زمان مطالعه: 7 دقیقه
لیزر فراکشنال co2 + کاربرد و مراقبت های پس از آن

لیزر فراکشنال co2 + کاربرد و مراقبت های پس از آن

لیزر فراکشنال Co2 یک روش موثر برای درمان مشکلات پوستی از جمله اسکارهای آکنه، چین و چروک، و اختلالات رنگدانه‌ای است.

لیزر فراکشنال co2 +کاربرد و مراقبت‌های پس از آن

لیزر Fractional co2 یک تکنولوژی بسیار پیشرفته جهت درمان مشکلات پوست و ترک‌های پوستی است که امروزه از آن در درمان انواع ضایعات پوستی از جمله جوانسازی، از بین بردن اسکارها، آکنه، سوختگی یا جراحی و ترک‌های پوستی استفاده می‌شود که تقریباً بدون درد و بدون نیاز به استراحت یا پانسمان می‌باشد. در این روش، دستگاه لیزر گاز co2 را به صورت نور مادون قرمز برای از بین بردن ضایعات پوستی ساطع می‌کند. لیزر فراکشنال را می‌توان در نواحی صورت، گردن، پشت دست‌ها، ترک‌های ناحیه‌ی شکم (استریاها) و اسکارهای سوختگی و جراحی به کار برد. اگر به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد مراقبت‌های قبل و بعد از انجام لیزر فراکشنال co2 هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

لیزر فراکشنال co2

تاریخچه لیزر فراکشنال co2

لیزر فراکشنال، یک فناوری کاربردی است که از حدود سال 2004 میلادی وارد بازار تجهیزات پزشکی دنیا شده است. این لیزر برای درمان موارد متعددی همچون اسکارهای باقی‌مانده از آکنه، آبله مرغان، سالک یا بریدگی‌ها و زخم‌های مختلف، چین و چروک‌های ناشی از افزایش سن و اختلالات رنگدانه‌ای ناشی از پیری و... به کار می‌رود.فناوری های پیش از لیزر فرکشنال لیزرهای هموارساز  بوده اند. در آن ها یک تا چند لایه از پوست را یکباره برداشته میشد و زمان ترمیم بین  3 تا 4 هفته و دوره‌ی زمانی نقاهت آن نیز 2 تا 6 ماهه‌ بود.اما لیزر فراکشنال co2  با سرعت و دقت فراوان در درمان مشکلات پوستی ایفای نقش می کند. 

فراکسل(Fraxel) در واقع نام تجاری نخستین لیزر فراکشنالی است که برای اولین بار در سال 2003 با استفاده از Erbium Glass با طول موج 1540 نانومتردر درمان چین و چروک‌های پوست به کار رفت، ولی بعدها لیزر Co2 با طول موج 10600 نانومتر نیز با استفاده از تکنولوژی فراکشنال برای جوان سازی پوست وارد بازار شد و امروزه اکثر سیستم‌های فراکشنال عملاً از نوع Co2 هستند.

 

مزایا لیزر فراکشنال Co2

لیزر فراکشنال Co2 نسبت به روش‌های قدیمی‌تر مزایای زیر را دارد:

  • درمان موثر: از اولین جلسه انجام لیزر نتیجه می‌گیرد.
  • درمان بدون درد: با استفاده از کرم بی‌حسی موضعی، درد لیزر به حداقل می‌رسد.
  • بهبودی سریع: بهبودی کامل در عرض 6 روز اتفاق می‌افتد.
  • دوری کم از فعالیت‌های اجتماعی و شغلی: پس از لیزر، فرد می‌تواند به فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهد.

مقایسه با لیزر فراکشنال Erbium Glass

 مقایسه‌ی لیزر فراکشنال Erbium Glass که در واقع نوعی لیزر غیرتراشنده (Non-Ablative) است با لیزرفراکشنال Co2 که لیزری تراشنده (Ablative) با تکنولوژی جدیدتر محسوب می‌شود، نشان می‌دهد که در لیزرErbium Glass ستون‌های عمقی پوست به خوبی برداشته نشده و علاوه بر هزینه‌ی درمان بالاتر، به تعداد جلسات درمان بیشتری نیاز وجود دارد؛ در حالی که در لیزر Co2 ستون‌های عمقی درمان شده و برداشته می‌شوند که میزان از بین رفتن چین و چروک‌ها و سفت کردن پوست بیشتر شده و زمان ترمیم کمتر و عوارض جانبی آن نیز کمتر خواهد بود.

