زمان مطالعه: 12 دقیقه
استخدام مهد کودک

استخدام مهد کودک

در این مقاله از آسمونی در بخش استخدام مشاغل ، به معرفی شغل مهد کودک برای کسانی که به دنبال آگهی استخدام مهد...
در این مطلب می خوانید : [بستن]

در این مقاله از آسمونی در بخش استخدام مشاغل ، به معرفی شغل مهد کودک برای کسانی که به دنبال آگهی استخدام مهد کودک هستند، می پردازیم. قصد داریم در این مقاله همه ابعاد شغل مهد کودک از جمله، معرفی شغل مهد کودک ، وظایف شغل مهد کودک ، بازار کار شغل مهد کودک و ... را بررسی کنیم. از شما همراهان عزیز آسمونی دعوت می کنیم تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.



معرفی شغل مدیر مهد کودک (استخدام مهد کودک)

آسمونی : اگر از سر و کار داشتن با بچه ها لذت برده و می خواهید نقشی مدیریتی داشته باشید، این شغل مناسب شماست.

مهد کودک به مرکز یا موسسه یا کانون فرهنگی – تربیتی اطلاق می شود که مسئولیت نگهداری، مراقبت، پرورش و فراهم نمودن زمینه بروز رشد استعدادهای کودکان تا سن قبل از ورود به دبستان را بر عهده دارند که با توجه به مدت فعالیت روزانه، جغرافیای فعالیت و نوع خدمات دارای انواع ذیل می باشد:

مهد کودک تمام وقت: مهد کودکی است که از ساعات اولیه روز به مدت 8 ساعت فعالیت دارد.

مهد کودک نیمه وقت: مهدکودکی است که روزانه به مدت 4 ساعت در نوبت صبح یا بعدازظهر فعالیت می نماید.

مهدکودک پاره وقت: مهدکودکی است که روزانه کمتر از 4 ساعت در تمام ایام هفته یا صرفا در روزهای خاص فعالیت دارد.

مهد کودک تخصصی: مهد کودکی است که ضمن انجام فعالیت های مهد کودک منطبق با نیازهای کودکان و توانمندیهای ایشان در یک یا چند رشته فرهنگی هنری ورزشی و … بطور تخصصی با حضور مربیان واجد مدرک کارشناسی یا بالاتر در رشته مربوط فعالیت دارد.

مهد کودک شبانه روزی: مهدکودکی است که به صورت 24 ساعته فعالیت دارد.

مهد کودک شبانه: مهدکودکی است که به صورت شبانه از ساعت 17 تا 7 صبح روز بعد فعالیت دارد.



استخدام مهد کودک
استخدام مهد کودک

مهد کودک غیرانتفاعی: مهدکودکی است که توسط افراد خیر و موسسات خیریه به منظور ارائه خدمات ذیربط به صورت رایگان به کودکان اقشار نیازمند و آسیب پذیر تاسیس می شود.

مهد کودک، کودک در خانه: مهدکودکی است که به منظور ارائه خدمات ذیربط به 3 تا 7 سال در منزل مسکونی مدیر مسئول تاسیس می شود.

روستا مهد: مهدکودکی است که به منظور ارائه خدمات ذیربط به کودکان روستائی تاسیس می شود.

مهد کودک با اهداف بهبود سلامت روانی و اجتماعی، آموزش و نهادینه سازی ارزشهای دینی و اخلاقی، پرورش استعدادها و خلاقیت، آموزش و بهبود مهارت های زندگی در بچه ها و همچنین کمک به والدین در مراقبت و پرورش آنها ایجاد شده است.

آسمونی : مدیر مهدکودک مسئول فعالیت های روزانه مربیان مهدکودک است. وظیفه برنامه ریزی فعالیت های آموزشی نیز بر عهده او می باشد. هدف مدیر مهدکودک، دادن آموزش های لازم و کمک به بچه ها برای شروع یک زندگی خوب می باشد.

مدیر مهدکودک باید بتواند با بچه ها و خانواده آنها ارتباط خوبی برقرار کند تا محیطی سازنده و مثبت در مهدکودک ایجاد کند. داشتن روابط عمومی بسیار خوب و آگاهی از آخرین روش ها و تجهیزات آموزشی و مراقبتی از ملزومات اصلی این کار است. همچنین مدیر مهدکودک باید توان مدیریت و سازماندهی خوبی داشته باشد. قابل ذکر است که مدیر مهدکودک باید حتما خانم باشد.

آسمونی : ساعت کاری مدیر مهدکودک به صورت تمام وقت بوده و محل کار او نیز در محیط مهدکودک می باشد.



