زمان مطالعه: 5 دقیقه
معرفی دانشگاه خوارزمی تهران

معرفی دانشگاه خوارزمی تهران

معرفی دانشگاه خوارزمی تهران یکی از دانشگاه های دولتی ایران دانشگاه خوارزمی تهران یکی از دانشگاه های...

معرفی دانشگاه خوارزمی تهران
معرفی دانشگاه خوارزمی تهران



معرفی دانشگاه خوارزمی تهران یکی از دانشگاه های دولتی ایران

دانشگاه خوارزمی تهران یکی از دانشگاه های دولتی ایران است. دانشگاه خوارزمی تهران مانند دیگر دانشگاه های دولتی دارای تاریخچه است. تاریخچه دانشگاه خوارزمی تهران شامل زمان تشکیل و وظایف و فعالیت ها و اهداف دانشگاه خوارزمی تهران می باشد. اگر می خواهید در مورد دانشگاه خوارزمی تهران بیشتر بدانید این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید چرا که به معرفی دانشگاه خوارزمی تهران و تاریخچه دانشگاه خوارزمی تهران و آدرس سایت دانشگاه خوارزمی تهران می پردازیم.

تاریخچه دانشگاه خوارزمی تهران

دانشگاه خوارزمی (نام پیشین: دانشگاه تربیت معلم تهران) یکی از دانشگاه‌های دولتی و وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است که به‌نام محمد بن موسی خوارزمی دانشمند بزرگ ایرانی نامگذاری شده‌است. سابقهٔ تأسیس این دانشگاه به‌سال 1297 خورشیدی بازمی‌گردد و دومین دانشگاه قدیمی‌ایران (بعد از کرج به آن افزوده شده‌است. در حال حاضر دانشگاه خوارزمی در رشته‌های مختلف علوم پایه، انسانی، تربیتی و مهندسی در مقاطع مختلف از کارشناسی تا دکتری دانشجو می‌پذیرد.

نام این دانشگاه در سال 1312 از دارالمعلمین عالی به دانشسرای عالی و در سال 1353 به دانشگاه تربیت معلم تغییر کرد. تغییر نام این دانشگاه به دانشگاه خوارزمی در سال 81 و 82 در شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم به‌تصویب رسید و از بهمن 1390 دانشگاه رسماً به دانشگاه خوارزمی تغییر نام یافت.

لوح نصب شده بر سردر دانشگاه در تهران که در آن مختصری از تاریخچهٔ دانشگاه آمده‌است که تأسیس آن به پهلوی اول نسبت داده شده‌است اما همان‌طور که در تاریخچه این دانشگاه آمده تأسیس آن به سال 1297 شمسی و دو سال قبل از روی کار آمدن پهلوی اول برمی‌گردد.

از نظر اداری، تاریخچه دانشگاه را می‌توان به اختصار در قالب مراحل زیر بیان کرد.

تأسیس «دارالمعلمین مرکزی» در سال 1297 هجری خورشیدی به‌منظور تربیت معلم برای مدارس ابتدایی در زمان وزارت میرزا احمدخان بدر (نصیرالدوله). محل آن در ساختمان وزارت فرهنگ واقع در تخت زمرد و ریاست آن به مدت ده سال به عهده میرزا ابوالحسن خان فروغی بود و نظارت (نظامت) آن را اسماعیل مرآت که بعدها به مقام وزارت رسید به‌عهده داشت. این مرکز در ابتدا دارای دو کلاس بود، یکی برای تربیت معلمان مدارس ابتدایی و یکی برای تربیت دبیر دبیرستان‌ها. استادان مهم آن عبارت بودند از عباس اقبال آشتیانی، غلامحسین رهنما، فاضل تونی، عبدالعظیم قریب، علی‌اکبر سیاسی، حبیب‌الله ذوالفنون، عیسی صدیق، بدیع‌الزمان فروزانفر، مصورالسلطان نقاش و دکتر رضازاده شفق علامه فاضل تونی، دکتر محمد خوانساری، این مرکز یک دبستان ضمیمه داشت که در آنجا معلمان آینده به‌تجربه دست می‌زدند. از جمله اولین محصلان دارالمعلمین می‌توان به سید فخرالدین شادمان، دکتر خانباباخان صدری، محمود نجم‌آبادی، حسینعلی بهرامی، سید اسدالله سپهر بهبهانی، دکتر غلامحسین مصباح، مهندس محمود خلیلی، مهدی‌خان امید، نصرت‌الله باستان و برادران عنایت (حمید، محمود، علی و جلال) اشاره کرد.

تبدیل دارالمعلمین مرکزی به «دارالمعلمین عالی» در مهر ماه 1307 هجری خورشیدی به همراه تغییر اهداف و اساسنامه در نتیجه افزایش نیاز به معلمان مقاطع مختلف. این تغییر در زمان وزیر معارف وقت میرزا یحیی قراگوزلو (اعتماد الدوله) صورت گرفت.

تصویب قانونی در خصوص اصلاح اساسنامه و کمک به دارالمعلمین عالی و استخدام فارغ التحصیلان آن توسط مجلس شورای ملی در 21 آذر ماه 1308، و در نتیجه، تقسیم دارالمعلمین عالی به دو قسمت علمی (رشته‌های طبیعی، ریاضی، فیزیک و شیمی) و ادبی (رشته‌های فلسفه و ادبیات فارسی، تاریخ و جغرافیا) تقسیم شد.

استخدام چند معلم فرانسوی توسط دارالمعلمین و انتقال آن به خیابان شاهپور (وحدت اسلامی) در نتیجه افزایش دانشجو و کمبود فضا.

