زمان مطالعه: 2 دقیقه
معرفی گرایش مهندسی لجستیک و زنجیره تامین

معرفی گرایش مهندسی لجستیک و زنجیره تامین

امروزه خواست مشتری برای کیفیت بالا و خدمت رسانی سریع موجب افزایش فشارهایی شده است که قبلا وجود نداشته است،...

logistics-management(1)
logistics-management(1)

امروزه خواست مشتری برای کیفیت بالا و خدمت رسانی سریع موجب افزایش فشارهایی شده است که قبلا وجود نداشته است، در نتیجه شرکتها به تنهایی نمی توانند از عهده تمامی کارها برآیند.

در بازار رقابتی موجود، بنگاه های اقتصادی و تولیدی علاوه بر پرداختن به سازمان و منابع داخلی، به مدیریت و نظارت بر منابع و ارکان مرتبط خارج از سازمان نیازپیدا کرده اند. مدیریت زنجیره تامین پدیده ای است که این کار را به طریقی انجام می دهد که مشتریان بتوانند خدمت قابل اطمینان و سریع را با محصولات با کیفیت در حداقل هزینه دریافت کنند.

مدیریت زنجیره تامین

مدیریت زنجیره تأمین شامل همکاری و هماهنگی با شرکای زنجیره همانند تأمین کنندگان، واسطه ها، ارائه دهندگان خدمات شخص ثالث و مشتریان خواهد بود. در واقع مدیریت زنجیره تأمین، وظیفه یکپارچه سازی عرضه و تقاضا را در داخل و میان شرکت ها را بر عهده دارد.

زنجیره تامین بر تمام فعالیتهای مرتبط با جریان و تبدیل کالاها از مرحله ماده خام (استخراج) تا تحویل به مصرف‌کننده نهایی و نیز جریانهای اطلاعاتی مرتبط با آنها مشتمل می‌شود . به طور کلی زنجیره تامین زنجیره‌ای است که همه فعالیتهای مرتبط با جریان کالا و تبدیل مواد ، از مرحله تهیه ماده اولیه تا مرحله تحویل کالای نهایی به مصرف‌کننده را شامل می‌شود .

درباره‌ جریان کالا دو جریان دیگر که یکی جریان اطلاعات و دیگری جریان منابع مالی و اعتبارات است نیز حضور دارد . (Laudon & Laudon 2002)

بنابراین ، مدیریت زنجیره تامین عبارت است از فرایند یکپارچه‌سازی فعالیتهای زنجیره تامین و نیز جریان های اطلاعاتی مرتبط با آن از طریق بهبود و هماهنگ‌سازی فعالیت‌ها در زنجیره تامین تــــولید و عرضه محصول .

مدیریت لجستیک

بخشی از SCM است که وظیفه اصلی آن برنامه ریزی، اجرا وکنترل جریان مستقیم و معکوس مواد ، کالاها و اطلاعات مرتبط و ذخیره سازی آنها به گونه ای اثر بخش بین نقطه مبدأ و نقطه مصرف به منظور برآوردن الزامات مشتری می باشد. لجستیک شامل یکپارچه سازی اطلاعات، حمل و نقل، موجودی کالا، انبارداری، جابجایی کالا و بسته بندی و در مواردی نیز شامل امنیت می‌شود.

در واقع لجستیک قسمتی از زنجیره تامین است که ارزش زمان و مکان را به آن را می‌افزاید. عملکرد لجستیک تا حدودی شامل تدارک و خرید، برنامه ریزی و زمان بندی تولید، مونتاژ و بسته بندی و خدمات به مشتریان نیز می شود.

logistics-management
logistics-management

مدیریت زنجیره تامین در مقطع کارشناسی ارشد

دوره کارشناسی ارشد مهندسی لجستیک و زنجیره تأمین یکی از مجموعه‌های آموزش عالی در زمینه فنی مهندسی در دوره کارشناسی ارشد، مهندسی صنایع است.

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به عنوان کارشناس ارشد راه‌حل‌های علمی و کاربردی در زمینه طراحی و بهینه‌سازی ساختار و فرآیندهای زنجیره تأمین و بهبود عملکرد آنها و همچنین پیاده‌سازی سیستمهای مدیریت زنجیره‌ تأمین را ارائه کنند.

ضرورت به وجود آمدن گرایش مدیریت زنجیره تامین

صنایع و سازمان های کشور همواره نیازمند آن دسته از متخصصان مهندسی صنایع هستند که ضمن آشنایی با ابزارهای مهندسی صنایع و برخورداری از دید سیستمی، در زمینه طراحی و بهینه سازی سیستم های لجستیکی و زنجیره تأمین متبحر و توانمند باشند.

با این وجود ، دانشکده های معرفی رشته های تحصیلی

نظر خود را درباره «معرفی گرایش مهندسی لجستیک و زنجیره تامین» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی گرایش مهندسی لجستیک و زنجیره تامین فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.