زمان مطالعه: 7 دقیقه
کوش آداسی و این همه زیبایی

کوش آداسی و این همه زیبایی

کوش آداسی یکی از زیباترین و معروف ترین شهرهای تفریحی و گردشی ترکیه است. این شهر ساحلی در خلیج زیبایی در دریای...

kusadasi6
kusadasi6

کوش آداسی یکی از زیباترین و معروف ترین شهرهای تفریحی و گردشی ترکیه است. این شهر ساحلی در خلیج زیبایی در دریای اژه ترکیه قرار دارد. این شهر کوچک و زیبا سالانه هزاران گردشگر از سراسر دنیا را به سواحل شنی خود دعوت می کند. آسمونی در این بخش معرفی کوتاهی از شهر کوش آداسی و جاذبه های گردشگری آن را برای شما عزیزان تهیه کرده است که در ادامه می خوانید

کوش‌آداسی (به ترکی استانبولی: Kuşadası؛ به معنای جزیرهٔ پرنده) در 71 کیلومتری شهرستان مرکزی استان آیدین و در نوار ساحلی منطقه اژه واقع شده‌است و بر اساس سرشماری سال 2008 میلادی 58٬650 نفر و بر اساس برآوردهای سال 2009 میلادی 62٬637 نفر جمعیت دارد.

این شهرستان که از شمال با سلجوق و پاموجاک و از جنوب با شبه جزیره دیلک همسایه‌است در کانون مراکز مهم گردشگری از جمله ازمیر، افسوس، مریم آنا (خانه حضرت مریم)، میلت، دیدیم، پاموک کاله، مارماریس و بودروم قرار دارد. بندر کوش آداسی به علت نزدیکی با جزیره یونانی ساموس برای گردشگران که به ترکیه مسافرت می‌کنند، از جذابیت خاصی برخوردار است. از بندر کوش آداسی در ماه‌های بهار و تابستان سفرهای منظم با قایق‌های موتوری به جزیره یونانی ساموس برگزار می شود. قایق‌های تفریحی مدرن که تورهای آبی را برگزار می‌کنند زیبایی خاصی به این بندر بخشیده‌اند. بندر کوش آداسی یکی از بنادر مهم منطقه می‌باشد.

شهر افسوس در 3000 ق.م. توسط ایونی ها در نزدیکی کوش آداسی کنونی تاسیس شد. این شهر در سال 546 قبل از میلاد به تصرف ایرانیان درآمد. در سال 200 قبل از میلاد امپراتوری روم این شهر را به تصرف خود درآورد و بعد از تقسیم امپراتوری رم، امپراتوری رم شرقی بر این شهر تسلط یافت. یک زلزله باعث تغییر مسیر رودخانه، آب و هوا و در نتیجه نابودی شهر افسوس در نزدیکی کوشی آداسی گردید و بندر جدیدی با نام یونانی اسکالا نُوا (اسکلۀ نو) در محل کنونی کوش آداسی تأسیس شد و جای بندرگاه افسوس را گرفت. پس از حمله سلطان محمد فاتح، این شهر در سال 1413 توسط امپراتوری عثمانی اداره می‌شد. در دوران سلطنت عثمانی‌ها، اسکالا نوا به ساختمان‌های با شکوه مشهور شد.

kusadasi1
kusadasi1

کاروانسرای اوکاز محمد پاشا یکی از بناهایی است که در آن می‌توان معماری دوران عثمانی را به وضوح مشاهده نمود.

دروازه قلعه، دیوارها و مساجد و همچنین ارگ قلعه در جزیره کبوتر، در دوره عثمانی ساخته شده‌است که منعکس کننده سبک معماری دوران است.

پس از جنگ جهانی اول در سال 1919 کوشی آداسی مورد تاخت و تاز یونانیان قرار گرفت و طی یک مبارزه طولانی در سال 1922 اسکالا نوا بخشی از جمهوری ترکیه شد. پس از نبرد چناق‌قلعه و پیروزی آتاترک، وی به اسکالا نوا آمده و پس از آگاهی از نام یونانی آن بدلیل درگیریهای ترکها و یونان، نام بندر را بر اساس نام جزیره ای در نزدیکی آن به کوش آداسی یا جزیرۀ پرنده تغییر داد.

آب و هوای معتدل این منطقه این اجازه را به ساکنان آن داده بود تا به تولید محصولات کشاورزی مانند زیتون، انگور و انجیر در زمین‌های حاصلخیز اطراف بپردازند.

kusadasi2
kusadasi2

جاذبه های کوش آداسی

  1. اِفِسوس

تاریخچه افسوس به 3000 سال قبل از میلاد برمی گردد. این مکان یکی از زیباترین شهرهای باستانی در دنیا و مرکز زیارتی سیبل اول و سپس آرتمیس و سپس مریم مقدس بوده است. همچنین زادگاه فیلسوف هراکلیتوس بوده است. در بازدید از این مکان می توانید از باسیلیک سنت جان، خانه مریم مقدس و معبد آرتمیس هم دیدن کنید.

