زمان مطالعه: 5 دقیقه
از بین بردن چاقی های موضعی

از بین بردن چاقی های موضعی

چربی های موضعی بدن شامل چربی های ناحیه شکم، ران، باسن و ... است که امروزه بسیاری از افراد با آن مواجه اند. در...

چربی های موضعی بدن شامل چربی های ناحیه شکم، ران، باسن و ... است که امروزه بسیاری از افراد با آن مواجه اند. در حالت ایده‌آل, ‌برترین شیوه علمی برای از بین بردن چاقی های موضعی بدن، فعالیت ورزشی و رژیم غذایی درست است. آسمونی در این بخش روش های از بین بردن چاقی های موضعی را شرح می دهد.



از بین بردن چاقی های موضعی

  1. چاقی موضعی چیست؟

چاقی موضعی به گردهمایی نامتعارف چربی در بخش‌هایی از بدن گفته میشود. معمولاً چاقی موضعی در قسمت‌هایی از بدن مثل شکم, زیرشکم, پهلوها, پشت قفسه سینه «کمر» و ران‌ها که چربی‌های مقاوم‌تری دارند, ایجاد می شود. چاقی‌های موضعی در صورت محدود بودن با دستگاه‌هایی مثل لیزر لیپولیز یا لیزر لیپوماتیک قابل‌برطرف شدن میباشند و اگر وسیع باشند, باید هم زمان با ورزش و رژیم خوراکی مناسب انها را برطرف کرد.



  1. تغذیه میتواند باعث بازرسی چاقی و چربی بدن شود؟

از منظر تغذیه‌, مواد خوراکی خاصی وجود دارند که می توانند بر کل چربی‌های بدن تاثیر بگذارند. مواد خوراکی مغذی که حاوی میزان زیادی پروتئین و میزان کمی چربی‌ میباشند, برای کمتر کردن چاقی بدن مناسب‌اند. ماهی, انتخاب فوق‌العاده‌ای در این میان هست و سبزی‌ها نیز اهمیت خاصی دارند

زیرا روند متابولیک بدن را در راستای کاهش کل چربی‌های بدن تقویت میکنند. گرچه مقدار مصرف شما هم باید متعادل باشد و بازرسی حجم مصرفی را در هر وعده خوراکی کاملا جدی بگیرید.



  1. نقش سن در افزایش چاقی چقدر هست؟

سن از متغیرهای اثرگذار و مهم برای ارزیابی چاقی بدن هست. درواقع, محدوده‌های استاندارد و غیراستاندارد چاقی بدن کاملا به سن و جنسیت انسان ها بستگی دارند. محدوده تندرست و استاندارد چاقی بدن همراه با افزایش سن افراد بالاتر می رود زیرا ضعیف شدن روندهای متابولیک همراه با افزایش سن,

گنجایش بدن را برای چاق‌تر شدن به‌ناچار اکثر میکند. میزان چربی‌های بدن زنان براساس این فرمول در محدوده تندرست قرار می گیرد؛ برای زنان 18 تا 38 ساله, 21 تا 23 درصد و برای زنان 40 تا 59 ساله, 23 تا 33 درصد. همان‌طور که می بینید, این درصدها همراه با افزایش سن تغییر کرده‌اند.



  1. نحوه کاهش دادن چربی بدن چطور هست؟

یکی از قاعده‌های مهم برای کمتر کردن چاقی بدن, کمتر کردن کالری‌های دریافتی به‌بازبینی زمان هست. پس برای این که چربی بدن‌تان را کاهش بدهید و چاق به نظر نرسید, هم باید کالری کمتری نسبت به نیاز بدن دریافت کنید و هم کالری‌ها را با کمک فعالیت‌های بدنی خاص مثل ورزش‌های استقامتی و قدرتی بسوزانید. وقتی که این روند محدودیت‌ساز پیشروی میکند, ذخیره‌سازی چربی در بدن نیز کمتر میشود.

از بین بردن چاقی های موضعی
از بین بردن چاقی های موضعی



  1. آیا سونا یا اتاق بخار, چاقی بدن را کمتر می کند؟

جواب به این سوال از نظر علمی, منفی هست. برخلاف تصور آغاز, هیچ کدام از این موارد نمی توانند چربی بدن را بسوزانند و درنتیجه چاقی بدن را کمتر کنند. دلیلش هم این هست که سونا یا اتاق بخار, آب بدن را مصرف میکنند, نه چربی بدن را. هنگامی که از اتاق بخار یا سونا بیرون می آیید و کمی نوشیدنی مصرف می کنید, وزنتان مجدد به حالت قبلی بازمی‌گردد. گرچه این بازگشت وزن بعد از سونا یا اتاق بخار مشروط به مصرف آب هست.



  1. همه ی چربی‌های بدن یکسان میباشند؟

چربی‌های بدن به دو گروه مجزا تقسیم می شوند؛ چربی‌ ضروری و چربی ذخیره. چربی ضروری برای همه ی عملکردهای هرروز بدن لازم هست و به آن, «چربی تندرست» میگویند. این نوع چربی‌ها, 3 درصد از وزن بدن مردان را تشکیل می دهند, درحالی که در بدن زنان به 12 درصد از وزنشان میرسد.

با این‌حال, چربی ذخیره در قسمت‌های خاصی از بدن و زیر پوست جمع می شود. نکته مهمی که باید درمورد چربی ذخیره بدانید, این هست که این چربی‌ها ذاتا قابل‌بهره گیری و سوزاندن میباشند, همراه با افزایش وزن اکثر میشوند و هم زمان با کاهش وزن نیز کاهش پیدا می کنند.



