زمان مطالعه: 10 دقیقه
لیپوساکشن و حذف چربی اضافه بدن

لیپوساکشن و حذف چربی اضافه بدن

امروزه روش‌های زیادی جهت کاهش حجم چربی های موضعی دارد اما به نظر می رسد هنوز لیپوساکشن موثرترین گزینه برای...

هر آنچه باید در مورد عمل لیپوساکشن بدانید

لیپوساکشن (Liposuction) نوعی جراحی است که با استفاده از نوعی مکش، چربی‌ها را از قسمت‌های مختلف بدن مانند شکم، باسن، ران، سینه، بازوها، چانه و یا گردن که به رژیم غذایی و ورزش پاسخ نمی‌دهند، حذف می‌کند. اگر چربی بدن شما در قسمت‌های خاصی زیاد است اما وزن بدن ثابتی دارید، می‌توانید با عمل جراحی لیپوساکشن این چربی‌های اضافه را حذف و به وزن ایده‌ال خود برسید. یکی از موارد مهم در طی انجام عمل لیپوساکشن، مراقبت‌های بعد از عمل است. ما در این مقاله به بررسی نکات و مواردی که بعد از عمل باید به آن‌ها توجه کنید، پرداخته‌ایم. پس اگر قصد انجام عمل جراحی لیپوساکشن را دارید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

نواحی که میتوانند تحت عمل لیپوساکشن قرار بگیرند

هدف عمل لیپوساکشن

مهمترین هدف لیپوساکشن شکل دهی یک یا چند منطقه از بدن است نه کاهش وزن. لیپوساکشن معمولا روی مناطقی انجام می‌شود که به رژیم و ورزش پاسخ نمی‌دهد. این مناطق اغلب در بیرون ران ها و باسن در زنان، و کمر و پشت در مردان است. در عمل لیپوساکشن، مناطقی که به صورت معمول تحت عمل قرار می گیرد شامل صورت، گردن، کمر، پشت، باسن، پاها، بالای بازو است. لیپوساکشن گاهی همراه با سایر جراحی های زیبایی مانند برداشتن شکم (ابدومینوپلاستی) ، کوچک کردن سینه، یا با کشیدن صورت همراه می شود.

روش‌های انجام عمل لیپوساکشن

نحوه انجام عمل لیپوساکشن بستگی به تکنیک‌های مورد استفاده در آن دارد. جراح شما این تکنیک را بر اساس اهداف درمانی، ناحیه‌ای از بدن که باید تحت درمان قرار گیرد و اینکه آیا در گذشته روش‌های دیگر لیپوساکشن انجام داده‌اید یا خیر، انتخاب می‌کند. نواحی که میتوانند تحت عمل قرارگیرند، گردن و غبغب، بازو ، سینه ، شکم و پهلو ها و پوبیس (ناحیه بالای قسمت تناسلی) ، پشت و کمر ، باسن ، رانها ،  زانوها ، ساق و برجستگی های پشتی و جلویی ناحیه زیر بغل هستند.

لیپوساکشن به کمک ساکشن(Suction-assisted liposuction)، رایج‌ترین نوع لیپوساکشن است. جراح، مخلوطی از آب نمک و دو دارو را به ناحیه تحت درمان تزریق می‌کند. آب‌نمک به حذف چربی کمک می‌کند. دو داروی تزریق شدهف وظیفه تسکین درد و باریک کردن عروق خونی را برعهده دارند.سپس جراح بریدگی‌های کوچکی روی پوست ایجاد می‌کند و لوله نازکی را زیر پوست قرار می‌دهد. این لوله به یک خلاء متصل است که چربی و مایعات را از بدن مکش می‌کند.

به غیر از روش لیپوساکشن، روش‌های دیگری نیز مانند لیپوساکشن به کمک اولتراسوند(Ultrasound-assisted liposuction)، لیپوساکشن به کمک لیزر (Laser-assisted liposuction) و لیپوساکشن به کمک قدرت (Power-assisted liposuction) نیز وجود دارد که شما می‌توانید با جراح خود درباره تفاوت آن‌ها و انتخاب مناسب‌ترین روش برای عمل شما صحبت کنید.

