زمان مطالعه: 11 دقیقه
مجوز شرکت دانش بنیان از اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی

مجوز شرکت دانش بنیان از اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی

اگر قصد اخذ مجوز شرکت دانش بنیان را دارید پس به یک راهنما در مورد مجوز شرکت دانش بنیان نیاز پیدا می کنید....
مجوز شرکت دانش بنیان از اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی
مجوز شرکت دانش بنیان از اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی


اگر قصد اخذ مجوز شرکت دانش بنیان را دارید پس به یک راهنما در مورد مجوز شرکت دانش بنیان نیاز پیدا می کنید. آسمونی در این بخش راهنمای مجوز شرکت دانش بنیان را برای شما عزیزان شرح می دهد. دعوت می کنیم تا پایان همراهمان باشید.

راهنمای مجوز شرکت دانش بنیان

تعریف شرکت دانش بنیان

ماده 1 قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوریها و اختراعات به تعریف پرداخته است:

شرکتها و مؤسسات دانش بنیان شرکت یا مؤسسه خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم افزارهای مربوط تشکیل میشود.

به طور ساده یعنی ایده ها و دانش فنی که منجر به تولید محصول یا خدمات شود و از نوآوری و گام ابتکاری و پژوهشی برخوردار باشد.

ثبت شرکت دانش بنیان و مجوز شرکت دانش بنیان

روند ثبت این شرکتها همانند سایر شرکتها می باشد با این تفاوت که بعد از ثبت باید درخواستی به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مبنی بر تقاضای دانش بنیان شدن فرستاد و پس از بررسی کارشناسان مربوطه و دارا بودن شرایط لازم مورد حمایت دانش بنیان قرار خواهند گرفت

شرکتهای دولتی ، موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی و نیز شرکتها و موسساتی که بیش از 50% از مالکیت آنها متعلق به شرکتهای دولتی و موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی باشند مشمول حمایت های این قانون نیستند .

نحوه ثبت شرکت دانش بنیان و مجوز شرکت دانش بنیان

برای ثبت باید تمام شرکتها وارد سامانه www.daneshbonyan .ir شده و بر اساس فرآیندها و دارا بودن شرایط مندرج در آیین نامه در قسمت «مصوبات کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرا» در سامانه ارزیابی شرکتها و موسسات دانش بنیان ارزیابی شوند.

مهم ترین نکته برای اینکه شرکتی جز شرکتهای دانش بنیان قرار خواهد گرفت یا خیر این است که طرح قابلیت اجرای ایده و طرح تجاری (Bussines plan) یا فنی و پژوهشی یعنی توانایی تولید و تجاری سازی را داشته باشد.

انواع شرکتهای دانش بنیان :

شرکتهای تولید کننده کالا و خدمات

شرکتهای نو پا

شرکتهای صنعتی

شرکتهای نو پا شرکتهایی هستند که بیش از 3 سال از تاسیس آنها نگذشته باشد .برای اینکه این شرکتها تحت حمایت قانون قرار بگیرند :

باید کالا را در حد نمونه آزمایشگاهی با هدف تولید و فروش ساخته و ارائه نمایند.

حداقل دو نفر کارمند پاره وقت داشته باشد که یک نفر آنها متخصص در حوزه کالا و خدمات دانش بنیان باشد.

شرکتهای دانش بنیان تولیدی و صنعتی در قالب شرکتها و صنایع بزرگ به صورت شرکت فنی به فعالیت می پردازند که باید یکی از شرایط زیر را داشته باشند :

کل در آمد شرکت در یک سال مالی گذشته ( به شرط درج در اظهارنامه مالیاتی ) ناشی از فروش کالا و خدمات دانش بنیان حداقل 3 میلیون ریال بوده یا همزمان بیش از 10% درآمد سال مالی گذشته شرکت باشد. به همراه سابقه بیمه پرداختی برای حداقل 3 نفر از کارکنان تمام وقت شرکت در 6 ماه اخیر.

ساخت تجهیزات یا فرآیند سازی دانش بنیان که شرکت قصد دارد با استفاده از آن به تولید کالا و خدمات بپردازد همزمان حداقل 50% از درآمد مالی سال گذشته باشد که در اظهارنامه مالیاتی شرکت ذکر شده است.