انتصاب دکتر عیسی صدیق از طریق وزارت معارف به ریاست دارالمعلمین در فروردین 1311 و انتقال آن به ساختمان نگارستان در تیر ماه همان سال.

تغییر نام از دارالمعلمین عالی به «دانشسرای عالی» در سال 1312 خورشیدی.

افزایش رشته‌های تحصیلی با استخدام استادان ایرانی دانش‌آموخته خارج. به کلیه دانشجویان شغل دبیری آموزش داده می‌شد و آزمایشگاه‌های فیزیک، شیمی، طبیعی، روانشناسی و علوم تربیتی تأسیس گردیدند.

پس از تأسیس دانشگاه تهران در سال 1313، بخش ادبی دانشسرای عالی تبدیل به دانشکده ادبیات و بخش علمی تبدیل به دانشکده علوم دانشگاه تهران گردید و دانشسرا استقلال خود را از دست داد؛ و تنها به پذیرش دانشجویانی که داوطلب دبیری بودند پرداخت.

استقلال مجدد دانشسرای عالی از دانشگاه تهران با تصویب قوه مقننه در تاریخ 17 آذر 1338.

اجاره ساختمانی در جادهٔ قدیم شمیران، و استقرار دانشسرا در آن و تأسیس چاپخانه.

انحلال دانشسرای عالی در 31 مرداد 1342 خورشیدی توسط هیئت وزیران و ایجاد سازمان تربیت معلم و تحقیقات تربیتی به جای آن.

تبدیل مجدد سازمان تربیت معلم به دانشسرای عالی پس از ایجاد وزارت علوم و آموزش عالی در سال 1346 و قرار گرفتن دانشسرا زیر نظر این وزارتخانه.

تغییر نام دانشسرا به «دانشگاه تربیت معلم» با تصویب شورای گسترش آموزش عالی در سال 1353 و اداره آن به صورت هیئت امنایی. پس از تبدیل شدن به دانشگاه، دانشسرای عالی در شهرهای زاهدان، سنندج و یزد تأسیس گردیدند، مدرسه‌های علوم اراک و کاشان تحت پوشش دانشگاه قرار گرفتند و همچنین شعبه‌های دانشگاه در شهرهای سبزوار و تبریز در سالهای 1366 و 1368 تأسیس شدند.

با تصویب شورای گسترش آموزش عالی در سال 1369 تمام واحدهای وابسته و شعبه‌های دانشگاه از آن منفک و مستقل شدند.

از بهمن 1390 این دانشگاه از «دانشگاه تربیت معلم» رسماً به «دانشگاه خوارزمی» تغییر نام یافت.

در اسفند 1393 با مصوبه شورای گسترش آموزش عالی، دانشگاه علوم اقتصادی در دانشگاه خوارزمی ادغام شد.

از نظر علمی، این دانشگاه نخست زیر نظر کارشناسان فرانسوی قرار داشت. اما از سال 1973 تا زمان انقلاب سال 1357، زیر نظر دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس (معروف به UCLA) قرار گرفت.

مفاخر دانشگاه خوارزمی تهران

پروین اعتصامی در کنار محمدرضا پهلوی در کتابخانه دانشسرای عالی

تا کنون هشت تن از استادان دانشگاه خوارزمی به عنوان چهره‌های ماندگار علمی برگزیده شده‌اند که عبارتند از:

پروفسور محمود حسابی

دکتر جعفر شعار، رشته ادبیات فارسی، 1380 از اولین کسانی که توسط صدا و سیما جزو مفاخرملی معرفی شد.

دکتر علی شریعتمداری، رشته روانشناسی و علوم تربیتی، 1381.

دکتر احمد مجد (زیست‌شناس)، در رشته زیست‌شناسی، 1383.

آیت‌الله دکتر سید محمد موسوی بجنوردی، رشته حقوق، 1384.

دکتر شهربانو عریان، رشته زیست‌شناسی، 1384 و نیز پژوهشگر برتر زن در سال 1384.

دکتر شکوه نوابی‌نژاد، رشته روانشناسی و علوم تربیتی، 1387.

دکتر علیرضا مدقالچی، رشته ریاضی گرایش آنالیز، 1389.

از میان مفاخر تاریخ دانشگاه می‌توان به افراد زیر اشاره کرد:

پروین اعتصامی، وی پس از نوروز 1315 خورشیدی یعنی در زمان ریاست دکتر عیسی صدیق بر دانشسرای عالی، به عنوان مدیر کتابخانه دانشسرای عالی مدتی در سالهای 1315 و 1316 به فعالیت پرداخت و نظم و ترتیب کتابخانه در زمان مدیریت وی زبانزد دانشجویان و استادان بود. گفته می‌شود پروین بر پشت جلد برخی کتابها اظهار نظرهایی می‌نوشت که شاید هنوز باقی باشد، البته آن کتاب‌ها به کتابخانه ادبیات دانشگاه تهران منتقل شده‌اند.

محمد علی رجایی، دانش‌آموخته دانشسرای عالی

عبدالعظیم قریب، مدرس فارسی دارالمعلمین و دانشسرای عالی

غلامحسین مصاحب، مدرس دانشسرای عالی و بنیانگذار مؤسسه تحقیقات ریاضی دکتر مصاحب

دکتر بهلول علیجانی، استاد برجسته جغرافیا و بنیان‌گذار اقلیم‌شناسی سینوپتیک در ایران

علامه فاضل تونی

دکتر محمد خوانساری

دکتر محمود عابدی

دکتر عباس ماهیار

دکتر جهانشاهلو

دکتر عین‌الله پاشا

سایت دانشگاه خوارزمی تهران

www.khu.ac.ir

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «معرفی دانشگاه خوارزمی تهران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی دانشگاه خوارزمی تهران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.