زمان مطالعه: 4 دقیقه
منچسترسیتی از آغاز تا امروز

منچسترسیتی از آغاز تا امروز

نتایجی که باشگاه منچسترسیتی در سالهای اخیر کسب کرده، حیرت انگیز بوده است. تیمی که به تازگی قهرمان جام جهانی باشگاهها نیز شد.

نتایجی که باشگاه منچسترسیتی در سالهای اخیر کسب کرده، حیرت انگیز است. تیمی که سرانجام تنها جای خالی کلکسیون خود را نیز پُر کرد و فاتح جام جهانی باشگاهها شد؛ این مساله تا دو دهه قبل، فراتر از یک رویا بود!

1970085

9 قهرمانی در لیگ انگلیس، 7 فتح جام حذفی و 8 عنوان قهرمانی جام اتحادیه، همراه با یک قهرمانی در لیگ قهرمانان، سوپرکاپ اروپا و جام جهانی باشگاهها گوشه ای از افتخارات منچسترسیتی تا امروز است. گواردیولا تا امروز به رکورد 16 جام و 317 برد با سیتی رسیده و این روال قطعا ادامه پیدا خواهد کرد. اما حتی تا یک دهه قبل، چنین آماری برای سیتیزن ها مثل رویا بود. امروز دیگر کسی روزهای سیاه منچسترسیتی را به خاطر نمی آورد...

1970084

تاسیس باشگاه منچستر سیتی

 اکثر مورخین ورزشی بر این عقیده‌اند که منچستر سیتی در سال 1880 تأسیس شده است. در آن ایام کلیسای سنت مارک واقع در منطقه «گورتون» در شرق منچستر یک تیم کریکت داشت که فعالیت خود را از دهه 1860 آغاز نموده بود. تیم فوتبال نیز توسط «ویلیام بیستو» تأسیس شد. این تیم با نامهای «سنت مارکز» و «وست گورتون» (گورتون غربی) شناخته می‌شد و صلیبی که بر روی پیراهن مشکی این تیم دیده می‌شد. نشان دهنده خاستگاه کلیسایی این تیم بوده است. در سال 1887 یک زمین فوتبال خوب در منطقه «آردویک» برای تیم مهیا شد که فاصله اندکی با مرکز شهر داشت. به این ترتیب تیم به هایدرود نقل مکان کرد و حضور تیم در منطقه آردویک سبب شد که باشگاه از آن به بعد، عنوان اتحادیه فوتبال آردویک شناخته شود. آردویک از نخستین دسته تیم‌هایی بود که در سال 1892 در مسابقات دسته دوم انگلستان به میدان رفت. اما شرایط مالی باشگاه همچنان متلاطم و پرنوسان بود و سرانجام در فصل 94-1893 گروه تشکیل دهنده «آردویک» از هم پاشیدند و ترکیب نصفه و نیمه تیم به همراه نفرات جدید با نامی جدید در مسابقات حاضر شدند: منچستر سیتی !

آغاز حرکت منچستر سیتی

نخستین افتخار باشگاه در سال 1899 به دست آمد. جایی که تیم قهرمان دسته دوم شد و برای اولین‌بار افتخار حضور در دسته اول را به‌دست آورد پنج سال بعد و در روز 23 آوریل 1904 فینال جام حذفی به عادت آن روزها در استادیوم کریستال پالاس برگزار شد و تیم با پیروزی (1-0) مقابل بولتون واندرزر – نخستین قهرمانی خود را در جام حذفی جشن گرفت.  

سیستم روی

منچستر سیتی در دهه 30 دوبار پیاپی به فینال جام حذفی رسید. بار اول با شکست مقابل اورتون همراه شد. اما تیم در سال 1934 پورتموث را شکست دارد و به افتخار بزرگ نائل شد. آبی آسمانی‌ها برای نخستین بار در سال 1937 قهرمان لیگ دسته اول شد. اما یک فصل بعد نوبت به سقوط این تیم رسید.بیست سال گذشت تا بازهم نام سیتی برسر زبان‌ها افتاد. باشگاه با الگوبرداری از بهترین تیم آن روزهای جهان (مجارستان) از «دان روی» به‌عنوان یک فروارد پشت سرمهاجمان اصلی استفاده کرد که وظیفه‌اش آوردن حملات از کناره‌ها به مرکز میدان بود. تیم 26 مسابقه پیاپی را بدون شکست پشت سرنهاد و به فینال جامهای حذفی 1955 و 1956 رسید.

