زمان مطالعه: 5 دقیقه
زندگینامه محمود صادقی، نمایندۀ مردم تهران، ری، شمیرانات و پردیس

زندگینامه محمود صادقی، نمایندۀ مردم تهران، ری، شمیرانات و پردیس

محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس دهم است که از آبان سال 95 به واسطه حواشی زیادی که داشت تا مدت ها در صدر...

mahmoud-sadeghi2
mahmoud-sadeghi2

محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس دهم است که از آبان سال 95 به واسطه حواشی زیادی که داشت تا مدت ها در صدر اخبار بود. اگر می خواهید با محمود صادقی بیشتر آشنا شوید این بخش آسمونی را حتما مطالعه کنید چرا که زندگینامه کامل محمود صادقی را برای شما عزیزان تهیه کرده ایم که در ادامه می خوانید.

محمود صادقی (متولد 2 فروردین 1341) سیاستمدار اصلاح طلب، حقوق‌دان و پژوهشگر ایرانی است که هم اکنون نمایندگی تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس را در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی برعهده دارد.

او همچنین دانشیار رشته حقوق در دانشگاه تربیت مدرس، وکیل پایه یک دادگستری، دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی ایران، رئیس هیئت مدیره مؤسسه دارایی‌های فکری و فناوری مدرس، نایب رئیس انجمن علمی حقوق مالکیت فکری ایران و عضو حقوقدان کمیته نظارت بر نشریات دانشگاهی، و عضو کمیته اخلاق پزشکی چند موسسه‌است.

محمود صادقی داور جشنواره‌های خوارزمی، جشنواره فارابی و چند نشریه‌است. زمینه‌های پژوهشی او حقوق مالکیت فکری، حقوق قرارداد، حقوق زنان و حقوق خانواده، حقوق زیستی و اخلاق زیستی، حقوق فناوری اطلاعات، حقوق انتقال فناوری است. او دکترای حقوق در گرایش حقوق خصوصی از دانشگاه تربیت مدرس داشته و تحصیلات حوزوی خارج فقه و اصول در حوزه علمیه قم دارد.

تولد و خانواده

وی در سال 1341 در شهر قم و در خانواده‌ای روحانی متولد شد.  پدرش محمدحسین صادقی از روحانیون مخالف با حکومت پهلوی و شاگردان روح‌الله خمینی بود. محمدحسین صادقی پس از انقلاب به وسیله علی مشکینی به ریاست دادگاه انقلاب الیگودرز منصوب شد و پس از مدتی به نمایندگی مردم دورود و ازنا به دوره اول مجلس شورای اسلامی راه یافت. محمدحسین صادقی در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در تیرماه شصت کشته شد.
تحصیلات

  • کارشناسی در رشته حقوق قضایی، در سال 1369 از دانشگاه تهران (پردیس قم)

  • کارشناسی ارشد در رشته حقوق خصوصی، در سال 1372 از دانشگاه تربیت مدرس

  • دکترا در رشته حقوق خصوصی، در سال 1379 از دانشگاه تربیت مدرس

  • تحصیلات حوزوی خارج فقه و اصول، حوزه علمیه قم

وی در مورد سوابق تحصیلی خود می‌گوید:

من از سال 60 پس از شهادت پدرم وارد حوزه علمیه قم شدم. در آن زمان به‌تازگی دیپلم فنی خود را در رشته مکانیک عمومی گرفته بودم. اما بالاخره وارد مدرسه حقانی شدم. دروس مقدماتی چون ادبیات عرب و اصول فقه و منطق را گذراندم.