نحوه انجام عمل لیپوساکشن

برخی از روش‌های لیپوساکشن از داروها برای بی‌حس کردن ناحیه خاصی از بدن استفاده می‌کنند. این داروها بی‌حس‌کننده موضعی نامیده می شوند. سایر روش‌ها ممکن است از داروهایی به نام بیهوشی عمومی استفاده کنند. آن‌ها شما را در حالت خواب مانند بیهوشی قرار می‌دهند. تیم جراحی ضربان قلب، فشار خون و سطح اکسیژن خون شما را در طول عمل زیر نظر دارند. اگر به شما بی‌حسی موضعی داده شد و در طول عمل احساس درد کردید، به جراح خود اطلاع دهید. دارو یا روش ممکن است نیاز به تنظیم داشته باشد. این روش بسته به میزان چربی در حال برداشته شدن، ممکن است تا چند ساعت طول بکشد.

اگر بیهوشی عمومی برای شما انجام شده باشد، در اتاق ریکاوری از خواب بیدار خواهید شد. شما معمولاٌ حداقل چند ساعت را در بیمارستان یا کلینیک می‌گذرانید تا تیم پزشکی بتواند بهبودی شما را نظارت کند. اگر مقدار زیادی مایع برداشته‌ شده باشد، ممکن است یک شب در کلینیک یا بیمارستان بمانید تا پزشک شما مطمئن شود که دچار کم‌آبی یا شوک از دست دادن مایعات نشده‌اید.

تکنیک جراحی لیپوساکشن

نحوه انجام عمل لیپوساکشن

  • از طریق برش‌های کوچک 3-4 میلی متری وبا استفاده از لوله‌های فلزی باریک و دستگاه مکنده چربی‌های عمقی برداشته میشوند. محل برش‌ها طوری انتخاب می‌شود که اسکار آن مشخص نباشد.
  • یکی از روش‌های جدید در لیپوساکشن ،استفاده از اولترا سوند(امواج صوتی) است. به دلیل وجود عوارض بیشتر استفاده از آن محدود به مناطقی از بدن است که حاوی چربی متراکم بوده و با روش معمول قابل کشیدن نباشد.
  • زمان مورد نیاز جهت لیپوساکشن بسیار متغیر بوده و بسته به تعداد نواحی و میزان چربی که باید ساکشن گردد می‌تواند از یک تا چهار ساعت به طول بیانجامد.

نوع بیهوشی جراحی لیپوساکشن

انواع مختلفی از روش‌های بیهوشی در لیپوساکشن به کار می رود. اگر قرار است که لیپوساکشن به صورت محدود و با حجم کم انجام شود، بی‌حسی موضعی کفایت میکند،اما در صورت تمایل بیمار ،به صورت همزمان از داروهای آرام بخش و خواب آور نیز استفاده میشود. در برخی موارد خصوصا با حجم های بالا ی لیپوساکشن ، بیهوشی عمومی کاربرد دارد.

موارد مهم قبل از انجام عمل لیپوساکشن

  • برای انجام عمل لیپوساکشن، باید از سلامت کامل برخوردار باشید. جراح شما تاریخچه پزشکی شما را بررسی کرده و در مورد شرایط پزشکی شما سوال می‌کند. در مورد هر دارو یا مکملی که مصرف می‌کنید، به جراح اطلاع دهید. طبق توصیه جراح شما حداقل یک هفته قبل از عمل، مصرف برخی داروها، مانند رقیق‌کننده‌های خون یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) را متوقف خواهید کرد و در صورت نیاز قبل از عمل آزمایشات خاصی را انجام خواهید داد.
  • در صورتی که قرار است مقدار کمی از چربی برداشته شود، جراحی ممکن است در کلینیک یا مطب پزشکی انجام شود.  و درصورتی که مقدار زیادی چربی برداشته شود یا اگر همزمان اقدامات دیگری را انجام دهید، جراحی ممکن است در بیمارستان انجام شود. در هر صورت، بهتر است کسی همراه شما باشد که شما را به خانه برساند و حداقل شب اول بعد از عمل در کنار شما بماند.
  • قبل از انجام عمل لیپوساکشن، جراح ممکن است دایره‌ها و خطوطی را روی نواحی بدن شما که قرار است تحت درمان قرار گیرند، مشخص کند. همچنین ممکن است عکس‌ها گرفته شود تا بتوان تصاویر قبل و بعد را با هم مقایسه کرد.

