کد مطلب: 42214 درج نظر
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نقد فیلم مهین : جنایت و مکافات

نقد فیلم مهین : جنایت و مکافات

نقد فیلم مهین اختصاصی آسمونی نقد از لاله عالم منتقد سینما فیلم های پلیسی و معمایی همیشه برای مخاطبان...
زمان مطالعه: 4 دقیقه

نقد فیلم مهین اختصاصی آسمونی نقد از لاله عالم

منتقد سینما فیلم های پلیسی و معمایی همیشه برای مخاطبان جذاب بوده ‌‌هست چرا که نوعی چالش فکری ایجاد می کند و تماشاگر را شاید بیش از دیگر انواع فیلم درگیر کند. اما وقتی از اول فیلم می فهمیم که مشغول تماشای یک فیلم جنایی واقعی هستیم ، موضوع فرق می کند. در سرتا سر فیلم های جنایی داستانی تماشاگر می داند که در حال دیدن فیلمی است که حقیقت ندارد و در هر لحظه که دچار وحشت و‌ هراس یا ناراحتی شود به خود دلداری می دهد که این فقط یک فیلم است اما زمانی که می دانیم آنچه که برروی پرده نمایان است، تنها یک فیلم نیست بلکه اتفاقاتی است که در مقطعی از زمان ، سال 1387 رخ داده ، تاثیر زیادی ممکن است برروی مخاطب بگذارد و او را به فکر وادارد .

فیلم “مهین” ساخته محمد حسین حیدری، مستندی است از زندگی و اعمال جنایتکارانه مهین قدیری اولین قاتل سریالی زن ایران. این شخص در شهر قزوین زندگی می کرده است و به اتهام قتل یک مرد و 5 زن در همان محدوده دستگیر و محاکمه شده است. فیلم مهین قبلا در جشنواره سینما حقیقت به نمایش در آمده و رتبه دوم فیلم از نگاه تماشاگران را به خود اختصاص داده است . این فیلم در بخش زیر ذره بین جشنواره جهانی فجر نیز به نمایش در آمد. در ساختن این مستند ، هم شخصیت های واقعی دیده می شوند و هم گوشه هایی از کار را بازیگران به عهده گرفته اند. یعنی در قسمت هایی که افراد حقیقی بنابر معذوراتی جلوی دوربین ظاهر نشده اند، بازیگران نقش آفرینی می کنند. همچنین در فیلم قسمت هایی از باز سازی صحنه ها و‌مصاحبه های قاتل دیده می شود و این دو بخش آنچنان در تار و پود فیلم به ظرافت تنیده است که تفکیک آنها از هم به سختی قابل تشخیص است. در این فیلم ابتدا ، صورت مسئله چند قتل پشت سر هم طرح می شود، سپس نشان داده می شود که چگونه با مشابهت هایی که در مورد قتل ها صورت گرفته ، پلیس به یک قاتل سریالی شک می کند و نهایتا قاتل به دام می افتد، در ادامه فیلم انگیزه قاتل و نحوه ارتکاب جرم مشخص می شود. البته فیلم با انتخاب سوژه و شروع آن که مستقیم تماشاگر را از آنچه تماشا خواهند کرد، اگاه می سازد، در جلب مخاطب موفق است. در بخش هایی هم که بازیگران نقش آفرینی نیز می کنند، هم همچنین. اما تاکید بیش از اندازه به نشان دادن و طرح نوع به دام انداختن تمام قربانی ها و نشان دادن همه جزییات از حوصله یک فیلم سینمایی خارج است و بیشتر برای گزارش های و بازجویی های قتل در حوزه مخصوص آن مناسب است و همانطور که کارگردان هم در یکی از مصاحبه هایش گفته است، دیدن این فیلم مناسب تمام رده های سنی نیست. در این فیلم اشاره می شود که مهین قدیری از بیماری کودکش رنج می برده است اما چندان به ارتباط مادر و کودکانش و رنجی که وی می برده پرداخت نشده است. همچنان که به روابط خودش ، همسر و خانواده اش. آنچه از شخصیت این قاتل در فیلم می فهمیم این است او علاوه بر معضلات اجتماعی و اقتصادی که با آنها روبرو ست ، دچار بحران شخصیت نیز هست و در جایی گفته می شود پدر این شخص فرزند پسر دوست داشته است و مهین برای خود اسم مردانه هادی را انتخاب کرده بود. این فیلم هشداری است برای آن دسته از خانواده هایی که جنسیت فرزندان خود را نمی پذیرند یا از ابتدا در منزل به دختران می گویند شما باید برای خودتان مردی باشید. این جور صحبت ، برخورد و رفتارها تبعات جبران ناپذیری ممکن است با خود در پی داشته باشد مثل بحران هویت که جاهایی رفتارهای خشن و غیر زنانه مهین به آن نسبت داده می شد. همچنین به نظر می رسد اختلال شخصیت ضد اجتماعی از دیگر مشکلاتی است که مهین قدیری آن را با خود حمل می کند، این گونه اشخاص درست مانند آنچه از قاتل در فیلم دیدیم به راحتی مرتکب جرم هایی سنگین مانند قتل می شوند، همانطور که مهین پس از این اعمال ، به خانه می رفته و مشغول خانه داری می شده است، شما را ارجاع می دهم به صحنه اول فیلم که قاتل در کنار همسر خود در منزل مشغول سبزی خرد کردن است.افرادی با اختلال شخصیت ضد اجتماعی، یا قانون شکن ها ، اتفاقا برخلاف تصور جامعه از هوش بالایی نیز برخوردارند و روابط عمومی قوی دارند همانطور که در چند صحنه از فیلم نیز به آن اشاره می شود. توانایی بالای این شخص در جلب اعتماد و شکار قربانیان نیز در همین راستاست. این فیلم با توجه به این نکته هشداری است به همه افراد که به راحتی به دیگران اعتماد نکنند و با آنها همراه نشوند ، هرچند ظاهر آنها قابل اعتماد و موجه باشد، یا در مکان هایی باشند که خارج از تصور وجود چنین افرادی است . در صحنه هایی از فیلم می بینیم که قاتل چگونه به افراد نزدیک می شود و اعتماد آنها را جلب می کند . نوع پوشش، وضعیت تاهل ، همچنین زن بودن و مادر دو فرزند بودن شاید قربانیان را به شک می انداخت ، درست مانند مرد صاحبخانه و خاله همسر که از قربانی های این شخص بودند. بهرحال فیلم مهین با تمام نقاط قوت و ضعف خود ، فیلمی آگاهی بخش و قابل تامل در سی و هفتمین جشنواره جهانی فجر می باشد ، حتی وقتی از سالن سینما خارج می شدم، شنیدم کسی به دیگری گفت این فیلم را که دیدیم انگار سی تا فیلم دیدیم. اختصاصی آسمونی نقد از لاله عالم منتقد سینما

معرفی نویسنده:

كارشناس ارشد روزنامه نگارى ، عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينماى ايران مدیر مسئول نشريه پرونده تاتر ، مشاور سردبير ماهنامه شهر سالم. مسئول صفحه فرهنگستان ، مدير تحريريه هاى دو نشريه فيلم و سينما و جشنواره . مسئول بخش چهره ها و اهالي سينما ، مسئول ستون گپ و گفت ، مسئول ستون فريم به فريم

ثبت نظر درباره «نقد فیلم مهین : جنایت و مکافات»

دیدگاه خود را در کادر زیر بنویسید

4 + 6 = ?