زمان مطالعه: 3 دقیقه
آشنایی با شهر کرج

آشنایی با شهر کرج

کرج یکی از کلان‌شهرها ایران و همچنین مرکز استان البرز و مرکز شهرستان کرج است. کرج یک شهر کوهپایه‌ای در...

کرج یکی از کلان‌شهرها ایران و همچنین مرکز استان البرز و مرکز شهرستان کرج است. کرج یک شهر کوهپایه‌ای در ایران است که در دامنهٔ رشته کوه‌های البرز و در بلندای 1300 متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد. برای آشنایی با شهر کرج این بخش آسمونی را بخوانید.

آشنایی با شهر کرج
آشنایی با شهر کرج

آشنایی با شهر کرج

بر اساس نقشه جغرافیایی و جغرافیای سیاسی امروز ایران، شهرستان کرج مرکز استان تازه تاسیس البرز است و پیش از این از جمله شهرستان‌های استان تهران به شمار می‌آمد.کرج در غرب تهران قرار داشته و با پایتخت حدود 35 کیلومتر فاصله دارد. شهرستان کرج در دامنه رشته‌کوه‌ های البرز قرار داشته و از شمال به استان سرسبز مازندران و دریای مازندران می‌رسد. از شرق و جنوب به استان‌های تهران و مرکزی راه دارد و از غرب به شهرستان‌های ساوجبلاغ و نظرآباد نزدیک است.

این شهرستان دارای چند راه ارتباطی بسیار مهم بوده که دارای اهمیت ملی و کشوری هستند که یکی از مهمترین آنها جاده توریستی و بسیار زیبای چالوس است. همچنین شهرستان کرج از شرق به آزادراه تهرانـ کرج و از غرب با آزادراه قزوین مرتبط است.

تاریخ شهر کرج

شهرستان کرج بر اساس اسناد معتبر تاریخی، دارای قدمتی چندین هزار ساله است و در ادوار مختلف تاریخ پر افتخار ایران، رونق بسیار داشته است.برای اطلاع از قدمت کرج نیز منابع متعدد تاریخی در دسترس ما قرار دارد.

در منابع تاریخی درباره کرج آمده است: "دامنه سلسله جبال البرز از دیر باز به دلیل آب و هوای مناسب و رودخانه‌های جاری و پناهگاه ‌های مطمئن، همیشه محل استقرار و سکونت‌گاه‌های موقتی و دائمی اقوام و گروه‌‌های مختلف بوده است. طبق اسناد و منابع تاریخی و آثاری همچون تپه‌های باستانی آق‌تپه، مردآباد در حاشیه شهر، بقایای معابد و قلعه‌ها (قلعه شاه‌دژ، قلعه دختر، قلعه کلاک، قلعه سنگ کسیل) و دژهای استوار در جاده کرجـ چالوس و تختگاه‌هایی مثل تخت رستم و تخت کیکاووس در جنوب کرج و دیگر آثار تاریخی و باستانی همگی معرف آن است که در دوران پیش از اسلام این منطقه از تمدنی برخوردار بوده است و در دوران اسلامی بنا به گفته (ابن اثیر) از قرن پنجم (ه.ق) منطقه کرج جزئی از طالقان به شمار می‌رفته چنانکه در کتاب نزهة‌القلوب به نوشته حمدالله مستوفی به سال 740 (ه.ق) آمده است.با توجه به منابع و آثار موجود، منطقه کرج دارای ریشه‌های کهن و تاریخی است، اما شکل‌گیری و شهرسازی فعلی آن از اواخر دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی آغاز می‌گردد.

ریشه نام کرج

یکی از جالب‌ترین نکات درباره کرج، مربوط به نام این شهرستان است.اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان البرز در این زمینه آورده است: گویش قدیم و اصلی این منطقه زبان تات بوده و بر این اساس، ‌کلمه کرج از لغت کاوک به معنی میان تهی ماخوذ شده و این، از آن روی است که کرج میان دره واقع شده است.

یکی دیگر از وجه تسمیه کرج از کلمه کراج است و با سابقه تاریخی آن که در تپه آتشگاه، کوه‌های کلاک، قلعه دختر شهرستانک و قلعه اشتهارد در ایام تابستان برای خبر رسانی و دیده‌بانی آتش‌افروزی می‌شده، مرتبط است.

همچنین در منابع دیگر در این زمینه آمده است: روایت دیگر نام کرج را ماخوذ از کلمه کوه رج به معنی محلی که کوه‌های ردیف شده دارد، می‌داند و مورد دیگری که به آن اشاره شده نام کرج را منتج از واژه اکراج به معنی بانگ و فریاد می‌داند.

karaj
karaj

جاذبه های گردشگری شهر کرج

شهرستان کرج دارای 51 اثر تاریخی ثبت شده در میان فهرست آثار ملی است که از جمله مهمترین آنها می‌توان به کاروانسرای شاه عباسی، برج آرامگاهی میدانک، عمارت شهرستانک، حمام مصباح، کاخ مروارید (محل زندگی شمس یکی از خواهران آخرین شاه مخلوع ایران)، کاخ سلیمانیه و بالاخره پل تاریخی صفوی یا همان پل کرج اشاره کرد.

تپه‌های آق تپه، مراد تپه و تپه مردآباد، قلعه‌های تاریخی تنگ گسیل و شهرستانک و آثار دوران اسلامی همچون برج میدانک مغولی، پل و کاخ‌های قاجاری و کاخهای رضا شاهی و محمدرضا شاهی حکایت از استمرار استقرارهای پی در پی در این منطقه دارد.

مراکز خرید شهر کرج

  • برج تجاری طالقانی: کرج، ضلع جنوبی چهارراه طالقانی
  • مرکز خرید مجموعه زندگی: کرج، مهرویلا، خیابان درختی، میدان عطار
  • مرکز خرید مهرشهر: کرج، بلوار شهرداری
  • مرکز خرید مهستان: کرج، بالاتر از میدان نبوت
  • مرکز خرید گلشهر: کرج، گلشهر ویلا، 45متری گلشهر، رو به روی خیابان درختی
  • برج میلاد کرج: کرج، ضلع شمال شرقی پل آزادگان، ابتدای بلوار طالقانی، جنب خیابان شهید حسینی
  • برج یادمان: کرج، بلوار طالقانی، پایینتر از پل آزادگان
  • فروشگاه زنجیره ای رفاه جهانشهر: کرج، جهانشهر
  • مرکز خرید ساویز: کرج، گوهردشت، خیابان دوم غربی
  • مرکز خرید گلستان: کرج، گوهر دشت، خیابان آزادی، خیابان سوم شرقی
  • مرکز خرید پارسیان: کرج، بلوار ملاصدرا، بالاتر از پارک نبوت
  • مجتمع تجاری، تفریحی، ورزشی ملاصدرا: کرج، رجایی شهر، خیابان مطهری، نبش چهارراه ملکشاه
  • برج تجاری بین المللی آموت: کرج، بلوار طالقانی
  • بازار بزرگ آزادی: کرج، خیابان بهشتی، روبروی خیابان کمالی
  • مرکز خرید پارسیان: کرج، بلوار ملاصدرا، ضلع شرقی پارک نبوت
  • مرکز خرید گوهران: کرج، گوهردشت، خیابان اصلی گوهردشت، بین دوم و سوم شرقی

 

نظر خود را درباره «آشنایی با شهر کرج» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با شهر کرج فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.