زمان مطالعه: 1 دقیقه
30 فروردین؛ روز آزمایشگاه

30 فروردین؛ روز آزمایشگاه

30 فروردین ، روز آزمایشگاه است. این روز به مناسبت بزرگداشت حکیم جرجانی به عنوان روز آزمایشگاه نامیده شده است.

سی ام فروردین "روز آزمایشگاه" روز بزرگداشت "جرجانی " آزمایشگر، پژوهنده، پزشک نابغه و تیزهوشی است که پزشکی تنها یکی از دانش‌های او بود.

 او در عرفان و فلسفه وادبیات پارسی نیز سر آمد روزگار خود بود. بزرگترین فرهنگ نامه زمان خویش را هم اونوشت. بسیاری از بیماری‌ها را برای نخستین بار هم اوتوصیف کرد و در حدود 1000 سال پیش روش‌های آزمایشگاهی نوینی را ابداع کرد!...و با کتابش" ذخیره خوارزمشاهی"، زبان علمی‌پارسی را جان دوباره ای بخشید.

شاید نام گذاری این روز به یاد او کمترین کارنسلی قدرشناس و میهن دوست باشد. جرجانی را می‌توان دنباله روی" برزویه"، طبیب بزرگ ایرانی روزگار ساسانیان دانست. او همان خدمتی را به زبان پارسی کرد که پیش از اوفردوسی به تاریخ ایران و سهروردی به عرفان ایرانی نموده بودند...

کتاب " ذخیره خوارزمشاهی" جرجانی به لحاظ ادبی شاهکاری بی نظیر در نثر پارسی است خورشیدتابان و آسمان پر ستاره ایران، همواره الهام بخش بزرگان و اندیشمندانی بوده که روزگار هرگز آنان و آثارشان را به دست فراموشی نخواهد سپرد. بزرگانی که بیش از آنکه طبابت بدانند" حکمت" می‌دانستند.

آنان آموخته بودند که چگونه باید دوست را یافت،عشق ورزید و چگونه باید پویایی زندگی را به تماشا نشست. روز آزمایشگاه، روز پاسداشت انسان‌های متعالی است، انسانهائی که در دوره‌های مختلف و در فراز و نشیب‌های این مرز و بوم، آینه وار در خدمت دردمندان بوده اند.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «30 فروردین؛ روز آزمایشگاه» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره 30 فروردین؛ روز آزمایشگاه فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.