ساخت تجهیزات یا فرآیندسازی دانش بنیان حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی که شرکت قصد دارد با استفاده از آن به تولید کالا و خدمات بپردازد همزمان حداکثر سن شرکت 3 سال باشد و دارای حداقل 2 نیروی انسانی پاره وقت باشد.

کالاها و خدمات شرکتهای دانش بنیان باید دارای شرایط زیر باشد:

در سطح فناوری : کالاها و خدمات باید در حوزه های فناوری بالا یا متوسط به بالا بوده و به دلیل پیچیدگی فنی به سختی قابل کپی برداری باشد.

مرحله تولید :کالاهای ارائه شده باید در مرحله تولید بوده یا حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی با قابلیت بررسی فنی ساخته شده باشد و همچنین خدمات باید دارای اسناد فروش باشد.

تسلط بر دانش فنی : شرکت باید دانش فنی طراحی کالا و خدمات و اجرای فرآیند تولید کالا و خدمات را کسب کرده باشد.

دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی دولتی و غیر دولتی مجازند با ایجاد و مشارکت در شرکتها ی دانش بنیان که حداکثر 49% سهام آن متعلق به دانشگاه ها و موسسات پژوهشی و دیگر واحدهای دولتی و مابقی سهام متعلق به اعضای هیات علمی و دانشجویان و سایر سهامداران با بخش خصوصی است به صورت دانش بنیان دربیایند. اگر سهام دانشگاه بیش از 50% باشد شرکت دولتی محسوب می شود.(شرکت دانش بنیان دولتی) و اگر سهام دانشگاه کم تر از 50 % باشد دانش بنیان خصوصی است.

شرکتهای دانش بنیان شرکتهایی هستند که پس از تولید خدمات (دانش بنیان) ، دانش و ارائه راه کار تولید آن می توانند از مزایا و تسهیلات قانونی برای مدت معین تا دانش بنیانتولید اصل استفاده کنند .

شرکتهای دانش بنیان شرکتهایی هستند که می توانند از طریق فروش فناوری (خدمات) حداقل درآمد را برای یک مدت کوتاه کسب نمایند دراین صورت می توانند شاخص های اختصاصی را از طریق این روش را برای اخذ تسهیلات و مزایا استفاده کنند.

درنظر داشته باشید درثبت شرکتهای دانش بنیان شرکتهای دولتی- موسسات و نهادهای عمومی وغیردولتی و نیز شرکتها و موسساتی که بیش از 50 % مالکیت آنها برای بخش دولتی می باشد نمی توانند در شرکتهای دانش بنیان قرارداد و از مزایا وحمایت های قانون دانش بنیان استفاده کنند .

برای ثبت شرکت دانش بنیان باید کلیه اطلاعات مربوط به سهامداران و اعضای هیئت مدیره و رزومه شرکت و اطلاعات افراد درون سازمان مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود که آیا شامل شرکت دانش بنیان می شوند یا خیر.

شرکتهایی که در پارک علم و فن آوری مستقر می باشند باز هم باید در مراحل ارزیابی قرارگیرند. حضور اعضای هیات علمی درشرکتها می تواند کمک شایانی برای ارزیابی شرکت دانش بنیان کند .

نکات مهم در مجوز شرکت دانش بنیان

استفاده از حمایت های مربوطه منوط به استعلام دستگاه اجرا کننده حمایت از دبیرخانه کارگروه ارزیابی و تشخیص شرکتها و موسسات دانش بنیان و نظارت براجرا و تأیید از سوی این دبیرخانه می باشد.

درصورت تخلف و استفاده غیرمجاز از تسهیلات استفاده نکردن در راستای تولید فناوری مطابق مجازات های ماده 11 قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان برخوردار خواهد شد .

در نظر داشته باشید به شرکتهای تأیید شده مجوز و یا گواهی خاصی اعطا نمی شود.

