زمان مطالعه: 5 دقیقه
چاپ لیبل

چاپ لیبل

لیبل در لغت به معنای برچسب یا اتیکت می باشد و در فرهنگ بسته بندی به معنای برچسبی می باشد که معرف کالا و مشخصات...
چاپ لیبل
چاپ لیبل

لیبل در لغت به معنای برچسب یا اتیکت می باشد و در فرهنگ بسته بندی به معنای برچسبی می باشد که معرف کالا و مشخصات آن است. لیبل ها در صنعت بسته بندی به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. آسمونی در این بخش لیبل و انواع آن و همچنین موارد مصرف هر کدام را به طور کامل برای شما عزیزان تشریح می کند.

برچسب (LABEL)چیست؟

امروزه در دنیای بسته‌بندی زندگی می‌کنیم. زندگی ما پیش از آنچه فکر می‌کنیم، عملاً به جعبه‌ها، شیشه‌ها و پوشش‌های مختلف وابسته است. تمام اشیا و وسایل اطراف ما، به نوعی با بسته محصور شده‌اند. خودرو زیر پوشش خود، مواد غذایی مصرفی در قوطی، پاکت و شیشه یا جعبه و تمام وسایلی که هر روز مورد استفاده ما قرار می‌گیرند از صابونی که برای شست‌وشوی دست و صورت مورد استفاده قرارمی‌گیرد تا خمیر دندان، پوشاک، همه و همه را به صورت بسته‌بندی شده می‌بینیم، لمس می‌کنیم، حمل می‌کنیم و مصرف می‌کنیم.

در نگاهی وسیع‌تر، بسته‌بندی جزیی از زندگی، کار و خانه ما شده است که خود را به‌طور آشکار در خانه، خیابان و اداره نشان می‌دهد.

منظور از بسته، فقط پوشش جعبه‌ای نیست بلکه هر چیزی است که کالا در آن قرار می‌گیرد. به بیانی دیگر، بسته، شکل ظاهری کالاست.

تحول در بسته‌بندی به جایی رسیده است که اگر بسته‏ای تا قبل از این فقط به عنوان حافظ و نگهدارنده جنس و کالا و همچنین به منظور تسریع و تسهیل در انبارش کالا جای خود را باز کرده بود، امروزه جلب کننده نظرهاست و باعث شده گروهی از تولید کنندگان کالای خود را در پوشش و یا ظرفی عرضه کنند که مصرف کننده بعد از مصرف کالا، بتواند از آن در مواردی دیگر استفاده کند. اصطلاحاً به این نوع بسته‌بندی‌ها «بسته‌بندی با ارزش اضافه» گفته می‌شود. برای جلب توجه جوانان نیز بسته‌هایی طراحی می‌شوند که مناسب با روحیات آنها بوده و توجه آنها را جلب کند.

label-printing
label-printing

دسته‌ای دیگر از کالاها، در بسته‌بندی زیبا فقط به عنوان هدیه آماده می‌شوند و به این ترتیب، خریدار بدون زحمت اضافی، بسته‌بندی هدیه‌ای را خریداری کرده و آن را به شخص مورد نظر می‌دهد. همچنین، بسته‌های ابتکاری وجود دارد که براحتی باز و بسته شده و یا در قفسه یخچال و طاقچه جای می‌گیرند. استفاده از این نوع بسته‌ها صرفاً به دلیل زیبایی آنهاست.

چاپ لیبل

با توجه به حجم بالایی بسته ها، نیاز است در انبارهای بزرگ و کوچک بتوان به راحتی ورود و خروج بسته ها را کنترل کرد و کالا را سریعتر از انبار خارج و با نام و برند تجاری فروشنده و ایران کد کالا به مشتری عرضه گردد و این خود مستلزم استفاده از سیستم بارکد و چاپ برچسب ( لیبل ) می باشد . با استفاده از برچسب میتوان برای هر نوع کالا یک بارکد جداگانه تعریف کرد و از پیش آمدن اشتباه در ارسال کالا جلوگیری کرد و  میتوان به راحتی از میزان موجودی کالا با خبر شد. برچسب ها در انواع مختلف با کاربردهای مختلف وجود دارند ، تعدادی در صنایع نساجی و تعدادی در صنایع خودرو و فرش و موکت ، آزمایشگاهی ، قطعه ساز ، لوازم خانگی ، بیمارستان ، رستوران ، مواد غذایی ، و هر آنکه نیاز به الصاق ایران کد بر روی محصولات وارداتی و یا تولیدی خود دارد.

انواع لیبلها و موارد مصرف آنها

1- برچسب کاغذی: Paper

 لیبلهای کاغذی انواع مختلفی دارند از قبیل (گلاسه، نیمه گلاسه، مات) و از نظر رنگ هم تنوع بسیار دارند(آبی، بنفش، قرمز و....) در حقیقت لیبلهای کاغذی را میتوان به هر رنگی در آورد. این برچسبها از نظر مارک هم متنوع هستند (فنلاند، جک و فاسون آلمان، رول کاور ایتالیا و....) و از نظر خاصیت چسبندگی به صورت پرچسب و معمولی می باشند.