وظایف شغل مدیر مهد کودک (استخدام مهد کودک)

  • ایجاد یک محیط امن و مناسب برای آموزش بچه ها از طریق بازی و سایر ابزارهای آموزشی
  • اطمینان یافتن از رعایت شدن کلیه قوانین و استانداردهای بهداشتی، ایمنی و …
  • برنامه ریزی مناسب و نظارت بر اجرای درست آن
  • ایجاد ارتباط نزدیک با والدین و ارائه گزارش و توضیحات لازم از وضعیت و روند پیشرفت بچه ها به آنها
  • اطمینان یافتن از مناسب بودن و سالم بودن وسایل و اسباب بازی ها
  • استخدام مربیان و کارکنان آموزش دیده و توانمند همراه با آموزش، حمایت و رهبری آنها
  • کنترل مستمر برای آگاهی از وضعیت مهد کودک،نیازهای آموزشی و تجهیزاتی
  • مدیریت هزینه ها متناسب با بودجه مهدکودک
  • انجام بازاریابی موثر برای جذب والدین بچه ها به سمت استفاده از مهدکودک
  • مهارت و دانش مورد نیاز شغل مدیر مهد کودک (استخدام مدیر مهد کودک)
  • به روز بودن و آگاهی از جدید ترین روش ها، وسایل و تجهیزات برای استفاده در مهدکودک
  • آگاهی از استانداردهای امنیتی، بهداشتی، ایمنی و آموزشی
  • مهارت های ارتباطی قوی
  • داشتن صبر و مهربانی همراه با علاقه زیاد به بچه ها
  • مهارت مدیریت زمان و سازماندهی
  • توان رهبری و ایجاد انگیزه و اعتماد در کارکنان
  • ایجاد اعتماد و اطمینان در والدین
  • مهارت بازاریابی و مدیریت بودجه
  • توان کار تیمی مناسب برای همکاری با مربیان و سایر کارکنان مهدکودک
kindergarten-hire
kindergarten-hire

تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل مدیر مهد کودک (استخدام مهد کودک)

آسمونی : برای تاسیس یک مهدکودک نیاز به یک موسس و یک مدیر مهد است. در برخی موارد موسس و مدیر یک نفر هستند. این دو پست هر کدام شرایطی را دارند که برای گرفتن مجوز تاسیس مهدکودک باید لحاظ شوند.



شرایط شغل مدیر مهد کودک (استخدام مهد کودک)

اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان رسمی تصریح شده در قانون اساسی

تابعیت جمهوری اسلامی ایران

دارا بودن حداقل 25 سال سن و حداکثر 60 سال

دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی یا بالاتر در رشته های دبیری آموزش و پرورش، روانشناسی، علوم تربیتی، مدیریت آموزشی، آموزش یاری، مطالعات آموزش خانواده، علوم اجتماعی- مددکاری اجتماعی، علوم قرآن و معارف اسلامی در رشته قبل از دبستان

معلمین دبستان ها، مدارس راهنمایی و دبیرستان ها (به شرط عدم اشتغال در ساعات فعالیت مهد کودک) نیز می توانند به عنوان مدیره مهد کودک فعالیت نمایند.

آسمونی : مدیر مهد کودک در صورت داشتن شرایط اولیه فوق، باید دوره های آموزشی لازم را بگذراند. این دوره ها در مراکز آموزشی علمی – کاربردی بهزیستی استان های مختلف و برخی از مراکز جهاد دانشگاهی برگزار می شود.



فرصت شغلی و بازارکار شغل مدیر مهد کودک (استخدام مهد کودک)

علاقه مندان این شغل با داشتن مدرک تحصیلی مرتبط می توانند برای احداث مهد کودک اقدام کنند. البته در صورت نداشتن سرمایه لازم می توانند در مهدکودک های خصوصی و دولتی به عنوان مدیر استخدام شوند. معمولا داشتن سابقه کاری قبلی برای این شغل لازم است.

آسمونی : در خصوص وضعیت بازارکار مدیران مهدکودک در کشور اطلاعات دقیقی در دسترس نمی باشد. ولی با توجه به روند افزایشی رغبت خانواده ها به استفاده از مهدهای کودک، پیش بینی می شود علاقه مندان به این شغل با بازارکار خوبی در سال های آتی روبرو باشند.



وضعیت استخدام این شغل در برخی از کشورهای جهان

آمریکا – پیش بینی می شود میزان استخدام مدیران مهد کودک در بین سال های2010 تا 2020، رشد25  درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط رشد همه مشاغل14 درصد خواهد بود.