  1. گردش با قایق

آب های آبی مدیترانه، دریای اژه، دریای مرمر و دریای سیاه شمال و جنوب و غرب ترکیه را احاطه کرده اند و گنجینه ای از خلیج های کوچک و شاخابه ها و سواحل ایجاد کرده اند که ناخداها می توانند هر شب یکی از آنها را انتخاب کنند و در آنها لنگر بگیرند. خلیج کوش آداسی به بازدیدکنندگان فرصت خوبی برای قایق سواری، شنا و استراحت می دهد.

این خلیج آنقدر جاذبه های طبیعی دارد که می توانید تمام تعطیلات خود را صرف کشف کردن آنها کنید. می توانید با قایق های تفریحی از مرکز کوش آداسی تا آب های نیلگون دریای اژه بروید. تور های قایق سواری صبح ها مسافرین را سوار می کنندو تا بعد از ظهر شما را در خلیج های کوچک و بزرگ می گردانند.

kusadasi3
kusadasi3

  1. ازمیر

ازمیر شهر مدرنی است و سومین شهر بزرگ ترکیه بعد از استانبول و آنکارا (پایتخت ترکیه) است. در این شهر موزه باستان شناسی می توانند علاقمندان به بناهای تاریخی را جذب کند. در کوناک، مراکز خرید فراوان و بازارهایی با خانه های عثمانی زیبا و بناهای تاریخی وجود دارد که به عنوان کافی شاپ و رستوران از آنها استفاده می شود. از کوش آداسی اتوبوس های خطی هر نیم ساعت یک بار به سمت ازمیر حرکت می کنند. از کوش آداسی تا ازمیر یک ساعت و ربع راه است. اگر با وسیله شخصی به ازمیر می روید حتماً نقشه به همراه داشته باشید.

  1. پارک های آبی

در کوش آداسی 3 پارک آبی وجود دارد. دو تا از آنها در میان بزرگ ترین پارک های آبی اروپا قرار دارند. پارک آدالند (Adaland) در 4 کیلومتری و آکوا فانتزی (Aquafantasy) در 6 کیلومتری کوش آداسی قرار دارند و لانگ بیچ آکواریزورت (Longbeach Aquaresort) در 5 کیلومتری جنوب کوش آداسی واقع شده است و به اندازه دوتای دیگر بزرگ نیست.

دو پارک آخری در واقع هتل هایی هستند که پارک آبی هم دارند، در حالیکه آدالند فقط پارک آبی است. در کوش آداسی، رفتن به پارک آبی چیزی است که نباید از دست بدهید. برای رفتن به پارک های آبی اتوبوس های خطی رایگان وجود دارد. در آدالند، نمایش دلفین ها هم وجود دارد. پارک های آبی از ساعت 9 صبح تا 6 بعداز ظهر باز هستند.

  1. مبارزه شترها

جشنواره مبارزه شترهای سلجوک هر سال معمولاً حوالی روز یکشنبه پانزدهم ماه دسامبر یا ژانویه برگزار می شود. این جشنواره با فصل زاد و ولد شترها همراه است (دلیل مبارزه شترها پیدا کردن جفت است) و به همین دلیل در فصل های دیگر برگزار نمی شود. در سال 2000، این جشنواره در نزدیکی ساحل پاموجاک که در 9 کیلومتری مرکز شهر کوش آداسی واقع است برگزار شد.

از ایستگاه اتوبوس سلجوک هر نیم ساعت یک بار اتوبوس ها به سمت محل جشنواره حرکت می کنند. بلیت آن 3 یورو است و صبح هر چه زودتر بروید جای بهتری می یابید. شاید در آن زمان هوا سرد و زمین گل آلود باشد یا حتی باران بیاید. پس آماده باشید.

kusadasi4
kusadasi4

  1. غواصی

غواصی در ترکیه بسیار محبوب است و غواصان از سراسر دنیا به ترکیه می آیند تا نقاط بکر و کشف نشده دریای مدیترانه را برای غواصی امتحان کنند. در کوش آداسی هم مراکز غواصی زیادی وجود دارد و استاندارد تجهیزات و ایمنی غواص بسیار متفاوت است. علاوه بر آنکه با غواصان دنیای زیر آب را تجربه می کنید، با موجودات آبی هم آشنا می شوید. بر اساس میزان حرفه ای بودن شما، گزینه های متفاوتی وجود دارد:

الف- غواصی نمایشی (برای کسانی که تابحال این تجربه را نداشته اند): درس نظری توسط مدرسین غواصی داده می شود. تمرین های گرم کردن: 30 دقیقه تمرین غیرواقعی و شیرجه در آب با عمق 5 متری به همراه مدرس و بالا آمدن به سطح آب.

