نشت آب از استخر ، یکی از مشکلاتی اصلی است که بعضی از مالکان استخر های خصوصی با آن‌ها برمی‌خورند. متأسفانه بسیاری از این مالکان فکر می‌کنند، همین که استخر را ساختند و مراحل بتن ریزی آن تمام شد و آن را رنگ کردند، کار تمام شده است، در صورتی که از یک مرحله اصلی غافل شدند و آن آب بندی استخر است. آب بندی استخر عملیاتی است که جهت جلوگیری از نفوذ یا عبور آب و دیگر مایعات از میان سازه‌ های بتنی به منظور افزایش طول عمر، دوام و زیبایی بیشتر آن می‌شود. نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید، این است که روش آب بندی استخر با دیگر روش‌های آب بندی که برای مخازن آب یا فاضلاب استفاده می‌شود، متفاوت است و به عبارت دیگر، روش منحصر به فرد خود را در اجرای عملیات دارد.

آب بندی استخر چیست و چه کاربردی دارد؟
آب بندی استخر چیست و چه کاربردی دارد؟

روش‌های آب بندی استخر برای آب بندی استخر روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی دارد. 3 روش کلی که برای این منظور استفاده می‌شود، شامل :

  1. اندودکاری

از روش‌هایی که از قدیم برای آب بندی جداره‌های بیرونی استخرها مورد استفاده قرار می‌گرفته است، اندودکاری است. این روش، با اینکه قدیمی است؛ اما هنوز مزیت‌های خاص خود دارد و بسیاری از افراد باتجربه این روش را برای بستن راه نفوذ آب به کار می‌گیرند :

  • با هر شرایطی مطابقت دارد.
  • ترکیب گچ یا آهک به همراه ماسه و آب یک ماده خمیری شکل محکمی را تشکیل می‌دهد که آن روی جداره بیرون پخش می‌کنند.
  • مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب دارد.
  1. استفاده از کاشی

کاشی کاری یکی از پرهزینه‌ترین روش‌های آب بندی استخر است و بیشتر در استخرهای خصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای همین اگر قصد استفاده از کاشی را دارید، اول از همه بودجه خود را بررسی کنید.

  • تمیز کردن استخر نسبت به بقیه روش‌ها، راحت‌تر و سریع‌تر خواهد بود.
  • با انتخاب یک طرح زیبا، می‌توان ظاهر داخل استخر شکیل‌تری به وجود آورد.
  • حتی اگر هم قصد کاشی کاری تمامی فضای داخلی استخر را نداشته باشید، می‌توانید قسمت حاشیه بالا را برای جلوگیری از رشد جلبک و پلکان‌ها را کاشی کاری کنید.
  1. استفاده از رنگ و روکش‌ها

استفاده از رنگ و روکش‌ها، یکی از مقرون به صرفه‌ترین روش‌های آب بندی استخر است و برای آن‌هایی که استطاعت مالی زیادی ندارند، گزینه مناسبی است. البته استفاده از این روش، خیلی توصیه نمی‌شود، برای اینکه طول عمر کمتری دارد و هرچند سال یک‌بار، شما باید رنگ و روکش جدیدی را به منظور آب بندی مجدد به کار ببرید. البته سه نوع رنگ و روکش برای آب بندی استخر جهت مقاوم سازی آن‌ها در برابر نفوذ آب پیشنهاد می‌شود:

رنگ‌های پلیمری کلردار :  این نوع رنگ‌ها از پلیمرهای کلردار، مواد نرم کننده، رنگ‌دانه‌های خنثی و عامل ضخیم کننده تشکیل می‌شود که به دلیل مقاومت شیمیایی و چسبندگی بالا، نسبت به بقیه حالت‌ها، کاربرد بیشتری دارد.

روکش‌های اکلریک، اپوکسی و پلی یورتان: از روکش‌های استاندارد است که کاربرد زیادی آب بندی استخر دارند. این روکش‌ها با توجه به مواد ویژه‌ای مانند رزین‌های اپوکسی و پلی یورتان، عمر مفید بین 5 تا 10 سال را دارند. همان‌طور که در بالا بیان کردیم، هرچند سال یک‌بار باید اقدام به رنگ و روکش مجدد استخرها برای جلوگیری از شروع نفوذ آب و در نتیجه تخریب استخرها کرد.

