زمان مطالعه: 4 دقیقه
کره جنوبی در جام ملتهای آسیا

کره جنوبی در جام ملتهای آسیا

کره ای ها 63 سال است که نتوانسته اند جام ملتهای آسیا را بالای سر ببرند و این آمار قطعا چهار سال دیگر هم افزایش پیدا خواهد کرد.

تیم ملی کره جنوبی در سال 1956 در اولین دوره جام ملت های آسیا قهرمان شد و در سال 1960 از عنوان قهرمانی خود دفاع کرد. پس از آن هم جنگجویان تائه گوک چهار بار به فینال جام ملتهای آسیا رسیده اند.کره در جام جهانی آماری به مراتب بهتر برجای نهاده و از سال 1986 تاکنون 10 بار متوالی در جام جهانی فوتبال شرکت کرده است. رکوردی که حتی کشورهایی چون انگلیس، هلند، فرانسه، آمریکا، ایتالیا، پرتغال، اروگوئه و بلژیک نیز به آن دست نیافته اند. فراموش نکنیم که کره ای ها نخستین تیم آسیایی هستند که به نیمه نهایی جام جهانی راه یافته اند.

اما در مقایسه با جام جهانی، کره در جام ملت های آسیا انتظارات را برآورده نکرده است. جنگجویان تائه گوک با وجود اینکه از سال 1960 تاکنون چهار بار به فینال رسیده اند، 63 سال است که نتوانسته اند جام قهرمانی را بالای سر ببرند. آنها در جام ملتهای آسیا 2023 هم تا نیمه نهایی صعود کردند و با وجود آن که نامهای بزرگی چون عربستان و استرالیا را در مسیر خود، قربانی نمودند اما در نیمه نهایی از اردن کم نام و نشان باختند تا باز هم شانس رسیدن به عنوان قهرمانی را از دست داده و ناچار باشند چهار سال دیگر برای رسیدن به این عنوان انتظار بکشند.

با این حال عجیب است که بسیاری از هواداران این ناکامی را با نفرین مدال های طلای جعلی مرتبط می دانند.

پس از کسب دومین عنوان قهرمانی کره جنوبی در سال 1960، اتحادیه فوتبال کره (KFA) تصمیم گرفت در جشنی که به مناسبت قهرمانی تیم ملی برگزار می کرد، به آنها مدال هایی از طلا اهدا کند. با این حال، مدال هایی که اهدا شد از طلای خالص نبودند؛ بلکه از سرب اندود شده با روکش طلا ساخته و به کره ای ها اهدا شدند. اما...

پارک کیونگ هوا، که جوان ترین بازیکن تیم قهرمان جام ملت های آسیا در سال 1960 بود، در گفتگو با خبرگزاری یونهاپ، گفت: مدال های طلایی که ما دریافت کردیم قلابی بود. این مدالها تنها با طلای ارزان روکش شده بودند و این روکش هم به راحتی کنده می شد.

بلافاصله پس از کشف تقلبی بودن مدال‌های طلا، تمامی اعضای تیم فاتح، مدالهای خود را به KFA تحویل دادند. آنها خواستار دریافت مدال طلای واقعی بودند. به این ترتیب فدراسیون فوتبال کره تحقیقاتی را در مورد این حادثه آغاز کرد. با این حال، تا به امروز، هرگز مشخص نشد که چگونه و چرا این اتفاق رخ داد. اتفاقی که از دید کره ای ها ناگوار بود؛ اما برای ما ایرانی ها چنین چیزهایی اگر اتفاق ندهد عجیب است! در هر حال کلیت ماجرا تا امروز به صورت یک راز باقی ماند.

