جای خالی مرد رکورددار در بازی استقلال و پرسپولیس

دربی سرخابی در غیاب مرد همیشه حاضر/  اختصاصی آسمونی – مهدی زارعی

  به گزارش آسمونی ، یک بازیکن شماره 14 درون زمین و یک عضو همیشگی روی نیمکت پرسپولیس با عنوان سرپرست و با رکورد 54 حضور در دربی. پیراهن 14 را به عشق یوهان کرویف بازیکن تیم ملی هلند می پوشید که همیشه با این پیراهن در تیم ملی هلند حاضر می شد. اما آنچه او را در تاریخ دربی جاودانه ساخت نه این شماره بلکه حضور مستمر به عنوان بازیکن و یکی از اعضای کادر فنی در دربی بود. اما حالا خبری از خوردبین در دربی نیست. مروری داریم بر خاطراتی از دربی و گزارشی از مسابقات سرخابی با حضور خوردبین.

mahmoud-khordbin
mahmoud-khordbin

اولین حضور خوردبین در دربی

به گزارش آسمونی ، دیدار دو تیم پرسپولیس و تاج در جریان مسابقات قهرمانی باشگاه های تهران سال 49-1348 با دیدارهای قبلی و بعدی این دو تیم تفاوتی عمده داشت. در آن سال پرسپولیس به عنوان یک تیم معمولی و بدون تماشاگر در برابر تاج قرار گرفت زیرا بازیکنان اصلی و تماشاگران پرشمار این تیم تعدادی بازیکن جوان به رهبری عزیز اصلی تنها بازمانده، قدیمی ها برای حفظ نام و بقا در میان باشگاه های تهران در بازی ها شرکت نموده بود ولی عجیب اینجاست که باز هم دیدار تاج و پرسپولیس جنجالی ترین و پرحادثه ترین بازی فصل لقب گرفت و این به خاطر حوادثی بود که آفرینندگان آن داور مسابقه و عزیز اصلی کاپیتان پرسپولیس بودند.  

مسابقات قهرمانی باشگاه های تهران، فصل 49-1348 جمعه 17 بهمن ماه 1348، استادیوم شیرودی تاج 1 - 0 پرسپولیس  (تا دقیقه 82)

تاج: حسین قاضی شعار، پرویز قلیچ خانی (کاپیتان) اکبر کارگر جم، منصور پورحیدری، گودرز حبیبی، کارو حق وردیان، احمد منشی زاده، مهدی حاج محمد، غلامحسین مظلومی، اکبر افتخاری، علی جباری پرسپولیس: عزیز اصلی، اکبر محمدی، مجتبی ضرابی، رضا اکبری، علی عباس رجبیه، سعید کامیاب، رضا تقدسی، محمود خوردبین، مسیح نیا، احمد حسن زاده، علی سلیمی مربی: رجبعلی فرامرزی داور: ابوالقاسم حاج ابوالحسن با کمک علی الهی و مهدی مجمع تماشاگر:25 هزار نفر اخراج: عزیز اصلی گل: دقیقه 9 غلامحسین مظلومی

دربی سرخابی در غیاب مرد همیشه حاضر ; اولین غیبت خوردبین بعد از 54 حضور در دربی!
دربی سرخابی در غیاب مرد همیشه حاضر ; اولین غیبت خوردبین بعد از 54 حضور در دربی!

اصلی، دروازه بان عصیانگر

به گزارش آسمونی ، تاج با تمام سرداران خود آمده بود تا پرسپولیس را که در رده های میانی جدول قرار داشت با گل های فراوان بدرقه کند و این پندار خیلی زود قوت گرفت زیرا هنوز بازی به دقیقه 10 نرسیده بود ه غلامحسین مظلومی روی اشتباه مدافعان پرسپولیس دروازه این تیم را گشود. پس از این گل باز هم فشار تاج روی دروازه پرسپولیس ادامه یافت و علیرغم اینکه تا پایان نیمه اول تغییری در نتیجه حاصل نشد ولی دروازه پرسپولیس پی در پی در معرض خطر هجوم مهاجمان تاج قرار داشت که تنها هوشیاری مدافعان و تیزچنگی دروازه بان این تیم مانع نتیجه گیری تاجی ها شد.  

