زمان مطالعه: 2 دقیقه
موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران

موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران

موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران دارای سه بخش زلزله شناسی، ژئومغناطیس و گرانی سنجی است و در زمینه های آموزشی، پژوهشی و کاربردی علم ژئوفیزیک فعالیت دارد.

مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران یکی از مراکز آموزشی و پزوهشی وابسته به دانشگاه تهران است. همچنین این موسسه آخرین زمین لرزه ها را ثبت می کند و همچنین شرایط آب و هوایی را نیز پیش بینی می کند. مؤسسه ژئوفیزیک تهران مسئولیت تهیه و تنظیم تقویم رسمی ایران را نیز بر عهده دارد. آسمونی در این بخش به معرفی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران می پردازد.

مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران

مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران
مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران

مؤسسه ژئوفیزیک در ابتدا با سه بخش فعالیت خود را آغاز کرد و بعد فعالیت‌های محض، کاربردی و آموزشی مربوط به ژئوفیزیک را به برنامه خود اضافه کرد. در سال 1369 هیئت امنای دانشگاه تهران با تأسیس 2 گروه ژئوفیزیک و فیزیک فضا موافقت کرد. با تصویب هیئت وزرا در تیر ماه سال 1379، مؤسسه ژئوفیزیک مسئولیت تهیه و تنظیم تقویم رسمی ایران را برعهده دارد که توسط شورایی (مؤسسه تقویم ژئوفیزیک دانشگاه تهران) در مرکز تقویم دانشگاه تهران تنظیم می‌شود.

همچنین با تصویب هیئت وزیران، در آذر ماه سال 1382، مدیریت داده‌های لرزه ای کشور بر عهده مؤسسه ژئوفیزیک نهاده شد و مؤسسه ژئوفیزیک مسئولیت خبررسانی فوری و شبانه‌روزی زمین لرزه را به مراکز دولتی بر عهده گرفت. در حال حاضر مؤسسه ژئوفیزیک شامل گروه‌های آموزشی فیزیک زمین و فیزیک فضا می‌باشد. این 2 گروه در رشته ژئوفیزیک با 5 گرایش کارشناسی ارشد و4 گرایش دکتری و رشته فیزیک فضا در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری با 4 بخش تحقیقاتی ازن و آلودگی هوا، فیزیک خورشیدی و نجوم، هواشناسی و یونسفر دانشجو می‌پذیرد. بنابراین به صورت خلاصه می توان گفت:

  • طبق‏ مصوبه‏ هیات‏ وزیران‏ در تیر 1379 مسئولیت‏ استخراج‏ و تنظیم‏ تقویم‏ رسمی‏ کشور به‏ عهده‏ مؤسسه ژئوفیزیک‏ واگذار شد که‏ مؤسسه ژئوفیزیک‏ این‏ امر را توسط‏ شورایی‏ در مرکز تقویم‏ مؤسسه ژئوفیزیک‏ انجام‏ می‏دهد.
  • همچنین‏ طبق‏ مصوبه‏ هیات‏ وزیران‏ در آذر 1382 مسئولیت‏‏ اطلاع‏رسانی‏ سریع‏ و شبانه‌‏روزی‏ زلزله‌‏های‏ کشور به‏ مؤسسه‏ ژئوفیزیک‏ واگذار شد که‏ این‏ امر توسط‏ مرکز لرزه‏نگاری‏ کشوری‏ مؤسسه‏ ژئوفیزیک‏ در حال‏ انجام‏ است‏.
  • بر اساس‏ مصوبه وزرای عضو ستاد پیشگیری و مدیریت بحران در حوادث طبیعی و غیر مترقبه کشور در تیر ماه 1384 مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، مسئول مدیریت اطلاعات لرزه‌ای کشور گردید. به همین منظور و بر اساس بندهای ج، د، ه ماده 1 این مصوبه مرکز مطالعات پیش‌نشانگرهای زلزله در مؤسسه ژئوفیزیک تأسیس شد.

فعالیت‌های پژوهشی مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران

با داشتن بخش‌های مختلف تحقیقاتی، مؤسسه ژئوفیزیک بستر مناسبی را برای تحقیقاتی در زمینه ثبت ژئولوژیکی، رصد و بازسازی حالت فعلی زمین فراهم اورده‌است و در نتیجه پروژه‌های تحقیقاتی این مؤسسه بر آن است که اصولی را برای پیشبینی‌های درستی از وضعیت و شرایط آینده جوی بدست آورد. با پروژه‌های تحقیقاتی صورت گرفته این مؤسسه توانسته‌است که عضویت مراکز و انجمن‌های علمی از قبیل IUGG, IAU, COSPAR, IASPEI, IAHS, IAGA, IAMAS را کسب کند.

ارکان موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران

  1. رئیس موسسه
  2. معاونت آموزشی
  3. معاونت پژوهشی
  4. معاونت اداری و مالی
  5. امور بین الملل
  6. مرکز خدمات رایانه ای

امکانات آموزشی و پژوهشی مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران

  • کتابخانه
  • سایت کامپیوتر
  • مجله «فیزیک زمین و فضا»
  • آزمایشگاه‌ها و تجهیزات مختلف
  • مرکز تقویم دانشگاه تهران
  • مرکز لرزه‌ نگاری کشور
  • بخش‌های مختلف تحقیقاتی، ایستگاه‌های هواشناسی و رصدخانه

آدرس و تلفن موسسه ژئوفيزیک دانشگاه تهران

آدرس  تهران - انتهای کارگر شمالی
تلفن 02188001115
ایمیل geohome@ut.ac.ir
سایت https://geophysics.ut.ac.ir
ساعت کاری شنبه الی چهارشنبه ساعت 7:30 الی 14:30
لوکیشن
نمایش نقشه در گوگل مپ ، نشان ، بلد

 

نظر خود را درباره «موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.