زمان مطالعه: 1 دقیقه
اعمال و فضیلتهای ماه جمادی الاول

اعمال و فضیلتهای ماه جمادی الاول

هر یک از ماه های قمری به دلیل رویدادهایش جایگاه ویژه ای دارد و ماه جمادی الاول به دلیل همزمانی با ایام فاطمیه...

اعمال و فضیلتهای ماه جمادی الاول
اعمال و فضیلتهای ماه جمادی الاول
هر یک از ماه های قمری به دلیل رویدادهایش جایگاه ویژه ای دارد و ماه جمادی الاول به دلیل همزمانی با ایام فاطمیه دارای اهمیت بسیاری است. با آسمونی همراه باشید تا در جریان اعمال و فضیلتهای این ماه قرار گیرید.

جُمادی الاَوَّل یا جَمادی الاولی، پنجمین ماه سال هجری قمری است.

جمادی از ریشه جمادا (جَمُدَ) به معنای انجماد، سرمای سخت و یخ زدن است. این ماه را از آن رو جمادی نامیده اند که در زمان نامگذاری، آب در این ماه منجمد می شده است.
مسعودی، ج2، ص189

در کتاب اقبال الاعمال، سید بن طاووس برای آغاز ماه جمادی الاول دعایی ذکر کرده است که فرازی از آن را می‎آوریم:

اللهمَّ اَنتَ اللهُ وَ اَنتَ الرَّحمانُ الرَّحیمُ، وَ انتَ المَلِکُ القُدوُسُ، وَ انتَ (اللهُ) السَّلامُ المُومنُ، وَ انتَ المُهَیمِنُ، و انتَ العَزیزُ و انتَ الجَبّارُ، و انتَ المُتَکَبِّر، و انتَ الخالِقُ، و انتَ البارِیءُ، و انتَ المُصَوِّرُ، و انتَ العَزیزُ الحَکیمُ، و انتَ الاَولُ و الآخِرُ، و الظّاهِرُ و الباطِنُ، لَکَ الاَسماءُ الحُسنی. اَسالُکَ یا رَبِّ بحَقِّ هذهِ الاَسماء، و بحَقِّ اَسمائِکَ کُلِّها، اَن تُصَلّیَ عَلی مُحمدٍ و عَلی آلِ مُحمد، و آتِنا اللهُمََّ فِی الدُّنیا حَسَنَةً، وَ فِی الآخِرَةِ حَسَنَةً، وَاختِم لَنا بالسَّعادَةِ و الشَّهادَةِ فِی سَبیلِکَ، و عَرِّفنا بَرَکَةَ شَهرِنا هذا و یُمنَهُ، وَارزُقنا خَیرَهُ، وَاصرِف عَنّا شَرَّهُ، وَ اجعَلنا فِیهِ مِنَ الفائِزینَ، و قِنا برَحمَتِکَ عَذابَ النّار، یا اَرحَمَ الرّاحِمین، اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیءٍ قَدیر. ...

برای قرائت ادامه دعا به کتاب اقبال الاعمال رجوع کنید.

روز پنجم:

مطابق بعضی از روایات روز ولادت با سعادت بانوی قهرمان کربلا، حضرت زینب کبرا(علیها السلام) است (سال پنجم یا ششم هجری).

دهه ی اوّل فاطمیه در این ماه است و اقامه ی عزای سیده نساء عالمین حضرت فاطمه زهرا علیها السّلام و ابراز همدردی با اهل بیت علیهم السّلام لازم است.

روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم

بنا بر روایت معروفی مقارن با ایام شهادت بانوی اسلام حضرت فاطمه زهرا(علیها السلام)، سیدة نساء العالمین، در سال یازدهم هجری و آغاز دهه اول فاطمیه است. زیرا مطابق بعضی از روایات معتبر(2)، آن بانوی بزرگ، هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پدر بزرگوارش در قید حیات بود، و با توجّه به این که رحلت رسول خدا(صلی الله علیه وآله) در 28 صفر واقع شده، باید شهادت آن بانوی عزیز،در یکی از این سه روز باشد (با درنظرگرفتن احتمال تمام یا ناقص بودن ماههای وسط).

آداب و اعمال :

روز سیزدهم : زیارت و اقامه ی عزا : در روز سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم ماه، زیارت حضرت فاطمه زهرا صلوات الله علیها و اقامه ی ماتم آن مظلومه مناسب است (مفاتیح الجنان . فصل دهم . در اعمال ماه جمادی الأوّل ).

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «اعمال و فضیلتهای ماه جمادی الاول» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره اعمال و فضیلتهای ماه جمادی الاول فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.