زمان مطالعه: 2 دقیقه
گاز LPG یا گاز مایع چیست

گاز LPG یا گاز مایع چیست

گاز مایع یا ال پی جی به دو گاز هیدروکربنی بوتان و پروپان یا ترکیب آنها گفته می‌شود که در حالت مایع نگه داشته...

گاز مایع یا ال پی جی به دو گاز هیدروکربنی بوتان و پروپان یا ترکیب آنها گفته می‌شود که در حالت مایع نگه داشته می‌شوند. معمولاً مقادیر کمی از ترکیباتی چون پروپیلن و بوتیلن نیز در گاز مایع موجود است. اگر به طور دقیق تر می خواهید بدانید گاز LPG یا گاز مایع چیست این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید.

گاز LPG یا گاز مایع چیست
گاز LPG یا گاز مایع چیست



گاز LPG یا گاز مایع چیست

به گزارش آسمونی گاز مایع بیشتر برای کاربردهای گرمایشی و به عنوان سوخت وسایل نقلیه استفاده می‌شود. همچنین در ساخت افشانه‌ها و به عنوان گاز خنک‌کننده در وسایل سرمازا همچون یخچال و فریزر نیز استفاده می‌شود.

ال‌پی‌جی در پالایشگاه محصول فرعی تصفیه گاز طبیعی و پالایش نفت خام است. ارزش حرارتی گاز مایع 46٫1 مگاژول/کیلوگرم است که بالاتر از بنزین و نفت کوره است و در وزن مساوی انرژی بالاتری تولید می‌کند اما ارزش حرارتی آن در حجم مساوی کمتر است چون گاز است و تراکم کمتری دارد. هر لیتر گاز مایع 500 تا 580 گرم و هر لیتر بنزین 710 تا 770 گرم وزن دارد. این گاز در دمای 21 درجه سلسیوس تحت فشار حداکثر 8 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع به مایع تبدیل می‌شود؛ و در زمان تولید فاقد رنگ و بو و حتی مزه است که برای ایمنی بیشتر به آن ترکیبات گوگرد دار به نام مرکاپتان (که شامل اتیل مرکاپتان و متیل مرکاپتان) اضافه می‌شود.

ال‌پی‌جی را نباید با ال‌ان‌جی (گاز طبیعی مایع‌شده) اشتباه گرفت. ال‌ان‌جی در واقع همان گاز طبیعی (عمدتاً متان و اتان) است که برای حمل‌ونقل راحت‌تر و مقرون به صرفه تر به صورت مایع درمی‌اید. سی‌ان‌جی نیز گاز طبیعی است که فشرده شده تا حجم کمتری را اشغال کند.

liquefied-petroleum-gas
liquefied-petroleum-gas

مصارف خانگی و صنایع کوچک گاز LPG یا گاز مایع

اکثر مردم به ال پی جی گاز مایع می‌گویند که در سیلندرهای قابل حمل 50 کیلویی، 11 کیلویی (سیلندر خانگی) ، 5 کیلویی (پیکنیکی بزرگ) و 2 کیلویی (پیکنیکی متوسط) و 1 کیلویی (پیکنیکی کوچک) در ایران به فروش می‌رسد. (قبل از این که شهرها لوله‌کشی گاز طبیعی شوند عمده مصرف خانه‌ها برای اجاق‌ها و در زمان بی برقی برای روشنایی، گاز مایع سیلندری بود که بعد از لوله کشی شبکه گاز طبیعی برای هر خانه، دیگر کمتر در خانه‌ها استفاده می‌شود)

در صنایع کوچک که مصرف‌کننده صنعتی نمی‌تواند هزینه نصب مخازن بزرگ گاز را تأمین نماید یا مکان نصب این مخازن را ندارد از سیلندرهای 50 کیلویی که قابل حمل است استفاده کرده و آن را در خارج از ساختمان به لوله‌کشی گاز ساختمان وصل می‌کند.

مصارف صنعتی گاز LPG یا گاز مایع

برای مصارف صنعتی از ال پی جی (LPG) در مخازن بزرگتری که در محل تولیدی صنعتی نصب شده‌است استفاده می‌شود. این مخازن به وسیله ماشین‌های حمل گاز مایع (گاز کش) مستقیم از پالایشگاه یا شرکت‌های توزیع گاز مایع پُر می‌شوند.

گاز LPG یا گاز مایع چیست
گاز LPG یا گاز مایع چیست

ظرفیت‌های استاندارد مخازن گاز LPG یا گاز مایع صنعتی

مخازن بر اساس اندازه ظرفیت آبی آن (مقدار آبی که در آن جای می‌گیرد) به صورت استاندارد به ظرفیت‌های زیر تقسیم می‌شود.

125 گالن، 250 گالن، 500 گالن، 1000 گالن، 1500 گالن، 2000 گالن، 3000 گالن، 6565 گالن، 9800 گالن، 12000 گالن، 20000 گالن، 30000 گالن

این مخازن بغیر از 125 و 250 گالن آن همگی به صورت استوانه‌ای بوده و همگی شامل بدنه مخزن و دو عدسی برای کلگی آن می‌باشد؛ و در مخازن 9800 گالن به بالا دریچه‌ای آدم رو (MANHOLE) برای آن در نظر گرفته شده‌است.

موارد استفاده گاز LPG یا گاز مایع

این گاز به دلیل این که به سادگی قابل حمل و نقل است در بسیاری از مکانهایی که استفاده از منابع دیگر سوخت امکان‌پذیر نیست استفاده می‌گردد.



  • خانه‌ها جهت اجاق گازها و وسایل گرمایشی
  • کارخانه‌ها جهت سوخت کوره‌ها و مشعل‌ها (و در بعضی از آنها جهت سوخت دوم)
  • آشپزخانه‌های صنعتی و تجاری
  • سیستم جرقه زن توربین‌های گازی در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی
  • سوخت دوم برای خودروها
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «گاز LPG یا گاز مایع چیست» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره گاز LPG یا گاز مایع چیست فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.