زمان مطالعه: 4 دقیقه
تیم ملی اندونزی؛ از آغاز تا امروز

تیم ملی اندونزی؛ از آغاز تا امروز

تیم ملی اندونزی در حالی به جام ملتهای آسیا 2023 وارد می شود که تاکنون هرگز از مرحله گروهی مسابقات صعود نکرده است.

برای کسانی که عاشق ورزش هستند، بزرگ ترین خوش شانسی در این است که کشورشان میزبان یک تورنمنت بزرگ باشد تا بتوانند آن رقابت را از نزدیک مشاهده کنند. با این اوصاف، ورزشدوستان و خبرنگاران ورزشی یک کشور، در جهان از همه خوشبخت ترند. آنها طی چهار- پنج سال اخیر، هم میزبان بازیهای آسیایی بودند؛ هم مسابقات جهانی بسکتبال، هم رقابتهای فوتبال نوجوانان آسیا و البته جام جهانی نوجوانان زیر 17 سال. کشوری که زمانی هندِ شرقی گفته می شد؛ زمانی هندِ هلند و حالا.... اندونزی

Indonesia national football team - Wikipedia

صعود هند هلند به جام جهانی فرانسه

این روزها تیم ملی اندونزی به خاطر پیراهن قرمز و سفیدش به قرمز و سفیدها معروف هست. اما وقتی تیم ملی این کشور شکل گرفت، همه چیز آن وام گرفته از هلند بود. روز 13 می 1934 در رقابتهای خاور دور، اندونزی در مانیل( فیلیپین) مقابل ژاپن قرار گرفت و با نتیجه (7-1) این تیم را در هم کوبید. چهار سال بعد اندونزی- که آن ایام، عموما به هندِ هلند معروف بود- برای حضور در جام جهانی ثبت نام کرد و از قضا، سایر رقبای این تیم- که همگی از تیمهای شرق آسیا بودند-، انصراف خود را از شرکت در مرحله انتخابی اعلام کردند و اندونزی بدون حتی یک مسابقه، جواز حضور در جام جهانی را به دست آورد:

 

 پیش به سوی فرانسه( محل برگزاری جام جهانی 1938).

 

از قضا هلند هم در این بازیها حاضر بود تا جام جهانی آن سال، دو تا تیم با پیراهن نارنجی، شورت سفید و جوراب آبی داشته باشد.  دو سرزمین با خاطراتی مشترک از یکدیگر. هلند استعمارگر و اندونزی مستعمره..

کمترین بازی در جام جهانی

وقتی اندونزی در روز 5 ژوئن 1938 مقابل مجارستان قرار گرفت، جام جهانی به صورت تک حذفی برگزار می شد. در آن روز، اولین چیزی که توجه همه را به خود، جلب کرد، دروازه بان اندونزی بود که در هنگام ورود تیمها به زمین، یک عروسک کوچک در دستانش بود. شاید قرار بود این عروسک، نماد شانس اندونزی باشد. اما در برابر قدرتی مثل مجارستان، خبری از شانس نبود و مجارها در نیمه اول 4 گل زدند. بازی سرانجام (6-0) شد و اندونزیایی ها بعد از هزینه ها و زمان فراوان هدر رفته برای حضور در جام جهانی، با همان یک مسابقه، کارشان تمام شد و به خانه بازگشتند. پس از آن نیز هرگز به جام جهانی نرسیدند تا در بین تمام کشورهایی که در جام جهانی بازی کرده اند، ملی پوشان اندونزی با تنها یک بازی، رکورد کمترین مسابقه را داشته باشند.

اما قرار بود که داستان کشور اندونزی، تازه آغاز شود...

 

تولد تیم ملی اندونزی

در دهه 50 فوتبال اندونزی هنوز در بین قدرت آسیایی جای داشت. بالاخره بعد از استقلال، اندونزی با نام خود و بدون استفاده از پرچم هلند در بازیهای بین المللی شرکت کرد. از قضا آنها برای حضور در اولین دوره بازیهای آسیایی- که سال 1951 در دهلی نو برگزار می شد- راهی کشور هند شدند. در تقابل بین هند شرقی سابق و هند اورجینال، این هند بود که (3-0) اندونزی را در روز 5 مارچ 1951 شکست داد تا اندونزی به جمع چهار تیم برتر بازیهای آسیایی صعود نکند. ولی مگر تیمی با یک بازی هم می تواند به جمع چهار تیم برتر تورنمنتی صعود کند؟ در مورد بازیهای آن سال، جواب مثبت است؛ تعداد تیمها تنها 6 تا بود.

