زمان مطالعه: 6 دقیقه
تحقیقات بازاریابی

تحقیقات بازاریابی

تحقیقات بازاریابی فرآیندی است که سازمان را از طریق جمع آوری اطلاعات به بازار مرتبط می کند. اطلاعات حاصله از...
تحقیقات بازاریابی فرآیندی است که سازمان را از طریق جمع آوری اطلاعات به بازار مرتبط می کند. اطلاعات حاصله از تحقیقات بازار در کنار تجربه، شم و دانش مدیران، راهنمای ایشان در اخذ تصمیم های درست به شمار می آید. اگر می خواهید بدانید تحقیقات بازاریابی چیست؟ و همچنین مراحل تحقیقات بازاریابی را بیاموزید این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید.

تحقیقات بازاریابی
تحقیقات بازاریابی

تحقیقات بازاریابی چیست؟ + مراحل

تحقیقات بازاریابی چیست؟

تحقیقات بازاریابی، (Marketing research) عبارت است از فعالیت‌هایی که ارتباط لازم را بین مصرف‌کنندگان، خریداران و مدیران بازاریابی از طریق تبادل اطلاعات برقرار می‌کند.

در ابتدا هدف بازاریابی، پیدا کردن تکنیک‌هایی برای افزایش فروش بود و فهم و درک مشتریان هیچ جایگاهی در بازاریابی نداشت اما با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی تولید و پیشی گرفتن تولید کالاها و عرضه نسبت به تقاضا، مدیران بازاریابی به‌طور فزاینده‌ای اهمیت فهم و درک مشتریان پی بردند و امروز شعار بازاریاب‌ها این است:

آسمونی : شناخت و درک خریداران به صورت انفرادی همراه با شناخت یک بخش بازاریابی تخصصی.

امروزه تمامی شرکت‌های پیشرو در عرصه تولید و تجارت، جهت اثر بخشی بازاریابی از مجموعه‌ای از فنون تحقیقات بازاریابی بهره می‌گیرند و تحقیقات بازاریابی یکی از قوی‌ترین و مؤثرترین ابزارهای تصمیم سازی برای مدیران بازاریابی به‌شمار می‌رود.

در گذشته تحقیقات بازاریابی عبارت بود از روش جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات برای کمک به مدیران در اخذ تصمیمات مطلوب بازاریابی اما از دهه 1990 به این‌طرف تحقیقات بازاریابی یکی از اجزای مکمل مراحل تصمیم‌گیری تلقی می‌شود.

در تعریفی ساده، تحقیقات بازاریابی فرایندی است که سازمان را به بازار هدف از طریق جمع‌آوری اطلاعات مرتبط می‌کند.

اطلاعات حاصله از تحقیقات بازار در کنار تجربه و دانش مدیران راهبردی، راهنمای آن‌ها در انتخاب تصمیم‌های درست به‌شمار می‌آید.

تحقیقات بازاریابی نخستین گام در راه شناختن خریداران است و در نتیجه زیربنای مدیریت سازمان‌هایی است که برنامه کار خود را با توجه به نیازها و خواسته‌های مشتریان تنظیم می‌کند.

marketing-research
marketing-research

از تحقیقات بازاریابی در تعیین سیاست‌های بازاریابی استفاده می‌شود و به این ترتیب از عوامل قابل کنترل و خارج از کنترل بازار به بهترین صورت استفاده می‌شود.

در واقع تحقیقات بازار کمکی برای کارخانه‌های تولیدی است تا خطر اتخاذ تصمیم‌های اشتباه در آن‌ها کم شود، یا در کمپین‌های تبلیغاتی به این آگاهی برسند که مخاطب چه چیزی را دوست دارد، یا اینکه بعد از کمپین به تأثیر تبلیغ خود پی ببرند.

آسمونی : تلاش‌های متعددی برای تعریف تحقیقات بازاریابی صورت گرفته و بعضی از آن‌ها سبب شده‌است تا «تحقیقات بازار» به جای «تحقیقات بازاریابی» استفاده شود و همه جنبه‌های آن را پوشش دهد.

با این وجود یک تفاوت اساسی بین دامنه فعالیت‌هایی که این دو واژه را پوشش می‌دهند، وجود دارد.

مسوولیت تحقیقات بازار بسیار گسترده است، درحالی که تحقیقات بازاریابی به یافتن اطلاعات در مورد بازار یک محصول خاص محدود می‌شود.