 

نحوه تأثیرگذاری لیزر فراکشنال Co2 بر روی پوست

نحوه تأثیرگذاری لیزر فراکشنال Co2 بر روی پوست

لیزر فراکشنال یک روش درمانی است که با ایجاد سوراخ‌های کوچک در پوست، لایه‌های زیرین آن را تحریک می‌کند. این تحریک باعث تولید کلاژن جدید و سفت شدن پوست می‌شود. در هر جلسه درمانی، حدود 10 تا 50 درصد از سطح پوست تحت درمان قرار میگیرد. در ابتدا، ستون‌های حرارتی میکروسکوپی (که در اصطلاح علمی به آن‌ها Microthermal Treatment Zone یا MTZ گفته می‌شود) بر روی پوست با طول موجی غیرتخریبی به عمق بافت نفوذ می‌کنند؛ در واقع با طول موجی تخریبی باعث برش سطح پوست می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود سطح پوست (لایه‌ی اپیدرم ) درمان شود. 

  • لایه برداری پوست
  • از بین بردن اسکارهای باقیمانده از آکنه، سوختگی، آبله مرغان یا جراحی
  • جوان‌سازی و کاهش چین و چروک‌های پوست
  • از بین بردن منافذ باز و مستعد پوست
  • محکم کردن و افزودن قوام پوست از طریق کلاژن‌سازی
  • کاهش و بهبود ترک‌های ناشی از بارداری یا افزایش سایز یا وزن (استریاها)
  • از بین بردن لکه‌ها و تغییرات رنگدانه‌ای ناشی از افزایش سن
  • روشن کردن پوست در افراد مبتلا به ملاسما یا تیرگی پس از بیماری‌های التهابی پوست

مراحل انجام لیزر فراکشنال Co2 و بهبودی پس از آن

مراحل انجام لیزر فراکشنال Co2 و بهبودی پس از آن

آماده‌سازی برای لیزر فرکشنال ساده و بدون درد است. در این درمان به بیهوشی یا تزریق آمپول بی‌حسی نیازی نیست و تنها کافی است 30 تا 45 دقیقه قبل از لیزر، کرم بی‌حسی موضعی حاوی لیدوکائین یا مخلوط لیدوکائین/پریلوکائین بزنید.مدت زمان لیزر کل صورت حدود 30 تا 45 دقیقه است. بلافاصله پس از لیزر، پوست ملتهب و برافروخته می‌شود که با کمپرس یخ یا سرمای موضعی قابل بهبود است. نیازی به پانسمان کردن ناحیه‌ی درمان شده نیست. معمولاً استفاده از پماد زینک اکساید یا کرم‌های ترمیم‌کننده به مدت چند روز می‌تواند به تسریع بهبودی کمک کند.

12 تا 24 ساعت پس از لیزر، محل لیزر حالت سوختگی خفیفی شبیه آفتاب سوختگی پیدا می‌کند و رنگ پوست به قهوه‌ای تیره مایل می‌شود. این حالت طی 3 تا 6 روز با پوسته اندازی برطرف می‌شود. از حدود 4 روز بعد از درمان می‌توان از کرم‌های روشن‌کننده یا محصولات پوشاننده و آرایشی استفاده کرد.بعد از حدود 10 تا 12 روز سرخی و دلمه‌های تشکیل شده بر سطح پوست از بین می‌روند و پوست شفاف و گلگونی به وجود می‌آید. این سرخی خفیف نیز طی 3 هفته برطرف می‌شود.

مراقبت‌های لازم قبل از انجام لیزر Co2 fractional

نتیجه لیزر برای همه افراد یکسان نیست و به عوامل مختلفی مانند تعداد جلسات لیزر، نوع ضایعه و نوع پوست بستگی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر، لطفاً با پزشک معالج خود مشورت کنید.

  • اگر سابقه تبخال، مصرف داروی ضد آکنه آکوتان یا مستعد کلوئید (گوشت اضافه در محل زخم‌های قدیمی)هستید، حتماً به پزشک معالج خود اطلاع دهید.
  • داروهای تجویزی برای جلوگیری از تبخال نیز باید در 2 تا 4 روز قبل از لیزر فراکشنال CO2 تجویز شود تا خطر شیوع تبخال را محدود کند.
  • از یک ماه قبل از لیزر، از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب خودداری کنید و ترجیحاً از کرم ضد آفتاب با نظر پزشک استفاده کنید.
  • در این مدت، از کرم‌های برنزه کننده و سالن‌های مخصوص برنزه شدن استفاده نکنید.
  • یک هفته قبل از لیزر درمانی، بیمار باید به طور مرتب از کرم مرطوب کننده برای آماده سازی پوست استفاده کند.
  • قبل از شروع لیزر، تمام کرم‌های آرایشی، ضد آفتاب، تعریق و آلودگی را از روی پوست خود بشویید و خشک کنید.
  • لطفاً در زمان تعیین شده به کلینیک مراجعه کنید. (برای استفاده از کرم بی حسی موضعی دو ساعت قبل از لیزر)
  • در موارد خاص، پیروی از دستورات پزشک معالج ضروری است.