حمایتها و تسهیلات شرکت دانش بنیان

معافیتهای پرداخت مالیات ، عوارض،  حقوق گمرکی،  سود بازرگانی ،عوارض صادراتی به مدت 15 سال وام های کم بهره و …

تسهیلات نظام وظیفه تخصصی برای افراد فعال در شرکت‌های دانش بنیان

خوشبختانه طی چند سال گذشته شرایط انجام خدمت وظیفه تخصصی برای افراد تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان (مانند برگزیدگان المپیادها، برگزیدگان کنکور و …) فراهم شده و این افراد، پس از گذراندن دوره آموزش سربازی، الزامی به حضور تمام وقت در پادگان‌ها نداشته و با اجرای موفق یک پروژه تحقیقاتی مورد نیاز دستگاه‌های دفاعی و دولتی،و کار در شرکتهای دانش بنیان  میتوانند کارت پایان خدمت خود را دریافت کنند.

تسهیلات بانکی با بهره کم

واگذاری اراضی شهرکهای صنعتی

استقرار در کاربری مسکونی شهر تهران

تخفیف دوره های آموزسی برای شرکتهای دانش بنیان

حمایت از کالاهای ساخت داخل

و ….

سوالات متداول در مورد مجوز شرکت دانش بنیان از اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی

knowledgebase-company-license
knowledgebase-company-license


مراحل ثبت نام شرکت‌ها برای دانش‌بنیان شدن چیست؟

پاسخ: در ابتدا شرکت می بایست به سایت www.daneshbonyan.ir مراجعه کرده و پس از مطالعه آئین‌نامه­ها و قوانین و در صورت دارا بودن شرایط مندرج در آئین نامه در قسمت «مصوبات کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و نظارت بر اجراء»، در سامانه ارزیابی شرکت‌ها و موسسات دانش­بنیان (http://www.reg.daneshbonyan.ir)  ثبت نام نمایند.

برای تاسیس یک شرکت یا موسسه دانش‌بنیان، چه باید کرد؟

پاسخ: شرکت‌ها و موسسات باید بصورت عادی در اداره کل ثبت شرکت‌های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت شوند و در هنگام ثبت، هیچ تفاوتی بین شرکت‌ها وجود ندارد.

شرکت‌های متقاضی پس از تولید کالاها و خدمات دانش‌بنیان یا ارایه نمونه آزمایشگاهی (برای شرکت‌های نوپا)، بر مبنای آیین­نامه مصوب کارگروه، ارزیابی شده و برای یک مدت محدود می­توانند از تسهیلات و مزایای قانون استفاده کنند و برای تمدید زمان استفاده از مزایای قانون، باید دوباره ارزیابی شوند.

آیا می­توان از ابتدا شرکت را به عنوان شرکت یا موسسه دانش‌بنیان در اداره کل ثبت شرکت‌ها سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت نمود؟

پاسخ: خیر، ثبت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان همانند دیگر شرکت‌ها و موسسات خواهد بود و شرکت متقاضی پس از ثبت شرکت در اداره کل ثبت شرکت‌ها، وارد فرآیند ارزیابی شرکت‌ها می­شود.

شرکت دانش‌بنیان به چه شرکتی گفته می‌شود؟

پاسخ: شرکت یا موسسه خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم­افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری­سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری­های برتر و با ارزش افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم­افزارهای مربوط تشکیل می­شود و بر اساس معیارهای مورد نظر آیین­نامه، به تایید کارگروه می­رسد.

آیا ثبت نام اشخاص حقیقی در سامانه امکان­پذیر است؟

پاسخ: خیر، لازم است فرد ابتدا به صورت حقوقی شرکت یا موسسه­ای را در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برساند و بعد از اخذ شناسه ملی شرکت نسبت به ثبت نام شرکت در سامانه شرکت‌های دانش‌بنیان جهت ارزیابی اقدام نماید.

شناسه ملی اشخاص حقوقی را چگونه می­توان پیدا نمود؟

پاسخ: متقاضیان می­توانند به سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور با آدرس(http://www.ilenc.ir)  مراجعه نمایند و با جستجوی اسم شرکت یا موسسه، شناسه ملی اشخاص حقوقی را دریافت و در سامانه وارد نمایید.

آیا یک تیم شامل چند نفر از افراد متخصص (هسته فناور یا واحد فناور) که در یک مرکز رشد مستقر است، مشمول استفاده از مزایای قانون می‌شود؟

پاسخ: قانون مختص به حمایت از شرکت‌های ثبت شده رسمی است و هسته فناور یا واحد فناور، پس از ثبت رسمی حقوقی می‌تواند بلافاصله تقاضا داده و ارزیابی شود. لذا قبل از ثبت رسمی شرکت، امکان ارایه تقاضا و استفاده از حمایت‌های قانون وجود ندارد.