mahmoud-sadeghi1
mahmoud-sadeghi1
دوره سطح را نزد اساتیدی چون پایانی، اشتهاردی و شب زنده‌دار گذراندم. آقای شب زنده‌دار پدر یکی از اعضای شورای نگهبان بودند. آیت‌الله راستی کاشانی نیز از اساتید من بودند. ادبیات را هم نزد مدرس افغانی از استادان بنام آن زمان گذراندم. مقداری هم در درس خارج شرکت کردم و دروس مقام معظم رهبری را نیز گذراندم و مدتی هم تقریرات درس ایشان را نوشتم. از دروس آیت‌الله وحید هم استفاده کردم. اما پس از مدتی که به تهران آمدم مقداری از حوزه فاصله گرفتم. منتها در حوزه هم به تدریس پرداختم همچون تدریس کتاب شرح لمعه. از سال 64 به موازات حوزه وارد دانشگاه تهران و در سال 1369 وارد دانشگاه تربیت مدرس شدم. تا سال 79 هم دکترا را گرفتم و در همان سال در تربیت مدرس استخدام شدم.

نماینده تهران در مجلس دهم

در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، محمود صادقی، در لیست سی نفرهٔ ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان: گام دوم در تهران حضور داشت و توانست با کسب 1٬164٬368 رأی، در رتبهٔ هفدهم تهران، وارد مجلس دهم شود.

درگیری با قوه قضاییه

در آبان 1395، صادقی در نطقی در مجلس از مقامات خواست در خصوص شایعات موجود دربارهٔ واریز میلیاردها تومان از وجوه قوه قضاییه به حساب‌های شخصی رئیس این قوه توضیح بدهند. چندی پیش از آن وبسایت آمدنیوز در گزارشی صادق لاریجانی را متهم کرد 63 حساب بانکی شخصی دارد که سالی 250 میلیارد تومان از آن سود می‌گیرد. علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در این خصوص ضمن رد بروز تخلف گفت: «از 20 سال پیش با هماهنگی خزانه کل کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجموعه مبالغی با رعایت حدود قانونی و موازین شرعی برای قوه قضاییه به صورت سپرده در سیستم بانکی کشور قرار گرفته است… به این مبالغ سودهایی نیز تعلق گرفته که البته از اصل پول‌ها به هیچ وجه استفاده نشده… سود حاصله از مبالغ مذکور، صرفاً برای برخی هزینه‌های معین در قوه قضاییه صرف شده است.»

صادقی در نطقی در صحن علنی مجلس از لاریجانی درخواست کرد «برای جلوگیری از ادامه سوءاستفاده بیگانگان و به‌منظور شفاف‌سازی» گزارشی از عملکرد حسابهای مربوطه منتشر کند.

لاریجانی در واکنش، از رئیس مجلس و رئیس جمهور انتقاد کرد که چرا در برابر این تهمت‌ها از رئیس قوه قضاییه حمایت نکرده‌اند. دادستان تهران نیز در توضیح این حساب‌ها گفت که از سال 1373 و در دوره ریاست محمد یزدی بر این قوه حساب‌هایی با اخذ مجوزهای لازم به نام قوه قضاییه افتتاح شده و مسئولین ارشد نظام از آنها مطلع بوده‌اند.

صادقی همچنین از بازداشت یاشار سلطانی انتقاد کرده بود که باعث شد دادستانی از وی شکایت کند. همچنین سید جواد ساداتی نژاد از دیگر نمایندگان مجلس به اتهام نشر اکاذیب از صادقی شکایت کرد.

در روز 8 آذر ماه سال 1395 مأمورین برای دستگیری صادقی به منزل او مراجعه کردند که با پیگیری مسئولین از دستگیری وی منصرف شدند. احضار صادقی به دادسرا با انتقاد برخی از نمایندگان از جمله علی مطهری نایب رئیس مجلس و بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید مواجه شد.

