زمان مطالعه: 3 دقیقه
همه از چیز از باشگاه لایپزیش؛ گاو ردبول و یک دهه افتخار

همه از چیز از باشگاه لایپزیش؛ گاو ردبول و یک دهه افتخار

تیم فوتبال لایپزیش( لایپزیگ) آلمان در سومین حضور در فینال جام حذفی آلمان به اولین قهرمانی خود دست یافت.

مهدی زارعی- تیم لایپزیش( لایپزیگ) در یک دهه اخیر یکی از موفق ترین تیمهای فوتبال آلمان بوده است. تیمی که در فصل 10-2009 در رقابتهای اوبرلیگا منطقه جنوب( معادل دسته پنجم فوتبال آلمان) قهرمان شد. چهار سال بعد در رقابتهای دسته چهارم بدون شکست و با 21 برد و 9 تساوی قهرمان شد و به دسته بالاتر صعود کرد. این تیم در دسته سوم هم تنها یک فصل باقی ماند و با کسب 79 امتیاز و تنها به خاطر تفاضل گل کمتر نسبت به هایدنهایم قهرمانی را از دست داد. اما نایب قهرمانی هم برای صعود کفایت می کرد و لایزپیش فصل 15-2014 را در دسته دوم بازی کرد. اما کسب رتبه پنجم برای صعود به بوندس لیگا کافی نبود و باشگاه متمول آلمانی یک سال دیگر انتظار کشید. سرانجام در فصل 16-2015 و به دنبال نایب قهرمانی دسته دوم( پس از فرایبورگ) انتظار نه چندان طولانی لایپزیش محقق شد و این تیم به بوندس لیگا صعود کرد.

تیم تازه وارد بوندس لیگا در نخستین فصل حضور در بالاترین سطح فوتبال آلمان 67 امتیاز به دست اورد و بعد از بایرن مونیخ نایب قهرمان آلمان شد. پس از یک عنوان ششم و دو مقام سوم لیگ، لایپزیش مجددا نایب قهرمان لیگ شد و در همین ایام در سالهای 2019 و 2021 نایب قهرمانی جام حذفی را هم به دست آورد. صعود به نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا در سال 2020 و نیمه نهایی لیگ اروپا در سال 2022 از دیگر افتخارات این باشگاه است. باشگاهی که پس از تساوی(1-1) مقابل فرایبورگ در فینال جام حذفب 2022، این تیم را در ضربات پنالتی(4-2) شکست داد و برای نخستین بار قهرمان جام حذفی آلمان شد.

 

لایپزیش و گاو رد بول

در دهه های اخیر کمتر تیمی را دیده ایم که بدون لوگو در مسابقات شرکت کند. از طرف دیگر طراحی نمادها، با توجه به شرایط تاریخی و فرهنگی آنها سرعت بیشتری نسبت به گذشته گرفته اند. به همین خاطر حضور تیم « آر. بی. لایپزیگ » بدون هیچ گونه نمادی در مسابقات فصل 10-2009 دسته های پایین فوتبال آلمان، اتفاقی عجیب به نظر می رسید. از طرف دیگر استفاده از رنگهای سفید و قرمز در پیراهن این تیم نمی توانست ارتباطی با پرچم و نمادهای ایالت ساکسونی داشته باشد که از رنگهای سبز و سفید تشکیل شده بود. با این وجود، نام تیم، زمان تاسیس آن و اسپانسر باشگاه نشان می داد که چرا باشگاه لایپزیگ از چنین رنگهایی استفاده کرده است. این باشگاه در روز 19 می 2009 تاسیس شد تا با 13 سال سابقه، در بین تمام تیمهای فوتبال دنیا یکی از جوان ترین تیمها باشد. 99 درصد سهام این باشگاه متعلق به کمپانی « رد بول GmbH » بود و این کمپانی تولید کننده نوشابه های انرژی زا، هر تیمی را که به نام خود تشکیل می داد، از دو رنگ قرمز و سفید در لباس آن استفاده می کرد.

leipzig-logo-during-time
leipzig-logo-during-time

البته SFV ( اتحادیه فوتبال ایلت ساکسونی ) در ابتدای کار به لایپزیگ اجازه نداد تا لوگوی مورد نظر خود را مورد استفاده قرار دهد و همین مساله باعث شد که این تیم، یک فصل را بدون نماد سپری کند. دلیل این امر هم، یکی بودن نمادهای دو تیم لایپزیگ و « رد بول سالزبورگ » اتریش بود که شامل دو گاو و یک خورشید می شد. به این ترتیب باشگاه لایپزیگ برای فصل 11-2010 تغییراتی در نماد خودش ایجاد کرد و سرانجام این نماد جدید در می 2010 مورد تایید اتحادیه فوتبال ساکسونی قرار گرفت. در این نماد، دو گاو قرمز از سمت چپ و راست به سمت سپری حمله کردند که داخل آن، یک توپ چهل تکه فوتبال قرار دارد. این توپ در زمینه ای سفید قرار دارد و نام « آر. بی. لایپزیگ » هم در زیر گاوها و داخل سپر خودنمایی می کند. در نماد رد بول سالزبورگ اتریش، در مرکز این سپر، خورشیدی زرد رنگ قرار دارد و توپ در بالای خورشید است. عبارت ردبول با رنگ قرمز در بالای نماد و سالزبورگ با رنگ مشکی در پایین این سپر به چشم می خورد.

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ لایپزیگ و گاو رد بول
آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ لایپزیگ و گاو رد بول

نماد جدید لایپزیگ سرانجام اولین بار در فصل 11-2010 برای مسابقات منطقه ای ( Regionalliga ) استفاده شد. اما وقتی فصل 14-2013 رسید و باشگاه به دسته های بالاتر صعود کرد، لیگ فوتبال آلمان مجددا این لوگو را رد کرد تا طراحی جدیدی در نماد اعمال شود و لوگوی باشگاه کاملا از لوگوی همتای اتریشی خود، مجزا شود. با تغییراتی جزئی، از جمله ایجاد حرکت در تصویر گاوها نماد لایپزیگ تایید شد. آنچه در تاریخ 13ساله باشگاه جالب توجه است، نه نماد باشگاه بلکه دقتی است که اتحادیه های منطقه ای و کشوری به نمادهای تیمها دارند. هویت هر تیم باید منحصر به خودش باشد. حتی اگر اسپانسر آن با تیم دیگری مشترک باشد؛ بدون کپی برداری و تقلید از نمادهای دیگر. چنین می شود که هویت تیمها معنا پیدا می کند.

اختصاصی ورزشی آسمونی 

نظر خود را درباره «همه از چیز از باشگاه لایپزیش؛ گاو ردبول و یک دهه افتخار» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره همه از چیز از باشگاه لایپزیش؛ گاو ردبول و یک دهه افتخار فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.