مارادونا، دست خدا و نبرد فالکلند. دیدار یک چهارم نهایی جام جهانی 1986 دو تیم آرژانتین و انگلیس، در همین چند کلمه خلاصه می شود. اما برای دیه گو، جام جهانی آن سال و دو گل تاریخی آن، یادآور خاطراتی دیگر هم بودند.

او می گوید: وقتی با دست به انگلیس گل زدم، تری فِن ویک مدافع انگلیس، اولین کسی بود که فهمید من با دست گلزنی کردم. اما او نیز بیشتر از این تعجب کرده بود که من چگونه از دروازه بان هم بیشتر به هوا پریدم.

بعدها به خبرنگار انگلیسی بی بی سی گفتم: گل من، صددرصد قانونی بود. چون داور گل را قبول کرد و قرار نیست که من درباره عملکرد داور حرف بزنم.

اما وقتی جام جهانی تمام شد و مارادونا، به فوتبال باشگاهی ایتالیا برگشت، یک نفر در انتظارش بود. سیلویو پیولا گلزن اسطوره ای فوتبال ایتالیا در دهه 30 به مارادونا گفت: اگر با دست گل زدی، آن را اعلام کن تا از شمار آدمهای در تو ایتالیا، یکی کم شود. خود من در بازی با انگلیس با دست گل زدم. ولی این دلیل نشد که جشن نگیریم.»

اما در گل دوم دیه گو به انگلیس، اتفاق عجیب تری افتاد. بعد از بازی، او در رختکن به خورخه والدانو گفت: می دانستی وقتی داشتم مدافعان را دریبل می کردم و  گل می زدم، همزمان حواسم به تو هم بود و نگاهت می کردم؟!

والدانو نمی توانست این را باور کند.

نکته جالب، صحبت هکتور انریکه، هم تیمی مارادونا بود. او به دیه گو گفت: این من بودم که پاس گل را به تو دادم!

مارادونا بعدها تو زندگی نامه خود گفت: انریکه لعنتی، توپ را در زمین خودمان به من داد؛ بعد می گفت به من پاس گل داده!

مارادونا
مارادونا

با این حال، از همان مسابقات بود که مبارزه مارادونا با فیفا شروع شد. خودش می گفت: رئیس فیفا هاوه لانژ یا صدای من را نشنید، یا خودش را به نشنیدن زد. اما من علیه منافع شبکه های تلویزیونی مبارزه می کردم. حرف من این بود که ما بازیکنان نقش اصلی را در جام داشتیم و باید برای برگزاری بازی در ساعت 12 ظهر در مکزیک، با ما مشورت می کردند. بدون مارادونا، بدون رومنیگه و حتی ذخیره های مراکش، آن شبکه ها هیچ چیز نبودند.

مارادونا
مارادونا

اما مسابقه ها زمانی برگزار می شد که اروپایی ها راحت بودند. بدون توجه به بازیکنانی که ممکن بود جانشان به خطر افتد.

مارادونا
مارادونا

به هرشکل در سال 1986 آلبی سلسته قهرمان جهان شد. مارادونا درباره این قهرمانی گفت: ما با بردن جام، دنیا رو تغییر ندادیم. از قیمت نان کم نکردیم. اما ایکاش می شد فوتبالیست ها با فوتبال، مشکلات دنیا را برطرف کنند.

نظر خود را درباره «مارادونا و جام جهانی 1986» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره مارادونا و جام جهانی 1986 فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.