به هر شکل 54 سال طول کشید تا KFA مدالهایی جدید تهیه کرد. این مدالها، طرحی مشابه از مدال های اهدا شده به تیم قهرمان بودند. با این تفاوت که این بار مدالها از طلای واقعی بازسازی شده بودند. در سال 2014، این مدال ها به سه بازیکن بازمانده - پارک، لی یون سونگ و کیم سون هوی - و اعضای خانواده سه بازیکن فقید آن تیم - یو پان سون، لی سون میونگ و یون کوانگ جون- اهدا شد. برای پیدا کردن بقیه نیاز به جستجوی بیشتری بود و سرانجام در سال 2019 پسران و دختران چهار بازیکن فقید - چوی جونگ مین، سون میونگ سوپ، کیم هونگ بوک و چو یون اوک - مدال‌ها را به نیابت از پدران از دنیا رفته شان دریافت کردند.

با این حال، بسیاری از فرزندان ستاره های دیروز حتی نمی دانستند که قرار است پدرانشان یک مدال طلا از فدراسیون فوتبال کره جنوبی دریافت کنند. به عنوان مثال، چو جون هیون، پسر چو یون اوک، بهترین گلزن جام ملت های آسیا در سال 1960 گفت:

پدرم هرگز در مورد مدال طلای جام ملت‌های آسیا به من چیزی نگفت و در سال 2014 زمانی که KFA شروع به توزیع مدال‌های طلای جدید کرد، تازه از این ماجرا مطلع شدم.

 چو جون هیون گفت:

به عنوان پسر یکی از قهرمانان کره ای در آن سال، دریافت مدال طلا برایم بسیار معنادار است.

کیم هواسون، دختر کیم هونگ‌بوک – که مسیر ورزشی خانواده را ادامه داد و بعدها ستاره بسکتبال کره شد که در بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۸۴ مدال نقره کسب کرد- نظرات چو جون‌هیون را تکرار کرد. او درباره پدرش چنین توضیح داد:

 من تا به حال در مورد مدال طلای جعلی چیزی نشنیده بودم؛ زیرا پدرم واقعاً در خانه آدم آرامی بود. اگرچه او در مورد آن مدال صحبت نکرد، اما من مطمئن هستم که در آن زمان احساس ناراحتی می کرد.

KFA  در مجموع با پیش بینی تعداد نفرات اصلی و ذخیره ها و کادر فنی 23 مدال طلای جدید تهیه کرده بود. اما بعداً مشخص شد که 18 بازیکن در جام ملت های آسیا 1960 شرکت کرده اند. فدراسیون در مجموع 10 مدال طلا به بازیکنان یا اعضای خانواده آنها اهدا کرد؛ اما همچنان باید برای اهدای 8 مدال طلا، به دنبال خانواده قهرمانان آن تیم باشد. کیم سی این، سرپرست تیم روابط عمومی KFA در این باره می گوید:

هیچ اطلاعاتی برای تماس با بازیکنان یا اعضای خانواده آنها وجود نداشت، بنابراین چالشی بزرگ برای ما به وجود آمد و همچنان به دنبال اعضای خانواده قهرمانان هستیم.

در هر حال آنچه اهمیت دارد ماجرای نفرین این مدالهای جعلی است. پس از توزیع اولین مدال ها، به نظر رسید که این نفرین کمی ضعیف شد؛ زیرا جمهوری کره در سال 2015 برای اولین بار از سال 1988 به فینال جام ملت های آسیا رسید. اما این تیم، باز هم در رسیدن به قهرمانی بازماند. شاید پس از اهدای هر 18 مدال طلا، کره جنوبی بالاخره قهرمان آسیا شود.

در جام ملتهای آسیا 2023 هنوز تمام 18 مدال ممکن اهدا نشده بود و کره هم با داستان تکراری ناکامی های خود مواجه شد. باید دید تا سال 2027 تمامی مدالها توزیع می شوند و بالاخره قهرمان جام ملتهای آسیا می گردد یا خیر؟

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «کره جنوبی در جام ملتهای آسیا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره کره جنوبی در جام ملتهای آسیا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.