میزان درآمد شغل مدیر مهد کودک (استخدام مهد کودک)

آسمونی : آمار دقیقی از میزان درآمد مدیران مهد کودک در کشور در دسترس نمی باشد. افزایش میزان استفاده از مهدکودک ها در جوامع امروزی در کنار اهمیت زیادی که خانواده ها برای تربیت فرزندان خود قایل هستند، باعث می شود که نوع خدمات در این شغل بسیار مهم و حساس باشد. تاجایی که مهد کودکی که خدمات بهتری ارائه دهد، توانایی جذب مشتری بیشتر و به دنبال آن درآمد بالاتر را خواهد داشت. بنابراین می توان گفت درآمد مدیر مهد کودک (البته به شرطی که خود موسس هم باشد) به کیفیت خدمات، میزان امکانات رفاهی، آموزشی و … وابسته است.



میزان درآمد این شغل در برخی از کشورهای جهان

آمریکا – متوسط درآمد سالیانه مدیران مهدکودک 42.960 دلار (برای همه مشاغل33.840  دلار) در سال 2010 و مطابق با آخرین آمارهای سال 2013، 44.000 دلار بوده است.

انگلستان متوسط درآمد سالیانه مدیران مهدکودک حدود46.000  دلار می باشد.

استخدام مهد کودک
استخدام مهد کودک

شخصیت های مناسب شغل مدیر مهد کودک (استخدام مهد کودک)

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.



معرفی شغل تاسیس مهدکودک (استخدام مهدکودک)

اگرچه سپردن فرزندان به مهدکودک‌ها موضوع تازه‌ای نیست، اما از یک‌سو نیاز نوباوگان به آموختن پیش از دبستان و ازسوی دیگر شاغل بودن والدین، موضوع تاسیس مهدکودک را اگر نه با رنگ و لعاب اقتصادی صرف، اما مانند هر سرمایه‌گذاری دیگری می‌توان فعالیت فرهنگی- اقتصادی به شمار آورد.

آسمونی : راز ماندگاری بعضی از مهدکودک‌ها و موفقیت‌شان در چیست و چرا بعضی از آنها نیامده تعطیل می‌شوند؟ اینکه چگونه می‌توان با وجود هزینه‌های اجاره یا خرید مکان، هزینه‌های جاری و آب و برق و… مهدکودکی تاسیس کنیم که هم به لحاظ فرهنگی مفید باشد و هم جوابگوی هزینه‌های اجاره و حقوق پرسنل، موضوعی است که باید بررسی کرد.



شغل تاسیس مهدکودک (استخدام مهدکودک) : مراحل اخذ مجوز ابتدایی تا پروانه فعالیت

آسمونی : متولی امر مهدکودک‌ها سازمان بهزیستی است.

علاقه‌مندان به راه‌اندازی این‌گونه مراکز با مراجعه به این سازمان تقاضا‌های‌شان را تسلیم می‌کنند و طبق ضوابط مندرج در جزوه مخصوص عمل خواهند کرد، اما پس از طی مراحل اولیه موافقت‌نامه‌ای که در دستورالعمل عمومی توسط کمیسیون ماده 26 پیش‌بینی شده به مدت یک سال برای متقاضیان صادر می‌شود تا نسبت به آماده کردن ساختمان، تجهیز و تامین نیروی انسانی مورد نیاز و کسب تاییدیه‌های لازم اقدام کنند، این موافقت‌نامه با پیش‌بینی‌های انجام شده تنها یک بار به مدت شش ماه قابل تمدید است.

kindergarten-hire
kindergarten-hire

با تهیه و تجهیز ساختمان مناسب و تامین نیروی انسانی پروانه فعالیت اصلی برای متقاضیان صادر خواهد شد.

این پروانه که مجوز فعالیت رسمی مهدهاست، در پایان سه سال قابل تمدید خواهد بود.



شغل تاسیس مهدکودک (استخدام مهدکودک) : امکانات اولیه

بدیهی‌ترین نیاز برای راه‌اندازی کوچک‌ترین مهدکودک، ابتدا حداقل سه اتاق 12 متری به‌عنوان کلاس است و امکاناتی نظیر موکت، قفسه، صندلی‌های کوچک، صندلی بزرگ، میز کوچک، جاکفشی، چوب لباسی، وایت برد و… دیگر موضوع، حیاطی است برای بازی کودکان که باید متناسب با تعداد بچه‌ها باشد و از مقداری فوم، چرخ فلک، تاب، سطل زباله، کپسول آتش نشانی و…. برخوردار باشد.

