زمان مطالعه: 5 دقیقه
بیوگرافی لی (Lay)

بیوگرافی لی (Lay)

لی (lay) خواننده چینی-کره ای در گروه پرطرفدار اکسو بوده که ایرانیان زیادی نیز از هواداران او هستند.
نام و نام خانوادگی جانگ ییشینگ
لقب لی (Lay)
تاریخ تولد 7 اکتبر 1991
سن 30 سال
محل تولد چانگشا، هونان، چین
محل زندگی چین - کره
ملیت چینی
حرفه خواننده، ترانه‌سرا، نویسنده، رقصنده، تهیه‌کننده، آهنگساز و بازیگر
وضعیت تاهل مجرد

لی (lay) یکی از خواننده و رقصنده های سابق گروه معروف اکسو است که در کره جنوبی و حتی کشورهای اروپایی و آمریکایی طرفداران زیادی دارند. لی جدای از خوانندگی، ترانه‌سرا، نویسنده، رقصنده، تهیه‌کننده، آهنگساز و بازیگر هم می باشد. اکسو در بین جوانان ایرانی هم سالهاست که هواداران خاص خود را دارد. در ادامه مطلب آسمونی با زندگی لی بیشتر آشنا می شویم.

درباره لی

لی با نام اصلی جانگ جیاشوآی در چین چشم به جهان گشود. او در خانواده ای با اصالت متولد شد و فرزند کوچک است. مادر وی خانه دار و پدرش خواننده بوده است اما ژانگ در خانه پدربزرگ و مادربزرگ بزرگ شد. جانگ جیاشوآی نام حقوقی خود را بعدها به جانگ ییشینگ تغییر داد. او در 6 سالگی در درام تلویزیونی چینی "ما مردم" در سال 1998 نقش بازی کرد. در 9 سالگی، یعنی در سال 2000 به عنوان یکی از طرفداران باشگاه خواننده و بازیگر تایوانی با نام جیمی لین در یک برنامه تلویزیونی شرکت کرد و نخستین ارتباط لی با صنعت سرگرمی رقم خورد.
جانگ در سال 2008، در آزمون جهانی شرکت اس‌ ام انترتینمنت در شهر چانگشا شرکت کرد. در آن زمان، او 16 ساله بود و در دبیرستان متصل به دانشگاه عادی هونان درس میخواند، و در آنجا به عنوان یک دانش آموز ممتاز به خاطر موفقیت های خود شناخته شده بود. پس از قبولی در آزمون، برای آموزش دیدن به عنوان آیدل به کره جنوبی نقل مکان کرد.

زندگی حرفه ای لی

جانگ به عنوان یک آیدل کی-پاپ با نام هنری "لِی" آغاز به کار کرد، که به گفته او اس ام این نام را به او داده است زیرا شخصیتی به نام Huaze Lei در درام تایوانی باغ شهاب سنگ وجود دارد که "استعداد زیادی در موسیقی دوست دارد". او ابتدا به عنوان یکی از چهار عضو چینی اکسو در تیزر ویدئویی به نام "ققنوس" در ژانویه 2012 معرفی شد. پس از انتشار تک آهنگ های "عشق چیست" و "تاریخ" در سال 2012، او و یازده نفر دیگر اکسو خود را برای اولین بار در ورزشگاه المپیک سئول در 31 مارس 2012 به نمایش گذاشتند.

در آگوست 2014، جانگ برای اولین بار به شوی تلویزیونی به نام Star Chef پیوست. در آوریل 2015، اس‌ام انترتینمنت اعلام کرد که یک استودیوی شخصی برای فعالیت های او در چین تاسیس کرده است. در 7 اکتبر نسخه استانداری از کتابش به نام Standing Firm at 24 منتشر شد. این کتاب رویدادهای مهمی را در طول زندگی او ثبت کرده است و با فروش 68.537 نسخه در 24 دقیقه اول، پیش فروش چندین رکورد فروش آنلاین را شکست. او با فروش کمتر از سه ماه 1.4 میلیون حق امتیاز، رتبه چهارم را در دهمین فهرست نویسندگان مشهور چینی به دست آورد و به جوانترین نویسنده مشهوری تبدیل شد که وارد جدول شد.
در نوامبر 2015، با بازی در فیلم Ex-Files 2: The Backup Strikes Back به عنوان نقش مکمل فعالیت های بازیگری خود را از سر گرفت.

با بازی در چند سریال شهرت بیشتری پیدا کرد. در اکتبر 2016، جانگ به عنوان تک خواننده با انتشار آهنگ "?What U Need" به عنوان یک هدیه غافلگیر کننده برای طرفدارانش در روز تولدش آغاز به کار کرد.
در 28 اکتبر اولین آلبوم چندآهنگه خود را به نام Lose Control منتشر کرد و توانست به مدت 6 هفته متوالی در رتبه اول جدول وی بیلبورد چین قرار گیرد.

او در فیلم کونگ فو یوگا به همراه جکی چان در نقش دستیار باستان شناس بازی کرد و طی صحنه های اکشن دچار جراحات جزئی شد، این فیلم پرفروش ترین فیلم کمدی چین در آن زمان شد. در 17 فوریه، جانگ آخرین حضور عمومی خود را با اکسو در تور جهانی کنسرتهای هنگ کنگ به نام Exo Planet 3 - The Exo'rdium انجام داد.

