زمان مطالعه: 7 دقیقه
دفع سنگ کلیه

دفع سنگ کلیه

در هر فردیکه با درد سنگ کلیه مراجعه به متخصص اورولوژی یا فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری می نماید، بهتر است سونوگرافی کلیه ها و مثانه یا سی تی اسکن شکم ولگن انجام شود. بر اساس اندازه سنگ کلیه و محل سنگ کلیه می توان درباره دفع آن نظر داد.
دفع سنگ کلیه-Kidney stone excretion
دفع سنگ کلیه-Kidney stone excretion
دفع سنگ کلیه-Kidney stone excretion

به جرات می توان گفت یکی از زجرآورترین بیماری ها و درد ها ، درد سنگ کلیه است به طوریکه درد معادل زایمان و در برخی موارد شدیدتر از درد زایمان است . مبتلایان سنگ کلیه همواره به دنبال راهی هستند که بتوانند از این مشکل خلاص شوند یا دست‌کم روش‌هایی غیردارویی را جستجو می‌کنند که بتواند درد آن را تسکین دهد.

علایم درد سنگ کلیه کدام است ؟

سنگ کلیه می تواند بدون علامت باشد تا زمانی که کلیه را از کار بیندازد. یعنی ممکن است کلیه سنگ بسازد، علائم هم ندهد و کسی هم متوجه نشود و در نهایت روزی کلیه را نارسا کند. اما یکی از مهم ترین علائم سنگ کلیه درد است.

این درد معمولا” شب ها شروع می شود و فرد را از خواب بیدار می کند. در واقع درد سنگ کلیه شدید و غیرقابل تحمل است. یکی دیگر از علائم سنگ، تغییر رنگ ادرار به صورت خونی یا رنگ چای شدن است. درد سنگ کلیه معمولا همراه با تهوع و استفراغ است . بعضی از بیماران سنگ کلیه، با علامت عفونت مراجعه می کنند. در این موارد، سنگ کلیه جزو اورژانس های پزشکی است و باید فوراً به آن رسیدگی شود.

دارو جهت رفع درد سنگ کلیه ؟

بهترین دارو که جواب سریع در زمان درد سنگ کلیه ایجاد کند ، استفاده از شیاف دیکلوفناک یا ایندومتاسین است . از مسکنهای دیگر مثل استامینوفن یا ژلوفن یا سلکسیب و … میشه استفاده کرد .در موارد خیلی شدید مراجعه به اورژانس و تزریق آمپول پتیدین یا مورفین لازم است .

علت تشکیل سنگ کلیه ؟

وقتی غلظت مواد در ادرار زیاد شود، زمینه تشکیل هسته سنگ در ادرار فراهم می شود. وقتی هم که این هسته اولیه ایجاد شد، سایر مواد دور این هسته رسوب می کنند و سنگ بزرگ می شود.بنابراین مشخص است که مصرف مایعات باید زیاد باشد تا سنگ سازی صورت نگیرد .

چگونگی دفع سنگ کلیه ؟

در هر فردیکه با درد سنگ کلیه مراجعه به متخصص اورولوژی یا فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری می نماید ، بهتر است سونوگرافی کلیه ها و مثانه یا سی تی اسکن شکم ولگن انجام شود . بر اساس اندازه سنگ کلیه و محل سنگ کلیه می توان درباره دفع آن نظر داد .

دفع سنگ کلیه
دفع سنگ کلیه

دفع سنگ کلیه 2 میلی متری و شن ریزه ؟

سنگ کلیه 2 میلی متری و شن ریزه حدود 80 درصد موارد با خوردن مایعات فراوان و تحرک و مصرف مسکن دفع می شود .

دفع سنگ کلیه 3 میلی متری ؟

سنگ کلیه 3 میلی متری حدود 80 درصد موارد با خوردن مایعات فراوان و تحرک و مصرف مسکن دفع می شود .

دفع سنگ کلیه 4 میلی متری ؟

سنگ کلیه 4 میلی متری حدود 80 درصد موارد با خوردن مایعات فراوان و تحرک و مصرف مسکن دفع می شود .

