زمان مطالعه: 8 دقیقه
بیوگرافی کیمیا علیزاده

بیوگرافی کیمیا علیزاده

کیمیا علیزاده دختر ایرانی تکواندوکاری است که توانست با سن کمش در المپیک ریو 2016 برای اولین بار در تاریخ المپیک برنده مدال برنز شود.
نام و نام خانوادگی کیمیا علیزاده زنوزی
لقب نخستین بانوی ایرانی برنده مدال در بازیهای المپیک
تاریخ تولد 19 تیر 1377
سن 24 سال
محل تولد کرج
محل زندگی آلمان
ملیت ایرانی
حرفه تکواندوکار
وضعیت تاهل جداشده
نام همسر سابق حامد معدنچی

کیمیا علیزاده دختر ایرانی تکواندوکاری است که توانست با سن کمش تاریخ ساز شود. کیمیا علیزاده توانست در المپیک ریو 2016 برای اولین بار در تاریخ المپیک برنده مدال برنز شود و پرچم ایران اسلامی را به اهتزاز درآورد. شما کاربران عزیز و همراه همیشگی آسمونی اگر می خواهید در مورد بیوگرافی کیمیا علیزاده بیشتر بدانید ادامه این مطلب را مطالعه نمایید.

درباره کیمیا علیزاده

کیمیا علیزاده زنوزی (Kimia Alizadeh Zonoozi) در 19 تیر 1377 در کرج و در خانواده‌ای آذربایجانی زاده شد. مادرش اهل استان اردبیل و پدرش نیز اهل شهر زنوز شهرستان مرند است. کیمیا فرزند بزرگ خانواده است و یک برادر کوچکتر از خود دارد.
کیمیا علیزاده در 31 مرداد 1397 با حامد معدنچی، والیبالیست پیشین ایرانی، ازدواج کرد.

زندگی ورزشی کیمیا علیزاده

دور افتخار کیمیا علیزاده با پرچم ایران در المپیک تابستانی 2016
دور افتخار کیمیا علیزاده با پرچم ایران در المپیک تابستانی 2016

کیمیا علیزاده بانوی ورزشکار تکواندو کار متولد 19 تیر 1377 در شهر کرج است. او در بازی‌های المپیک ریو 2016 در کلاس وزن 57 کیلوگرم زنان برنده مدال برنز شد. وی اولین زن ایرانی است که در تاریخ ایران در بازی‌های المپیک، برنده مدال شد.وی در رنکینگ جهانی 317 امتیاز دارد و از میان تمام 24991 نفر تکواندوکار جهان در رتبه 289 و از میان 9416 تکواندوکار زن جهان در رتبه 147 قرار دارد وی همچنین در رتبه 6 از میان 655 زن در وزن منهای 57 کیلوگرم قرار دارد.

  • آغاز دوره حرفه‌ای کیمیا علیزاده 

کیمیا علیزاده خیلی زود پدیده تکواندو لقب گرفت و مربیان تیم ملی روی مدال‌آوری او در بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون حساب کرده بودند. از علیزاده که آن موقع در وزن منهای 62 کیلوگرم شرکت کرده بود، به عنوان یکی از طلایی‌های کاروان ورزشی ایران یاد می‌شد. او به کره‌جنوبی هم سفر کرد اما بدون اینکه در مسابقه‌ای شرکت کند، تنها نظاره‌گر مبارزه دیگر تکواندوکاران بود. زیرا مسوولان برگزارکننده مسابقات به علیزاده مجوز شرکت در رقابت‌ها را ندادند.خودش، مسوولان تکواندو و به طور کلی مسوولان ورزش کشور شوکه شدند.
اما اتفاقی بود که رخداد، وقتی که به سن پایین علیزاده ایراد گرفتند و طبق قانون او به دلیل نرسیدن به سن 17 سالگی از بازی‌های آسیایی دور ماند. فدراسیون تکواندو نسبت به این موضوع شکایت کرد، اما مسوولان مسابقات نپذیرفتند تا تغییرات گسترده در قوانین تکواندو علیزاده را از بازی‌های آسیایی بازدارد. او اما ناامید نشد و در مسابقات جهانی مدالی کسب کرد که در تاریخ تکواندو بی‌سابقه بود.

