زمان مطالعه: 5 دقیقه
تیم ملی قرقیزستان؛ از آغاز تا امروز

تیم ملی قرقیزستان؛ از آغاز تا امروز

نگاهی به سابقه فوتبال قرقیزستان نشان می دهد که چرا باخت مقابل چین و کره جنوبی را می توان نتایجی درخشان برای شاهین های سفید دانست.

قرقیزستان در یک نگاه

لقب : شاهین های سفید

رتبه کنونی در فیفا : 98

بهترین رتبه در فیفا : 75 ( آوریل 2018 )

بدترین رتبه در فیفا : 201 ( مارچ 2013 )

اولین بازی رسمی : ازبکستان (3 - 0) قرقیزستان ( 23 آگوست 1992 ، تاشکند ، ازبکستان )

بهترین پیروزی : قرقیزستان (6 - 0) مالدیو ( 13 ژوئن 1997 ، تهران ، ایران )

بدترین شکست : ایران (0 - 7) قرقیزستان ( 4 ژوئن 1997 ، دمشق ، سوریه )

چهار سال قبل، تیم ملی قرقیزستان در جام ملتهای 2019 با دو شکست خفیف مقابل چین و کره جنوبی، مسابقات جام ملتها را آغاز کرد. نتیجه ای که در اولین حضور این کشور در جام ملتها، نتایجی آبرومندانه برای قرقیزستان محسوب می شد. 

kyrgystan-national-football-team
نقشه و پرچم قرقیزستان

 

حضور در جام اکو

در سال 1993 مسابقاتی در تهران برگزار شد که جام اکو نامیده شد. نزدیک چهار دهه قبل از این رقابت ها، مسابقاتی بین کشورهای ایران، ترکیه و پاکستان با نام جام سنتو( عمران منطقه‌ای) برگزار می‌شد اما با از بین رفتن پیمان سنتو این مسابقات نیز فراموش شد تا این که اتحاد جماهیر شوروی فروپاشید و جمهوری های تازه استقلال یافته برای برگزاری جام اکو راهی تهران شدند. علاوه بر ایران و پاکستان، تیمهای تاجیکستان، ترکمنستان، آذربایجان، قرقیزستان و زیر 21 سال قزاقستان در رقابت ها شرکت کردند. تیم قرقیزستان هم در نخستین تورنمنت رسمی تاریخ فوتبال خود، پس از تساوی مقابل قزاقها، از آذربایجان(3-2)باخت و با تساوی(1-1) با تاجیکستان در جایگاه سوم گروه خود قرار گرفت و از صعود به دور نیمه نهایی بازماند. مسابقات اکو نیز پس از آن، هرگز برگزار نشد اما فوتبال قرقیزستان به کار خود در مسابقات بین المللی ادامه داد. حضور در مقدماتی جام ملتهای آسیا در سال 1996 نخستین تجربه آنها برای شرکت در جام ملتها بود که با همگروهی با عربستان و یمن آغاز شد و با تنها یک برد و 3 شکست به پایان رسید. نتیجه ای که به حذف آسان این تیم از دور اول جام ملتها انجامید.

تیمی که به بازی نخست خود نرسید

چهار سال گذشت و قرقیزستان برای نخستین بار آماده حضور در مرحله انتخابی جام جهانی شد . مسابقات گروه دوم منطقه آسیا با حضور قرقیزستان ، ایران ، سوریه و مالدیو در دو شهر دمشق و تهران برگزار می شد و وقتی قرقیزستان با تاخیر به محل برگزاری مسابقات رسید ، زمان مسابقه با سوریه میزبان گذشته بود و این تیم عملا (3 - 0) از سوریه باخته بود . شکست (7 - 0) از ایران و برد (3 - 0) مقابل مالدیو نشان می داد که این تیم هنوز کم تجربه است و باید تا مدتها برای رسیدن به سطح اول فوتبال آسیا تلاش کند . در تهران نتایج قرقیزها بهتر شد تا فقدان تدارکات این تیم قبل از شروع مسابقه بیشتر احساس شود . قرقیزستان از ایران (3 - 1) باخت و پس از برد (2 - 1) مقابل سوریه ، مالدیو را هم (6 - 0) شکست داد .

معرفی تیمهای جام ملتهای آسیا 2019 ؛ قرقیزستان
ویتالی لوکس مهاجم سابق تیم اولم آلمان

 

ضعیف ترین نتایج ممکن

چهار سال بعد ، قرقیزستان در مقدماتی جام جهانی در کنار بحرین ، کویت و سنگاپور مسابقه داد و تنها امتیازات خود را در مصاف با سنگاپور کسب کرد تا با 4 امتیاز به کار خود خاتمه دهد . این نتایج ضعیف اتفاقی نبود . قرقیزستان اندکی پیش از آن در مقدماتی جام ملتهای آسیا هم مقابل عمان (3 - 0) ، تاجیکستان (2 - 3) و عراق (2 - 1) تن به شکست داد و قعرنشین شد . چهار سال بعد ، قرقیزستان حتی اجازه حضور در مرحله گروهی مسابقات را پیدا نکرد و ابتدا در مسابقاتی مقدماتی به میدان رفت . قرقیزستان حتی در این دور هم ناموفق بود و با شکست (2 - 1) مقابل افغانستان و برتری (2 - 0) در برابر نپال حتی از این گروه هم موفق به صعود نشد !

اولین امتیاز

در طول سالهای بعد هم قرقیزستان برای رشد فوتبال خود ، چندان بابرنامه ظاهر نشد . به طوری که پس از ورود تیمهای امید به بازیهای آسیایی ، تیم امید این کشور در سال 2010 مقابل ژاپن ، چین و مالزی متحمل سه شکست شد . چهار سال بعد ، این تیم مقابل ویتنام تن به شکست (1 - 0) شد اما با تساوی (1 - 1) با ایران ، اولین امتیاز خود را در این بازیها به دست آورد .

