زمان مطالعه: 4 دقیقه
جام حذفی انگلیس ؛ نگاهی به FA CUP در فصل 19-2018

جام حذفی انگلیس ؛ نگاهی به FA CUP در فصل 19-2018

نگاهی به جام حذفی انگلیس در فصل 19-2018 / اختصاصی ورزشی آسمونی - مهدی زارعی.

نگاهی به جام حذفی انگلیس در فصل 19-2018

رقابت های جام حذفی انگلیس در فصل 19-2018 به پایان راه خود رسید. هرچند مسابقات F.A.CUP را همگان با نام مسابقات حذفی انگلیس می شناسند اما این عبارت نام درست و کاملی نیست زیرا علاوه بر تیمهای انگلیسی، تیم های ولز و جزیره گرنسی ( در کانال مانش در نزدیکی مرز فرانسه) نیز در این رقابتها حضور پیدا می کنند به طوری که در هنگان آغاز مسابقات این دوره در 11 آگوست 2018، تعداد تیمهایی که برای حضور در مسابقات ثبت نام کرده بودند، به عدد 736 می رسید.

قدیمی ترین تورنمنت فوتبالی

نام این مسابقات در اصل  Football Association Challenge Cup است که به صورت خلاصه F.A.CUP نامیده می شود. این مسابقات قدیمی ترین تورنمنت فوتبالی است که در سراسر جهان برگزار می شود و قدمت آن به فصل 72-1871 می رسد. فرمت این رقابت ها نیز مثل مسابقات لیگ کاپ انگلیس، تک حذفی است با این تفاوت که در رقابت های جام حذفی ، هر تیمی به شرط داشتن زمین مناسب می تواند در مسابقات ثبت نام کند و به همین خاطر علاوه بر تیمهای درجه یک فوتبال انگلیس، بسیاری از تیمهای محلی و دسته های پایین تر نیز فرصت پیدا می کنند تا در رقابت ها شرکت کنند. البته تیمهای سطح های بالاتر تنها از مرحله پنجم مسابقات، وارد رقابت ها می شوند و مراحل پیش از آن، تنها رقابتهایی است برای انتخاب برترین تیمها در بین تیمهای سطح پایین فوتبال انگلیس.

فرمت برگزاری مسابقات

هرچند مسابقات از آگوست آغاز می شود اما تا ماه نوامبر، خبری از تیمهای شناخته شده در این مسابقات نیست و تیمهای محلی در مناطق مختلف انگلستان مشغول پاکسازی و کنار گذاشتن رقبای خود از رقابت ها هستند. سرانجام پس از برگزاری شش مرحله حذفی، از 10 نوامبر مسابقات کمی جدی تر از قبل شد. در این مرحله، علاوه بر 32 تیمی که از مراحل قبل باقی ماده اند، 24 تیم از سطح چهارم فوتبال انگلیس( لیگ 2) و 24 تیم هم از سطح سوم جزیره( لیگ یک) به مسابقات وارد شدند تا مرحله هفتم مسابقات با حضور 80 تیم برگزار شود. در مرحله هشتم جام حذفی ، 40 تیمی حضور دارند که مسابقات مرحله قبل را با پیروزی پشت سرگذاشته اند.

در این مرحله تیم جدیدی به مسابقات وارد نمی شود و با برگزاری 20 مسابقه، بیست تیم از مسابقات کنار می روند و تنها 20 تیم در جدول باقی می مانند. در دور نهم مسابقات، تیمهای سطح اول فوتبال انگلیس ( 20 تیم لیگ برتر) و سطح دوم انگلیس ( 24 تیم چمپیون شیپ) اولین مسابقه خود را در این مسابقه ها انجام می دهند. به این ترتیب با حضور این 44 تیم در کنار 20 تیم باقیمانده مراحل قبل، رقابتهای حذفی انگلیس به اوج می رسد. این مسابقات از 3 دسامیر 2018 آغاز شد و تا 4 ژانویه ادامه یافت.

