زمان مطالعه: 3 دقیقه
کلاس های نهضت سوادآموزی در تهران

کلاس های نهضت سوادآموزی در تهران

سازمان نهضت سوادآموزی ایران یک سازمان دولتی ایرانی است که در سال 1358 به دستور امام خمینی و به منظور آموزش...

سازمان نهضت سوادآموزی ایران یک سازمان دولتی ایرانی است که در سال 1358 به دستور امام خمینی و به منظور آموزش خواندن و نوشتن به بزرگسالان و نیز کودکانی که به مدرسه دسترسی ندارند (مناطق محروم) تشکیل گردید. آسمونی در این بخش به معرفی سازمان نهضت سوادآموزی ایران می پردازد.

کلاس های نهضت سوادآموزی در تهران
کلاس های نهضت سوادآموزی در تهران



کلاس های نهضت سوادآموزی در تهران

تاریخچه نهضت سوادآموزی

سازمان‌های زیر تاکنون با هدف سواد آموزی به بزرگسالان در ایران فعالیت نموده‌اند:



  • سازمان تعلیمات اکابر (1320–1315)
  • سازمان آموزش سالمندان (1335–1332)
  • سازمان آموزش بزرگسالان (1343–1335)
  • کمیته ملی پیکار جهانی با بی‌سوادی(1355–1343)
  • سازمان جهاد ملی سوادآموزی (1357–1355)
  • نهضت سوادآموزی(1358 تاکنون)

افتتاح نهضت سوادآموزی

سازمان نهضت سوادآموزی در هفتم دی ماه سال 1358 با هدف با سواد کردن خیل عظیم بی‌سوادان کشور تشکیل شد. این سازمان از سال 1359 تا سال 1363 زیر نظر شورای نهضت سوادآموزی فعالیت می‌کرد. هیئت وزیران در جلسه مورخ 3 بهمن 1363 تشکیلات اداری سواد آموزی را تصویب نمود، بر این اساس نهضت سوادآموزی برای اجرای وظایف خود در اساسنامه دارای سطوح‌تشکیلاتی حوزه مرکزی و خارج از مرکز بود.

در 7 دی 1358 سازمان نهضت سواد آموزی با فرمان امام خمینی تشکیل شد این سازمان تا سه سال به صورت شورایی اداره می‌شد تا سرانجام قرائتی به ریاست آن منصوب گردید.

متن پیام روح‌الله خمینی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ن و القلم و ما یسطرون

ملت شریف ایران می‌دانید که در رژیم گذشته آنچه بر ملت مبارز ایران سایه افکنده بود، علاوه بر دیکتاتوری و ظلم، تبلیغات بی محتوا و هیچ را همه چیز جلوه دادن بود. ملتی که در همه ابعاد از حوایج اولیه محروم بود وانمود می‌شد که در اوج ترقی است. از جمله حوایج اولیه برای هر ملت در ردیف بهداشت و مسکن بلکه مهمتر از آنها، آموزش برای همگان است. مع‌الاسف کشور ما وارث ملتی است که از این نعمت بزرگ در رژیم سابق محروم و اکثر افراد کشور ما از نوشتن و خواندن بر خور دار نیستند چه رسد به آموزش عالی. مایه بس خجلت است که در کشوری که مهد علم و ادب بوده و در سایه اسلام زندگی می‌کند که طلب علم را فریضه دانسته‌است، از نوشتن و خواندن محروم باشد. ما باید در برنامه درازمدت فرهنگ وابسته کشورمان را به فرهنگ مستقل و خودکفا تبدیل کنیم و اکنون بدون از دست دادن وقت و بدون تشریفات خسته‌کننده برای مبارزه با بی سوادی بطور ضربتی و بسیج عمومی قیام کنیم تا ان شاء الله در آینده نزدیک هر کس نوشتن و خواندن ابتدایی را آموخته باشد. برای این امر لازم است تمام بی سوادان برای یادگیری و تمام خواهران و برادران با سواد برای یاد دادن بپاخیزند و وزارت آموزش و پرورش با تمام امکانات به پا خیزد و از قرطاس بازی و تشریفات اداری بپرهیزد. برادران و خواهران ایمانی! برای رفع این نقیصه دردآور بسیج شوید و ریشه این نقص را از بن برکنید. تعلیم و تعلم عبادتی است که خداوند تبارک و تعالی ما را بر آن دعوت فرموده‌است. ائمه جماعات شهر ستانها و روستاها مردم را دعوت نمایند و در مساجد و تکایا با سوادان نوشتن و خواندند را به خواهران و برادران خود یاد دهند و منتظر اقدامات دولت نباشند و در منازل شخصی اعضای بی سواد را تعلیم کنند و بی سوادان از این امر سر پیچی نکنند. من از ملت عزیز امید دارم که با همت والای خود بدون فوت وقت ایران را به صورت مدرسه‌ای درآورند و در هر شب و روز و در اوقات بی‌کاری یکی دو ساعت را صرف این عمل شریف نمایند. بپا خیزید که خداوند متعال با شماست. از خدای تعالی سعادت و سلامت و رفاه ملت شریف را خواستارم؛ و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته روح‌الله الموسوی الخمینی هفتم دی ماه 58 مطابق با هشتم صفر 1400 (صحیفه نور، جلد یازده، ص 161 مورخه هفتم دی 1358)

literacy-movement
literacy-movement

وضعیت کنونی نهضت سوادآموزی

از سال 1390 مسئولیت سازمان به علی باقرزاده که پیشتر معاون وزیررئیس و سازمان مدارس غیردولتی بوده و سابقهٔ معاونت آموزش عمومی وزارت، سازمان آموزش و پرورش استان خراسان شمالی و چند مسئولیت اجرایی را داشت واگذار شد

ساختار آموزشی نهضت سوادآموزی

دورهای آموزشی بدو تأسیس تا سال 1390



  • دوره مقدماتی
  • دوره تکمیلی
  • دوره پایانی
  • پنجم

نهضت سوادآموزی از 1390 تا کنون :

دوره سواد آموزی نهضت سوادآموزی: دوره‌ای است که به منظور دستیابی افراد بزرگسال به حداقل سواد طراحی و اجرا می‌شود (مدت دوره سواد آموزی حداقل 400 ساعت است که با توجه به شرایط و مقتضیات محیطی و نیاز مخاطبان به تشخیص سازمان نهضت سواد آموزی حداکثر تا 550 ساعت قابل افزایش است).

دوره تحکیم سواد نهضت سوادآموزی: دوره‌ای است که فرصت استمرار و پایداری آموخته‌ها و کاربرد آن را برای کسانی که دوره سواد آموزی را گذرانده و تمایل به ادامه تحصیل ندارند، فراهم می‌سازد.

دوره انتقال نهضت سوادآموزی: دوره‌ای است که فرصت ادامه تحصیل را برای کسانی که دوره سواد آموزی را گذرانده‌اند یا کسانی که فاقد شرایط ادامه تحصیل در نظام آموزش رسمی هستند، فراهم می‌سازد (دوره انتقال شامل 800 ساعت آموزش است که 200 ساعت آن به صورت خود آموز و غیرحضوری طراحی و اجرا می‌شود)

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «کلاس های نهضت سوادآموزی در تهران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره کلاس های نهضت سوادآموزی در تهران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.