Kisah Skuat Garuda Tahan Imbang Timnas Uni Soviet di Olimpiade Melbourne  1956 - Citizen6 Liputan6.com

تساوی با قهرمان المپیک

اندونزی در سال 1956 راهی بازیهای المپیک ملبورن شد. استرالیا خیلی به اندونزی نزدیک بود و سفر تیم فوتبال اندونزی به همسایه آبی این کشور، هزینه زیادی نداشت. باز هم مسابقات به صورت تک حذفی بود و این بار اندونزی کار بزرگی کرد و با شوروی صفر بر صفر  به تساوی دست یافت. هنوز خبری از ضربات پنالتی در قوانین فوتبال نبود و قرار شد مسابقه تکرار گردد. شوروی با چهره های افسانه ای مثل لِو یاشین و ایگور نِتو آن مسابقه را (4-0) برد و حرکت خود به سوی قهرمانی المپیک را آغاز کرد. اندونزی هم هرگز شانس حضور مجدد در المپیک را به دست نیاورد.

Borneo Cup - Wikipedia

از تساوی با آلمان تا قهرمانی جام مردکا

در بازیهای آسیایی 1958 اندونزی به جمع چهار تیم برتر آسیا رسید و در بازی برای تعیین تیم سوم تورنمنت موفق شد (4-1) هند را شکست داده و مدال برنز بازیها را از آن خودش کند. در همان سال، در یک بازی دوستانه، تیم ملی اندونزی (2-2) با آلمان شرقی مساوی کرد که هنوز هم یکی از نتایج درخشان تاریخ این کشور محسوب می شود . چهار سال بعد، آنها میزبان بازیهای آسیایی بودند و بعد از آن هم بیشتر تمرکز خود را روی مسابقات درجه دوی آسیایی گذاشتند؛ از جمله رقابت جام مِردِکا که اندونزی در سالهای 1961، 1962 و 1969 قهرمان این تورنمنت شد. البته جامعه فوتبال این کشور هم مثل عامه مردم اندونزی، صبورتر از این بودند که با چنین نتایجی ناامید شوند.

Jokowi remains proud of Indonesian football team despite its loss - ANTARA  News

صعود تیم یک امتیازی به مسابقات 2023!

اندونزی فقط با یک فرمول عجیب و غریب موفق شد به جام ملتهای آسیا صعود کند. آنها در رقابتهای انتخابی جام ملتهای 2023 در گروهی که امارات، ویتنام، مالزی و تایلند در آن حضور داشتند، با تنها یک تساوی قعرنشین شدند و راهی رقابتهای پلی آف. آنجا (2-1) و (3-0) چین تایپه را شکست دادند و وارد مرحله گروهی شدند. قرمز و سفیدها در مصاف با سه همگروهی خود، (7-0) نپال و (2-1) کویت را شکست دادند و با باخت(1-0) از اردن در گروه شان به مقام دوم رسیدند. در بین شش تیم دوم گروههای ششگانه، پنج  تیم برتر راهی جام ملتها می شدند؛ از جمله اندونزی که در گروه چهارم جام باید به ترتیب با عراق، ویتنام و ژاپن رقابت کند.

اندونزی طی سالهای 1996 تا 2007 چهار بار پیاپی تو جام ملتهای آسیا حضور داشته و این، پنجمین حضور آنها در جام ملتهاست. شاید بالاخره صبر آنها نتیجه دهد و آنها راهی دور دوم جام ملتها شوند. هرچند کار خیلی سختی برای صعود پیش روی آنهاست.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «تیم ملی اندونزی؛ از آغاز تا امروز» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره تیم ملی اندونزی؛ از آغاز تا امروز فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.