  1. وقتی چربی می‌سوزد, کجا می رود؟

احتمالاً این سوال عجیب به نظر برسد, اما تا به حال به آن فکر کرده اید؟! وقتی که چربی‌ها بدون ایجاد احساس گرسنگی سوزانده می شوند, درواقع چربی به‌صورت داخلی توسط بدن جذب می شود. این چربی‌ها به‌عنوان منبع انرژی حین فعالیت‌های ورزشی مورد بهره گیری قرار میگیرند. گرچه در صورتی که ورزش‌های قدرتی را به برنامه هرروز‌تان اضافه کنید, می توانید کنار کاهش بافت چربی, بافت عضلانی‌تان را افزایش دهید.



  1. چرا بدن زنان دارای چربی بیشتری هست؟

این تفاوت عمدتا به‌علت ساخت اکثر چربی‌های ضروری در بدن زنان هست که حدود 12 درصد از کل وزن بدن انها را تشکیل می دهد. قسمت‌های خاصی از بدن زنان ذاتا حاوی چربی بیشتری هست و همین خصوصیت, چربی بدن زنان را نسبت به مردان افزایش می دهد. علت اکثر بودن بافت چربی در بدن بانو‌ها, هم حفظ تعادل و ترشح هورمون‌های زنانه در بدنشان و هم ژنتیک بافتی بدن آنهاست.

localized-obesity
localized-obesity

چگونه از شر «چربی‌های موضعی» خلاص شویم؟

 یک متخصص تغذیه اظهار داشت: راه علمی برای از بین بردن چربی های تجمع یافته موضعی در اطراف شکم و یا هر قسمت دیگر از بدن، مستلزم استفاده از چند روش پی در پی و اصولی است که باید این روش ها به طور همزمان انجام شود.

وی افزود : هر بافتی از بدن، به ویژه در ناحیه شکم که در آن چربی تجمع پیدا کند و موجب چاقی شده باشد، برای بر طرف کردن آن ابتدا باید از یک دستور غذایی صحیح که متخصصان تغذیه و رژیم غذایی به منظور کاهش وزن به فرد می‌دهند، پیروی کرد.

وی گفت: در مرحله بعد با استفاده از یک ورزش «سیستمیک»، یعنی ورزشی که بتواند همه اعضا را به تحرک وادارد، مانند "ورزش‌های هوازی"، "شنا" و "دو" برای از بین بردن چربی های موضعی مثل چربی های دور شکم تلاش کرد.

این متخصص تغذیه افزود: در نهایت می توان با استفاده از یک ورزش موضعی مخصوص، بافت تجمع یافته چربی‌های دور شکم را از بین برد، لازم به ذکر است هیچ عضوی در بدن نیست که تنها از طریق یک ورزش موضعی و یا تنها از طریق یک رژیم غذایی خاص یا تنها با مصرف یک دارو بتوان بافت های چربی اش را از بین برد.

وی تصریح کرد: اگر چه دیده می‌شود افرادی با استفاده از روش‌های غیر اصولی، پیشرفت سریعی در کاهش وزن و کم شدن بافت چربی داشته اند، اما این مساله باید در نظر گرفته شود که کاهش وزن ناگهانی و غیر اصولی می تواند عوارضی را در اعضای دیگر بدن بر جای بگذارد. در این روش های غیراصولی، معمولا چربی‌ها قابل برگشت باشند، بنابراین افرادی که تمایل به کم کردن وزن خود و به ویژه از بین بردن بافت چربی دور شکم یا هر عضو دیگری از بدن خود را دارند، بهترین راه آن، استفاده از روش‌های منطقی و معقولی است که متخصصان در این امر به آنان ارائه می‌کنند.

به گفته وی اگر بیش از نیاز، کالری وارد بدن انسان شود این کالری تبدیل به چربی شده و در اندام‌های مختلف در زن و مرد خود را نشان خواهد داد و در افرادی که فعالیت چندانی ندارند در صورت رعایت نکردن اصول تغذیه‌ای درست، دچار چاقی های موضعی می شوند.

وی اظهار داشت: تجمع چربی در مردان به علت هورمون‌های جنسی بیشتر در اطراف شکم مشاهده می‌شود، اما در خانم‌ها بیشتر در اطراف باسن و ران آن‌ها به چشم می‌خورد که در این مورد هم خانم‌ها با استفاده از همان سه اصل ذکر شده در از بین بردن چربی می‌توانند برای داشتن اندامی متناسب‌تر اقدامات لازم را به عمل آورند.

این متخصص تغذیه عنوان کرد: ارائه دستورات لازم به منظور کاهش بافت چربی اطراف شکم با توجه به وزن، قد، سن، استخوان بندی هر فرد و موارد دیگر در افراد متفاوت خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که حداکثر زمانی که یک فرد بتواند بافت چربی اضافی را از بین ببرد، چه مدت خواهد بود؟ گفت: این امر بستگی به رعایت رژیم غذایی، توسط فرد و پیروی از دستورات ورزشی ارائه شده دارد و چنانچه حتی این محاسبات دقیق صورت نگرفته باشد، امکان اثر گذار بودن آن کم، یا روند از بین رفتن بافت چربی کندتر خواهد شد.

نظر خود را درباره «از بین بردن چاقی های موضعی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره از بین بردن چاقی های موضعی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.