شرکت چه کسی را به عنوان رابط در سامانه ثبت کند و اگر شرکت اقدام به ثبت نام اولیه نموده باشد، اما بعد از پنج ساعت ایمیل فعال­سازی به رابط یا مدیرعامل ارسال نگردد، چه اقدامی باید صورت پذیرد؟

پاسخ: رابط شرکت شخصی است که برقراری ارتباط از جانب دبیرخانه کارگروه با ایشان به راحتی امکان­پذیر باشد و از کلیه اطلاعات و فرآیندهای شرکت مطلع باشد. همچنین اگر رابط شرکت اقدام به ثبت نام اولیه نمود و پس از پنج ساعت ایمیل فعال­سازی برای وی ارسال نگردید، لازم است که دوباره اقدام به ثبت نام نماید.

آیا شرکتی که قسمتی از سهام آن متعلق به شخص حقیقی با تابعیت غیرایرانی باشد می­تواند از حمایت­های قانونی مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده نماید؟

پاسخ: بله، این شرکت‌ها هیچ ممانعتی برای ثبت نام و استفاده از حمایت ها و تسهیلات قانونی شرکت‌های دانش‌بنیان ندارند.

سهام بی نام چیست؟

پاسخ: در صورت بی‌نام بودن سهام در شرکت‌های سهامی، نام و مشخصات دارنده سهم بر روی ورقه سهم درج نمی‌شود و سهم بی‌نام به صورت سند در وجه حامل تنظیم و مالک، دارنده آن شناخته می‌شود، مگر خلاف آن ثابت گردد. برای نقل و انتقال سهام بی‌نام نیازی به ثبت آن توسط صاحب سهم یا وکیل او در دفاتر شرکت نیست. اگر شرکت فاقد سهام بی نام است در قسمت ثبت اطلاعات مربوط به سهام بی نام صفر را وارد نماید.

آیا دانشگاه­ها امکان مشارکت در تأسیس و اداره شرکت‌های دانش‌بنیان را دارند؟

پاسخ: بر اساس ماده 43 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت - مصوب 4/12/93،  دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی (دولتی و غیردولتی) مجازند با ایجاد و مشارکت در شرکت‌های دانش‌بنیان که حداکثر چهل ‌و نه درصد (49%) سهام آن متعلق به دانشگاهها، مؤسسات پژوهشی و دیگر واحدهای دولتی و مابقی سهام متعلق به اعضای هیأت‌‌‌‌علمی و دانشجویان و سایر سهامداران بخش خصوصی است، نتایج تحقیقات اعضای هیأت‌‌‌‌علمی و دانشجویان خود را تجاری‌سازی نمایند.

آیا شرکت­های دولتی یا متعلق به بخش عمومی هم حق استفاده از حمایت­های قانون دانش‌بنیان را دارند؟

پاسخ: شرکت‌های دولتی، مؤسسات ونهادهای عمومی غیر دولتی و نیز شرکت‌ها و مؤسساتی که بیش از پنجاه درصد (50%) از مالکیت آنها متعلق به شرکت‌های دولتی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی باشد، مشمول حمایت­های این قانون نیستند.

فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیر دولتی چیست؟

پاسخ: 1 – شهرداری‌ها و شرکت‌های تابعه آنان مادامی که بیش از 50 درصد سهام و سرمایه آنان متعلق به شهرداری‌ها باشد. 2 - بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی 3 - هلال احمر 4 - کمیته امداد امام 5 - بنیاد شهید انقلاب اسلامی 6 - بنیاد مسکن انقلاب اسلامی 7 - کمیته ملی المپیک ایران 8 - بنیاد 15 خرداد 9 - سازمان تبلیغات اسلامی 10 - سازمان تأمین اجتماعی  11 - فدراسیون های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران 12 - مؤسسه‌های جهاد نصر، جهاد استقلال و جهاد توسعه زیر نظر جهاد سازندگی 13- شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی 14-کتابخانه حضرت آیت‌الله مرعشی نجفی (‌قم) 15- جهاد دانشگاهی 16- بنیاد امور بیماریهای خاص 17- سازمان دانش‌آموزی  18- صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر 19- صندوق تأمین خسارت­های بدنی