رنگ‌های سیمانی این نوع رنگ‌ها از سیمان‌های پرتلند رنگی تهیه می‌شود، جهت آب بندی استخرهای بتنی، بهترین گزینه به شمار می‌روند. این نوع روش نسبت به بقیه هزینه کمتری داشته و از این رو بیشترین استفاده را بین صاحبان استخر دارد.

چسب کاشی چیست؟ در صورت عدم آشنایی با چسب کاشی و چسب سرامیک ، در ابتدا شاید موادی شبیه چسب‌های فوری و مشابه آن در ذهن نقش ببندد که شاید برای مصرف‌کننده‌ای که با این مصالح آشنایی نداشته باشد کمی دور از ذهن باشد لذا مطرح کردن پاره ای توضیحات در سایت کیهان سازه در خصوص چسب کاشی و سرامیک خالی از لطف نیست. بشر از دیر باز در فکر استفاده از سنگ، المان‌های طبیعی و سایر مصنوعات ساخته دست وی در محیط کار و زندگی خود بوده است. پیشرفت صنعت کاشی و سرامیک و هم‌چنین فرآوری‌های صورت گرفته بر روی سنگ طبیعی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. در کنار این پیشرفت‌ها سایر صنایع جنبی آن نیز متحول و دگرگون شده‌اند. از جمله این صنایع می‌توان به صنایع شیمیایی مانند انواع چسب‌ کاشی، چسب سرامیک و سنگ اشاره نمود. در صورت آشنایی با این مواد و استفاده درست از آن، به مزایای آن می‌توان پی برد و در آینده می‌توان انتظار داشت که در اکثر موارد از این مواد استفاده گردد. چسب کاشی یک مخلوط آماده ای از پدر چسب است که بر روی سطوح نازک سرامیک، موزائیک و کاشی های سقف و دیوار به منظور تعمیر و جاگذاری کاشی ها کنار هم در سایزهای بزرگ و بر روی سطوح سنگ طبیعی مثل سنگ مرمر به کار می رود. تراشه های دست ساز در قسمت پشت سنگ های مرمر که مقرون به صرفه نیست و وقت گیر هم می باشد، تا زمانی که چسب ابزار بهتری از ملات معمولی سیمان باشد، پیشنهاد نمی شود. جهت آشنایی با انواع چسب کاشی به سایت کیهان سازه سر بزنید.  

keyhansaze
keyhansaze

مزایای چسب کاشی 

چسبندگی بالاتر نسبت به سیمان و خمی رسیمان بدون نیاز به ترکیب مواد و تنها باید با آب مخلوط شود تغییر رنگ نمی دهد با توجه به چسبندگی بالای مواد 1) امکان چسباندن کاشی های تازه به یک دیگر یا سطح سنگ های مختلف به هم بدون درآوردن کاشی های قدیمی وجود دارد و تنها با کاشی های PVC امکان پذیر است. 2) قبلا سطح پشتی سنگ های مرمر می شکستند. اما امروزه این سنگ ها می توانند بدون شکستگی، در هزینه ها صرفه جویی کنند . کیهان سازه مفتخر است که با فناوری نوین در بحث آب بندی انواع سازه ها با برند شیمی سازه آرمانی فعالیت نموده و خدمات بسیاری را از پروژه های خرد و کلان در عرصه ساخت و ساز و انبوه سازی و طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی و طراحی معماری ساختمانی ( مسکونی ، تفریحی ، درمانی ، اداری ، تجاری ) ادامه داده است . خلاقیت و نوآوری محصولات با هدف افزایش بهره وری در تمامی فرایندهای تولیدی و تکنولوژی و تاکید بر آموزش نیروی انسانی به عنوان سرمایه های ارزشمند سازمانی از اصول خدشه ناپذیر این شرکت میباشد .  

آب بندی استخر چیست و چه کاربردی دارد؟
آب بندی استخر چیست و چه کاربردی دارد؟

   

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «آب بندی استخر چیست و چه کاربردی دارد؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره آب بندی استخر چیست و چه کاربردی دارد؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.