زمان مطالعه: 3 دقیقه
شرکت های دانش بنیان + شرایط تاسیس

شرکت های دانش بنیان + شرایط تاسیس

شركت دانش ­بنيان به شركتي گفته مي­شود كه از %1 تا %100 سهام آن متعلق به يك دانشگاه يا واحد پژوهشي و یا از 51 تا 100...

knowledge-company
knowledge-company

شرکت دانش ­بنیان به شرکتی گفته می­شود که از %1 تا %100 سهام آن متعلق به یک دانشگاه یا واحد پژوهشی و یا از 51 تا 100 درصد آن متعلق به اعضای هیات علمی دانشگاه­ها یا واحدهای پژوهشی باشد. در صورتی که سهام دانشگاه کمتر از %50 باشد شرکت دانش ­بنیان خصوصی است و در غیر اینصورت شرکت دانش بنیان دولتی است.

نوآوران، مخترعان، اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ها و واحدهای پژوهشی برای فعالیت‌های بیشتر در رفع نیازهای جامعه برای ترویج فرهنگ تجاری‌سازی در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی.

8- تشویق بنگاه‌های اقتصادی و دستگاه‌های اجرایی به بهره‌گیری از یافته‌های پژوهشی و فناوری‌های شکل‌یافته در مراکز پژوهشی.

9- ارتقای فرهنگ عمومی کارآفرینی.

knowledge-company(2)
knowledge-company(2)

چگونگی ایجاد شرکت­های دانش­ بنیان :

دانشگاه­ ها و واحدهای پژوهشی پس از تصویب امکان تاسیس شرکت­های دانش­ بنیان در آیین­نامه­ ی مالی و معاملاتی خود در هیات امنا، می­ توانند شروع به تشکیل شرکت­ های دانش­ بنیان نمایند. هر شرکت دانش­ بنیان به پیشنهاد تعدادی از اعضا­ی هیات علمی و تصویب دانشگاه یا واحد پژوهشی تاسیس خواهد شد و یا توسط دانشگاه و واحد پژوهشی به اعضا­ی هیات علمی پیشنهاد می­ شود. دانشگاه­ ها و واحدهای پژوهشی به صورت­ های زیر می­ توانند در شرکت­ های دانش­ بنیان سهامدار باشند:

* به جهت اعتبار دانشگاه یا واحد پژوهشی، بخشی از سهام شرکت دانش­ بنیان به نام دانشگاه یا واحد پژوهشی می­ شود. (حداقل 5 درصد)

* به دلیل استفاده از مورد یا موارد مشخصی از یافته­ های پژوهشی دانشگاه یا واحد پژوهشی در شرکت،‌ بخشی از سهام شرکت با توافق سهامداران (دانشگاه یا واحد پژوهشی و دیگر سهامداران حقیقی یا حقوقی) به نام دانشگاه یا واحد پژوهشی می­ شود. (در هر مورد استفاده، بنا بر ارزش موضوع استفاده شده، سهام مربوطه می­ تواند از 1 تا 100 درصد باشد.)

* به علت سرمایه­ گذاری مستقیم دانشگاه، بخشی از سهام شرکت دانش­ بنیان به نام دانشگاه است. (درصد، متناسب با میزان سرمایه­ گذاری است.)

* به جهت خدمات دیگری که دانشگاه به شرکت دانش­ بنیان ارایه می­ دهد، بخشی از سهام به نام دانشگاه می­ شود. (متناسب با میزان خدمات)پ

* اگر شرکت دانش­ بنیان دولتی باشد، بدون نیاز به ارایه­ ی هیچ خدماتی، حداقل50 درصد سهام به نام دانشگاه یا واحد پژوهشی است.

* هر دانشگاه در سال نخست می­ تواند یک شرکت مادر تخصصی راه­ اندازی کند.

* ایجاد این شرکت­ ها با همکاری شهرداری­ ها یا مشارکت دانشگاه­ های منطقه در اولویت می­ باشد.

knowledge-company(1)
knowledge-company(1)

تبصره1: شرکت دانش­ بنیان بصورت شرکتی و مستقل از تشکیلات دانشگاه اداره می­ شود و دانشگاه به میزان سهامی که در شرکت دانش­ بنیان دارد، در مدیریت آن تاثیر­گذار بوده و در سود و ضرر آن شریک است.

تبصره 2: سازمان­ های حقوقی (خصوصی یا دولتی) خارج از دانشگاه، متناسب با میزان سرمایه­ گذاری خود، می­ توانند سهامدار شرکت دانش­ بنیان باشند. (شکل­ گیری شرکت­ های دانش­ بنیان با مشارکت صنایع دولتی یا خصوصی و دستگاه­ ها و سازمان­ های اجرایی در موفقیت آنها تاثیر دارد.) در صورتی که بیش از50 درصد سهام این­گونه شرکت­ ها دولتی باشد، باید به تصویب هیات وزیران برسد.

تبصره 3: رییس و معاونین دانشگاه و واحد پژوهشی در زمان تصدی مسوولیت، می­ توانند سهامدار شرکت­های دانش­ بنیان شوند؛ و لیکن هیات مدیره و مدیر عاملی این­گونه شرکت­ ها را تا زمان تصدی مسوولیت نمی­ توانند داشته باشند.

تبصره 4: در شرکت­ های دانش­ بنیان خصوصی، اعضا­ی هیات علمی دانشگاه­ ها و واحدهای پژوهشی، متناسب با میزان وقت­گذاری و نوع فعالیت در شرکت (علاوه بر انجام وظایف دانش بنیان) یا متناسب با میزان مشارکت در مالکیت فکری موضوعی که در شرکت استفاده می­ شود و یا متناسب با میزان سرمایه­ گذاری واقعی (نه اسمی) که در شرکت دارند، سهامدار می­ شوند.

تبصره 5: در شرکت­ های دانش­ بنیان خصوصی، افراد حقیقی داخل یا خارج از دانشگاه یا واحد پژوهشی (غیر از اعضا­ی هیات علمی) می­ توانند به دلایل خاص و یا شرایطی که دانشگاه یا واحد پژوهشی تعیین می­ کند، صاحب بخشی از سهام شوند.

تبصره 6: برای ایجاد شرکت­ های دانش­ بنیان که اعضای هیات علمی، صد در صد مالکیت را دارند، نیازی به تصویب دانشگاه نیست و احراز عضویت علمی متقاضیان تاسیس شرکت کافی است.

 

برای مشاهده ایده های کارآفرینی با سرمایه کم ، بر روی لینک زیر کلیک کنید :

ایده های کارآفرینی با سرمایه کم

 

 

نظر خود را درباره «شرکت های دانش بنیان + شرایط تاسیس» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره شرکت های دانش بنیان + شرایط تاسیس فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.