امروزه بازاریابی به عنوان یک وظیفه خاص مدیریتی است که کلیه فعالیت‌های مرتبط با توسعه، تولید و توزیع محصولات به بازارهای خاص، یعنی جایی که باید رضایت مصرف‌کنندگان آن‌ها تأمین شود را در بر می‌گیرد؛ بنابراین تحقیقات بازاریابی، توسعه محصول، شناخت بازار، روش‌های مناسب فروش، توزیع، تبلیغ و تسهیلات خدمات/فروش را در بر می‌گیرد و در واقع، همه جنبه‌های فعالیت‌های کسب و کار از «مرحله ایده» تا «رضایت مشتری» را پوشش می‌دهد.

مراحل تحقیقات بازاریابی

مراحلی از روند تحقیقات بازاریابی:

آسمونی : مابرای اینکه یک روند طبیعی از تحقیقات بازاریابی رارقم بزنیم باید به نکاتی کلیدی توجه داشته باشیم اولین آنها که به آن اشاره می کنیم شناختن بازارکنونی:

اندازه بازار چقدر است،نرخ رشد بازار چقدر است،سودآوری آن چقدر می باشد،بخش های متمایزبازار کدامند،تمایزهای بین آنها چیست،رقبای اصلی چه کسانی می باشندبه تک تک این گزینه هاباید توجه کردودرذهن خودبه تک تک این هاپاسخ دادگزینه بعدی شناختن بازاربالقوه بخش بندی بازاراخیرمحصولات وایده یابی برای محصولات وخدمات اخیر،ابعادی که از لحاظ استراتژیک به آن هاباید دقت کرد:

یک در مقایسه بارقبای خوددر کجای بازارقراداریم،استراتژی های رقبای ما چه می باشد،آیابازاراز جذابیت کافی برخورداراست یاباید به کشف بازارهای دیگر رفت،در ک مصرف کننده از محصولات وبرداشت مصرف کننده از محصول ،چه انگیزه هایی مصرف کنندگان رابه خریدتشویق می کند،درک کلی مصرف کنندگان از محصول ما چه می باشد،چگونه می توانیم محصول خودراازدیگرمحصول هامتمایزوخاص تر کنیم.

تحقیقات بازاریابی
تحقیقات بازاریابی

شاخه ی دیگرکه به آن اشاره می شودمرتبط باقیمت می باشدکه قیمت رقبا چقدراست،مصرف کنندگان آمادگی پرداخت چه مقدارمبلغی رادارندکه توجه کردن به قدرت خرید مشتری برای محصولات یک گزینه ی کلیدی می باشدکه باید به آن توجه بالایی داشت،آن هاانتظاردارنددرازای قیمت پرداختی چه چیزی دریافت کنند،قیمت یک محصول چه تاثیری می تواندبرروی فروش ازخودبه جامی گذارد،موضوعات پیش از تبلیغات که از قبیل پیام آنهاچیست،مخاطب آن کیست،هزینه ی آن چقدر است وکدام رسانه بیشترین اثربخشی راداردموضوعات پس از تبلیغ چه پیام هایی دریافت می شوند،به چه سطحی از آگاهی مصرف کنندگان دست یافته ایم ،کمپین چه اثری برفروش به جا گذاشته است فرایندبازاریابی شامل مراحلی می باشد که ما برای اینکه بخواهیم یه فرایندی راطی کنیم

برای تحقیقات بازاریابی باید به نکاتی توجه داشت اول تعریف مسئله درک مشکلات ومسائل بازاریابی وشناخت محیطی که مسئله درآن اتفاق می افتدتنهاپس ازتعریف دقیق مسئله تحقیق است که محقق می تواند بااطمینان خاطربه طراحی واجرای فرایندبه تحقیق بپردازد.

مرحله بعدی تعیین روش مواجهه بامسئله:

آسمونی : عوامل موثربرطرح تحقیق عنصراصلی این مسئله طراحی دقیق برای توسعه، مرحله بعد گرداوری اطلاعات :

این مرحله با گرداوری و تحلیل اطلاعات دست دوم شروع می شود.

چنین داده هایی هم میتواند در داخل سازمان موجود باشد به منظور دیگری اطلاعات جمع آوری شده باشد هم از منابع بیرونی فراهم سازی شود.

مطالعه و استفاده وبهره برداری از این اطلاعات ها از دوباره کاری های غیرضروری پیش گیری می کند و همینطور خلاصه مستحکمی را برای گردآوری داده های دست اول فراهم می آورد

مرحله دیگرآماده ساختن و تجزیه و تحلیل اطلاعات

آماده سازی اطلاعات شامل ویرایش، کدگذاری، ثبت و بازبینی داده ها می باشد.