  • کیمیا علیزاده در المپیک ریو 2016

کیمیا علیزاده در المپیک 2016 ریو
کیمیا علیزاده در المپیک 2016 ریو

راهیابی

کیمیا علیزاده نماینده ایران در وزن دوم المپیکی زنان پس از یک دور استراحت به مصاف «فیتریانا یوسف» از اندونزی رفت و 19 بر صفر برنده شد و راهی مرحله نیمه‌نهایی شد،او در دومین گام به مصاف «نیاما گارانگ» از نپال رفت، که در این دیدار نیز با نتیجه 15 بر 2 در پایان راند دوم برنده شد و ضمن راهیابی به فینال رقابت‌های وزن 57- کیلوگرم، سهمیه المپیک ریو 2016 را هم برای ایران بدست آورد.

کسب مدال برنز کیمیا علیزاده

کیمیا علیزاده در نخستین مبارزه المپیکی خود مقابل آنا زانینویک از کشور کرواسی به پیروزی رسید و مجوز ورود به مرحله یک چهارم نهایی این مسابقات را دریافت نمود.
کیمیا علیزاده در مصاحبه پس از مبارزه اول خود اعلام کرد، همیشه مبارزه اول مانند فینال است و من در این مبارزه همانند انتظارم ظاهر نشدم.
او سرانجام در مقابل حریف اسپانیایی با نتیجهٔ 8 بر 7 شکست خورد. در ادامه با توجه به صعود حریف اسپانیایی او به فینالِ این وزن، علیزاده در گروه شانس مجدد برای کسب مدال برنز مسابقه داد و در دیدار ماقبل رده‌بندی از سد حریف تایلندی گذشت و راهی مرحله رده‌بندی شد. وی در دیدار رده‌بندی با شکست رقیب سوئدی‌اش ضمن کسب نشان برنز، توانست عنوان نخستین بانوی مدال‌آور ایران در المپیک را به‌دست‌آورد.

  • مسابقات قهرمانی تکواندو جهان 2017

کیمیا علیزاده در قهرمانی تکواندو جهان 2017
کیمیا علیزاده در قهرمانی تکواندو جهان 2017

فدراسیون جهانی تکواندو، کیمیا علیزاده را به عنوان پرچمدار بیست و سومین دوره رقابت‌های قهرمانی جهان 2017 در کره جنوبی انتخاب کرد.
کیمیا علیزاده روز جمعه 9 تیر1396در این مسابقات مدال نقره گرفت. این اولین بار یود که یک نفر از اعضای تیم تکواندوی زنان ایران در مسابقات جهانی به فینال می‌رسید. پزشکان گفتند در این مسابقات بدن کیمیا علیزاده آسیب دیده و باید جراحی شود. ظاهراً بیشتر آسیب‌ها مربوط به قبل از مسابقات کره جنوبی است و به همین دلیل نزدیکان و هوادارانش می‌گویند که او با وجود آسیب، تلاش زیادی کرد که در مسابقات بماند. سرمربی کیمیا علیزاده گفت به تدریج آسیب‌های او جدی‌تر شد اما باز هم در مسابقات جهانی کره جنوبی شرکت کرد و مدال گرفت.

  • عناوین ورزشی کیمیا علیزاده

رتبه

سال

مسابقات

شهر

دسته‌بندی

3

2018

قهرمانی آسیا هوشی مین

بزرگسالان

2

2017

قهرمانی جهان موجو

بزرگسالان

3

2016

المپیک 2016 ریو

ریودژانیرو

بزرگسالان

1

2016

یونان گسترش

تسالونیکی

بزرگسالان

1

2016

انتخابی المپیک

مانیل

بزرگسالان

عدم شرکت

2015

قهرمانی جهان

منچستر

بزرگسالان

3

2015

قهرمانی جهان

مسکو

بزرگسالان

3

2015

قهرمانی جهان

چلیابینسک

بزرگسالان

2

2015

مسابقات آزاد هلند

آیندهوون

بزرگسالان

1

2015

مسابقات جام فجر

تهران

بزرگسالان

1

2014

بازی‌ها آزاد ترکیه

آنتالیا

جوانان

1

2014

المپیک تابستانی جوانان

نانجینگ

جوانان

1

2014

مسابقات آزاد کره

گیونگجو

جوانان

1

2014

قهرمانی جهان

Taipai شهر

جوانان

عدم حضور

2014

بازی‌های المپیک جهانی صلاحیت

Taipai شهر

جوانان

عدم حضور

2013

مسابقات قهرمانی آسیا

جاکارتا

جوانان

 

کیمیا علیزاده در طول زندگی ورزشی خود جوایز زیادی برده که در بخش قبل با توجه به رتبه اش در مسابقات مختلف جوایزی مانند مدال طلا، نقره و برنز را کسب کرده است.

