زمان مطالعه: 6 دقیقه
تیم ملی لبنان؛ از آغاز تا امروز

تیم ملی لبنان؛ از آغاز تا امروز

سروهای لبنان جام ملتهای 2023 را با یک امتیاز و تنها یک گل زده به پایان رساندند.

تیم ملی لبنان قبل از جام ملتهای 2019 در رتبه 81 رنگینگ فیفا قرار داشت و چهار سال بعد، پیش از شروع جام ملتهای 2023 در رتبه 107 فیفا قرار گرفته بود. همین آمار، نشان دهنده افت مشهود لبنان طی چهار سال بود. افتی که در جام ملتهای آسیا هم به چشم آمد.

لبنان در یک نگاه

لقب : منتخب الأرز ( منختب سروها )

کد فیفا : LIB

مربی : میودراگ رادولوویچ

بیشترین بازی ملی : حسن علی معطوک ( 119بازی ملی )

بهترین گلزن ملی : حسن علی معطوک( 23 گل ملی)

رتبه در فیفا : 81

بهترین رتبه در فیفا : 77 ( سپتامبر 2018 )

بدترین رتبه در فیفا : 178 ( آوریل - می 2011 )

بهترین برد تاریخ : لبنان (8 - 1) پاکستان ( 26 می 2001 ؛ بانکوک ؛ تایلند ) ، لبنان (7 - 0) لائوس ( 12 نوامبر 2015 ، صیدا ، لبنان )

بدترین نتیجه تاریخ : لبنان (0 - 6) چین ( 3 جولای 2004 ، چانگ کویینگ ، چین ) لبنان (0 - 6) کره جنوبی ( 2 سپتامبر 2011 ، گویانگ ، کره جنوبی )

lebanon-national-football-team
نقشه و پرچم لبنان

یک سرو در پرچم فرانسه

شکل گیری فدراسیون فوتبال لبنان به دهه 30 بازمی‌گردد . زمانی که ناصیف مجدلانی یک روزنامه نگار بومی زمینه ساز شکل گیری فدراسیون ورزشهای لبنان شد . اتحادیه فوتبال لبنان در سال 1935 به عضویت فیفا پذیرفته شد و سه دهه بعد در 1964 به عضویت کنفدراسیون فوتبال آسیا انتخاب شد . اما اولین بازی ملی لبنان را می توان قدیمی تر از این تاریخ دانست . در 27 ژانویه 1934 تیم بین المللی بیروت در برابر دانشگاه آمریکایی بیروت تن به شکست (5 - 1) داد . یک ماه بعد ، تیمی از بیروت در دو مسابقه دیگر به میدان رفت که اولی با شکست (1 - 9) در زمین ادموند روبیض همراه شد و دومی نیز با باخت (1 - 4) همراه شد . در آن زمان لبنان بخشی از کشور فرانسه به شمار می رفت و هیچ یک از مسابقات آن روزها را نمی توان دیداری رسمی برای این تیم به شمار آورد . حتی رقابتی که در روز 27 آوریل 1940 بین لبنان و فلسطین برگزار شد . در این رقابت لبنان (5 - 1) باخت اما آنچه مهم بود ، این نکته بود که فلسطین تحت قیمومت بریتانیا بود ولبنان هم با پرچم فرانسه در مسابقه شرکت کرده بود و تنها نشان از لبنان ، یک درخت سرو بود که در میان پرچم فرانسه دیده می شد .

File:Camille Cordahi v Mandatory Palestine, 1940.jpg

بهترین نتایج

در تمام این سالها لبنان اسیر جنگ بود و کمتر فرصتی برای فوتبال کسب کرد . به طوری که تا پایان مسابقات مقدماتی جام ملتهای 1992 ، تنها در دو دوره انتخابی جام ملتها به میدان رفت . وقتی هم که قرار بود لبنان در سال 1982 میزبان مسابقات کشورهای عرب باشد ، جنگ سبب شد که این مسابقات کلا کنسل شود . به این ترتیب دو عنوان سومی لبنان در مسابقات پان عرب در سالهای 1957 و 1997 بهترین عناوین لبنان در فوتبال این کشور محسوب می شوند . عمچنین یک عنوان سومی در مسابقات کشورهای مدیترانه که درسال 1959 به میزبانی لبنان برگزار شد .

معرفی تیمهای جام ملتهای آسیا 2019 ؛ لبنان
میودراگ رادولوییچ سرمربی لبنان

 

اولین تلاش برای صعود به جام ملتها

به گزارش آسمونی ، در چهار دوره نخست مسابقات جام ملت های آسیا لبنان تلاشی برای حضور در مسابقات به عمل نیاورد اما در انتخابی مسابقات 1972 بود که این تیم در کنار عراق ، کویت ، بحرین ، سوریه و اردن برای شرکت در مسابقات غرب آسیا ثبت نام کرد . رقابت ها همگی در کویت برگزار شد و تیمها دو به دو با هم مسابقه برگزار کردند تا مشخص شود که هر تیم در کدام گروه مسابقه خواهد داد . لبنان هم از بحرین (3 - 0) باخت تا در دور گروهی با کویت و سوریه مسابقه بدهد . یک باخت (1 - 0) از کویت و برد (3 - 2) مقابل سوریه ، این تیم را مقام دوم گروه رساند تا این تیم در نیمه نهایی حریف عراق شود . باخت (4 - 1) در این مسابقه به منزله عدم صعود به فینال غرب آسیا بود و پایان رویاهای لبنان و برد (2 - 0) مقابل اردن تنها عنوان سوم غرب آسیا را نصیب لبنان کرد . عنوانی که در عمل، ارزشی نداشت .