mahmoud-sadeghi
mahmoud-sadeghi

صدور حکم جلب محمود صادقی

محمود صادقی در تاریخ 4 خرداد ماه 1395 و قبل از افتتاح مجلس دهم با اتهام به دانشجویان بورسیه گفت "نظر حقوقی بنده در این خصوص این است که تمام بورسیه‌ها غیرقانونی بود. بی‌بروبرگرد تمام 3 هزار و 700 و خرده‌ای بورس خلاف قانون بوده است."به دنبال این اظهار نظر وی، تعدادی از دانشجویان بورسیه با شکایت به قوه قضاییه ادعای وی را اتهام بی اساس خوانده و درخواست رسیدگی دادند.پیرو شکایت خصوصی دانشجویان بورسیه از محمود صادقی و چهار ماه عدم مراجعه وی به دادسرا، لزوم حضور محمود صادقی در دادسرا توسط قوه قضاییه به علی لاریجانی -ریاست مجلس شورای اسلامی- نیز اطلاع رسانی می شود اما وی همچنان از حضور و پاسخگویی در خصوص ادعای مذکور خودداری می کند در نتیجه سرانجام در تاریخ 8 آذرماه حکم جلب سیار وی صادر می شود که مجدد محمود صادقی از همراهی مامورین خودداری می کند. در این خصوص دادستان تهران عنوان کرد اقدامات محمود صادقی در مقاومت در قبال مامورین و تحریک افراد برای حضور و اجتماع در مقابل منزل وی اخلال در نظم عمومی جرم محسوب و بر اتهامات قبلی وی افزوده خواهد شد و نامبرده باید به آن پاسخگو باشد.

در تاریخ نهم آذر 1395، محمود صادقی با مراجعه به دادسرای فرهنگ و رسانه و پس از انجام تحقیقات در مورد اتهامات مطروحه توسط بازپرس پرونده و صدور قرار تامین کفالت و با معرفی کفیل آزاد شد. در همین راستا در جلسه فوق العاده ای که هیات نظارت بر رفتار نمایندگان برای موضوع محمود صادقی در تاریخ یکشنبه 14 آذر برگزار کرد اعلام کرد که برخی اظهارات وی در راستای ایفای نقش نمایندگی نبوده است

کتاب‌ها

  • تعهد به نفع شخص ثالث در حقوق فرانسه، انگلیس، ایران و فقه امامیه، انتشارات امیرکبیر، تهران، 1383.

  • بررسی تطبیقی حقوق خانواده، (فصل طلاق)، انتشارات دانشگاه تهران، 1384.

پژوهش

رساله دکتری: مبانی و آثار حقوقی تعهد به نفع شخص ثالث در حقوق فرانسه، انگلیس و ایران، دانشگاه تربیت مدرس، اردیبهشت 79.

مسئولیت‌های اجرایی

  • مشاور وزیر علوم از سال 92 تا 94.

  • مدیر کل اداره بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم، از سال 92 تا 94.[26]

  • دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی ایران.

  • مسئول دفتر حقوقی دانشگاه تربیت مدرس 75–1373.

  • مدیرکل فرهنگی دانشگاه تربیت مدرس 80–1377.

  • عضو شورای فرهنگی دانشگاه تربیت مدرس.

  • عضو حقوقدان کمیته نظارت بر نشریات دانشگاهی.

  • عضو کمیته اخلاق پزشکی پژوهشکده ابن سینا.

  • عضو کمیته اخلاق پزشکی دانشگاه تربیت مدرس.

  • عضو کمیته تخصصی گروه مطالعات زنان دانشگاه تربیت مدرس.

  • مدیر گروه حقوق دانشگاه تربیت مدرس.

  • وکیل پایه یک دادگستری (عضو کانون وکلای دادگستری ایران)

  • دبیر علمی اولین همایش ملی مالکیت فکری با رویکرد تجاری سای فناوری، دانشگاه تربیت مدرس.

  • رئیس هیئت مدیره مؤسسه دارایی‌های فکری و فناوری مدرس، از سال 86 تاکنون.

  • نائب رئیس انجمن علمی حقوق مالکیت فکری ایران، از سال 88 تاکنون.

نظر خود را درباره «زندگینامه محمود صادقی، نمایندۀ مردم تهران، ری، شمیرانات و پردیس» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره زندگینامه محمود صادقی، نمایندۀ مردم تهران، ری، شمیرانات و پردیس فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.