یک عنوان در چلنج کاپ

به این ترتیب قرقیزستان ناچار شد در رقابتهای چلنج کاپ شرکت کند که از طرف کنفدراسیون فوتبال آسیا برای تیمهای ضعیف این قاره در نظر گرفته شده است. در سال 2006 این تیم در گروه چهارم این مسابقات، در ابتدا از پاکستان(1-0) باخت اما با دو برد مقابل تاجیکستان(1-0) و ماکائو(2-0) به دور دوم صعود کرد و پس از برتری(1-0) در برابر فلسطین، راهی نیمه نهایی شد اما با شکست(2-0) مقابل تاجیکستان از صعود به فینال بازماند. خبری از دیدار رده بندی در این بازیها نبود و قرقیزستان به بزرگ ترین عنوان فوتبالی خود دست یافت. این تیم پس از این مسابقات، حتی در چلنج کاپ هم نتوانست موفقیت خود را تکرار کند.

معرفی تیمهای جام ملتهای آسیا 2019 ؛ قرقیزستان
لوگوی فدراسیون فوتبال قرقیزستان

 

در مسیر امارات-2019

قرقیزستان برای رسیدن به جام ملت های آسیا باید با رقبایی سخت چون استرالیا و اردن رقابت می کرد . در چنین شرایطی نمی شد از این تیم انتظار صعود مستقیم به جام ملت‌های آسیا را داشت . قرقیزستان در مرحله اول گروهی نتایج زیر را به دست آورد : قرقیزستان (1 - 2) استرالیا / قرقیزستان (1 - 0) اردن / قرقیزستان (2 - 2) تاجیکستان / قرقیزستان (2 - 0) بنگلادش

استرالیا (3 - 0) قرقیزستان / اردن (0 - 0) قرقیزستان / تاجیکستان (0 - 1) قرقیزستان / بنگلادش (1 - 3) قرقیزستان

قرقیزستان برای صعود به مرحله بعد در گروه بندی مجدد قرار گرفت و با کسب عنوان دوم گروه خود ، راهی دور نهایی جام ملتهای آسیا شد . قرقیزستان (2 - 1) هند / قرقیزستان (5 - 1) میانمار / قرقیزستان (1 - 0) ماکائو هند (1 - 0) قرقیزستان / میانمار (2 - 2) قرقیزستان / ماکائو (3 - 4) قرقیزستان

File:Mirlan Murzaev 20191601.jpg
میرلان مورزائف- رکورددار بیشترین گل ملی با 16 گل برای قرقیزستان

تیمی جان سخت در اولین تجربه جام ملتها

قرقیزستان در نخستین حضور خود در جام ملتهای آسیا، با قرعه ای دشوار روبرو شده بود. با این حال در برابر تیمهای چین و کره جنوبی نبردی پایاپای داشت؛ شاهین های سفید یک نیمه از چین پیش افتادند اما سرانجام اسیر یک گل به خودی شده و (2-1) باختند. در برابر کره جنوبی هم شاهین ها تنها با اختلاف یک گل باختند؛ این بار هم(1-0). وقتی در سومین مسابقه این تیم، ویتالی لوکس با هت تریک خود، برتری(3-1) قرقیزستان مقابل فیلیپین را رقم زد، قرقیزها تنها با 3 امتیاز به عنوان یکی از تیمهای سوم گروهها، راهی دور یک هشتم نهایی شدند. شاهین ها در این مرحله برابر امارات میزبان هم درخشان ظاهر شدند و پس از آن که یک بار بازی را به تساوی کشاندند، دومین بار در دقیقه 1+90 موفق شدند شکست را با تساوی عوض کنند. کار به تساوی کشیده شد و سرانجام امارات به لطف یک پنالتی بازی را (3-2) برد و قرقیزستان از رقابتها کنار رفتند.

File:Kairat Zhyrgalbek Uulu 20191601.jpg
کایرات ژیرگالبِک رکورددار بازی ملی در قرقیزستان با 64 بازی

قرقیزستان 2023

قرقیزستان در انتخابی جام جهانی 2022 و جام ملتهای 2023 در گروه ششم رقابتها، پایین تر از ژاپن و تاجیکستان و بالاتر از مغولستان و میانمار ایستاد تا کار این تیم به مرحله سوم انتخابی جام ملتها کشیده شود.

قرقیزستان در مرحله نخست چنین نتایجی را کسب کرد:

قرقیزستان(0-2) ژاپن/ قرقیزستان(1-1) تاجیکستان/ قرقیزستان(0-1) مغولستان/ قرقیزستان(7-0) میانمار

قرقیزستان(1-5) ژاپن/ قرقیزستان(0-1) تاجیکستان/ قرقیزستان(2-1) مغولستان/ قرقیزستان(8-1) میانمار

قرقیزستان در مرحله سوم میزبان رقابتهای گروه ششم مسابقات بود و پس از تساوی(0-0) مقابل تاجیکستان و دو برد مقابل سنگاپور(2-1) و میانمار(2-0) به عنوان تیم دوم گروه راهی جام ملتهای آسیا شد تا در جام ملتها در گروه ششم در کنار تایلند، عربستان و عمان قرار گیرد. به نظر می رسد قرقیزستان یک بار دیگر باید برای کسب عنوان سومی گروه تلاش کند.

  اختصاصی آسمونی 

نظر خود را درباره «تیم ملی قرقیزستان؛ از آغاز تا امروز» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره تیم ملی قرقیزستان؛ از آغاز تا امروز فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.