اولین حضور به لطف میزبانی

سرانجام در سال 2000 لبنان برای نخستین بار موفق به حضور در جام ملت‌های آسیا شد . سروها این بار بدون بازی مقدماتی راهی جام ملت‌ها شدند زیرا میزبانی رقابتها را عهده دار شده بودند . مسابقات طی روزها 12 تا 29 اکتبر با حضور 12 تیم برگزیده آسیا در شهرهای بیروت ، صیدا و طرابلس برگزار شد و لبنان در روز نخست جام در حضور 52418 تماشاگر در برابر ایران قرار گرفت . از همان ابتدا مشخص بود که لبنان حریف ایران نخواهد شد و در همان نیمه اول ، سروها از میهمان عقب افتادند اما در نیمه دوم شرایط بدتر بود و سرانجام با سه گلی که در ربع پایانی بازی به ثمر رسید ، ایران (4 - 0) برنده شد . سه روز بعد لبنان مقابل عراق قرار گرفت . این بار هم ملعب مدینة کمیل شمعون الریاضیه میزبان مسابقه بود و 30 هزار نفر به استادیوم آمدند اما دو گل دقایق 5 و 22 حریف ، آب سردی بود بر روی این هواداران . با این حال عباس شهرور در دقیقه 28 اختلاف را به حداقل رساند و موسی حجیج در دقیقه 76 بازی را (2 - 2) کرد تا اولین امتیاز لبنان در جام ملتها به دست آید . حالا میزبان با یک برد مقابل تایلند راهی دور بعد می شد . اما در حضور 50 هزار تماشاگر و در روز 18 اکتبر 2000 ، تایلند گل اول بازی را در دقیقه 58 زد و گل دقیقه 83 لوییس پابلو فرناندز تنها سبب تساوی دو تیم شد تا هر دو تیم با این نتیجه از جام کنار روند .

لبنان در جام ملتهای 2019؛ حذف به خاطر یک گل کمتر

تیم ملی لبنان برای صعود به جام ملتهای آسیا در گروه هفتم مقدماتی دوم شد اما ضعیف ترین نتایج ممکن را در بین تیمهای دوم گروهها به دست آورد . در حقیقت دوم شدن لبنان به خاطر تعلیق کویت از سوی فیفا بود که سبب شد سه مسابقه کویت با سه گل به سود رقبا خاتمه یابد . به این ترتیب لبنان با نتایج زیر در گروه خود ، دوم شد :

لبنان (0 - 3) کره جنوبی / لبنان (0 - 1) کویت / لبنان (1 - 1) میانمار / لبنان (7 - 0) لائوس

کره جنوبی (1 - 0) لبنان / کویت (0 - 0) لبنان / میانمار (0 - 2) لبنان / لائوس (0 - 2) لبنان

لبنان در مرحله دوم گروهی شرایطی متفاوت داشت و مقتدرانه صدرنشین گروه خود شد . این تیم برای صعود به جام ملتها نتایج زیر را کسب کرد : لبنان (5 - 0) کره شمالی / لبنان (2 - 0) هنگ کنگ / لبنان (2 - 1) مالزی

کره شمالی (2 - 2) لبنان / هنگ کنگ (0 - 1) لبنان / مالزی (1 - 2) لبنان  

وقتی لبنان در نخستین مسابقه خود در جام ملتهای 2019 با دو گل دقایق 65 و 79 مقابل قطر میزبان شکست خورد، کمتر کسی می توانست تصور کند که قطر در ادامه رقبا را یکی پس از دیگری قلع و قمع کند. لبنان در مصاف با عربستان هم دو گل خورد تا برای صعود نیاز به برتری مقابل ضعیف ترین کره شمالی تاریخ داشته باشد. لبنان در این مسابقه (4-1) به برتری دست یافت تا با 4 گل زده و 5 گل خورده در بین تیمهای سوم گروههای ششگانه، تفاضل گلی مساوی با ویتنام داشته باشد. اما ویتنام با 5 کارت زرد بالاتر از لبنان ایستاد که 7 کارت زرد داشت و سروها از تورنمنت کنار رفتند.

لبنان و جام ملتهای 2023

لبنان در انتخابی جام ملتهای آسیا عملکردی قابل قبول داشت؛ سه برد، یک مساوی( در برابر کره جنوبی) و دو شکست باعث شد تا لبنان پس از کره و بالاتر از ترکمنستان و سری لانکا به جام ملتهای آسیا صعود کند. اما در جام ملتها نتایج لبنان کاملا با دور انتخابی متفاوت بود. یک شکست(3-0) در برابر قطر، تساوی بدون گل با چین و سرانجام باخت (2-1) برابر تاجیکستان سبب شد تا لبنان خیلی سریع با جام ملتهای آسیا وداع کند. 

نظر خود را درباره «تیم ملی لبنان؛ از آغاز تا امروز» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره تیم ملی لبنان؛ از آغاز تا امروز فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.