دوشنبه 1 اردیبهشت 1399

بازگشت به داستان های پلیسی قدیمی

نقد از نرگس خرقانی پست اختصاصی آسمونی

فیلم Knives out ساخته "رایان جانسون "که در ایران به اسامی مختلفی ترجمه شده است را می توان بازگشت به داستان های جنایی قدیمی دانست. با تماشای این فیلم و لحن داستان گوی فیلم به یاد داستان های مشهور پلیسی انگلیسی می افتیم. حتی دکور و طراحی صحنه فیلم و لباس و گریم شخصیت ها نیز به شدت یادآورداستان های آگاتا کریستی است. با این تفاوت که داستان این فیلم در سال 2019 و در یکی از شهرهای ایالات متحده آمریکا رخ می دهد. یکی دیگر از نکات جالب توجه در این فیلم پر بازیگر حضور گروه بازیگران قدرتمند و شناخته شده هالیوودی در آن است. "دانیل گریک "آخرین جیمزباند سال های اخیر در نقش کارآگاه باهوش داستان حضور دارد. شرکت بازیگران سرشناس دیگری چون "جمی لی کورتیس "و "مایکل شنون "در نقش های فرعی و کمتر موثر در این فیلم جالب توجه است. بعد از "دانیل گریک "دو بازیگر جوان این روزهای سینمای هالیوود یعنی "آنا دی آرماس "و "کریس ایوانز "ایفاگر نقش های اصلی در این فیلم جنایی، پلیسی هستند. "آنا دی آرماس "،بازیگر کوبایی تبار هالیوود در این فیلم در نقش دختری مهاجر و لاتین تبار  بازی می کند که مادرش به صورت غیر قانونی به آمریکا آمده است و او پرستار یک نویسنده مشهور است. “کریس ایوانز “نیز که سال هاست در انبوهی از فیلم های ابر قهرمان سازی مارول حضور داشته با این فیلم نقشی متفاوت را ایفا کرده است، خصوصا که او منفی ترین شخصیت است و این برای ابر قهرمان مارول چالشی جدید به شمار می رود.

پس از این بازیگران جوان و با آینده هالیوود نقش کلیدی در این فیلم به عهده بازیگر کهنه کار هالیوود یعنی “کریستوفر پلومر “است که در نقش “هارلان ترومبی "بازی می کند، یک نویسنده کهنه کار و مشهور جنایی  که مرگش در سن 85 سالگی تبدیل به داستانی پر رمز و راز و جنایی می شود. توجه بسیار زیاد جشنواره ها و جوایز مختلف به این فیلم نیز در نوع خود جالب توجه بوده است، یکی از مهمترین موفقیت های این فیلم نامزد شدن در بخش بهترین فیلمنامه برای "رایان جانسون "در آکادمی اسکار بود. این موفقیت ها در واقع بیانگر این حقیقت است که هنوز هم داستان های کلاسیک جنایی مورد توجه قرار می گیرد و می توانند موفق باشند. با وجود تمام نکات مثبتی که در این فیلم ذکر شد، اما می توان انتقادهایی نیز به این فیلم داشت از جمله به بخشی از  شخصیت پردازی فیلم که بیشتر شبیه به داستانهای رمانتیک و قدیمی است. به طور مثال پرستار لاتین تبار در داستان فیلم به شدت شخصیت مثبتی دارد و بیشتر شبیه به فرشتگان و پریان در داستان های قدیمی است! البته موضع گیری نویسنده و کارگردان فیلم رایان جانسون در قبال سیاست های مهاجرتی دونالد ترامپ که چند سالی است حاضر به پذیرش لاتین تبارها در خاک آمریکا نیست می تواند مهمترین دلیل شخصیت بسیار مثبت دختر لاتین تبار پرستار باشد.

یادداشتی بر فیلم Knives out چاقوها بیرون یا چاقوکشی
یادداشتی بر فیلم Knives out چاقوها بیرون یا چاقوکشی

یکی از دلایل اصلی کاندیدا شدن این فیلم در بخش بهترین فیلمنامه در اسکار، علی رغم مشکل شخصیت پردازی نیز می تواند همین مهم باشد. یکی از نکات کلیدی در این فیلم نیز اشاره به این مهم است که در آمریکا اصالتی وجود ندارد و همه آمریکایی ها عقبه طولانی ندارند که بخواهند به آن استناد کنند و حتی فخر بفروشند. به طور مثال زمانی که "کریس ایوانز "در نقش "رنسون "و نوه "خانواده ترومبی "به "دانیل کریگ "می گوید که این خانه آبا و اجدادی اوست، "کارآگاه بلانک "به حالت مسخره در جوابش می گوید که این خانه را پدربزرگش در دهه هشتاد خریده است و قدمت آن چنانی ندارد و فیلمنامه نویس به نوعی یادآور می شود که آن اصالتی که خانواده ترومبی دم از آن می زنند وجود خارجی ندارد. فیلم چاقوها بیرون یا هر ترجمه دیگری در ایران با بودجه چهل میلیون دلاری خود بیش از سیصد میلیون دلار فروش داشته است و از این حیث نیز فیلمی موفق بوده است و همین نشان می دهد که رجعت خوبی به سینمای داستان گو و جنایی داشته است و با کارگردانی حساب شده و طراحی صحنه چشم نواز در کنار گروه بازیگران حرفه ای خودش توانسته  فیلمی سرگرم کننده و تامل برانگیز برای مخاطب این روزهای سینما باشد.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «یادداشتی بر فیلم Knives out چاقوها بیرون یا چاقوکشی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره یادداشتی بر فیلم Knives out چاقوها بیرون یا چاقوکشی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.