زمان مطالعه: 2 دقیقه
نرخ مالیات بر خانه ها و خودروهای لوکس چیست؟

نرخ مالیات بر خانه ها و خودروهای لوکس چیست؟

طرح مالیات خانه ها و خودروهای لوکس و گران قیمت موضوع جدیدی در اقتصاد کشور است که می تواند بسیار بحث برانگیز باشد.

طرح مالیات خانه ها و خودروهای لوکس به منظور کاهش فاصله طبقاتی می باشد. دولت با گرفتن مالیات از خانه های لوکس و خودروهای گران قیمت سعی در کم کردن فاصله درآمدهای بالا و پایین دارد. آسمونی در این بخش جزئیاتی از طرح مالیات بر خانه های لوکس و گران قیمت را بررسی کرده است.

پس از اینکه قانون مالیات‌های مستقیم یا مالیات بر خانه‌های خالی تصویب شد، در ادامه آن طرح مالیات بر خانه و خودروهای لوکس نیز در دست اقدام است. و این طرح پیشنهادی در آبان ماه با قید فوریت به دست هیئت رئیسه مجلس رسید. بر طبق این ماده از صاحبان املاک و خودروهای لوکس که مجموع املاک آن ها به بیش از 10 میلیارد می رسد، در پایان هر سال مالیات دریافت می شود. براساس ماده دوم این مصوبه، صاحبان املاک باید مالیات خود را تا پایان اردیبهشت سال آینده به سازمان امور مالیاتی بپردازند و در صورت عدم پرداخت جریمه خواهند شد.

نرخ مالیات خودروهای لوکس

میزان مالیات دریافتی خودروهای لوکس به شرح زیر خواهد بود:

  1. تا 1.5 میلیارد نسبت به مازاد یک میلیارد تومان؛ یک درصد
  2. تا مبلغ سه میلیارد نسبت به مازاد 1.5 میلیارد تومان؛ دو درصد
  3. تا مبلغ 4.5 میلیارد نسبت به مازاد سه میلیارد تومان؛ سه درصد

نرخ مالیات خانه‌ های لوکس

  1. نسبت به مازاد 10 میلیارد تا 15 میلیارد تومان؛ یک در هزار
  2.  نسبت به مازاد 15 میلیارد تا 25 میلیارد تومان؛ دو در هزار
  3. نسبت به مازاد 25 میلیارد تا 40 میلیارد تومان؛ سه در هزار
  4. نسبت به مازاد 40 میلیارد تا 60 میلیارد تومان؛ چهار در هزار
  5. نسبت به مازاد 60 میلیارد تومان به بالا پنج در هزار

بررسی نحوه محاسبه املاک لوکس بیانگر این است که املاک با ارزش 10تا 15میلیارد تومان باید سالانه مالیاتی معادل 10تا 15 میلیون بپردازند. همچنین، املاکی با ارزش 15 تا 25، 25 تا 40 و 40 تا 60 میلیارد تومان به ترتیب باید سالانه 30 تا 49.9، 75 تا 119.9 و 160 تا 239 میلیون تومان مالیات بدهند.

کدام خانه های لوکس باید مالیات بدهند؟

مالیات بر خانه های لوکس
مالیات بر خانه های لوکس

کمسیون تلفیق مجلس خانه ‌های لوکس بالای 10 میلیارد تومان را مشمول مالیات می‌داند اما این بخش از مصوبه هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

طرح مالیات بر املاک لوکس شامل خوابگاه های دانشجویی دولتی و غیردولتی نمی شود. دولت از درآمد حاصل از مالیات خانه های لوکس برای تامین مسکن برای اقشار ضعیف جامعه استفاده می کند. این چرخه می تواند به برقراری عدالت اجتماعی کمک کند و به سود اقشار ضعیف جامعه باشد.در سراسر کشور و به خصوص در تهران واحد های مسکونی بسیاری وجود دارد که با هزینه های هنگفت و نامعقول ساخته شده اند و جزو خانه های لوکس به شمار می روند.

این خانه های لوکس غالبا در مناطق شمالی تهران واقع شده اند و علاوه بر آن، خودرو های گران قیمت ساکنان این خانه ها نیز بسیار مورد بحث قرار گرفته است. ملاک تعیین خانه های لوکس، دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن،وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی می باشند. بر اساس آمار اعلام شده از این مراکز، از میان حدود 2 میلیون و 900 هزار واحد مسکونی موجود در تهران، بین 60 تا 90 هزار واحد مسکونی بالای 10 میلیارد تومان در پایتخت وجود دارد؛ هر چند که این آمار در خصوص کل کشور هنوز در دسترس نیست.

نظر خود را درباره «نرخ مالیات بر خانه ها و خودروهای لوکس چیست؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نرخ مالیات بر خانه ها و خودروهای لوکس چیست؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.