حقایق و حواشی کیمیا علیزاده

طلاق کیمیا علیزاده از حامد معدنچی، والیبالیست سابق

انتشار خبر طلاق کیمیا علیزاده در صفحه اینستاگرام خود
انتشار خبر طلاق کیمیا علیزاده در صفحه اینستاگرام خود

کیمیا علیزاده عکس های حامد معدنچی را از صفحه اینستاگرام خود پاک کرده و او را آنفالو کرده است. مدتی پیش او در صفحه ایستاگرام خود خبر با متن زیر خبر طلاق خود را اعلام کرد:

«توی زندگی هیچ چیز قابل پیش بینی نیست..!
اینو تو نگاهی که به گذشته ی خودم انداختم فهمیدم
فهمیدم یه روزایی داشتم که خیلی سخت بود برام
اصلا فکر نمیکردم اون روزها تموم بشه اما شد...
فهمیدم یه روزایی داشتم پر از شادی که فکر میکردم دیگه تکرار نمیشه، اما بهترش تکرار شد...
یه روز آدمی اومد تو زندگیم که فکر نمیکردم بهتر از اون وجود داشته باشه اما با رفتنش ثابت کرد وجود داره اونم نه یکی، نه دوتا، بلکه به تعداد موهای سرم، آدم بهتر از اون وجود داره!
فهمیدم واسه یه چیزایی گریه کردم که حتی ارزش اخم کردن هم نداشت!!
فهمیدم هیچ چیز تو این دنیا همیشگی نیست
پس وقتی شادم باید از شادی لذت ببرم و وقتی غمی میاد، بدونم روزای قشنگ زیادی تو راه هست!
»

گفته ها حاکی از آنست که حامد معدنچی به کیمیا علیزاده خیانت کرده و همین باعث طلاق آنها شده است.

  • حتی حرف هایی از کیمیا در فضای مجازی منتشر شده که هنوز صحت آنها مشخص نیست:

«من در راهی رفته‌ام که دیگر بازگشت ندارد. چند ماه است که شوهرم مدام موضوع رفتن را مطرح می‌کرد و می‌گفت آینده حرفه‌ای من در خارج ایران درخشان‌تر است. او من رو ابزاری برای خودش می‌داند و با چند نفر در هلند و کانادا صحبت کرده تا برنامه‌ریزی فعالیت‌های ورزشی من و حمایت مالی ما را انجام بدهند. متن بیانیه من رو هم شوهرم به من داد تا منتشر کنم و می‌دانم کار افرادی است که می‌خواهند کارهای مهاجرت من را انجام دهند. اگر من نتوانم اینجا موفق شوم قطعاً متارکه می‌کنم و همه چیز را به مردم خواهم گفت. چون شوهرم من را مجبور به ترک ایران کرده و حالا می‌فهمم هدف از نزدیک شدن و ازدواج با من ساختن آینده‌ خودش بوده است! من نه اینکه الان پشیمان هستم ولی اگر نتوانم موفق شوم حتماً به‌جای پشیمانی خودم شوهرم را پشیمان می‌کنم.»

مربی کیمیا علیزاده

کیمیا پس از مهاجرت، و سکونت در لندن انگلیس، در المپیک توکیو 2020 به مبارزه با حریف ایرانی و هموطی خود رفت. او با وایلد کارت به المپیک توکیو آمد و در قرعه نخست برابر هم تیمی سابق خود، یعنی ناهید کیانی، قرار گرفت تا یک بازی تلخ و سراسر باخت برای دو طرف شکل بگیرد. برنده این مسابقه، کیمیا بود. مربی او در این مبارزه، یک ایرانی ساکن لندن بوده است.

مهاجرت کیمیا علیزاده

انتشار خبر مهاجرت کیمیا علیزاده در صفحه شخصی خود
انتشار خبر مهاجرت کیمیا علیزاده در صفحه شخصی خود

در 18 دی 1398 برخی از خبرگزاری‌ ها از عدم یازگشت کیمیا علیزاده از سفر به کشور هلند خبر دادند و گفتند که او در بازی‌های المپیک تابستانی 2020 توکیو، با پرچم کشور هلند بر روی شیاپ چانگ خواهد رفت. او هم اکنون از ورزشکاران پناهنده ایرانی است.
سه روز بعد همزمان با اعتراف سپاه پاسداران به سرنگونی پرواز 752، کیمیا علیزاده با انتشار یک پست در حساب کاربری خود در اینستاگرام در مورد وضعیت خود در ایران و مهاجرت‌اش به خارج توضیح داد. دارنده سه مدال جهان و المپیک در این بیانیه از وضعیت خود در ایران ابراز ناراحتی کرد و خود را «یکی از میلیون‌ها زن سرکوب‌شدهٔ ایرانی» دانست و گفت که مقامات جمهوری اسلامی از موفقیت او به عنوان ابزاری تبلیغاتی استفاده کرده‌اند.
کیمیا علیزاده و همسرش مدتی در انگلیس سکونت داشتند اما کیمیا اکنون ساکن آلمان است و به تنهایی زندگی می کند.

