکنیک ناب برزیلی را به رخ بکشد.

دورانی حیرت انگیز در لیگ سوئد

استعدادهای او توسط هلنا پاچئو، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال زنان برزیل کشف شد تا این بازیکن از 14 سالگی کار حرفه‌ای خود را در فوتبال آغاز کرد. مارتا طی دو سالی که در واسکو داگاما بود تنها 16 بار به میدان رفت و 4 بار موفق به گلزنی شد. آسمونی ، اما در سانتاکروز آمار گلزنی او رشد چشمگیری داشت. طی سالهای 2002 تا 2004 مارتا 16 گل در 38 مسابقه به ثمر رساند و پس از آن راهی لیگ فوتبال سوئد شد. جایی که طی 4 سال موفق شد آمار حیرت انگیز 210 گل را در 103 مسابقه را برای اومه آ- آی کا به جای گذارد یعنی بیش از 2 گل در هر مسابقه!

مارتا سیلوا ؛ دختری که فوتبال زنان را رسانه ای کرد
مارتا سیلوا ؛ دختری که فوتبال زنان را رسانه ای کرد

قهرمانی در لیگ حرفه ای امریکا

او آن گاه راهی لیگ آمریکا و باشگاه لس آنجلس سول شد و طی 19 بازی 10 بار موفق به گلزنی شد. پس از آن فصل 10-2009 را به لیگ برزیل بازگشت و باز هم آماری عجیب به جای گذاشت. این بار در سانتوس با ثبت 26 گل در 14 مسابقه. این بار سانتوس به لطف مارتا دو جام کسب کرد که هر دو در سال 2009 بود؛ یکی در مسابقات لیبرتادورس ( رقابت های سراسری امریکای جنوبی ) و دیگری در لیگ برزیل.

دختر 400 هزار دلاری

مارتا آن گاه به سانتوس بازگشت و در سال 2011 موفق شد 13 گل در 12 بازی به ثمر برساند. در همان سال در لیگ آمریکا هم بازی کرد و 10 گل در 14 بازی برای وسترن نیو یورک فلش به ثمر رساند و برای دومین سال متوالی با تیم خود قهرمان لیگ آمریکا شد. پس از آن دو سال را در لیگ سوئد و باشگاه تیرسو اف. اف گذراند و 27 گل در 38 مسابقه ثبت کرد. مبلغی که در قرارداد مارتا ذکر شده بود او را به گران ترین بازیکن فوتبال زنان دنیا تبدیل کرد و هنوز هم در صدر این فهرست قرار دارد. مبلغ این قرارداد 400 هزار دلار بود. دو سال طول کشید تا بار دیگر مارتا رکورد خود را بشکند، یعنی زمانی که راهی دیگر تیم سوئدی شد. ستاره برزیلی طی سالهای 2014 تا 2017 پیراهن روزنگارد سوئد را به تن کرد. مارتا برای سال اول 420 هزار دلار قرارداد بست و در سال دوم 450 هزار دلار.

سفیر صلح سازمان ملل و محبوب تر از نیمار

مارتا در حال حاضر سفیر صلح سازمان ملل است و این مساله با توجه به شهرت و محبوبیت او مساله عجیبی به نظر نمی رسد. اما محبوبیت مارتا در برزیل فوق العاده زیاد است. به طوری که وقتی در المپیک 2016 ریو و در بازی مردان برزیل برابر عراق وقتی توپ زیر پای نیمار( شماره 10 برزیل) می آمد شعار های "مارتا مارتا"ی هواداران حاضر در ورزشگاه مانه گارینشا را می شنید. حتی یک هوادار خردسال برزیلی در اقدامی جالب پیراهن نیمار را تغییر داد به این شکل که روی نام ستاره برزیل را خط زد و به جای او اسم مارتا را به همراه یک قلب روی پیراهنش حک کرد.

نظر خود را درباره «بیوگرافی مارتا سیلوا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی مارتا سیلوا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.