نیاز مهدها به سرویس بهداشتی شامل (توالت، روشویی، مایع بهداشتی، دستمال توالت و…) متناسب با تعداد بچه‌هاست. آبدارخانه‌ای با ملزومات کامل که بتواند جوابگوی پرسنل و کودکان حاضر باشد چهارمین نیاز است و در انتها اتاق مدیریت و ثبت‌نام شامل:

میزهای اداری، صندلی برای مراجعان، فایل و نوشت‌افزار کافی از دیگر ملزوماتی است که هر کدام هزینه‌ها و برنامه‌ریزی خاص خود را می‌طلبد.



شغل تاسیس مهدکودک (استخدام مهدکودک) : نیروی انسانی

براساس استانداردهای اعلام شده برای راه‌اندازی مهدکودک؛ غیر‌از مدیر مهدکودک، معاون مهد کودک با مدرک تحصیلی کارشناسی یا بالاتر برای مهدهای کودک با ظرفیت بیش از 100نفر، مربی مهد کودک با مدرک تحصیلات حداقل دیپلم یا بالاتر (مطابق با بند 6 ماده 7) یک نفر به ازای هر 10 کودک شیرخوار، 15 کودک نوپا، یا 15 کودک نوباوه، کمک مربی مهد کودک با تحصیلات کمتر از دیپلم، یک نفر به ازای هر 10 کودک شیرخوار، 15 کودک نوپا، 15 کودک نوباوه، مراقب با تحصیلات پایان دوره راهنمایی یا بالاتر یک نفر به ازای هر 10 کودک شیرخوار، خدمتگزار یک نفر به ازای هر 50نفر، آشپز (یک نفر) برای مهدهای کودک تمام وقت، شبانه، شبانه‌روزی و… کمک آشپز (یک نفر) برای مهدهای کودک تمام وقت و شبانه‌روزی با ظرفیت بیش از 100 کودک، پزشک به‌صورت پاره‌وقت یک بار در ماه، کارشناس بهداشت و تغذیه به‌صورت پاره‌وقت یک بار در هفته، روان‌شناس به‌صورت پاره‌وقت یک بار در هفته نیاز است.

استخدام مهد کودک
استخدام مهد کودک

شغل تاسیس مهدکودک (استخدام مهدکودک) : کلاس‌های فوق برنامه

هرمهدکودک می‌تواند با به‌کارگیری مربیان دارای مهارت و کارت مربیگری، حداکثر پنج فعالیت فوق برنامه را در قالب یکی از فعالیت‌های ورزشی، هنری (نمایش خلاق، نقاشی و سفالگری)، فرهنگی (دینی و زبان خارجی) را در مهدکودک اجرا کند.

آسمونی : مدیر یکی از مهد‌ها می‌گوید: «در تابستان با برگزاری کلاس‌های ویژه تمام سنین، از تعداد مربیان کاسته خواهد شد. با شروع فصل گرما ثبت‌نام در کلاس‌های فوق برنامه افزوده شده که سودآوری خوبی برای مهدکودک خواهد داشت.»



شغل تاسیس مهدکودک (استخدام مهدکودک) : نرخ شهریه

براساس آخرین دستورالعمل صادر شده در تهران شهریه‌ها در گروه‌های سنی مختلف و با رتبه‌بندی‌های گوناگون از 386000تومان تا 116000تومان در نوسان است و البته این در سه گروه سنی «شیر خوار» که تا دو سال را در برمی‌گیرد، «نوپا» دو تا سه سال و «نوباوه» 3 تا شش سال تقسیم‌بندی شده‌اند.

همین دستورالعمل حاکی از این است که چنانچه والدین تمایل داشته باشند کودکان‌شان از ناهار استفاده کنند، مبلغ 50000 تومان نیز به مبالغ فوق افزوده خواهد شد؛ اما در سایر موارد نظیر استفاده از لوازم بهداشتی و نوشت‌افزار هزینه‌ها در شهریه در نظر گرفته شده است و البته فعالیت‌های فوق برنامه جزو این نرخ محسوب نمی‌شود.



شغل تاسیس مهدکودک (استخدام  مهدکودک) : تجربه آینده در مهد

کارشناسان معتقدند: «اسباب بازی و فعالیت‌های کودک نیز در ماهیت بازی و تبادل اجتماعی در میان کودکان تاثیر می‌گذارد.

آسمونی : مکعب‌های چوبی باعث بروز پرخاشگری و در ضمن باعث افزایش بازی سازنده می‌شود.

کارهای هنری و فعالیت‌های حرکتی ظریف تبادل اجتماعی را کاهش می‌دهد.

کودکان معمولا به تنهایی سرگرم این‌گونه بازی‌ها می‌شوند و کمتر تمایل می‌یابند که با همسالان خود وارد بازی گروهی شوند.