کیمیا علیزاده درگیر بیماری سندرم گیلن‌باره

kimia-alizadeh
بیماری کیمیا علیزاده

کیمیا علیزاده بعد از مدال نقره در در مسابقات جهانی تکواندو در کره جنوبی، دچار بیماری و در بیمارستان بستری شد.
علیزاده در همان کره جنوبی دچار سرگیجه و عدم تعادل شده بود. بعد از بستری شدن در بیمارستان و انجام آزمایش‌های مختلف، این تشخیص داده شد که او مبتلا به نوعی سندرم (گیلن باره) است. در حقیقت این سندرم نوعی بیماری است که در اثر حمله سیستم ایمنی بدن به اعصاب محیطی ایجاد می‌شود و به دنبال این حمله احساس ضعف در ماهیچه‌ها و عدم تعادل می‌شود که بهبودی این بیماری سه هفته و گاهی بیشتر از این مدت به طول می انجامد.

کیمیا علی زاده به عنوان نخستین زن ورزشکار ایرانی در چند زمینه

  • نخستین مدال‌آور دختران ایران در قهرمانی نوجوانان جهان (2014 چین تایپه)
  • نخستین مدال‌آور دختران ایران در المپیک تابستانی جوانان (2014 نانجینگ)
  • نخستین مدال‌آور تکواندو زنان ایران در مسابقات قهرمانی جهان با به دست آوردن مدال برنز (2015)
  • نخستین مدال‌آور ورزش زنان ایران در رقابت‌های المپیک با دریافت مدال برنز المپیک (2016)
  • نخستین حضور یک زن تکواندوکار ایرانی در دیدار پایانی رقابت‌های تکواندو قهرمانی جهان (2017)

جایگاه ورزشی کیمیا علیزاده

کیمیا علیزاده نخستین زن ورزشکار ایرانی بوده است که دیگر برای کشور خود مبارزه نمی کند اما دارای توانایی ها و مهارت های بالایی در حرفه ورزشی خود است.

مشخصات ظاهری کیمیا علیزاده

رنگ مو قهوه ای تیره
رنگ چشم میشی
قد 185 سانتیمتر
وزن 57 کیلوگرم

راه های ارتباطی کیمیا علیزاده

گالری تصاویر کیمیا علیزاده

کیمیا علیزاده و حامد معدنچی در برنامه فرمول یک علی ضیا
کیمیا علیزاده و حامد معدنچی در برنامه فرمول یک علی ضیا
کیمیا علیزاده و جناب خان در برنامه خندوانه
کیمیا علیزاده و جناب خان در برنامه خندوانه
عکس عقد کیمیا علیزاده و حامد معدنچی
عکس عقد کیمیا علیزاده و حامد معدنچی
عکس کیمیا علیزاده و ابی
عکس کیمیا علیزاده و ابی
کیمیا علیزاده در هلند
کیمیا علیزاده در هلند
کیمیا علیزاده در لندن
کیمیا علیزاده در لندن
مربی جدید کیمیا علیزاده
مربی جدید کیمیا علیزاده در لندن
پدر و مادر کیمیا علیزاده
پدر و مادر کیمیا علیزاده
در آغوش گرفتن ناهید کیانی توسط کیمیا علیزاده پس از بردن از او در المپیک توکیو
در آغوش گرفتن ناهید کیانی توسط کیمیا علیزاده پس از بردن از او در المپیک توکیو
کیمیا علیزاده و ناهید کیانی در المپیک توکیو مقابل یکدیگر؛ درج نام کیمیا با رنگهای پرچم ایران
کیمیا علیزاده و ناهید کیانی در المپیک توکیو مقابل یکدیگر؛ درج نام کیمیا با رنگهای پرچم ایران روی لباسش
نظر خود را درباره «بیوگرافی کیمیا علیزاده» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی کیمیا علیزاده فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.