‌آیا انجام فرایند ارزیابی و تأیید صلاحیت شرکت­ها، مستلزم پرداخت هزینه است؟

پاسخ:خیر، با توجه به لزوم حمایت از شرکت‌های دانش­بنیان، همه هزینه­های ارزیابی شرکت‌های دانش­بنیان از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تامین می­شود و شرکت‌های متقاضی هیچ هزینه­ای را به کارگزاران ارزیابی پرداخت نمی­کنند.

اگر عنوان دانش‌بنیان در نام ثبتی یا اساسنامه شرکت وجود داشت، آیا شرکت دانش‌بنیان محسوب می‌شود و می‌تواند از حمایت‌های مندرج در قانون استفاده کند؟

پاسخ: خیر. لازم است همه شرکت­های متقاضی حمایت­ها، اطلاعات خود را در این سامانه وارد کرده و بر اساس این فرایندها ارزیابی شوند و شرکت‌هایی هم که در نام ثبتی یا اساسنامه خود، عنوان دانش­بنیان دارند، باید مشابه سایر شرکت‌ها بر اساس آیین­نامه ارزیابی شرکت‌های دانش­بنیان ارزیابی شوند.

آیا شرکت‌هایی که عضو مراکز رشد یا پارک­های فناوری هستند جزو شرکت‌های دانش‌بنیان مشمول مزایای ماده (3) قانون هستند؟

پاسخ: شرکت‌های مستقر در پارک­های فناوری یا مراکز رشد بایستی همانند دیگر شرکت‌ها در سامانه ثبت نام نموده و مراحل ارزیابی را طی نمایند.

آیا واحدهای تحقیق و توسعه فعال در یک شرکت خصوصی می‌توانند در قالب یک شرکت دانش‌بنیان مستقل شود؟

پاسخ: شرکت‌های بزرگی که معیارهای ارزیابی شرکت‌های دانش­بنیان یا شرکت‌های دانش­بنیان دارای فعالیت صنعتی را ندارند می­توانند با تبدیل واحد تحقیق و توسعه خود به یک شرکت مستقل در صورتی که در راستای فهرست کالاهای دانش‌بنیان اعلام شده توسط کارگروه فعالیت کنند به صورت مجزا در سامانه ثبت نام نموده و فرآیند ارزیابی همانند دیگر شرکت‌ها برای آنها نیز صورت پذیرد.

در صورتی که محصول شرکت که در فهرست کالا/خدمات دانش‌بنیان مصوب قرار دارد در حد طرح و مستندات باشد می تواند در سامانه ثبت درخواست نماید؟

پاسخ: خیر، شرکت‌های نوپا باید کالاها و خدمات دانش­بنیان را حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی (با هدف تولید و فروش) ساخته و ارائه نمایند.

در صورتی که شرکت متقاضی تغییر نام داده باشد، به هنگام ثبت نام در سامانه دانش­بنیان چه اقدامی را باید انجام دهد؟

پاسخ: در صورت تغییر نام، شرکت باید آگهی تغییرات را ضمیمه مدارک کند. در صورتی که بعد از وارد شدن به پروسه ثبت نام، نام شرکت  تغییر کند باید آگهی تغییر نام برای دفتر امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان فکس گردد (تلفکس: 88623593)، در غیر اینصورت مسئولیت این امر به عهده شرکت می­باشد.

شرط سقف 3 سال برای شرکت‌های نوپا تاریخ ثبت شرکت ملاک هست یا تاریخ شروع فعالیت؟

پاسخ: تاریخ تاسیس شرکت در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ملاک ارزیابی می باشد.

آیا شرکت‌های متقاضی در هنگام ثبت نام باید در پارک علم و فناوری مستقر باشند؟

پاسخ: خیر- شرکت‌ها در هنگام ثبت نام الزاماً نباید در پارک علم و فناوری مستقر باشند.
نظر خود را درباره «مجوز شرکت دانش بنیان از اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره مجوز شرکت دانش بنیان از اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.