زمان مطالعه: 3 دقیقه
دربی مرسی ساید و فصل های خاطره انگیز

دربی مرسی ساید و فصل های خاطره انگیز

 از 13 اکتبر 1894 که نخستین رویارویی لیورپول و اورتون برگزار شد تا به امروز، حوادث زیادی در دربی مرسی ساید رقم خورده است که برخی از آنها را با هم مرور می کنیم.

نایب قهرمانی اورتون و سقوط لیورپول
نخستین دیدار دو تیم در رقابت های لیگ دسته اول انگلیس برگزار شد که در فصل 95-1894 بالاترین سطح رقابت های فوتبال در کشور انگلیس بود. اورتون این دیدار را (3-0) برد و در بازی برگشت هم مقابل لیورپول به تساوی(2-2) دست یافت. در پایان آن فصل اورتون از 30 مسابقه 42 امتیاز کسب کرد و پس از ساندرلند 47 امتیازی نایب قهرمان لیگ شد. این در حالی بود که لیورپول تنها 22 امتیاز کسب کرد و با کسب رتبه شانزدهم در بین 16 تیم شرکت کننده، به دسته پایین تر سقوط کرد. در آن فصل لیورپولی ها 15 مسابقه خود را باختند از جمله سه باخت (5-0) در برابر استون ویلا، ونزدی و وست برومویچ آلبیون!

1984-85؛ آغاز فرمانروایی اورتون و لیورپول در انگلیس
وقتی فصل 84-1983 با قهرمانی لیورپول و عنوان هفتمی اورتون در لیگ دسته اول به پایان رسید، کسی نمی توانست تصور کند که چه رقابتهای پرشوری در فصول بعدی در انتظار این دو تیم خواهد بود. رقابت هایی که لیورپول را به پایتخت فوتبال انگلیس بدل خواهد کرد. در فصل 85-84 لیورپول در خانه با یک گل از اورتون باخت  اورتونی ها این نتیجه را در بازی برگشت هم تکرار کردند تا 6 امتیاز از بزرگ ترین رقیب خود به چنگ آورند. اورتونی ها دیگر رکوردها فصل را هم از آن خود کردند از جمله 18 بازی بدون شکست پشت سر هم و 10 برد پیاپی تا سرانجام با 28 برد، 6 تساوی و 88 گل زده صاحب 90 امتیاز شده و با 13 امتیاز برتری نسبت به نزدیک ترین رقیب خود، برای هشتمین بار قهرمان لیگ شوند. کدام تیم؟ لیورپول 77 امتیازی که با امتیاز برابر با تاتنهام و تفاضل گل 33+( در برابر تفاضل گل 27+ تاتنهام) عنوان دوم لیگ را به دست آورده بود.

 

1985-86؛ به لطف دو تساوی بیشتر
داستان دربی مرسی ساید قرار بود که در صدر جدول ادامه پیدا کند و پرشورتر از قبل شود. در فصل 86-85 لیورپول در خانه اورتون به برتری(3-2) دست یافت اما در خانه لیورپول دست به کار بزرگی زد و (2-0) برنده شد. هر دو تیم چه در خانه و چه در بیرون خانه عملکردی مشابه داشتند؛ 16 برد خانگی و 10 برد خارج از خانه. تنها چیزی که تفاوت ها را رقم زد، تساوی ها و باختها بود. لیورپول در خانه 4 بار مساوی کرد در حالی که اورتون 3 تساوی خانگی داشت. در خارج از خانه هم لیورپول  6 تساوی و 5 شکست داشت اما اورتون 5 تساوی و 6 شکست. آماری که سرخپوشان آنفیلد را به امتیاز 88 رساند تا این تیم بالاتر از آبی های 86 امتیازی قهرمانی لیگ را از آن خود سازد.

فینال جام حذفی
اما نبرد دو تیم به لیگ منحصر نشد. در جام حذفی هر دو تیم با غلبه بر رقبای خود به فینال رسیدند و در حضور 98 هزار تماشاگر استادیوم ومبلی در برابر هم قرار گرفتند. آلن رابینسون داور همپشیری یک بار در نیمه اول به نشانه گل، دستور داد که توپ به میانه میدان آورده شود و این اتفاق در دقیقه 27 توسط گری لینه کر مهاجم اورتون رقم خورد. اما این گل برای قهرمانی کافی نبود. ایان راش در دقیقه 53 گل تساوی لیورپول را به ثمر رساند و کریگ پیتر جانستون که اصلیتی استرالیایی داشت در دقیقه 62 لیورپول را پیش انداخت. راش در دقیقه 83 گل دیگری را وارد دروازه اورتون کرد و به این ترتیب لیورپول دبل خود را کامل کرد و اورتون در یکی از قدرتمندترین فصول خود، از رسیدن به جام بازماند.

 

1986-87 ؛ تکرار عناوین
نبرد دو تیم در لیگ ادامه یافت. در فصل 87-86 لیورپول در خانه(3-1) برنده دربی مرسی ساید شد و دیدار برگشت دو تیم هم بدون گل خاتمه یافت. اورتونی ها باز هم آمار 16 برد خانگی و 10 برد ارج از خانه فصل پیش خود را تکرار کردند و درست مثل فصل قبل صاحب 86 امتیاز شدند اما لیورپول در خارج از خانه تنها 8 برد کسب کرد تا این بار با 77 امتیاز عنوان دوم لیگ را از آن خود سازد. عنوان سوم هم به تاتنهام رسید تا جدول دو فصل قبل مجددا تکرار شود.

 

1987-88؛ هفدهمین قهرمانی لیورپول
یک فصل بعد اورتون در خانه دربی مرسی ساید را (1-0) برد اما لیورپول در آنفیلد (2-0) به برتری دست یافت. دوران درخشش اورتون به سر آمده بود و این تیم با 70 امتیاز عنوان چهارم لیگ را به دست آورد. اما لیورپول همچنان می درخشید. این بار قرمزها با 26 برد و کسب 90 امتیاز قهرمان لیگ شدند و به فینال جام حذفی هم رسیدند اما مقابل ویمبلدون با یک گل تن به شکست دادند. دوران افول لیورپول هم نزدیک می شد و این تیم پس از قهرمانی هفدهم خود در لیگ، تنها دو بار تا امروز جام قهرمانی را بالای سر برده است.  

نظر خود را درباره «دربی مرسی ساید و فصل های خاطره انگیز» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره دربی مرسی ساید و فصل های خاطره انگیز فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.