جانگ اولین حضور خود را در ایالات متحده در جشنواره موسیقی لالوپالوزا که در آن با آلن واکر همکاری داشت، انجام داد. این دو بعداً در نسخه بازسازی شده از آهنگ قبلی جانگ به نام "Sheep" با عنوان "Sheep Relift" در 30 آگوست همکاری کردند.
دومین آلبومش به نام Namanana در اکتبر منتشر شد، او در این آلبوم با بزی همکاری کرده است. این آلبوم رتبه 20 را در بیلبورد 200 بدست آورد و لِی را به بالاترین رتبه هنرمند ماندوپاپ در نمودار تبدیل کرد. این آلبوم همچنین رتبه 1 را در جدول های رتبه بندی آلبوم های جهان و آلبوم های مستقل کسب کرد.

در 20 ژانویه در رویدادی از سامسونگ که در مرسدس بنز آرنا در شانگهای چین برگزار شد به عنوان سفیر سامسونگ گلکسی A8s شرکت کرد و به ترتیب در کنار ASAP Ferg و استیو آئوکی روی صحنه اجرا کردند. به همراه ان سی تی و خواننده آمریکایی جیسون درولو آهنگ let's shut up and dance را برای یادبود از مایکل جکسون منتشر کردند.
در 7 اکتبر 2020، لِی رسماً گروه سرگرمی Chromosome را تاسیس کرد و چندین فرد مشهور از جمله لی سو-مان مدیرعامل سابق اس‌ام انترتینمنت به او تبریک گفتند. لِی در ژوئن 2021، بعد از سه سال با اکسو در آلبوم Don't Fight the Feeling همکاری کرد.

  • آلبوم های لی

سال نام آلبوم
2020 Lit
2019 Honey
2018 namanana
2017 Lay 02 Sheep
2016 lose control

جایگاه حرفه ای

لی رقصنده اصلی گروه چینی-کره‌ای اکسو و زیرگروه اکسو-ام بوده است. او اولین بار پس از شرکت در نمایش استعدادهای درخشان تلویزیون چینی، به عنوان ستاره آکادمی در سال 2005 شناخته شد.

مشخصات ظاهری

رنگ مو مشکی
رنگ چشم میشی
قد 177 متر
وزن 70 کیلوگرم

حقایق و حواشی

لی خواننده چینی-کره ای گروه اکسو از هواداران گروه اکسو تشکر کرد و از کمپانی اس ام اینترتینمنت جدا شد. بسیاری از رسانه های موسیقی کره جنوبی و چین این خبر را روز جمعه 8 آوریل 2022 پوشش دادند.
لی در سپتامبر 2015، کتاب زندگیش را با نام Standing Firm در 24 سالگیش منتشر کرد که چندین رکورد کتاب آنلاین را شکست. وی در سال 2018 با انتشار آلبوم namanana توانست با موفقیت در آمریکا آغاز به کار کند. همچنین جانگ ییشینگ در همان سال به همراه ان سی تی و خواننده آمریکایی جیسون درولو آهنگ let's shut up and dance را برای یادبود از مایکل جکسون منتشر کردند.
لی بدون شرکت در کلاس های آموزشی به طور خود آموز نواختن پیانو و گیتار را فرا گرفته است. او به جز زبان مادری خود  ماندرین (زبان چینی)، به زبان کره ای و انگلیسی نیز تسلط کامل دارد. از سرگرمی های او میتوان به آشپزی، بازی با کامپیوتر، دنس و ساخت آهنگ اشاره کرد. به گفته ی خودش به هر غذایی که خودش بپزد علاقه دارد.
وی رنگ های بنفش و مشکی را دوست دارد و عدد موردعلاقه ی او 10 میباشد. لی ژانگ از آنجلینا جولی و رابرت پتینسون به عنوان بازیگران محبوب خود یاد می کند و علاقه زیادی برای سفر بخصوص به میامی در آمریکا دارد.
لی ژانگ با توجه به اینکه ملیتی چینی دارد و در چین متولد شده است مجبور به گذراندن دوران سربازی در کره نمی باشد و البته گذراندن سربازی در چین نیز اجباری نیست.

گالری تصاویر

نامه خداحافظی لی از گروه اکسو
نامه خداحافظی لی از کمپانی اکسو
بیوگرافی لی

بیوگرافی لی

لی (Lay) خواننده کره ای-چینی اکسو
لی (Lay) خواننده کره ای-چینی اکسو
آلبوم های لی
آلبوم های لی
آهنگ 2020 لی
آهنگ 2020 لی
لی در موزیک ویدئوی آهنگ Lit
لی در موزیک ویدئوی آهنگ Lit
لی (Lay) خواننده کره ای-چینی در موزیک ویدئوی لایت
لی (Lay) خواننده کره ای-چینی در موزیک ویدئوی لایت
عکس لی (Lay) خواننده کره ای-چینی اکسو
عکس لی (Lay) خواننده کره ای-چینی اکسو
lay
lay
لی (Lay) خواننده کره ای-چینی اکسو روی سن در حال اجرا
لی (Lay) خواننده کره ای-چینی اکسو روی سن در حال اجرا
lay و گروه اکسو
lay و گروه اکسو
بیوگرافی لی (Lay) خواننده کره ای-چینی اکسو + جدیدترین عکسهای او
بیوگرافی لی (Lay)

راه های ارتباطی

نظر خود را درباره «بیوگرافی لی (Lay)» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی لی (Lay) فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.