عمده مصارف این نوع لیبلها در صنعت نساجی می باشد که از این برچسبها برروی محصولات خود جهت ردیابی محصول خود استفاده می کنند. البته لیبلهای کاغذی در صنایع دیگری به خصوص بر روی بسته بندی کالا کاربرد زیادی دارند.

 2-برچسب متال: Metal

اینگونه برچسبها از نوعی آلیاژ فلز ساخته شده است و مقاوت زیادی از نظر کشیدگی دارند و در عین در دمای بین منهای 40 درجه سانتیگراد و مثبت 220 درجه سانتیگراد تمام خواص خود از جمله چسبندگی را حفظ می کند. همچنین ضد خش بوده و در صورتیکه برای چاپ از ریبون خاص خود استفاده شود کیفیت چاپ روی آن عالی خود شد و در مقابل حرارت و شوینده های قوی مقاوم می باشند.

بیشترین مصرف این لیبلها در بخش لوازم خانگی و در بخش تولید لوازم خودرو و الکترو موتورها می باشد که درحقیقت همان شناسه محصولاتشان می باشد. برچسبهای متال دارای رنگ نقره ای می باشند و برای چاپ بر روی آنها باید از ریبون رزین استفاده کرد.

 

چاپ لیبل
چاپ لیبل

3-برچسب PVC :

برچسب های پی وی سی حالت پلاستیکی داشته و تا 80 درجه سانتیگراد حرارت را تحمل می کنند و دارای مقاومت از نظر کشیدگی می باشند.   اینگونه لیبل ها در مقابل عوامل محیطی از قبیل باد و باران و گرمای آفتاب مقاوم هستند که در بخشهای لوازم خودرو و لوازم خانگی و داروسازی استفاده زیادی دارند و دارای انواع مات و براق می باشد.

4-برچسب شفاف Trans Parent:

اینگونه برچسبها بیشترین مصرف را در بخش خودرو دارند و اصولا" روی شیشه خودرو استفاده می شوند. البته در شرکتهای ساخت شیشه و یا روی کارت ضمانت محصولات الکترونیکی هم استفاده دارد. این برچسب ها بی رنگ بوده و از هر دو طرف، نوشته های روی آن مشخص می باشد.

5-برچسب سکوریتی Security :

این گونه برچسبها در بحثهای امنیتی و گارانتی محصولات استفاده می شوند و معروف به برچسب گچی بوده و بعد از چسباندن به محصول به هیچ طریقی قابل کندن نیستند و در صورت سعی به کندن این نوع لیبل خرد می شوند که بیشتر برای گارانتی محصولات الکترونیکی استفاده می شوند؛ همچنین میتوان بجای برچسب اموال هم استفاده کرد.

6-برچسب اموال :

اینگونه برچسبها همانطور که از اسمش پیداست برای اموال سازمان و شرکتهای بزرگ استفاده می شود و همچنین همان بحث امنیتی برچسبهای سکوریتی را دارا می باشد ولی از نظر نوع جنس بسیار ضخیمتر از دیگر لیبلها می باشد.

7-برچسب پشت متال :

اینگونه برچسبها بسیار پرچسب بوده و برای موارد خاصی، مورد استفاده قرار میگیرند و آنها را برای چسباندن در سطوح روغنی (جاهایی که آغشته به روغن میشوند) به کار می گیرند.

label-printing
label-printing

8-برچسب VOID :

اینگونه برچسبها نیز در بحث گارانتی استفاده دارند از نظر کشیدگی مقاومت بالا و حرارتی تا 80 درجه سانتیگراد را تحمل می کنند و در دو نوع شطرنجی و نقره ای می باشد.

  • شطرنجی: این نوع VOID هنگامی که به محصول چسبانده می شود، زمان جدا شدن، لیبل به صورت شطرنجی جدا شده و قسمتی از لیبل روی محصول باقی می ماند و برچسب غیر قابل استفاده ی مجدد می گردد.
  • نقره ای: این نوع برچسبها وقتی به محصول چسبانده می شوند، زمان جدا شدن، کلمه VOID بصورت انگلیسی روی محصول باقی می ماند و لیبل غیر قابل استفاده مجدد می گردد.

9- برچسب حرارتی :

اینگونه برچسب ها بصورت حرارتی بوده و نیازی به ریبون برای چاپ ندارند و بیشتر در بخش پوشاک بکار می روند که در مکانیزه کردن سیستمهای فروشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد.

 10- تگ لیبل (امینتی) :

اینگونه برچسب ها دارای مدار مغناطیسی بوده و در فروشگاه و انبارها برای جلوگیری از سرقت و بیرون بردن غیر مجاز کالا استفاده می کنند، البته این امر منوط به نصب سیستم های دزدگیر جلوی درب خروجی انبار یا فروشکاه می باشد.

11- برچسب تایوک :

اینگونه برچسبها بیشتر در صنایع خودرو سازی استفاده می شود. و از الیاف پارچه به صورت فشرده ساخته شده است. یکی از استفادههای مهم آن بر روی درخت سیم بوده که دو سر آن را به هم چسبانده و به هیچ وجه از هم جدا نمی شود.

12- رول پارچه ای :

این گونه رولها در بخش پوشاک مصرف می شوند و بدون چسب می باشند.

نظر خود را درباره «چاپ لیبل» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره چاپ لیبل فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.