زمان مطالعه: 3 دقیقه
شب قدر است اگر قدر بدانیم

شب قدر است اگر قدر بدانیم

شب قدر شبی است که می‌توان از آن به بهترین نحو استفاده کرد. زیرا درهای رحمت الهی در این شب‌ها باز است و...

شب قدر شبی است که می‌توان از آن به بهترین نحو استفاده کرد زیرا درهای رحمت الهی در این شب‌ها باز است و تمام فرشتگان مقرب آماده دریافت دعاها و حاجت‌های انسان‌ها هستند. در این بخش آسمونی می‌خواهیم مطالبی مفیدی در مورد شب قدر بیان کنیم. از شما عزیزان دعوت می‌کنیم تا پایان ما را همراهی کنید.

شب قدر است اگر قدر بدانیم
شب قدر است اگر قدر بدانیم

درباره شب قدر

شب قدر، شب نزول قرآن و بهتر از هزار ماه  است که بندگان در بارش غفران و تابش قرآن، ضمیر افلاکی خود را از این خاکدان به ملکوت خدای رحمان سیر می‌دهند و در این سیر به سوی حق، آینده‌ای روشن را برای خود رقم می‌زنند.

شب قدر است و طی شد نامه هجر                       سلام فیه حتی مطلع الفجر       (حافظ)

شب قدر پیوند ناگسستنی با مَلِک مُلک بیان، امیر عرصه زبان، امام عارفان، حضرت علی بن ابی‌طالب (ع) نیز دارد. چهارده قرن است که ندای «فزت و رب الکعبه» آن شمس رهگشا در گوش جان و جهان طنین یقین و حقیقت افکنده و هر انسان دور اندیش و آینده‌نگری را به اندیشه وا داشته تا در این شب فیض و رحمت با خویشتن‌نگری و معرفت‌اندوزی، به خود و جهان پیرامون زیباتر بنگرد و گذشته را چراغ راه آینده خویش سازد.

laylat-alqadr
شب قدر

عظمت و فضیلت شب قدر

عظمت و فضیلت این شب را بر سایر شب‌ها از این امور می‌توان به دست آورد:

  • آمرزش گناهان: پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) در تفسیر سوره قدر فرمودند: «هر کس شب قدر را احیا بدارد و مؤمن باشد و به روز جزا اعتقاد داشته باشد، تمامی گناهانش آمرزیده می‌شود».
  • قلب رمضان: امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «از کتاب خدا استفاده می‌شود که شماره ماه‌های سال نزد خداوند، دوازده ماه است و سرآمد ماه‌ها ماه رمضان است و قلب ماه رمضان لیلة القدر است».
  • بهتر از هزار ماه: در فرهنگ غنی اسلام، همه چیز را با معیارهای الهی می‌سنجند و بر همین اساس قرآن در مورد شب قدر می‌فرماید: «لَیلَةُ الْقَدْرِ خَیرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْر». در دعای 44 صحیفه سجادیه نیز می‌خوانیم: «(عبادت و بندگی در) شبی از شب‌های آن، آن را برابر با (عبادت در) شب‌های هزار ماه قرار داد (چون خیرات و برکات و سودهای دینی و دنیوی در آن است) و آن را شب قدر نامید».
  • نزول قرآن: طبق روایات، مجموع قرآن در شب قدر نازل شده است. این نزول دفعی و یک‌باره قرآن است اما نزول تدریجی قرآن طی 23 سال دوران نبوت پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله) به صورت الفاظ نازل شده است.
  • نزول ملائکه: نزول ملائکه و روح در شب قدر نشانه شرافت آن بر هزار ماه است. امام باقر (علیه‌السلام) فرمودند: «عمل صالح در شب قدر از قبیل نماز، زکات و کارهای نیک دیگر بهتر است از عمل در هزار ماهی که در آن شب قدر نباشد».
  • عرضه اعمال بر حجت خدا: بنا بر روایات و ظاهر آیات سوره قدر، شب قدر منحصر به زمان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نیست و فرشتگان در شب قدر مقدّرات یک سال را نزد «ولی مطلق زمان» می‌آورند و بر او عرضه می‌کنند. این واقعیت از روز نخستین وجود داشته است و تا قیامت هم ادامه خواهد یافت. از سویی نیز بنا بر روایات، زمین از نخستین روز خلقت تا آخر فنای دنیا بی‌حجّت نخواهد بود. چنان که امام علی (علیه‌السلام) فرمودند: «شب قدر در هر سالی هست، در این شب امور همه سال (و تقدیرها و سرنوشت‌ها) فرو فرستاده می‌شود. پس از درگذشت پیامبر (صلی الله علیه و آله) نیز این شب صاحبانی دارد». حجت خدا در زمین در زمان حاضر وجود مقدّس و مبارک حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است و او است که حجت خدا و وصی اوصیا و خلیفه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و معصوم از هر گناه و پلیدی است و لذا صاحب شب قدر است.
شب قدر است اگر قدر بدانیم
شب قدر است اگر قدر بدانیم

 

فرصت را غنیمت شمریم

شب قدر فرصتی است زرین و طلایی برای شستشوی آینه دل. این شب بهترین فرصت است تا خوبی‌ها را جایگزین بدی‌ها، صلح و صفا را جایگزین اختلاف و تفرقه، احسان و نیکی را جایگزین ظلم و ستم، احسان به والدین را جایگزین عاق والدین و صله رحم را جایگزین قطع رحم نماییم.

نیکو و شایسته است با صدقات قدمی در جهت آبادانی خانه آخرت برداریم و با اعمال نیک، ثواب دو چندان ببریم. در شب قدر که شب‌زنده‌داری می‌کنیم، خداوند نام ما را در گروه نیک‌بختان ثبت می‌کند و آتش جهنم را بر ما حرام می‌سازد. آیا توفیقی بالاتر از این هست که آتش جهنم بر ما حرام شود و به خدا نزدیک شویم؟

دعاهای روزهای رمضان مجموعه‌ای است بصیرت‌بخش که با تکرار تلاوت آن‌ها به صورت هدف‌هایی برای ما در می‌آید. پس هنگام خواندن این ادعیه شایسته و بهتر است مفهوم آن‌ها را نیز همواره مد نظر داشته باشیم و با تلاش و کوشش به سوی این هدف‌های مطرح شده در دعاها گام برداریم.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «شب قدر است اگر قدر بدانیم» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره شب قدر است اگر قدر بدانیم فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.