پس از عمل چه اتفاقی می افتد

پس از عمل منطقه تحت عمل را محکم بانداژ می کنند تا از بروز تورم، کبودی و درد جلوگیری شود. بر حسب منطقه ای از بدن که تحت درمان قرار گرفته است از باند و چسب، لوله های محافظ (مانند لوله هایی که جهت درمان رگ واریس مورد استفاده قرا رمی گیرد) کمربند و دیگر لباس های محکم استفاده می شود.

ممکن است بیمار مجبور شود به مدت سه الی چهار هفته از لباس ها و بانداژ محکم استفاده نماید در ظرف مدت هفت الی 10 روز اول پس از این عمل جراحی نیز کبودی و تورم رخ می دهد و چند روز از محل برش ها مایعات خارج می شود و جهت کاهش بروز عفونت به بیمار ممکن است انتی بیوتیک داده شود.

بسیاری از افراد پس از عمل لیپوساکشن ، پس از اینکه اثر بیهوشی و داروهای آرامبخش از بین رفت قادر هستند بلند شده و حرکت کنند. و به محض اینکه بیمار بهتر شد می تواند فعالیت روزمره خود را آغاز نماید گرچه این امر از چند روز تا چند هفته به طول می انجامد. بسیاری از افراد در ظرف چند روز فعالیت های خود را از سر می گیرند. البته اگر منطقه وسیع تری تحت درمان قرار گرفته باشد دوره درمان بیشتر طول می کشد.

مراقبت‌های بعد از عمل لیپوساکشن

انتظار  می‌رود کمی درد، تورم و کبودی بعد از عمل را داشته باشید. جراح شما ممکن است داروهایی برای کمک به کنترل درد و کاهش خطر عفونت برای شما تجویز کند . پس از عمل، جراح ممکن است برش‌های شما را باز بگذارد یا بخیه‌های موقتی قرار دهد تا به تخلیه مایع از بدن شما کمک کند. اکثر افراد پس از جراحی برای کمک به کاهش تورم نیاز به پوشیدن لباس‌های تنگ و لگ‌هایی خاص  دارند که باید چند هفته پوشیده شوند.

در طول این مدت، انتظار داشته باشید که برخی از تفاوت‌ها در ظاهر نمایان شوند زیرا چربی‌های باقیمانده در یک وضعیت جدید قرار می‌گیرند. هفته‌ها طول می‌کشد تا تورم کاهش یابد و نتایج نهایی را ببینید.اگر رنگ پوست و خاصیت ارتجاعی خوبی دارید، پوست معمولاً صاف به نظر می‌رسد. اگر پوست شما نازک است و خاصیت ارتجاعی ندارد، ممکن است پوست در نواحی جراحی شده، شل به نظر برسد. با افزایش سن، پوست مقداری استحکام را از دست می‌دهد، اما اگر وزن خود را حفظ کنید، نتایج لیپوساکشن معمولاٌ برای مدت طولانی باقی می‌مانند.

چگونه بعد از عمل لیپوساکشن در خانه از خود مراقبت کنیم؟

پس از عمل لیپوساکشن، برای کمک به کاهش تورم، کبودی و درد ناحیه مورد نظر، باید پوشیده شود. این پوشش ممکن است یک لباس چسبان یا باندکشی باشد. ممکن است مجبور شوید این پوشش را برای 3 تا 4 هفته نگه دارید. اگر چربی از ساق پا یا مچ پا برداشته شده است، ممکن است نیاز باشد حدود 6 هفته از ساپورت مخصوص استفاده کنید.

به محض اینکه احساس راحتی کردید می‌توانید به فعالیت‌های عادی خود بازگردید که ممکن است چند روز تا چند هفته طول بکشد. اکثر افراد می‌توانند ظرف چند روز به کار سبک بازگردند. اگر مقدار زیادی چربی برداشته شود، ممکن است بازگشت به حالت عادی بیشتر طول بکشد. ممکن است چند هفته طول بکشد تا بتوانید فعالیت‌های معمول خود از جمله ورزش را شروع کنید.