از طرف دیگرخانه‌داری و بازی‌های نمایشی همکاری بین کودکان را افزایش می‌دهد.

از این رو همواره باید به‌جز منافع اقتصادی کار الزامات آموزشی را در نظر داشته باشید و سعی در استخدام مربیان کارکشته و با تجربه کنید.

هرگز نباید در هزینه‌های این بخش صرفه‌جویی کنید.



شغل تاسیس مهدکودک (استخدام مهدکودک) : هزینه‌ها و درآمد

هزینه‌ها

آسمونی : اجاره ساختمان، برق، آب، گاز و تلفن، لوازم مصرفی و هزینه‌های متفرقه. حقوق دستمزد:

مدیر، معاون، مربی دائم، کمک مربی دائم، مربی فوق برنامه و مستخدم



درآمدها

شهریه کلاس‌های ثابت و شهریه کلاس‌های فوق برنامه



تنوع قیمت در مناطق

آسمونی : گفتنی است هزینه‌هایی که ذکر شد در مناطق مختلف اختلاف فاحشی دارد.

به‌عنوان مثال هزینه اجاره (یا خرید) مکانی مناسب جهت مهد در شمال شهر با جنوب تهران بسیار متفاوت است؛

اما به همین میزان نیز در درآمد‌ها فاصله وجود دارد.

مادر شاغلی در «مرکز تهران» با اشاره به اینکه ناچاراست بیرون از خانه کار کند درباره هزینه‌های مهد فرزندش می‌گوید: «375هزار تومان برای نگهداری فرزندم ماهانه می‌پردازم، علاوه بر آن ماهانه بابت یکی از کلاس‌های آموزشی فرزندم که در همان مهدکودک برگزار می‌شود، به همراه پول کتاب‌ها تا حدود 120 هزار تومان دیگر می‌پردازم.»

مادر دیگری البته در شمال تهران می‌گوید:



kindergarten-hire
kindergarten-hire

«ماهانه 700 الی 800 هزار تومان به مهدکودک می‌پردازم، این در حالی است که یکی از دوستانم تا سقف 900 و گاهی بیشتر نیز در مهدکودک دیگری پرداخت می‌کند.»

که البته این مبلغ شامل هزینه‌های فوق‌برنامه نیز می‌شود.

اگرچه می‌گویند مربی‌ها در مهد کودک حقوق چندانی دریافت نمی‌کنند، اما این شامل همه مهدکودک‌ها نمی‌شود و هستند مهدهایی که مربیان کارآزموده را با مبالغ معین به استخدام درمی‌آورند.



شغل تاسیس مهدکودک (استخدام مهدکودک) : پیشنهاد کسب و کار

تاسیس مهدکودکی پویا و از نظر اقتصادی سودده مانند هر سرمایه‌گذاری دیگری نیاز به خلاقیت، بهره‌وری از نیرو و امکانات و جذب جامعه هدف که اینجا کودکان هستند، دارد.

اینکه فکر کنیم با راه‌اندازی مکانی با نام مهد کودک کار تمام شده است، سخت اشتباه کرده‌ایم.

اغلب خانواده‌هایی که فرزندان‌شان را به مهد می‌سپارند به دلیل برخورداری از تحصیلات، روزانه بازخورد حضور فرزندان‌شان را بررسی کرده و براساس آن تصمیم به ادامه یا قطع حضور فرزندشان در یک مهد کودک می‌گیرند.

آسمونی : مدیر و موسسی موفق خواهد شد که همه ابزار موفقیت را به کار گیرد و کیفیت کار آموزش را جدی بگیرد.

استفاده از مربیان و کمک‌مربیان با دانش، ایجاد فضای شاد و دلخواه برای سنین مختلف و رابطه مناسب با والدین موجب افزایش اعتماد نزد خانواده‌ها خواهد شد و بسیار دیده شده اصلا نیاز به تبلیغات محیطی و گونه‌های دیگر تبلیغ نیست.

آنچه از اعداد و ارقام در این گزارش آمده اغلب روال معمول دریافتی مهدهاست، برخی خبرها از دریافت شهریه‌های یک‌میلیون و 200هزار تومانی در شمال شهر، 700هزارتومانی در غرب تهران و 400هزارتومانی در شرق تهران حکایت می‌کند.

با این همه با مدیریت کارآمد -حتی با رعایت کلیه تعرفه ها- نیز می‌باید از تاسیس مهدکودک به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری مطمئن یاد کرد.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «استخدام مهد کودک» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره استخدام مهد کودک فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.