موارد منع شده برای انجام لیزر فراکشنال

  • حساسیت خاص به نور
  • استفاده از داروهایی که حساسیت به نور را افزایش می‌دهند
  • استفاده از داروهای رقیق کننده خون
  • درمان با ایزوترتینوئین(Isotretinoin) خوراکی در 6 ماه گذشته
  • بارداری
  • سابقه اسکار هیپرتروفیک(hypertrophic)

نکات مهمی که بعد از لیزر فراکشنال باید به آن توجه نمایید تا از بروز عوارض احتمالی جلوگیری شود:

  • در صورت سوزش شدید یک تا دو ساعت پس از لیزر از کیسه یخ استفاده کنید( کیسه یخ را در گاز استریل پیچیده و روی ناحیه مورد نظر قرار داده تا از مرطوب شدن ناحیه پیشگیری شود).
  • تا 24 ساعت از شستن و مرطوب کردن ناحیه عمل خودداری شود. شما می‌توانید ناحیه لیزر شده را پس از یک روز با آب ساده و به آرامی شستشو دهید.
  • از اعمال هر گونه فشار و سایش یا ماساژ تا 3 روز خودداری کنید.
  • تا 3 روز پس از عمل لیزر از شستشوی شدید با لیف و آب داغ و تراشیدن مو و آرایش کردن در محل لیزر شده خودداری کنید.
  • از تحریک پوست با ادکلن و مواد آرایشی حاوی الکل تا 2 هفته خودداری کنید.
  • به مدت 2 تا 4 هفته از کرم محافظ رطوبت پوست مانند وازلین طبی استفاده کنید.
  • پس از 3 تا 7 روز دلمه های کوچک قهوه‌ای رنگ در محل لیزر دیده می‌شود که باید از کندن آن خودداری کنید. این دلمه‌ها طی 1-2 هفته خود به خود بر طرف می‌شود.
  • استفاده از ضد آفتاب با SPF بالا مناسب از روز دوم الزامی است. تا یک ماه از قرار گرفتن در معرض آفتاب مستقیم اجتناب نمائید در صورت قرار گیری در معرض آفتاب از محافظ‌هایی نظیر کلاه آفتاب­گیر، ماسک یا چتر استفاده کنید.

چه تعداد جلسه لیزر درمانی لازم است؟

درمان با لیزر فرکشنال Co2 معمولاً شامل 2 تا 4 جلسه است که با فواصل 4 تا 6 هفته انجام می‌شود. در طی این جلسات، لیزر با ایجاد سوراخ‌های کوچک در پوست، لایه‌های زیرین آن را تحریک می‌کند. این تحریک باعث تولید کلاژن جدید و سفت شدن پوست می‌شود. در عرض 2 تا 3 هفته پس از لیزر، بهبودی اولیه و سریعی در پوست ایجاد می‌شود. این بهبودی شامل کاهش قرمزی، تورم و التهاب پوست است. در طول 6 ماه پس از درمان، بهبودی تدریجی‌تر ادامه می‌یابد و چین و چروک، جای آکنه و سایر مشکلات پوستی تا حد زیادی از بین می‌روند.

عوارض جانبی احتمالی

پس از انجام لیزر فراکشنال، واکنش‌های طبیعی مانند قرمزی و تورم مشاهده می‌شود. با این حال، حتی اگر لیزرهای CO2 نسبت به گذشته بسیار پیشرفته‌تر هستند، پزشک شما عوارض مختلفی را که ممکن است رخ دهد، بررسی می‌کند. در صورت بروز هرگونه از عوارض زیر، پزشک خود را مطلع نمایید:

  • عفونت‌های تبخالی
  • عفونت‌های باکتریایی
  • بثورات پوستی
  • تیرگی پوست یا هایپرپیگمانتاسیون(Hyperpigmentation)
  • جای زخم

نتیجه‌گیری

لیزر فراکشنال Co2 یک روش مؤثر جهت درمان مشکلات پوست و جوان‌سازی آن است که  امروزه به دلیل تأثیرگذاری بیشتر، عدم نیاز به پانسمان و بیهوشی و بهبودی سریع پس از انجام آن، یک روش محبوب و پرطرفدار است. برای انجام لیزر فراکشنال CO2 ابتدا باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید و از شرایط قبل از انجام لیزر مطلع شوید. به یاد داشته باشید که با پزشک خود درباره سوابق پزشکی، داروهایی که مصرف می‌کنید، حساسیت‌های خاصی که دارید و... صحبت کنید. پس از انجام لیزر فراکشنال CO2 نیز مراقبت‌های لازم را انجام دهید تا از عوارض احتمالی جلوگیری کرده و به نتیجه مورد نظر خود دست یابید.

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «لیزر فراکشنال co2 + کاربرد و مراقبت های پس از آن» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره لیزر فراکشنال co2 + کاربرد و مراقبت های پس از آن فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.