1402/04/20

زندگی نوری بیگله جیلان

نوری بیلگه جیلان
نوری بیلگه جیلان

نوری بیگله جیلان در 26 ژانویه 1959 در شهر ترکیه در ابتدا در دانشگاه در رشته مهندسی برق درس خواند اما پس از پایان تحصیلاتش به دلیل علاقه اش به هنر به دانشگاه هنر و معماری سنان رفت و به مدت دو سال در رشته هنر درس خواند.

جیلان سالها پروژه های عکاسی را دنبال می کرد و فعالیتش در زمینه عکاسی در فیلمسازی او نیز موثر بوده، زیرا که از لوکیشن های پروژه های عکاسی اش در دوران فیلمسازی بسیار سود جسته است و البته در زیبایی شناسی او نیز بسیار تاثیر گذار بوده. 

فیلمسازی

این کارگردان مطرح با ساخت فیلم های کوتاه در دهه 90 میلادی وارد عرصه فیلمسازی شد و با فیلم کوتاه پیله در سال 1995 به جشنواره کن راه پیدا کرد. این موفقیت نوری بیگله جیلان ثابت کرد که در فیلمسازی هم می تواند بسیار با استعداد و موفق باشد.

نخستین فیلم بلند این کارگردان قصبه نام داشت که در سال 1998 آن را ساخت. اما نخستین فیلمش که بسیار مورد توجه منتقدان و جشنواره های جهانی قرار گرفت فیلم "در دور دست" بود که در سال 2002 آن را ساخت و توانست حضوری بسیار موفق در جشنواره فیلم کن داشته باشد و جایزه ویژه هیات داوران و جایزه بهترین بازیگر مرد را در این جشنواره بسیار معتبر جهانی به خود اختصاص دهد.

نوری بیلگه جیلان
نوری بیلگه جیلان

در سال های اخیر سریال سازی در کشور ترکیه پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است. اما اکثریت این سریال ها بیشتر مناسب مخاطب عام در کشورهای مختلف به ویژه منطقه خاورمیانه است. در کنار این سریال های سطحی و عامه پسند اما سینمای ترکیه شاهد حضور کارگردانان خوشفکر و متفاوتی است که در سطح جهانی بسیار موفق هستند و می توان این فیلمسازان را منعکس کننده واقعیت جامعه ترکیه دانست. یعنی اگر مخاطبی به دنبال درک بهتر جامعه ترکیه است باید به سراغ سینمای هنری این کشور برود.

یکی از مهمترین کارگردانان سینمای ترکیه که طی این سالها بسیار مطرح و تاثیر گذار بوده است، نوری بیگله جیلان است که آنقدر فیلمهایش تاثیر گذار و خوب هستند که تبدیل شده به پای ثابت جشنواره های جهانی و خصوصا جشنواره فیلم کن در فرانسه به طوری که طی سال های اخیر تمامی فیلم هایش در جشنواره کن در بخش مسابقه حضور داشته اند.  

افتخارات

اما این تازه آغاز موفقیت های دنباله دار این کارگردان ترک تبار بود و پس از ساخت فیلم "در دور است" فیلم های موفق دیگری نیز در کارنامه خود ثبت کرد که از آن جمله می توان به فیلم های ابرهای مه، اوزاک، اقلیم ها، سه میمون، روزی روزگاری در آناتولی، خواب زمستانی و درخت گلابی وحشی اشاره کرد که به غیر از فیلم درخت گلابی وحشی بقیه فیلم ها همگی در بخش مسابقه جشنواره فیلم کن حضور داشته اند و البته مهمترین اثر او بدون شک فیلم خواب زمستانی است که توانست برنده جایزه نخل طلای جشنواره کن شود.

فیلم خواب زمستانی توانسته است 31 جایزه بین المللی را به خود اختصاص دهد و نوری بیگله جیلان را تبدیل به مهمترین کارگردان تاریخ سینمای ترکیه کند. اما آخرین اثر این کارگردان موفق ترکیه با نام روی علف های خشک در جشنواره کن سال 2023 در بخش مسابقه حضور داشت و توانست در بخش بهترین بازیگر زن جایزه اول این جشنواره معتبر را به خود اختصاص دهد و همچنان نام این کارگردان خوشفکر را در سطح اول سینمای جهان مطرح کند.

آثار نوری بیلگه جیلان

آثار نوری بیلگه جیلان
آثار نوری بیلگه جیلان

نوری بیگله جیلان که سابقه عکاسی دارد در فیلم هایش بر روی قاب بندی های هنری بسیار تاکید دارد و از آنجایی که تاثیر گرفته از سینمای هنری روسیه به ویژه آندره تارکوفسکی است بسیار علاقه مند به خلق پلان هایی طولانی و پرمفهوم است از این حیث می توان سینمای او را بسیار شاعرانه دانست که برای مخاطب خاص به شدت جذاب است.

داستان های فیلم های این کارگردان مطرح ترکیه برگرفته از واقعیت جامعه ترکیه است و همانطور که در ابتدا اشاره شد، هیچ شباهتی به بخش عامه پسند فیلمسازی ترکیه ندارد. نکته جالب توجه اینجاست که بازیگران فیلم های نوری بیگله جیلان همگی در سریال ها و سینمای عامه پسند ترکیه نیز حضور دارند اما در قاب این کارگردان خوشفکر بهترین بازی عمر خود را ارائه می دهند و از آن جمله می توان به "مروه دیزدار" بازیگر زن فیلم روی علف های خشک اشاره کرد که پس از بازی در تعداد زیادی سریال های عامه پسند با حضور در این فیلم جایزه بهترین بازیگر جشنواره کن را به خود اختصاص داد. از همین روی می توان او را کارگردانی بسیار قدرتمند در بازیگردانی از بازیگران متوسط نیز دانست.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «زندگی نوری بیلگه جیلان کارگردان مطرح کشور ترکیه» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره زندگی نوری بیلگه جیلان کارگردان مطرح کشور ترکیه فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.