این فرآیند آماده سازی و تجزیه و تحلیل منابع در هر روش کمی و کیفی و همینطور اطلاعات گردآوری شده از منابع دست اول یا دست دوم به یکسان اعمال میشود

مرحله اخرآماده سازی ونحوه ی ارائه گزارش

آسمونی : پس از به پایان رسیدن پروژه، گزارش آن برای ارائه به مدیران آن تهیه و ارائه می‌شود.

گزارش پروژه حاوی پرسش های تحقیق، روش تحقیق، طرح تحقیق، روش گرد آوری و تحلیل داده ها و نتایج و یافته های اصلی هست

محیط خرید

قبل از اینکه به جزییات یک خرید عالی بپردازید، می توانید با شناخت بهتر تیم وحوزه ی فعالیت ان هارامشخص کنیم
  • برای من توضیح دهید که افرادی که تیم کاری شماراتشکیل داده اند چگونه می باشند.
  • از مسئولیت هاوهدف های شغلی خود بگویید؟
  • هدف های تیم شما چگونه می باشدوشما آنها را چگونه موردارزیابی قرار می دهید ؟
  • بزرگترین اتفاق پیش روشماچالشی که در یک سال گذشته چه بوده است؟
حالا بحث را به جایی برسانیم که خرید خاصی که داشته اند و باعث شده از آنها در تحقیق استفاده کنید، ازعان کنند.

مرحله آگاهی

در این جا قصد داریم بفهمیم که آنها چگونه به مشکلی که نیاز به حل آن دارند پی می برند.

البته همچنان به برند خود و شناخت آن اشاره ای نخواهیم کرد.
  • به زمانی فکر کنید که برای اولین بار متوجه شدید با یک محصول روبه رو می شویدولی نه این زمانی که به چه چالش ها و مشکلاتی مواجه می شوید؟
  • چگونه می توان فهمید که این نوع محصول محصولی به شما کمک کند؟
  • تا چه اندازه با گزینه های متفاوت موجود در بازار آشنا بودید؟

توجه

حال به دنبال آن خواهید بود تا به طور کلی در مورد چگونگی و مکان تحقیقات خریداران در مورد راه حل های احتمالی بیشتر بدانید.

به فکر سوالات و صحبت هایی باشید که با به میان آوردن آنها از جزییات بیشتری آگاه شوید تا در انجام تحقیقات بازاریابی شما اثربخش باشد

marketing-research
marketing-research
  • اولین کاری که برای تحقیق خود در باره ی راه حل های احتمالی انجام دادید چه بود؟ این منبع تا چه اندازه مفید بود؟
  • برای بدست اوردن اطلاعات بیشتر به کجا مراجعه کردید؟
اگر آنها به شکل طبیعی به هدف مورد نظر شما دست نیابند می توانید در مورد موتورهای جستجو، وب سایت هایی که بازدید کرده اند، افرادی که با آنها مشورت کرده اند و موارد این چنین بپرسید.

در صورت امکان با برخی از سوالات زیر بیشتر دقت کنید :

  • چگونگی پیداکردن منبع؟
  • چه طور از وب سایت های فروشندگان استفاده کردید؟
  • چه لغاتی را به شکل خاص در گوگل جستجو می کردید؟
  • چقدر میتوان مفید بود؟ چگونه می تواند بهتر ومفیدترباشد؟
  • چه کسی اطلاعات بی فایده ای به شماداد ؟

تصمیم خرید

کدام یک از منابعی که پیش از این اشاره کردید در تصمیم گیری شما ماثربوده ؟
  • آیا برای مقایسه گزینه های پیش رویتان معیارهایی داشته اید؟ چه بوده اند؟
  • کدام یکی از فروشندگان به لیست شما راه یافتند و مزایا و معایب هر یک چه بود؟
  • چه افراد دیگری در تصمیم گیری نهایی سهیم بودند؟ هر یک از این افراد چه نقشی را ایفا می کردند؟
  • چه چیزی نهایتا بر تصمیم خرید نهایی شما تاثیرگذاربوده ؟

درقسمت آخر پایان دادن که همان خاتمه کار می باشد

در این قسمت باید به نتیجه گیری بپردازید و تشخیص دهید که چه چیزی برای خریدار بهتر ومفیدتراست؟
  • از آنها بپرسید که فرایند ایده آل خرید از نظر آنان چگونه است؟ وبه چه چیزهایی اهمیت بیشتری می دهندو از چه لحاظی با آنچه که تجربه کرده اند متفاوت است؟
  • در پایان زمانی را برای سوالات بیشتر در نظر بگیرید.
فراموش نکنید که به خاطر زمانی که در اختیار شما قرار دادند سپاسگزار باشید و آدرس ان اها را برای فرستادن متن تشکر یا هدیه دریافت کنید.
نظر خود را درباره «تحقیقات بازاریابی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره تحقیقات بازاریابی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.