زمان مطالعه: 4 دقیقه
غذاهای محلی اردبیل

غذاهای محلی اردبیل

استان اردبیل به غیر از جذابیت های طبیعی و تاریخی غذاهای متنوع و خوبی دارد که شامل انواع غذاهای محلی و سنتی می شود.

غذاهای محلی اردبیل

استان اردبیل به غیر از جذابیت های طبیعی و تاریخی غذاهای متنوع و خوبی دارد که شامل انواع غذاهای محلی و سنتی می شود. اردبیل استانی شگفت انگیز با مردمانی مهمان نواز و با فرهنگ است که همیشه بهترین شرایط را برای استقبال از مهمانان فراهم می کنند. در این استان غذاهای بینظیری درست می شود که اعضای خانواده را به دور سفره ای از عشق و محبت جمع می کند به طوری که آوازه ی غذاهای این استان در کل ایران پیچیده است؛ غذاهایی مثل آش دوغ، خورشت بادام اردبیلی و کوکو ماه که پشت هر کدام از آن ها داستان ها و پندهایی از گذشته پنهان شده است. می خواهیم تعدادی از غذاهای اردبیل را معرفی کنیم، در ادامه آسمونی را همراهی کنید.

غذاهای محلی اردبیل
غذاهای محلی اردبیل

آش میوه یکی از غذاهای محلی اردبیل

یک آش بینظیر که با ترکیب انواعی از میوه های خشک درست می شود و شما را مهمان طعم ها و رنگ ها می کند. از آن جایی که میوه برای سلامتی خیلی مهم است و همیشه خوردن آن سفارش شده مردم این استان دست به ابتکار جالبی زده اند و با میوه های خشکی مثل پوست‌کنده و پیاز هم استفاده می شود. حتی اگر دوست داشته باشید می توانید سبزیجاتی مثل گشنیز، برگ چغندر، جعفری و تره را هم به این غذا اضافه کنید تا خوش عطرتر شود. بدون شک از یک همچین آشی که با این مواد مفید و خوشمزه درست می شود نمی توان به سادگی گذشت! در سفر به اردبیل یک کاسه از این آش بینظیر را امتحان کنید و انواع و اقسام ویتامین ها را به بدنتان برسانید.

local-foods-ardebil
local-foods-ardebil

آش دوغ یکی از غذاهای محلی اردبیل

از آن جایی که اردبیل استان سردسیری به شمار می رود خوردن آش داغ در سرمای زمستان خیلی می چسبد و با سرد شدن هوا پای این آش های متنوع به سفره ها باز می شود. درسته که آش دوغ در لیست غذاهای تعدادی از استان های دیگر هم هست ولی نمی توان آن را در شمار غذاهای سنتی و بومی استان اردبیل نیاورد. مردم استان اردبیل به غذاهای آبکی مثل آش علاقه ی زیادی دارند و چند روز یک بار با پختن آش های متنوع اعضای خانواده را غافلگیر می کنند. همانطور که از اسم این آش معلومه ماده ی اصلی آن را دوغ ترش و تازه تشکیل می دهد که مسئولیت طعم اصلی غذا را هم بر عهده دارد. برای درست کردن این آش به غیر از دوغ تازه از موادی مثل نخود، برنج، سیر تازه، و سبزی (تره، جعفری و شوید) هم استفاده می شود. این غذا دستور پخت های مختلفی دارد و گاهی در آن بلغور، آرد و کلم برگ هم به کار می رود.

غذاهای محلی اردبیل
غذاهای محلی اردبیل

آش یارما (آش بلغور) یکی از غذاهای محلی اردبیل

همانطور که گفتیم اردبیل آش های لذیذ زیادی دارد یکی از آن ها آش بلغور است که به دلیل داشتن بلغور فراوان خواص زیادی دارد. برای درست کردن این غذا از موادی مثل بلغور، گوجه‌ فرنگی، لوبیا قرمز، سبزی آش، عصاره گوشت، پیاز، زعفران و آبغوره استفاده می شود که طعم دلچسبی را  برای این غذا رقم می زنند.

local-foods-ardebil
local-foods-ardebil

پیچاخ قیمه (خورشت بادام) یکی از غذاهای محلی اردبیل

یک خورشت خوش عطر و لذیذ که نه فقط در اردبیل بلکه در کل ایران طرفداران زیادی دارد. مواد لازم برای تهیه این غذا گوشت، خلال بادام، پیاز، زعفران، تخم ‌مرغ و ادویه‌ خورشتی است که به شیوه ای کاملا هنرمندانه با هم ترکیب می شوند تا یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین غذاهای استان آماده شود. این غذا به همراه برنج، ماست و سبزی خورد می شود و معمولا گردشگران در سفر به این استان آن را امتحان می کنند.

غذاهای محلی اردبیل
غذاهای محلی اردبیل

کشمش ‌پلو یکی از غذاهای محلی اردبیل

کشمش با مواد مغذی فراوان در رژیم غذایی جایگاه مهمی دارد و معمولا در ترکیب با برنج درست می شود. کشمش پلو از غذاهای سنتی اردبیل است که به غیر از خواص بی نظیر عطر و طعم و دلچسبی هم دارد و خیلی ها طرفدارش هستند. مواد لازم برای درست کردن این پلو برنج، شیر و کشمش است و بدون شک ترکیب شیر و کشمش طعم جذابی را به این غذا می دهد.

local-foods-ardebil
local-foods-ardebil

تره اسفناج یکی از غذاهای محلی اردبیل

اسفناج از گیاهان بومی ست که خواص زیادی دارد برای همین سعی می شود تا در غذاهای مختلف به نوعی آورده شود. تره اسفناج غذایی کامل و مقوی است که با انواع مواد مختلف ترکیب شده و طعمی متفاوت دارد. مواد لازم برای درست کردن این خورشت لپه، سیر، اسفناج، پیاز، تخم مرغ و رب انار است، وجود سیر و رب انار طعم جالبی را به این غذا داده که احتمالا از آن خوشتان می آید.

غذاهای محلی اردبیل
غذاهای محلی اردبیل

شیر پلو (سوتی‌پلو) یکی از غذاهای محلی اردبیل

شیر پلو معمولا در چهارشنبه سوری درست می شود و همراه آن خوراکی های دیگری مثل خرما و کشمش هم خورده می شود تا ارزش غذایی اش به بالاترین حد ممکن برسد. مواد لازم برای درست کردن این غذای خوش عطر و طعم برنج، شیر، روغن، گلاب و هل است که با داشتن چنین مواد متنوعی در ماه رمضان و در وعده های سحر و افطار هم زیاد درست می شود. خیلی ها این پلو را به همراه خورشت های شیرینی مثل خورشت هویج، خورشت خلال بادام و یا فسنجان می خورند.

local-foods-ardebil
local-foods-ardebil

باسترما پلو یکی از غذاهای محلی اردبیل

اصالت این غذا برای سیب زمینی، رب ازگیل، گردو، پیاز، مرغ، زعفران، رب به، رب آلوچه است.

نظر خود را درباره «غذاهای محلی اردبیل» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره غذاهای محلی اردبیل فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.