عواقب گل خوردبین

در نیمه دوم هم شکل کلی بازی مانند نیمه نخست بود. با این تفاوت که پرسپولیس نیز با حملاتی که ندرتا انجام می داد رونق بیشتری به بازی می بخشید. بازی در وضعیتی عادی رو به اتمام بود که در دقیقه 82 به دنبال نفوذ محمود خوردبین و شوت زیبای او دروازه تاج فرو ریخت. در این لحظه در حالی که بازیکنان پرسپولیس سر از پا نمی شناختند داور با اعلام خطای خوردبین گل این تیم را مردود اعلام کرد.

mahmoud-khordbin
mahmoud-khordbin

تصمیم داور: مردود شدن گل!

به دنبال این تصمیم و اعتراض پرسپولیس ها ناگهان عزیز اصلی کاپیتان این تیم درحالی که خشم و عصبانیت چهره اش را در خود فرو برده بود به داور نزدیک شد و پس از آنکه سیلی محکمی به او زد زمین را ترک گفت. مشاجره و جنجال مدتی ادامه یافت و سرانجام پرسپولیسی ها حاضر به ادامه بازی شدند ولی وقتی اصلی مجدد به زمین بازگشت داور از پذیرفتن او خودداری کرد و حکم به اخراج او داد و در اینجا بود که پرسپولیس حاضر به قبول رای داور نشد و میدان را ترک کرد. به گزارش آسمونی ، نتیجه این بازی 0-3 به سود تاج اعلام شد و عزیز اصلی هم به علت مضروب کردن داور دچار محرومیت گردید ولی چند ماه بعد این محرومیت لغو و اصلی مجددا به میدان بازگشت.  

نخستین گل خوردبین در دربی

سرانجام پرسپولیس و خوردبین طعم برد مقابل تاج را در دربی هفتم چشیدند. دیدار رفت تیم های پرسپولیس و تاج در جریان مسابقات قهرمانی باشگاه های ایران در سال 50-1349 یکی از زیباترین دیدارهای دو تیم و نتیجه آن برای همگان عجیب و خارج از انتظار بود. پرسپولیس در این روز با چهار گل تاج را در هم کوبید و این نتیجه ای بود که برای خوش بین ترین طرفداران این تیم نیز باورکردنش مشکل می نمود. این بازی در شرایطی آغاز شد که گروه زیادی از علاقه مندان به فوتبال که از هفته ها قبل در انتظار انی دیدار وزشماری می کردند در پشت درهای بسته استادیوم ماندند و امجدیه یکبار دیگر عجز و ناتوانی خود را در پذیرفتن سیل خروشان مشتاقان فوتبال آشکار ساخت چه در تمام استادیوم حتی یک جا برای ایستادن به چشم نمی خورد و سی هزار تماشاگر که شانه به شانه هم چسبانده بودند شاهد برخورد دو نام بزرگ فوتبال بودند.  

مسابقات قهرمانی باشگاه های ایران، سال 50-1349 جمعه 15 بهمن ماه 1350، استادیوم امجدیه تاج 1 - 4 پرسپولیس

بازی رفت تماشاگر: 30 هزار نفر داور: داود حیدری با کمک ایرج نیک رفتار و جمشید اخباری   پرسپولیس: هادی طاووسی، ابراهیم آشتیانی، جعفر کاشانی، عزت الله وطنخواه، مهراب شاهرخی، علی پروین، اصغر ادیبی، فریدون معینی، صفر ایرانپاک، حسین کلانی، همایون بهزادی( کاپیتان- محمود خوردبین) مربی: الن راجرز استقلال: ناصر حجازی( منصور رشیدی)، منصور پورحیدری، مسعود معینی، اکبر کارگرجم، عزت الله جانملکی، نصرالله عبدالهی( مسعود مژدهی)، جواد قراب، کارو حق وردیان، علی جباری( کاپیتان)، غلامحسین مظلومی، علیرضا حاج قاسم( مهدی حاج محمد) مربی: رایکوف

دربی سرخابی در غیاب مرد همیشه حاضر ; اولین غیبت خوردبین بعد از 54 حضور در دربی!
دربی سرخابی در غیاب مرد همیشه حاضر ; اولین غیبت خوردبین بعد از 54 حضور در دربی!