  1. فعالیت: زمانی که احساس خستگی می‌کنید، استراحت کنید. خواب کافی به بهبودی شما کمک می‌کند. سعی کنید هر روز پیاده‌روی کنید. با کمی بیشتر از روز قبل پیاده‌روی شروع کنید. کم‌کم میزان پیاده‌روی خود را افزایش دهید. پیاده‌روی جریان خون را افزایش می‌دهد و به پیشگیری از ذات الریه و یبوست کمک می‌کند. از انجام فعالیت‌های سنگین مانند دوچرخه‌سواری، دویدن، وزنه‌برداری یا ورزش‌های هوازی تا زمانی که پزشکتان بگوید مشکلی ندارد، خودداری کنید. این ممکن است 2 تا 3 هفته  طول بکشد.
  2. رژیم غذایی: در طول این دوره می‌توانید از رژیم غذایی معمولی خود استفاده کنید. اگر معده شما ناراحت است، از غذاهای ملایم و کم‌چرب مانند برنج ساده، مرغ کبابی، نان تست و ماست استفاده کنید. مایعات فراوان بنوشید (مگر اینکه پزشک به شما گفته باشد که این کار را نکنید).
  3. داروها: پزشک به شما خواهد گفت که آیا و چه زمانی می‌توانید داروهای خود را مجدداً شروع کنید. پزشک شما همچنین در مورد مصرف داروهای جدید به شما دستورالعمل می دهد. اگر مصرف آسپرین یا سایر داروهای رقیق‌کننده خون را متوقف کردید، پزشک به شما خواهد گفت که چه زمانی مصرف مجدد آن را شروع کنید. اگر پزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز کرده است، آن‌ها را طبق دستور مصرف کنید. فقط به این دلیل که احساس بهتری دارید، مصرف آن‌ها را قطع نکنید. شما باید دوره کامل آنتی بیوتیک را مصرف کنید. داروهای ضد درد را دقیقا طبق دستور مصرف کنید. اگر داروی مسکن تجویزی مصرف نمی‌کنید، از پزشک خود بپرسید که آیا می‌توانید از داروهای بدون نسخه استفاده کنید.
  4. مراقبت از بخیه‌ها: ممکن است زیر لباس فشاری خود بانداژ داشته باشید. پزشک به شما خواهد گفت که چه زمانی باید بانداژها را بردارید و فقط از لباس فشرده استفاده کنید. اگر بخیه‌ها زیاد تخلیه می‌شوند، می‌توانید از گاز سبک در زیر لباس فشرده استفاده کنید.
  5. مسائل بهداشتی: 24 تا 48 ساعت پس از جراحی، اگر پزشکتان اجازه دهد، می‌توانید دوش بگیرید. هنگام دوش گرفتن ممکن است پوشش‌های فشرده را بردارید. بخیه‌ها (برش‌ها) را خشک کنید. در 2 هفته اول یا تا زمانی که پزشک به شما بگوید مشکلی ندارد، حمام نکنید.

چه زمانی باید برای کمک تماس بگیرید؟

هر زمان که فکر می‌کنید ممکن است به مراقبت‌های اضطراری نیاز داشته باشید با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. به عنوان مثال، اگر دچار مشکلاتی مانند از هوش رفتن، مشکل شدید تنفسی، علائم لخته خون در ریه ( آمبولی ریه) شدید، به مراقبت‌های اظطراری نیاز پیدا خواهید کرد. این موارد با علائمی مانند درد ناگهانی قفسه سینه، مشکل هنگام نفس کشیدن، سرفه کردن خون، تب و ... همراه باشد.

 

 

 

لیپوساکشن و حذف چربی اضافه بدن
لیپوساکشن و حذف چربی اضافه بدن

 

حقایق مهم درباره ی مخاطرات لیپوساکشن

تصمیم برای انجام لیپوساکشن بسیار فردی بوده و شما باید تصمیم بگیرید که فوائد عمل منطبق با اهداف شماست ، و آیا مخاطرات و عوارض احتمالی برای شما قابل پذیرش است ؟ جراح پلاستیک شما و یا پرسنل درمانی جزئیات مخاطرات همراه با این عمل را برای شما توضیح خواهد داد . از شما خواسته می شود که برگه ی رضایت را امضاء کنید که نشان می دهد شما نوع عمل جراحی خود و مخاطرات و عوارض محتمل را کاملا فهمیده اید .