دفع سنگ کلیه 5 میلی متری ؟

سنگ کلیه 5 میلی متری حدود 50 درصد موارد با خوردن مایعات فراوان و تحرک و مصرف مسکن دفع می شود .در صورت ایجاد درد بهتر است سنگ شکنی برون اندامی انجام شود .

دفع سنگ کلیه 6 میلی متری ؟

سنگ کلیه 6 میلی متری حدود 50 درصد موارد با خوردن مایعات فراوان و تحرک و مصرف مسکن دفع می شود .در صورت ایجاد درد بهتر است سنگ شکنی برون اندامی انجام شود .

دفع سنگ کلیه 7 میلی متری ؟

سنگ کلیه 7 میلی متری با احتمال کمتر و حدود 20 درصد موارد با خوردن مایعات فراوان و تحرک و مصرف مسکن دفع می شود .جهت دفع این سنگ نیاز به سنگ شکنی برون اندامی است .

دفع سنگ کلیه 8 میلی متری ؟

سنگ کلیه 8 میلی متری با احتمال کمتر و حدود 20 درصد موارد با خوردن مایعات فراوان و تحرک و مصرف مسکن دفع می شود .جهت دفع این سنگ نیاز به سنگ شکنی برون اندامی است .

دفع سنگ کلیه 9 میلی متری ؟

سنگ کلیه 9 میلی متری با احتمال کمتر و حدود 10 درصد موارد با خوردن مایعات فراوان و تحرک و مصرف مسکن دفع می شود .جهت دفع این سنگ نیاز به سنگ شکنی برون اندامی است .

دفع سنگ کلیه 10 میلی متری ؟

سنگ کلیه 10 میلی متری بندرت دفع می شود .جهت دفع این سنگ نیاز به سنگ شکنی برون اندامی است .

دفع سنگ کلیه 11 میلی متری ؟

در سنگ کلیه 11 میلی متری اگر سنگ در قسمت پایین کلیه یا اصطلاحا در کالیس تحتانی باشد ، با سنگ شکنی برون اندامی احتمال دفع آن بسیار کم است و باید از روش جراحی اندوسکوپیک منعطف ( فلکسیبل ) جدید و پیشرفته که بدون شکاف و به روش بسته صورت می گیرد و بنام RIRS استفاده کرد و توسط فوق تخصص جراحی کلیه یا اورولوژی انجام می شود . با این روش که مثل لوله باریک در تمام حفرات یا کالیسهای کلیه چرخیده و سنگ با استفاده از لیزر شکسته میشود. اگر سنگ کلیه 11 میلی متری در کالیس تحتانی نباشد ، با استفاده از سنگ شکنی برون اندامی سنگ دفع میشود .

دفع سنگ کلیه 12 میلی متری ؟

در سنگ کلیه 12 میلی متری اگر سنگ در قسمت پایین کلیه یا اصطلاحا در کالیس تحتانی باشد ، با سنگ شکنی برون اندامی احتمال دفع آن بسیار کم است و باید از روش جراحی اندوسکوپیک منعطف ( فلکسیبل ) جدید و پیشرفته که بدون شکاف وبه روش بسته صورت می گیرد و بنام RIRS استفاده کرد و توسط فوق تخصص جراحی کلیه یا اورولوژی انجام می شود . با این روش که مثل لوله باریک در تمام حفرات یا کالیسهای کلیه چرخیده و سنگ با استفاده از لیزر شکسته میشود. اگر سنگ کلیه 12 میلی متری در کالیس تحتانی نباشد ، با استفاده از سنگ شکنی برون اندامی سنگ دفع میشود .

دفع سنگ کلیه 13 میلی متری ؟

در سنگ کلیه 13 میلی متری اگر سنگ در قسمت پایین کلیه یا اصطلاحا در کالیس تحتانی باشد ، با سنگ شکنی برون اندامی احتمال دفع آن بسیار کم است و باید از روش جراحی اندوسکوپیک منعطف ( فلکسیبل ) جدید و پیشرفته که بدون شکاف وبه روش بسته صورت می گیرد و بنام RIRS استفاده کرد و توسط فوق تخصص جراحی کلیه یا اورولوژی انجام می شود . با این روش که مثل لوله باریک در تمام حفرات یا کالیسهای کلیه چرخیده و سنگ با استفاده از لیزر شکسته میشود. اگر سنگ کلیه 13 میلی متری در کالیس تحتانی نباشد ، با استفاده از سنگ شکنی برون اندامی سنگ دفع میشود .