حذف زودهنگام لیورپول

از مراحل بعدی دیگر هیچ تیمی به مسابقات اضافه نمی شود و تیمها تنها به صورت تک حذفی با هم رقابت می کنند. مرحله یک سی و دوم با برگزاری 32 مسابقه در روزهای 4 و 5 ژانویه آغاز شد و در صورت تیمها، دیدار دو تیم در روزهای 15 یا 16 ژانویه انجام شد. عجیب ترین نتایج این مرحله حذف 2 تیم لیگ برتری توسط تیمهای دسته برتری بود. در این مسابقات کاردیف با یک گل از گیلینگهام باخت، ساوتهمپتون نیز با تساوی(2-2) در خانه، در ضربات پنالتی(5-3) از دربی کانتی شکست خورد.هادرسفیلد هم با یک گل از بریستول شکست خورد. تیم سطح چهارمی اولدهام اتلتیک هم در خانه فولام(2-1) باخت. لستر هم در خانه نیوپورت(2-1) باخت و سرانجام لیورپول با باخت (2-1) در خانه ولوورهمپتون خیلی زود از رقابت ها حذف شد.

کنار رفتن آرسنال و تاتنهام

مسابقات یک شانزدهم نهایی جام حذفی با حذف بسیاری از تیمهای لیگ برتر آغاز شد. در این مرحله آرسنال (3-1) از منچستریونایتد باخت و نیوکاسل در خانه 2 گل از واتفورد خورد. برنلی هم با 5 گل توسط منچسترسیتی درهم کوبیده شد. سایر تیمهای لیگی برتری که از مسابقات کنار رفتند، نتایج زیر را کسب کردند: کریستال پالاس (2-0) تاتنهام ویمبلدون (4-2) وستهام میلوال (3-2) اورتون در این مرحله پنج مسابقه با تساوی خاتمه یافت تا مطابق قوانین جام حذفی، دیدار تکراری بین دو تیم برگزار شود. با این تفاوت که تیم میهمان بازی اول، در بازی دوم میزبان شد. از جمله تیمهایی که با تساوی در خانه رقیب، فرصت برد خانگی در بازی تکراری را پیدا کردند، نیوپورت کانتی، ولوورهمپتون، برنتفورد و کوئینزپارک رنجرز بودند.

پایان کارهای دسته های پایین تر

در مرحله یک هشتم نهایی این مسابقات، چلسی هم با شکست (2-0) مقابل منچستریونایتد اوج گرفته از رقابت ها کنار رفت. حذف تیمهای ویمبلدون، دانکاستر و نیوپورت کانتی، تمامی تیمهای سطوح پایین انگلیس جارو شدند و تنها تیمهای لیگ برتر و چمپیون شیپ در جدول باقی ماندند. سایر نتایج این مرحله چنین بود: کوئینز پارک رنجرز (0-1) واتفورد برایتون (2-1) دربی کانتی ویمبلدون (0-1) میلوال نیوپورت (1-4) منچسترسیتی بریستول سیتی (0-1) ولوورهمپتون دانکاستر راورز (0-2) کریستال پالاس سوانزی (4-1) برنتفورد

حذف منچستر یونایتد و بازگشت قهرمانانه واتفورد

مهمترین اتفاق مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی حذف منچستریونایتد در بازی مقابل ولوورهمپتون بود. نتایج مسابقات این مرحله چنین بود: واتفورد (2-1) کریستال پالاس سوانزی ( 2-3) منچسترسیتی ولوورهمپتون (2-1) منچستر یونایتد میلوال (2-2) برایتون ( در ضربات پنالتی برایتون 5 بر 4 پیروز شد ) به این ترتیب با کنار رفتن سوانزی و میلوال تمامی تیمهای دسته های پایین تر از مسابقات کنار رفتند و مرحله نیمه نهایی با حضور چهار تیم از لیگ برتر برگزار شد.

جایی که منچسترسیتی در خانه با یک گل برایتون را شکست داد و یک روز بعد در هفتم آوریل، واتفورد بازگشتی حیرت انگیز مقابل ولوورهمپتون انجام داد و پس از آن که بازی (2-0) باخته را در دقیقه 4+90 به تساوی کشاند ، در وقتهای اضافی (3-2) پیروز شد و به فینال مسابقات راه یافت.   دیدار فینال، یک طرفه ترین فینال تاریخ رقابت ها بود. جایی که منچسترسیتی با 6 گل واتفورد را در هم کوبید تا علاوه بر کسب قهرمانی این مسابقات، سه جام این فصل فوتبال انگلیس را از آن خود کند. هت تریک رحیم استرلینگ پایانی خوش بود بر بهترین روز بهترین تیم انگلیس در فصل 19-2018 ...  

نظر خود را درباره «جام حذفی انگلیس ؛ نگاهی به FA CUP در فصل 19-2018» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره جام حذفی انگلیس ؛ نگاهی به FA CUP در فصل 19-2018 فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.