بارها شده بسیاری از ما به کلمه ی نقدینگی خورده باشیم و ندانیم چیست. ممکن است حتی همین حالا هم در جستجوی معنی نقدینگی به آسمونی رسیده باشید!


نقدینگی چیست و کاهش و افزایش آن چه تاثیراتی بر وضعیت اقتصادی کشورمان دارد؟


در ابتدا تعریف نقدینگی به زبان ساده میتوان گفت نقدینگی به معنای قابلیت نقد شدن دارایی های شماست. پس به طبع میتوان گفت که هر قدر سریع تر بتوان یک دارایی را به پول نقد تبدیل کرد، یعنی نقدشوندگی آن دارایی بالاتر است. نقدینگی اصلی در اقتصاد همان پول و پولِ 100% قابل برداشت حساب های بانکی میباشد.


اگر نقدیندگی در کشوری از حد نیاز بالاتر یا پایین تر رود باعث تورم و ورشکستگی بانکها و پایین آمدن قدرت خرید مردم جامعه و همچنین عدم جریان مناسب پول کشور خواهد شد. اینها همه میتوانند با سیاست های درست حکومت ها و فرهنگ سازی و آموزش مردم کنترل شوند. نگه داشتن ارز خارجی و زمین و انواع دارایی های مختلفی که قابل تبدیل به پول مصرفی نیستند به صورت انبوه منجر به این اتفاق شده و البته راه حل هایی که یک دولت دچار نقدینگی میتواند وضعیت اقتصادی اش را بهبود بخشد میتواند تغییر نرخ بهره ی سپرده های بلندمدت و نرخ بهره ی وام ها به صورت همزمان باشد. به این صورت که اگر درصدد کم کردن درصد نقدینگی باشد، باید نرخ بهره ی سپرده ی بلندمدت را کم و نرخ بهره ی وام ها را زیاد کند. اما اگر نقدینگی به کمتر از حد نیاز چرخه ی اقتصادی برسد هم بانکها ورشکست خواهند شد، دانستن آنکه هر کشور به چه میزان نقدینگی احتیاج دارد وابسته با تشخیص سالانه ی اقتصاددانان آن کشور است.


لیکن فرهنگ سازی و همین تعریف ساده ی نقدینگی میتواند بسیار در میان مردم تحول ایجاد کند تا ترس آنها را از تبدیل ارازی و ممالک خود به پول کاهش داده و جریان پول به طور مناسب در اقتصاد آن کشور پویا، زنده و برقرار شود. احتکار ارز و ملک و سکه و هرآنچه که به خاطر سود ممکن است جمع آوری شود و فروخته نشود، به اقتصاد یک کشور بسیار صدمه زده و تقریبا باعث فلج نسبی اقتصادش میشود.


تولید این اموال و تولید محصولات هم در افزایش نقدینگی موثر است و باعث گردش پول در سیستم اقتصادی خواهد شد. اما این مهم هم باز در صورتی است که مردم جامعه قدرت خریدشان را هنوز از دست نداده باشند و اموال کنونی خود را بتوانند به پول مصرفی کشور تبدیل کنند. و این موضوع تنها مختص ایران نیست و هرجایی از جهان که پول رایج است (که میشود همه جای جهان و همه ی کشورها!) کنترل میزان نقدینگی امری واجب است.

نظر خود را درباره «نقدینگی و نقش حیاتی مردم کشور در اقتصاد» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نقدینگی و نقش حیاتی مردم کشور در اقتصاد فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.