زمان مطالعه: 2 دقیقه
بیوگرافی خالد بن احمد شوقی اسلامبولی

بیوگرافی خالد بن احمد شوقی اسلامبولی

خالد بن احمد شوقی اسلامبولی یک افسر مصری و عضو گروه جهاد اسلامی مصر بود که به همراه تنی چند از همفکرانش در...

خالد بن احمد شوقی اسلامبولی یک افسر مصری و عضو گروه جهاد اسلامی مصر بود که به همراه تنی چند از همفکرانش در روز 6 اکتبر 1981 انور سادات رئیس جمهور مصر را به قتل رساند. آسمونی در این بخش بیوگرافی خالد بن احمد شوقی اسلامبولی را شرح می دهد.



بیوگرافی خالد بن احمد شوقی اسلامبولی

خالد بن احمد شوقی اسلامبولی (15 ژانویه 1955 برابر 25 دی 1333 - 15 آوریل 1982 برابر 26 فروردین 1361) در سال 1955 میلادی (1333 شمسی) در مصر متولد شد. و در مدرسه فرانسوی «نوتردام» قاهره تحصیل کرده، سپس به ارتش مصر پیوست. او در سن 20 سالگی با درجه ستوانی در واحد توپخانه ارتش مصر مشغول خدمت شد.

خالد اسلامبولی مدتی با جنبش اسلامی «الجهاد» که مخفیانه فعالیت می‌کرد همکاری داشت.

ترور خالد بن احمد شوقی اسلامبولی

او پس از برنامه‌ریزی دقیق در روز 6 اکتبر 1981 (14 مهر 1360) هنگامیکه واحدهای ارتش و نظامیان کشور مصر در سالگرد جنگ رمضان در برابر انور سادات رژه می‌رفتند، در ساعت 12:40 به همراه چند همفکرش به جایگاه مخصوص حمله کرد. در این حمله علاوه بر انور سادات رئیس جمهور مصر، 5 نفر دیگراز مقامات مصری نیز کشته شدند. 28 نفر از جمله 14 افسر آمریکایی زخمی شدند.

دستگیری و اعدام خالد بن احمد شوقی اسلامبولی

خالد اسلامبولی به همراه سه تن از عاملان ترور دستگیر و روانه زندان شدند. او و سایر متهمان در قفس‌های فولادی در دادگاه شرکت می‌کردند. وی طی جلسات محاکمه خود انگیزه‌اش را از قتل انور سادات، بستن پیمان صلح میان مصر و اسرائیل موسوم به پیمان کمپ دیوید اعلام کرد.

سرانجام خالد اسلامبولی در 15 آوریل 1982 (26 فروردین 1361) به جرم «ترور و قتل رئیس جمهور» به اعدام محکوم شد. حکم اعدام وی در آوریل 1982 به مرحله اجرا گذاشته شد. در میان بسیاری از رژیم های رادیکال و افراطگرا به عنوان یک «قهرمان» یاد می‌شود. نظام جمهوری اسلامی ایرانوی را یک «شهید» می‌نامد.

بیوگرافی خالد بن احمد شوقی اسلامبولی
بیوگرافی خالد بن احمد شوقی اسلامبولی

یادمان خالد بن احمد شوقی اسلامبولی در تهران

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران رابطه ایران و مصر بحرانی شد. انور سادات در قاهره به گرمی از خانواده شاه استقبال کرد و با سخنان تندی آیت‌الله خمینی را مورد سرزنش قرار داد. انور سادات در داخل مصر مورد احترام بود، قهرمان جنگ 1973 و کسی بود که قادر شده بود صحرای بزرگ سینا را که در اشغال اسرائیل بود با جنگ، مذاکره و قرارداد کمپ دیوید به خاک مصر بازگرداند. دولت در ایران انور سادات را به عنوان یک فرد خائن قلمداد می‌کند و خالد اسلامبولی که انور سادات را کشت، مورد تقدیر و ستایش دولت ایران قرار می گیرد، خیابان وزرا در تهران به اسم او نام‌گذاری شده و این موضوع بر روابط ایران و مصر همچنان سایه افکنده است. برقراری رابطه ایران و مصر در سال 1382 تنها به برداشتن تابلو خیابان خالد اسلامبولی منوط شده بود با این حال گفته می‌شود که در آن موقع شهرداری مسئولیت این کار را نپذیرفته است. پیش از نامگذاری خیابان وزرای سابق در تهران به نام وی، روابط ایران و مصر در سال 1358 شمسی به دستور روح‌الله خمینی قطع شد. در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی، تلاش‌هایی در زمینه تغییر نام این خیابان صورت گرفت که ناکام ماند. در زمان فعالیت احمدی‌نژاد به عنوان شهردار تهران، شورای شهر وقت تهران تصمیم گرفت تا نام خیابان خالد اسلامبولی به انتفاضه تغییر یابد ولی این تصمیم اجرایی نشد. برادر خالد اسلامبولی 8 سال در ایران زندگی کرد و در سال 2011 در زمان ریاست جمهوری احمدی‌نژاد به مصر بازگشت

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «بیوگرافی خالد بن احمد شوقی اسلامبولی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی خالد بن احمد شوقی اسلامبولی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.