ب- غواصی با قایق (برای غواصان مجرب): این گزینه برای غواصان دارای مدرک حرفه ای می باشد و شامل بازدید از صخره های زیر آب، کشتی های غرق شده، غار ها و غواصی های شبانه به همراه راهنمای مجرب است.

* همه تجهیزات توسط مراکز غواصی تأمین می شود. البته از کسانی که تجهیزات شخصی بیاورند هم استقبال می گردد.

  1. بازارهای روز

در کوش آداسی سه بازار محلی وجود دارد که ارزش دیدن را دارد. روزهای سه شنبه و جنبه، بازار تره بار برقرار است و فقط روز چهارشنبه برای لباس و پوشاک است.

در سه شنبه بازار می توانید ماهی تازه و سبزیجات و میوه های فصلی بخرید. بومی های این منطقه و مناطق اطراف محصولات تازه خود را به بازار می آورند و می فروشند. هر 5 دقیقه یک بار مینی بوس هایی از ایستگاه "ساحل بانوان" به مقصد بازار حرکت می کنند

در چهارشنبه بازار بیشتر می توان پوشاکی با تولید محلی باکیفیت و ارزان خرید. این بازار نزدیک ایستگاه مینی بوس در مرکز شهر است. حتی می توانید تولیدات تقلبی از برندهای اصلی و گران را در اینجا پیدا کنید. لوازم خانگی، لوازم آرایشی و کفش هم در این بازار یافت می شود.

جمعه بازار بسیار بزرگ و متنوع است. انواع و اقسام میوه ها و سبزیجات فصلی به قیمتی ارزان در این بازار یافت می شود.

kusadasi5
kusadasi5

  1. ساموس

ساموس جزیره ای یونانی است که در حدود 2 کیلومتری کوش آداسی قرار دارد. با یک سفر یک روزه به این جزیره می توانید در تعطیلات، از دو کشور همسایه یونان و ترکیه در یک زمان بازدید داشته باشید و تفریح کنید. برای رفتن به جزیره زیبای ساموس فقط می توان از قایق مسافربری استفاده کرد. در داخل شهر، بازار محلی وجود دارد که معماری ساختمان های اطراف آن شگفت انگیز است.

  1. پارک ملی دیلک

پارک ملی در نزدیکی کوش آداسی، یکی از زیبایی های طبیعی است که می توانید با قدم زدن و پیک نیک در هفت ماه از سال از آوریل تا نوامبر و شنا کردن در ماه های تابستان لذت ببرید. این پارک از 9 صبح تا 8 شب باز است. آتش روشن کردن در پارک ممنوع است. بنابراین غذای سرد باید بیاورید یا در یکی از رستوران های ساحلی غذا بخورید. جایی برای ماندن در این پارک وجود ندارد و چادر زدن ممنوع است.

بجز پاسگاه و چهار رستوران، ساختمان دیگری در آن وجود ندارد. برای رفتن به این پارک می توانید از وسیله نقلیه شخصی یا مینی بوس استفاده کنید که در تابستان هر 15 دقیقه یک بار از کوش آداسی حرکت می کند. سواحل شمالی آن برای شنا خوب است و در کل 4 پلاژ اصلی دارد. گردشگرانی که کودک به همراه دارند می توانند در آب های کم عمق پلاژ ایچملر، بزرگترین خلیج این پارک و تنها ساحل شنی آن شنا کنند.

kusadasi8
kusadasi8

  1. بازار ماهی

این بازار سمت راست ورودی بند قرار دارد. می توانید در آنجا ماهی های تازه صید شده بخرید. ماهی هایی همچون ماکرل، هشت پا، ماهی بس، شاه ماهی خاکستری، شاه ماهی قرمز، آنچووی، ماهی پورگی، ماهی مرکب و انواع دیگر ماهی ها را در این بازار خواهید یافت. در رستوران ها هم ماهی های خوبی هست که می توانید در آنها هر روز ماهی تازه بخورید. ترک ها بعد از خوردن ماهی در قهوه خانه محلی ماهیگیران در نزدیکی بازار ماهی، چای ترک می نوشند.

نظر خود را درباره «کوش آداسی و این همه زیبایی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره کوش آداسی و این همه زیبایی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.