manchester-city
manchester-city

فتح اولین جام اروپایی منچستر سیتی

فصل 68-1967 فصلی دراماتیک برای باشگاه بود. رقابت دو تیم شهر منچستر در بالای جدول به اوج رسیده بود و تا روز‌آخر مشخص نبود که کدام تیم جام قهرمانی را از آن خود خواهد کرد؟ اما آبی‌ها در روز پایانی (4-3) نیوکاسل را شکست دادند و با 58 امتیاز، بالاتر از یونایتد 56 امتیازی فاتح لیگ شدند. این پایان روزهای خوش سیتی نبود. تیم فاتح جام حذفی سال 1969 شد و به‌جام برندگان جام اروپا صعود کرد. جایی که به فینال مسابقات 1970 رسید و در شهروین (2-1) «گورنیک ژابرژه» را شکست داد و نخستین جام اروپایی خود را نیز تصاحب نمود. «همشهری‌ها» (دیگر لقب منچستر سیتی ) در همان سال قهرمان جام اتحادیه انگلستان شدند و دومین تیم انگلستان لقب گرفتند که در یک فصل یک‌جام داخلی و یک جام اروپایی را از آن خود ساخته است.

 

سقوط منچستر سیتی

از سال 1992 لیگ برتر جایگزین لیگ یک شد و سیتی عنوان نهم لیگ برتر را از آن خود ساخت. اما تیم در سال 1996 به لیگ یک سقوط کرد. آنها دو فصل را در لیگ یک سپری کردند و در سال 1998 تلخ‌ترین خاطره باشگاه را به جای نهادند: سقوط به دسته 2! به این ترتیب سیتی؛ نخستین قهرمان یکی از جامهای اروپایی بدل شد که به سومین دسته لیگ داخلی کشور خود سقوط می‌کرد!

manchester-city

بازگشت منچستر سیتی

سرانجام «کوین کیگان» نه تنها تیم را فاتح لیگ یک در فصل 02-2001 کرد بلکه سیتی تمام رکوردهای مربوط به امتیازات و گلهای زده در لیگ یک را شکست و مقتدرانه راهی لیگ برتر شد. فصل 3-2002 آخرین فصل حضور تیم در «مین‌رود» بود و یادآور اتفاقی بزرگ: پیروزی (4-1) در دربی منچستر و پایان دوره 13 ساله ناکامی در دربی شهر. سیتی همچنین پس از 25 سال جواز حضور در لیگ‌های اروپایی را به‌دست آورد.

منچستر سیتی ; معرفی باشگاه های لیگ برتر انگلیس

فتح لیگ برتر توسط منچستر سیتی

فصل 12 – 2011 به شکلی ایده‌آل برای سیتی آغاز شد و وقتی تیم در ماه اکتبر با نتیجه حیرت‌انگیز (6-1)، پونایتد را در اولد ترافورد منکوب کرد. اختلاف این تیم با یونایتد به 5 امتیاز رسید. در آن ایام کسی امیدی برای یونایتد قائل نبود. اما افت شدید سیتی سبب شد که یونایتد با 8 امتیاز برتری نسبت به آبی‌ها صدرنشین شود و تنها افت یونایتد در هفته‌های پایانی امیدها را زنده نگاه داشت. پیروزی (1-0) در برابر یونایتد اختلاف‌ها را کمتر کرد و کار به جایی رسید که سیتی برای قهرمانی درلیگ نیاز به یک پیروزی خانگی مقابل، «کویئنز پارک رنجوز» داشت. مسابقه‌ای عجیب که تا دقیقه 90 با حساب (1-2) به سود رقیب بود. اما سیتی در وقت‌های تلف شده دوگل زد و ناباورانه فاتح لیگ برتر شد. این شروع کار تیمی بود که پس از آن به قهرمانی لیگ عادت کرد، چه با پیگرینی شیلیایی و چه با گواردیولای اسپانیایی.

از آن زمان به بعد، سیتیزن ها قدرت اول فوتبال انگلیس بوده اند.

Manchester City 4-0 Fluminense: Julian Alvarez and Phil Foden in the goals  as Pep Guardiola's side win Club World Cup - Eurosport

 

نظر خود را درباره «منچسترسیتی از آغاز تا امروز» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره منچسترسیتی از آغاز تا امروز فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.