دفع سنگ کلیه 14 میلی متری ؟

در سنگ کلیه 14 میلی متری اگر سنگ در قسمت پایین کلیه یا اصطلاحا در کالیس تحتانی باشد ، با سنگ شکنی برون اندامی احتمال دفع آن بسیار کم است و باید از روش جراحی اندوسکوپیک منعطف ( فلکسیبل ) جدید و پیشرفته که بدون شکاف وبه روش بسته صورت می گیرد و بنام RIRS استفاده کرد و توسط فوق تخصص جراحی کلیه یا اورولوژی انجام می شود . با این روش که مثل لوله باریک در تمام حفرات یا کالیسهای کلیه چرخیده و سنگ با استفاده از لیزر شکسته میشود. اگر سنگ کلیه 14 میلی متری در کالیس تحتانی نباشد ، با استفاده از سنگ شکنی برون اندامی سنگ دفع میشود .

دفع سنگ کلیه 15 میلی متری ؟

در سنگ کلیه 15 میلی متری اگر سنگ در قسمت پایین کلیه یا اصطلاحا در کالیس تحتانی باشد ، با سنگ شکنی برون اندامی احتمال دفع آن بسیار کم است و باید از روش جراحی اندوسکوپیک منعطف ( فلکسیبل ) جدید و پیشرفته که بدون شکاف وبه روش بسته صورت می گیرد و بنام RIRS استفاده کرد و توسط فوق تخصص جراحی کلیه یا اورولوژی انجام می شود . با این روش که مثل لوله باریک در تمام حفرات یا کالیسهای کلیه چرخیده و سنگ با استفاده از لیزر شکسته میشود. اگر سنگ کلیه 15 میلی متری در کالیس تحتانی نباشد ، با استفاده از سنگ شکنی برون اندامی سنگ دفع میشود .

دفع سنگ کلیه 16 و 17 و 18 و 19 و 20 میلی متری ؟

در سنگ کلیه 16 و 17 و 18 و19 و 20 میلی متری ، علاوه بر اندازه سنگ کلیه ، جنس سنگ کلیه نیز مهم است . اگر جنس سنگ کلیه سخت و به اصطلاح از جنس سیستینی باشد ، در هر کالیسی بهترین روش ، انجام جراحی با یک شکاف 1 سانتی متری به جای عمل جراحی باز و شکاف وسیع است که اصطلاحا PCNL نامیده میشود . اگر جنس سنگ کلیه سیستینی نباشد و در قسمت پایین کلیه یا اصطلاحا در کالیس تحتانی باشد ، با سنگ شکنی برون اندامی احتمال دفع آن بسیار کم است و باید از روش جراحی اندوسکوپیک منعطف ( فلکسیبل ) جدید و پیشرفته که بدون شکاف وبروش بسته صورت می گیرد و بنام RIRS استفاده کرد و توسط فوق تخصص جراحی کلیه یا اورولوژی انجام می شود . با این روش که مثل لوله باریک در تمام حفرات یا کالیسهای کلیه چرخیده و سنگ با استفاده از لیزر شکسته میشود . اگر سنگ کلیه 16 و 17 و 18 و19 و 20 میلی متری در کالیس تحتانی نباشد ، با استفاده از سنگ شکنی برون اندامی سنگ دفع میشود .

دفع سنگ کلیه بالای 2 سانتی متری و شاخ گوزنی ؟

سنگ کلیه بالای 2 سانتی متری و شاخ گوزنی با هر جنسی باشد و در هر کالیسی باشد ، نیاز به انجام جراحی با یک شکاف 1 سانتی متری بجای عمل جراحی باز و شکاف وسیع دارد که اصطلاحا PCNL نامیده میشود و توسط فوق تخصص جراحی کلیه یا اورولوژی انجام می شود.

 

دکتر کیوان آقامحمدپور فوق تخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری و ناباروری
نظر خود را درباره «دفع سنگ کلیه» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره دفع سنگ کلیه فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.