بعضی از مخاطرات عمل لیپوساکشن شامل موارد زیر هستند:

مانند هر جراحی دیگری،  عمل لیپوساکشن نیز خطراتی دارد. این خطرات شامل خونریزی و واکنش به بیهوشی است. سایر خطرات عبارتند از:

  • پوست شما ممکن است به دلیل حذف ناهموار چربی، خاصیت ارتجاعی ضعیف پوست و ایجاد زخم، موج‌دار یا پژمرده به نظر برسد. این تغییرات ممکن است دائمی باشند.
  • ممکن است مایعی به نام  seromasدر زیر پوست شما ایجاد شود که نیاز به تخلیه با سوزن داشته باشد.
  • ممکن است در نواحی تحت درمان بی‌حسی موقت یا دائمی احساس کنید. اعصاب این ناحیه نیز ممکن است تحریک شوند.
  • عفونت‌های پوستی نادر ممکن است بعد از عمل ایجاد شود.
  • آسیب به اندام‌های داخلی، این مشکل به ندرت پیش می‌آید اما اگر لوله نازک مورد استفاده در حین جراحی بیش از حد به عمق نفوذ کند، ممکن است اندام داخلی را سوراخ کند که به جراحی اورژانسی برای ترمیم نیاز داشته باشد.
  • آمبولی چربی، تکه‌های چربی ممکن است جدا شده و در داخل یک رگ خونی باقی بمانند، در ریه‌ها جمع شوند یا به سمت مغز حرکت کنند که در صورت بروز چنین مشکلی، بیمار در وضعیت اورژانسی قرار می‌گیرد.
  • مشکلات کلیوی و قلبی، هنگامی که حجم زیادی از لیپوساکشن انجام می‌شود، مایع جابجا می‌شود. این ممکن است باعث مشکلات کلیوی، قلبی و ریوی شود.
  • اگر جراح روی سطوح بزرگتر بدن کار کند یا چندین روش را در طول یک عمل انجام دهد، خطر عوارض افزایش می‌یابد. در مورد نحوه اعمال این خطرات در مورد شما با جراح صحبت کنید.
  • لخته های خونی

  • از دست دادن بیش از حد مایع یا تجمع بیش از حد مایع

  • سوختگی حرارتی ناشی از اولتراسوند ( در موارد تکنیک لیپوپلاستی با کمک اولتراسوند )

  • خطرات بی هوشی

  • خونریزی ( هماتوم )

  • عدم قرینگی

  • درد که ممکن است طولانی مدت باشد

  • آسیب به عناصر عمقی تر از قبیل : اعصاب ، عروق خونی ، عضلات ، ریه ها ، و احشاء شکمی

  • اشکال در ترمیم زخم

  • تورم طولانی مدت پاها

  • ترومبوز( لخته ) ورید عمقی ، عوارض قلبی و ریوی

  • احتمال نیاز به جراحی مجدد

سخن پایانی

قبل از انجام عمل لیپوساکشن جراح خود را از وضعیت فعلی جسمی و سوابق پزشکی خود مطلع کنید. به یاد داشته باشید که عمل لیپوساکشن جایگزین رژیم غذایی و ورزش‌های کاهش وزن نیست و در شرایط خاصی که بدن به ورزش و رژیم غذایی جواب ندهد، می‌تواند یک گزینه جهت کاهش وزن باشد. مراقبت‌های قبل و بعد از عمل ذکر شده را به دقت انجام دهید تا به نتیجه مطلوب برسید. مراقب تغییرات در سلامت خود باشید و در صورت بروز هر گونه مشکل حتماٌ با پزشک یا پرستار خود تماس بگیرید.

نظر خود را درباره «لیپوساکشن و حذف چربی اضافه بدن» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره لیپوساکشن و حذف چربی اضافه بدن فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.