زمان مطالعه: 1 دقیقه
6 تیر، جشن نیلوفر به مناسبت شکوفا شدن گلهای نیلوفر در آغاز تابستان

6 تیر، جشن نیلوفر به مناسبت شکوفا شدن گلهای نیلوفر در آغاز تابستان

روز ششم از ماه تیر یعنی «خردادروز» در تقویم زرتشتیان، در اوایل تابستان و همزمان با شكفته شدن گل نیلوفر، ایرانیان باستان جشن نیلوفر می گرفتند.

جشن نیلوفر، به مناسبت شکوفاشدن گلهای نیلوفر در آغاز تابستان

گل نیلوفر، نماد ایزدبانو آناهیتا نیز هست.ابوریحان بیرونی به برگزاری آن، اشاره کرده است و گفت «گل نیلوفر، نماد ایزدبانوی "آناهیتا" است.درباره‌ی این ایزدبانو به فراخی در آبان‌ یشت سخن رفته است.این ایزدبانو، ایزدبانوی آب است، ایزدبانوی زایندگی و باروری است.

آب و آناهیتا با زایش در پیوند هستند.ایزدبانوی آناهیتا سرچشمه‌ی زندگی، پاک کننده‌ی تخمه‌ی نرینه‌ها و پاک کننده‌ی زهدان مادینه‌ ها برای زایش است و نیلوفر از آن‌روی بسیار ارجمند بوده که نمادی از آناهیتا است که نزد ایرانیان، ‌ارج و ارزش، فراوانی داشته است.»

برگزاری این جشن در این زمان احتمالاً بر پایه شکوفا شدن گل‌ های نیلوفر در آغاز تابستان بوده است. این جشن امروزه در فراهان و محلات و خمین با عنوان جشن اول تووستونی (اول تابستانی) همچنان برگزار می‌شود.

گل نیلوفر در نگاره های تخت جمشید

6 تیر ، جشن نیلوفر ، به مناسبت شکوفا شدن گلهای نیلوفر در آغاز تابستان
6 تیر ، جشن نیلوفر ، به مناسبت شکوفا شدن گلهای نیلوفر در آغاز تابستان

نگاره‌‌ های تخت‌ جمشید که گلی بر دست دارند و این روزها آن‌را به گل نیلوفر می‌شناسیم در دست شاهان و شاهزادگان هخامنشی که در پارسه، نقش شده‌اند، این گل دیده می‌شود.افزون‌بر آن، گل نیلوفر در دست بزرگ‌زادگان پارسی و مادی هم دیده می‌شود با این تفاوت که گلی که در دست شاهان و شاهزادگان است،‌ دو غنچه‌ی کوچک در دو سو دارد، که بی‌گمان اندیشه‌برانگیز است.»

البته پژوهشی بر روی  این گل در نقش‌های هخامنشی نشده و هر‌‌‌آن‌چه بر پوشش سربازان گارد جاویدان، سرستون‌ها و در دست شاهان و بزرگ‌ زادگان، نقش شده، را نیلوفر می‌ نامیم، شوربختانه همه‌ی پژوهشگران ایرانی هم بسیار گذرا از آن، گذشته‌اند گویا میلی هست که همه چیز را گل نیلوفر بدانیم در حالی که به گمان من، نقش پایه‌ ستون‌ ها، هیچ شباهتی به گل نیلوفر ندارند.»

تنها کسی که‌ می‌‌گوید، آن‌ چه در دست شاه هخامنشی است، نیلوفر نیست، والتر هینتس است.

این ایران‌ شناس آلمانی به نقل از دانشمندی دیگر، این گل را گل سرخ انار دانسته‌است که باید پیرامونش اندیشید از آن‌ روی که انار، از میوه‌های ویژه‌‌ ی این سرزمین و این اقلیم آب و هوایی است و در اسطوره‌ های ایرانی هم به بسیاری یافت می‌شود.

ویژگی انار زایش و باروری است. اما نکته اینجاست که گل انار این‌ اندازه درشت نیست و ساقه‌ ای به این کلفتی که در نگاره‌ ها آمده، ندارد. تا جایی که من دیده‌ ام هیچ‌ چیز در تخت‌ جمشید بزرگ‌ نمایی‌ شده، نقش نشده و همه‌ چیز اندازه‌ ی واقعی خود را دارد و همین نکته اندکی اندیشه‌ برانگیز است.»

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «6 تیر، جشن نیلوفر به مناسبت شکوفا شدن گلهای نیلوفر در آغاز تابستان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره 6 تیر، جشن نیلوفر به مناسبت شکوفا شدن گلهای نیلوفر در آغاز تابستان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.