چهار شلیک از پرسپولیس

به گزارش آسمونی ، نیمه اول بازی تنها یک گل به همراه داشت و این در دقیقه 42 بود که ابراهیم آشتیانی به دنبال یکی از نفوذهای متعددش توپ را برای کلانی فرستاد و این یکی با بغل پا دروازه تاج را گشود. چهار بار دیگر تور دروازه ها به لرزش درآمد که در این میان سهم پرسپولیس سه و سهم تاج تنها یک گل بود. ده دقیقه بعد از آغاز این نیمه ایرانپاک با شوتی سهمگین از فاصله 30 متری برای دومین بار حجازی را به زانو درآورد. پس از این گل ناصر حجازی جای خود ر ابه منصور رشیدی داد ولی او نیز دو بار خود را در برابر مهاجمان پرسپولیس که در این روز مسلسل وار شلیک می کردند مغلوب دید. در دقیقه 74 محمود خوردبین پاس کلانی را با سر به دروازه رشیدی کوبید و توپ پس از برخورد با تیر دروازه برگشت همراه با خوردین و رشیدی بدرون گل پیچید. یک دقیقه بعد نوبت به تاج رسید که تنها گل خود را بزند و علی جباری از پشت محوطه جریمه با شوتی عالی و کم نظیر توپ را به گوشه دروازه پرسپولیس کوبید. بازی می رفت تا با همین نتیجه به پایان برسد که کلانی توپی را که در فاصله 35 متری به دست آورده بود با شوتی غیرقابل مهار به تور دروازه تاج رساند و به این ترتیب پرسپولیس اولین پیروزی خود را بر تیم تاج با نتیجه ای درخشان و دور از انتظار جشن گرفت.

آخرین بازی خوردبین در دربی

به گزارش آسمونی ، صفر ایرانپاک توپچی بزرگ تیم پرسپولیس و تیم ملی در سال 1359 برای همیشه با فوتبال وداع کرد و برای دیدار خداحافظی او سی هزار تماشاگر در استادیوم آزادی شاهد دیدار دو تیم پرسپولیس و استقلال شدند. تعدادی از بازیکنان دو تیم نیز که همگی کفشهایشان را مدت ها قبل آویخته بودند در این روز با موهای سفیدشده و بدن های خارج از فرم برای هرچه باشکوه تر کردن این بازی برای چند دقیقه ای در میدان ظاهر شدند و باعث شعف و خوشحالی تماشاگران شدند.  

جمعه 13 تیرماه 1359، استادیوم آزادی پرسپولیس 0 - 0 استقلال

پرسپولیس: بهرام مودت (وازگن صفریان)، رضا وطنخواه (محسن الله وردی)، جعفر کاشانی (امیرخانی)، علیرضا عزیزی (عباس کارگر)، اصغر ادیبی (غلامرضا فتح آبادی)، محمود خوردبین (مجید سبزی)، صفر ایرانپاک، ابراهیم طهماسبی، ناصر نورایی، مهدی شاهمرادی، حمید درخشان مربی: مهراب شاهرخی استقلال: ناصر حجازی، شاهین بیانی، اصغر حاجیلو، سعید مراغه چیان، مصطفی مسلمی، اکبر کارگر جم (پرویز مظلومی)، کارو حق وردیان، حسین فرزامی (عبدالعلی چنگیز)، ایرج دانایی فرد مربی: منصور پورحیدری داور: محمدصالحی با کمک بهرام رضوی و بهمن بهلولی تماشاگر: 30 هزار نفر

mahmoud-khordbin
mahmoud-khordbin

جوان ها به جای پیرمردها در میدان

به گزارش آسمونی ، بازی تا دقیقه 25 که پیرمردها در میدان بودند بیشتر جنبه نمایشی داشت ولی بعد از آنکه جوان ها جای آنان را در دو تیم گرفتند بازی رنگ جدی به خود گرفت و دو تیم با تمام قوا برای فتح دروازه های یکدیگر دست به هجوم و بازی نفوذی زدند و صحنه های جالبی را برای تماشاگران به نمایش گذاشتند. نیمه اول بدون گل به پایان رسید و نیمه دوم با حملات همه جانبه استقلال آغاز شد و این تیم در اکثر وقت این نیمه در زمین پرسپولیس بود و فشار زیادی را روی دروازه صفریان تحمیل کرد ولی با تمام سعی و کوششی که مهاجمان استقلال به عمل آوردند دروازه پرسپولیس تا به آخر بسته ماند و سرانجام دو تیم به همین ترتیب بازی را به پایان رساندند و خاطره خوشی برای ایرانپاک به یادگار گذاشتند که حتما تا پایان عمر این روز را از خاطر نبرد. منبع: اختصاصی آسمونی

نظر خود را درباره «دربی سرخابی در غیاب مرد همیشه حاضر ; اولین غیبت خوردبین بعد از 54 حضور در دربی!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره دربی سرخابی در غیاب مرد همیشه حاضر ; اولین غیبت خوردبین بعد از 54 حضور در دربی! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.